Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: "Gammal" Autoterm 409C ska bytas mot F1255-16?  (läst 841 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanOeberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Gammal" Autoterm 409C ska bytas mot F1255-16?
« skrivet: 26 juli 2015, 19:57:50 »
Hej.

Min BVP Autoterm 409C 9kW byggd 2001, installerad 2002 har börjat ge upp. Den har generellt sen vi övertog den (huset) tillverkat mer vv än väntat då ingen vv förbrukats. Det har varit strul med växelventilen som kärvat vilket ful-löstst med brickor för extra fjädertryck, men nu krånglar styrningen också då aktuatorn trycker in växelventilen i vv-läge trots att (systemet anger att den) inte har/finns något vv-behov.  Menyväljaren lever sitt eget liv så man får stå och ratta fram och tillbaka för att komma rätt. Temp-givaren på kb-in visar bara ned till 0,0 grader;  Jag ser alltså inte om det är 0,0 -0,5 eller -4 grader på köldbäraren...  Summan är lite att fixa som jag tänkte skulle sparas in vid en ny pump då det är sista året på tilläggsförsäkringen. Kompressorn är å andra sidan i gott skick enligt en servicetekniker som mätte trycket på sidorna samt kollade (spänningen?) i faserna, den startade bara ”lite hårt”.
Förutsättningar:
Huset placerat i Örebro är byggt 1944 i 1½ plan med 242 kvm varav 100 kvm inredd källare som är nydränerad med halva omkretsen av 20 och 10 cm pordrän. Till det 30 kvm uppvärmt varmgarage. Garaget hölls under senaste vintern tämligen kallt: ca 5 grader. Rubbet är uppvärmt med vattenburet kopplat till BVPn med asterisken att vi har insatskaminer i källare och mellanvåning som vi eldar totalt ca 1 m3 ved i per år. Källaren är på vintern riktigt kall (15-16 grader) och då är elementen på max. I källaren: en panelradiator: 280x30x10 som blir ljummet som bäst, ett gammalt gjutjärnsradiator: 70x57x13 samt en normalstor fläktkonvektor. Alla mått i LxHxD i cm.

Ett källar-rum på 18 kvm är utrustat med el-golvvärme på troligtvis 10 cm oisolerad platta vilket gör att jag ogärna låter den stå på mer än nödvändigt; det bidrar inte med någon värme. Här finns ej heller någon radiator. Samtliga källarrum är uppreglade med mest trä (!) med mineralull bakom, det skall väck.

Mitt mål är att få upp innetempen i källaren till något mer behagliga temperaturer: ca 20 grader. Detta kommer givetvis medföra en ökad energiförbrukning som jag måste ta i beräkning av ny pump och borra eller inte borra.

Övrigt är huset helt ok uppvärmt på vintern med ca 20 grader. Övervåningen är tilläggsisolerad och har 4 radiatorer på 42 (boyta vid snedtak) kvm så där går det att få tämligen hitt om man så vill.

Nuvarande pumpen gick endast några timmar på elpatron i vintras, men då var det å andra sidan en tämligen mild vinter på närkeslätten. Totalt har den gått ”-30593tim” i drifttid samt ”1684tim” på tillskott.

Ny Pump:
Jag har haft hit tre värmesnubbar från olika bolag som petat och vridit och i några fall klagat på rörakritekturen som gjorts :) Tänka sig att man får olika svar och lösningar från samtliga…

Den ena firman förordade byte till CTC Ecoheat 410 10kw, men deras anbud är för dyrt.
Den andra firman ville kränga på mig en Thermia Optimum Diplomat 10kw, bättre prissatt men är osäker på pumpen, känns gammal?
Båda firmorna ville vi skulle borra en till energibrunn till den befintliga 154 m som finns. Enligt borr-rapporten vid borr-tillfället i feb 2002 var det 0,5 meter ner till berg (grå/rött). 25 meter ned till grundvattennivån. "15 met. vatten ca 300l/timme".  Jag har ingen aning om vad det betyder i praktiken. De ville parallellkoppla brunnarna.
Den tredje firman förordade en Nibe F1255 16 och menade att man gott kan vänta med borrningen och se vilken temperatur kb får. Är det klokt? Han menade att man kunde "sätta en max-effekt som kompressorn kunde arbeta mot och på så sätt inte belasta borrhålet om det blir kallt och man inte har borrat än.
Jag lutar åt Niben, men undrar om det är det bästa alternativet?
Jag lockas av flexibiliteten i varvtalsstyrda F1255 men undrar om det är värt prispåslaget?
Hur skulle ni göra i min sits? Kanske behålla gamla pumpen till och med?
Tacksam för era åsikter! 

(återkom gärna om jag missat några uppgifter)

Mvh
Johan

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15252
SV: "Gammal" Autoterm 409C ska bytas mot F1255-16?
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2015, 20:35:14 »
Du har inte möjlighet att gräva 200 meter jordvärme som komplement till borran ? Hur ventileras huset ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JohanOeberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Gammal" Autoterm 409C ska bytas mot F1255-16?
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2015, 19:41:25 »
Du har inte möjlighet att gräva 200 meter jordvärme som komplement till borran ? Hur ventileras huset ?

Nej tyvärr. Bristande tomtyta och 0.15 till 0.9 m jorddjup till berg gör jordvärme svårt.

Huset har självdrag.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15252
SV: "Gammal" Autoterm 409C ska bytas mot F1255-16?
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2015, 20:07:34 »
Det går att koppla en frånlufts modul som värmer brine men kostar rätt mycket och funkar vent bra i dag är det ingen ide. Jag skulle kört på med det gamla hålet blir brine för låg kan man borra ett till hål likadant hål. Du kan förbereda med avstick och ventiler redan nu det kostar inte många kronor så är det bara att koppla på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JohanOeberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Gammal" Autoterm 409C ska bytas mot F1255-16?
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2015, 20:34:00 »
Det går att koppla en frånlufts modul som värmer brine men kostar rätt mycket och funkar vent bra i dag är det ingen ide. Jag skulle kört på med det gamla hålet blir brine för låg kan man borra ett till hål likadant hål. Du kan förbereda med avstick och ventiler redan nu det kostar inte många kronor så är det bara att koppla på.

Ok. Då väntar jag med borrning.
 
Men ska man gå på någon enklare/billigare pump? Eller är inverterstyrd det "framtidssäkra" valet?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15252
SV: "Gammal" Autoterm 409C ska bytas mot F1255-16?
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2015, 20:45:54 »
Inverter tror jag är framtiden men dom verkar inte spara så mycket mera och det är mera som kan gå sönder så vad vet man
  Sc:,h Ett alternativ vore ju att köra vidare på din så länge den går kanske fixa växelventilen eller köpa en ny vp på nätet och installera själv om du är lite händig så går det säkert bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal