Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme + Solvärme. Vilken värmepump?  (läst 1656 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Bergvärme + Solvärme. Vilken värmepump?
« skrivet: 26 mars 2015, 20:19:48 »
Hejsan!

Ska snart investera i en värmepump och kasta ut min pelletspanna. Frågan är hur jag lättast får ihop detta, och vilken typ av pump jag bör ha. Jag har en tank ( http://www.euronom.se/filer/IA_ExoTankVPS_0710-101_SE.pdf ), modellen heter VPS 500BXU, med en solslinga i. Tanken tänkte jag ha kvar eftersom solvärmen är kopplad till den.
I systemet finns radiatorer på övervåningen och golvvärme på undervåningen, tänkte även värma garage sen = tot 170m2.
Jag har funderat lite på Nibe 1155, den stora. Den har ju ingen vvb, detta borde väl passa väldigt bra ihop med min tank?
Här är ett schema från nibe och denna pumpen tillsammans med tank: http://www.nibe.se/nibedocuments/12954/M10812-3.pdf . Som jag förstår det borde detta fungera med min tank? Skulle även vilja styra shunten på tanken från niben, men det ska nog gå att få till på något vis.
Många frågor, men men. Någon som har några smarta idéer? Daikini har varit uppe på tapeten pga sitt fördelaktiga pris, men det här verkar lättare att få ihop på ett smidigt sätt.

Ha det fett
« Senast ändrad: 26 mars 2015, 20:22:15 av nolle »

Utloggad nolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + Solvärme. Vilken värmepump?
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2015, 22:06:27 »
Eller blir det kanske mer ekonomiskt att köpa en med inbyggd vvb? Ingen som har några ideér? Öppen för förslag :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme + Solvärme. Vilken värmepump?
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2015, 23:18:24 »
En VVB behöver du ju ha och då är det kanske enklast att ta en pump med inbyggd VVB. Har din tank en inbyggd VVB kan du inte använda om du inte kör fast kondensering och fast kondensering ska du undvika för det är rätt oekonomiskt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärme + Solvärme. Vilken värmepump?
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2015, 03:18:50 »
Eller så dockar du euronoms egna VP
Och styr som är anpassad för din tank
Du vill behålla.
CC
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad nolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme + Solvärme. Vilken värmepump?
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2015, 21:38:34 »
Att köpa en pump med inbyggd VVB verkar ju faktiskt som den enkalste lösningen kanske. Då slipper man bekymmer med skiktad tank och fast kondensering osv. Får nog bli så!
En annan fråga... Finns ju firmor som säljer de här pumparna väldigt billigt. Är de seriösa? Har inga exempel på rak arm, men ibland känns det väl billigt. Vad bör tex en nibe f1255 kosta egentligen? Lös pump då,.

Hejsvejs

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!