Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Nibe varmepanna läcker vilke verkar var vanligt  (läst 381 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan.sjodiken@gmail.com

• Gäst
Nibe varmepanna läcker vilke verkar var vanligt
« skrivet: 27 oktober 2015, 14:28:19 »
har en Nibe värmepanna sedan 7 år tillbaka och kan bara avråda från att köpa det både service och kvalitetsmässigt.

under dessa 7 år har vi haft servicetekniker som tittat på pannan då köldbäraren (blå vätskan) minskat och denna tekniker från Svedala som kör med en röd mersedes servicebil och fått rådet att där är luft i våra slingor (jordvärme). Efter att han pumpat systemet vid två tillfällen och felet fortfarande fanns kvar började jag att Googla och hittade att flera andra personer haft samma problem. Det visade sig att en slang i maskinen läckte.

i min värld borde detta vara ganska grundläggande att börja titta här men kunskapen är tyvärr inte den bästa från denna tekniker har det visat sig. Det var bara att byta slang men har problemen börjat slutar de vist inte. Den nya slangen höll Nibe klass dvs precis till att garantier inte gällde länge så vi fick köpa ytterligare en slang och ytterligare fler timmar till denna klåpare. Nibe visar sig vara helt oförstående och menar att slangar kan gå sönder och de kan inte hjälpa vilka som servar och köper reservdelar från dem. Mitt tipps är om ni funderar på ny panna så hade jag tittat på andra leverantörer.

Utloggad SW

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 861
SV: Nibe varmepanna läcker vilke verkar var vanligt
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2015, 14:42:52 »
Hej
Om du meddelar var du bor , så kan du förhoppningsvis få tips om någon riktigt bra servicetekniker.
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994 Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation. Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, grundvatten. 18.000 KWh / år.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar till bergvärme och fördjupar den befintliga borran till 210 meter.
Total ElFörbrukning
2011  13.400 kWh                            
2012  13.500 kWh
2013  14.450 kWh
2014  12.752 kWh
2015  13.835 kWh

Utloggad purjo__

• Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11010
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Nibe varmepanna läcker vilke verkar var vanligt
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2015, 14:51:03 »
Jag anlitade en lokal bilverkstad en gång som inte kunde laga min bil. Köp aldrig en Volvo...

Varför är det fel på alla Nibes produkter för att du har råkat ut för en dålig servicetekniker?
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.

Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal