Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Mark-/sjövärme:kollektorslangens längd och isolering?  (läst 1203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndreasFr

  • Gäst
Mark-/sjövärme:kollektorslangens längd och isolering?
« skrivet: 17 september 2015, 23:16:29 »
Räknar på värmesystem för nybygge vid kusten i Södermanland. Knappt 200 m2 i ett plan, vattenburen värme i betongsula. FTX och värmepump, sannolikt Nibe 1145-8 kW med fristående ackumulatortank om 300L (hustru duschar länge).  ::)

Så till problemet. Är INTE sugen på att borra bergvärme, pga enskild borrad brunn i husets närhet och begränsat med lämpliga borrplatser. Har ca 120-130 m till vattnet längs närmsta "grävbara" väg för sjövärme. Hälften av sträckan går i stenig blockterräng/rullstensås, andra halvan genom gammal, mycket blöt sjöbotten. I praktiken innebär det att värmen till kollektorslangen kommer att tas dels ur marken och dels - beroende på lämplig slanglängd - ur havet.

- hur djupt ska "kall" resp "varm" slang grävas?
- kan de förläggas i samma grav?
- hur ska de i så fall isoleras från varandra?
- hur mycket värme från det på vintern varmare havet förlorar jag på vägen tillbaka?
- ska kollektorslangen delas upp i flera mindre loopar i havet för att minska cirkulationsmotståndet?

Jag har tillgång till grävare och kan spaka själv, så jag tänkte lägga kollektorslangen själv. Tänkte också lägga el till vägbelysning i samma grav, om möjligt.

Vad tror ni?

Alla tips, råd och funderingar mottas tacksamt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: Mark-/sjövärme:kollektorslangens längd och isolering?
« Svar #1 skrivet: 19 september 2015, 07:38:24 »
Hej!
Lägg slangen minst en meter ner, gärna 1,5 m och skillda från varandra.
Om du väljer en slinga på 500 m så blir hälften 250 m i jord och resten i havet, det kommer funka fint.
Jag skulle bara isolera metern närmast huset, normalt kommer marken 1,5 m ner inte bli kallare än havet.

Om du lägger dom ihop kan utgående kyla ner inkommade så undvik detta, men om du har 1 m bred skopa så kan du lägga slangen i var sitt hörn.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

AndreasFr

  • Gäst
SV: Mark-/sjövärme:kollektorslangens längd och isolering?
« Svar #2 skrivet: 20 september 2015, 22:10:33 »
Tack för svar!

Jag tänkte dock isolering inte mot vinterns köld, utan att isolera mellan ut- och ingående slang för att ut inte ska kyla in. Hade egen teori att gräva djup (1,5 m) men smal grav m kabelskopan, lägga ingående i botten, isolering typ cellplastskiva (kanske dubbel), ovanpå det utgående slang och på toppen ca en meter återfyllda massor.

Kanske blir uppvärmningen av utgående sämre de första 130 m till havet, men risken för att ingående brine efter säg 300m i havet kyls ner på väg upp till pumpen torde väl vara mindre än om både ut och in förläggs på samma djup med en knapp meter emellan?

Det är dessutom otroligt mycket lättare gräva smalt än brett i jorden här...

Håller detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: Mark-/sjövärme:kollektorslangens längd och isolering?
« Svar #3 skrivet: 21 september 2015, 06:57:04 »
Det kan kanske funka, du får dock lite sämre återladdning av jordvärmen på sommaren av solen.
Det finns en liten risk att det blir tjälskjutning och att slangarna (speciellt den övre) börjar röra på sig.
Du kan ju alltid gräva 2 diken, dubbla jobbet, men sen sover du bättre på nätterna.  :)
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Mark-/sjövärme:kollektorslangens längd och isolering?
« Svar #4 skrivet: 21 september 2015, 07:41:11 »
Mmm, att lägga två slangar ovanpå varann med isolering mellan tror jag inte alls på.
Den undre kommer möjligen aldrig att tina, och du riskerar att få en stor liggande ispelare som successivt lyfter marken där du grävt.
Jag skulle onekligen gräva två smala eller en bred grav.
Jag skulle nog dessutom försöka få ned all slang i marken då det känns tryggare (och enklare) än att ha den i havet.
Om "sjöbotten" är lättgrävd och du kan/får förlägga slangen där så är det mitt råd.
Ingen risk att ankrande båtar eller fiskeredskap har sönder din kollektor, och ingen risk (om det någonsin blir is) att isen drar med sig kollektorn när isarna blåser omkring.

Om jag verkligen hade stort tappvarmvattenbehov skulle jag nog istället köpa en värmepump med inbyggd beredare och externt ställe en arbetstank med inbyggd slinga som förvärmning av tappvattnet, vintertid skulle tanken förvärma inkommande KV till beredaren till samma temp som huset behöver för att hållas varmt, men sommartid skulle den inte tillföra så mycket.
Man kan tänka sig att man, om man verkligen behöver så mycket tappvarmvatten - vilket jag betvivlar, kunna stänga av cirkulationen ut i huset och istället låta värmepumpen värma tanken till den temp som krävs för att ge tillräcklig förvärmning så att tappvattnet aldrig tar slut.
Det skulle innebära att du fick ställa in en "lägsta temp" för värmekretsen sommartid, samtidigt som du manuellt stänger av den externa cirkpumpen, samt stänger in eller utgående ventil mellan arbetstank och värmesystem. (Golvvärme/radiatorer).
Det skulle nog kosta dig 20-30 000 kr mer, men du skulle få billigare tappvarmvatten, en effektivare värmepump, och större möjligheter (om du behöver) att låta termostater reglera rumstemperaturen, vilket kan vara bra i vissa fall - t.ex. om du har ett hus i flera plan eller ett hus där vissa delar av huset värms mycket av solinstrålning, eller t.ex. en braskamin som ni eldar i för mysfaktorn.

I just ditt fall, med värme i sulan så BÖR du INTE sätta in några termostater, det riskerar störa den jämna och behagliga värme du vill ha på dina golv då det är väldigt svårt att ställa termostaterna så "rätt" att du inte får vissa golv som "alltid" är varma, och andra som "sällan" är varma - något av golven kan så att säga värma intilliggande rum så mycket att den/de slingorna inte värmer som du vill - och du får kalla golv trots golvvärme.
Du sparar dessutom 20-25 000 kr på att strunta i termostaterna och alla styrning som har med det att göra.
Om du kommit långt i planeringen så kanske du redan köpt allt som har med golvvärmen att göra, det verkar vanligt att det är det första man gör... - hör i så fall om du kan returnera de onödiga sakerna som har med styrningen att göra - det sköter värmepumpen bäst själv.
Speciellt i ett så trögt system som i ingjuten golvvärme.
« Senast ändrad: 21 september 2015, 07:52:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

AndreasFr

  • Gäst
SV: Mark-/sjövärme:kollektorslangens längd och isolering?
« Svar #5 skrivet: 23 september 2015, 00:57:53 »
Stort tack för utförliga svar!

Vg risk för frysning tänkte jag lägga ingående ("varm") slang under, vilket vintertid torde värma jorden/vara minst samma temp. Tjälrisken torde väl gälla mark kring utgående/kall slang, som dock värms av sol under varma årstiden.

Efter era råd släpper jag nog dock detta och satsar på att gräva mer/bredare...

Vg markförläggning av hela slangen, trodde jag att värmeväxlingen blir bättre i bottenslammet på havsbotten än i jord. Om värmevinsten är marginell, kanske det ändå är bättre med förläggning i mark för att minska risken för skador/uppflytning.

Jag har inte köpt något ännu, är i tidig projektering och försöker lära mig. Tolkar rek att inte installera termostater som att jag bör justera flödet i resp slinga manuellt (med den/de som behöver mest helt öppen) och sedan styra värmen m pumpens kurva? Korrekt?

Sista fråga ovan: parallellkoppling av slingor för att minska cirkulationsmotståndet? Vid vilken längd/fall behövs det? Delas slingan vid pump eller vid markslingor/hav? Ytterligare cirkpump?

Stort tack för era svar!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Mark-/sjövärme:kollektorslangens längd och isolering?
« Svar #6 skrivet: 23 september 2015, 07:55:51 »
Jag skulle personligen aldrig sätta in någon styrning i huset om jag gjuter in slingorna i sulan, du kan säkert hitta andra som skulle göra det.
OM det skulle visa sig nödvändigt med styrning i vissa rum kan du alltid komplettera m ed en liten reglercentral och ett fåtal trådlösa termostater i efterhand.
Risken med den där typen av styrning i ingjuten golvvärme är att den värme som tillförs nattetid när det är kallt avges först under förmiddan när solen börjar värma och då griper termostaterna in och sänker värmen i sulan. På kvällen/natten när det åter blir kallt ute är sulan kall, och värmepumpen börjar värma igen - nu mot fullt öppna rumstermostater - men man hinner trots detta få kallt inne.
På morgonen är golven varma, och rumstempen stiger, och solen värme - och termostaterna stänger igen...

När det gäller kollektorn:
Sjövärme är antagligen väldigt bra ur effektivitetssynpunkt (har ingen gen erfarenhet) men med tanke på att det ofta bildas is på dem (därav vikterna) så skulle det förvåna mig om man får flera plusgrader in under vintern.
En gammal våt sjöbotten är nog nästan lika bra vintertid.
Sommartid torde dock sjövärme vara överlägset, men då har man ju som regel liten förbrukning.

Ett dilemma för dig är dessutom det lilla energibehovet som blir i ett nybygge.
Jag har räknat med 35 w/m2 på 200 m2 och det ger ett effektbehov på ca 7 kW som mest.
17800 kWh/år för värme och tappvarmvatten.

OM man sätter som mål +1 grader på inkommande KB-medel så behöver du bara ca 235 meter kollektor...
Du kommer dig alltså inte ens ned till sjön innan du skall vända.
Lägger jag in sjövärme med samma siffror i övrigt så skulle du klara dig med 100 meters kollektor...

Siktar jag på 3 graders inkommande KB-medel och sjövärme så säger programmet 217 meter...

Skulle du lägga totalt 400 meter i mark/sjöbotten så blir inkommande KB-medel 2,42 grader.
Jag gissar att 400 meter kollektor, varav 150 meter i havet skulle ge dig ca 4 grader på inkommande KB-medel (Går inte räkna på i programmet) så en vinst på ca 1.6 grader i snitt, runt 5% besparing på den förbrukning du annars skulle haft (3881 kWh/år) för att värma. Det vill säga att du sparar ca 194 kWh/år på att förlägga de sista 150 metrarna av kollektorn i vatten istället för i sjöbotten/mark.

Jag rekommenderar 400 meter kollektor oavsett val, det ger dig en mycket framtidssäker kollektor, om du skulle bygga ut eller vilja ha en pool t.ex.
Min bedömning är dessutom att det blir så pass mycket dyrare att fixa vikter till kollektorn att du aldrig tjänar in de där pengarna som du kan spara extra på att lägga kollektorn delvis i sjön.

Har du designat golvvärmen så du vet vilka flöden slingorna skall ha, hur många slingor, vad blir totala flödesbehovet?
Hur många fördelare?
Flöde/fördelare?
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal