Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oljud i kompressorn  (läst 50443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #105 skrivet: 26 januari 2015, 20:44:43 »
Det var på dessa ställen jag försökte lufta, fortfarande pyser det varje gång jag öppnar på kalla sidan.
Sen har det uppdaterat i menyn hur många starter den gått och nu var den nere på 21 starter och 14 timmars gångtid. Temperaturen ute har pendlat mellan –9 till –2 grader.

Var in till rörfirman idag och diskuterade. När jag pratade om rökgastemperaturen att den pendlar från cirka 100 grader till som mest cirka 117 grader sa han att den var alldeles för högt. Den borde ligga runt 90 grader enligt honom. De skulle komma och göra en undersökning men det blev knappast den här veckan.

Skulle vara intressant och hör om någon på forumet med CTC pump vad deras värden brukar ligga på.
/ Isa
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #106 skrivet: 26 januari 2015, 21:44:25 »
Ok..
Den första bilden visar en usel automatluftare som inte borde sitta där. Den fungerar ev. om den svarta pluggen är öppnad, men många har problem med dem genom att det tenderar att dras in luft under vissa förhållanden.
Istället borde luft i brine kretsen skiljas ut i ett T-stycke där expansionkärlet oftast i transparent plast. DÃ¥ sjunker nivÃ¥n efterhand i kärlet och man fÃ¥r fylla pÃ¥. Det kan ta flera Ã¥r innan all luft är helt  borta,  men det är smÃ¥ mängder kanske ngn halvliter per Ã¥r.
De tvÃ¥ nedre bilderna tycker jag ser ut som pluggar för flare-anslutningar i KYLKRETSEN och dessa ska absolut inte luftas!  Det som pyser när du öppnar där är KÖLDMEDIA dvs miljöstörande gas typ R410. (Bara nÃ¥gra fÃ¥ vp har ofarliga (MEN ISTÄLLET BRANDFARLIGA) köldmedium som propan tex.)
Om du släpper ut köldmedium sÃ¥ tappar kompressorn effekt och hetgasen kan ocksÃ¥ sjunka. Ljudet kan ocksÃ¥ minska,  men även effektiviteten,  cop.
Så det är nog läge att en kylcertifierad installatör kollar maskinen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #107 skrivet: 26 januari 2015, 22:00:28 »
Ok..
Den första bilden visar en usel automatluftare som inte borde sitta där. Den fungerar ev. om den svarta pluggen är öppnad, men många har problem med dem genom att det tenderar att dras in luft under vissa förhållanden.
Istället borde luft i brine kretsen skiljas ut i ett T-stycke där expansionkärlet oftast i transparent plast. DÃ¥ sjunker nivÃ¥n efterhand i kärlet och man fÃ¥r fylla pÃ¥. Det kan ta flera Ã¥r innan all luft är helt  borta,  men det är smÃ¥ mängder kanske ngn halvliter per Ã¥r.
De tvÃ¥ nedre bilderna tycker jag ser ut som pluggar för flare-anslutningar i KYLKRETSEN och dessa ska absolut inte luftas!  Det som pyser när du öppnar där är KÖLDMEDIA dvs miljöstörande gas typ R410. (Bara nÃ¥gra fÃ¥ vp har ofarliga (MEN ISTÄLLET BRANDFARLIGA) köldmedium som propan tex.)
Om du släpper ut köldmedium sÃ¥ tappar kompressorn effekt och hetgasen kan ocksÃ¥ sjunka. Ljudet kan ocksÃ¥ minska,  men även effektiviteten,  cop.
Så det är nog läge att en kylcertifierad installatör kollar maskinen.
Ok då då får jag jaga på dem lite så de kommer så fort som möjligt och tittar på den, tror du det är skadligt och fortsätta och köra den tills de mätt upp den.
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #108 skrivet: 26 januari 2015, 22:03:07 »
Kan ngn med ctc bekräfta att det handlar om köldmediakretsen i de två nedre bilderna?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #109 skrivet: 26 januari 2015, 22:06:10 »
Kan ngn med ctc bekräfta att det handlar om köldmediakretsen i de två nedre bilderna?

vad ska det annars vara?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #110 skrivet: 27 januari 2015, 11:28:37 »
Ovanligt med serviceuttag på sugledningen. Men kanske tänkt för eex..
Dessutom brukar det väl sitta schräderventiler innanför sÃ¥na pluggar och dÃ¥ borde det inte pyst nÃ¥got när TS skruvade av dem. 
SÃ¥g det ut som en bildäcksventil under pluggarna,  Isa?
Eller skruvade du aldrig av dem helt?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #111 skrivet: 27 januari 2015, 11:31:03 »
Kan vi få en bild på expansionskärlet med anslutningar också? (För brine)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #112 skrivet: 27 januari 2015, 13:02:22 »
Förbaskat illa uppmärkt är det i alla fall eftersom det faktiskt ocks finns luftningsskruvar på brinesidann som kanske behöver luftas ibland och en lekman kan inte alltid förstå skillnaden mellan de olika typerna, men om man har öppnat och tryckt in stiftet så att det pyser på anslutningarna i mitten av båda sista bilderna så är det troligen kölmediekretsen som det har tömts ur... - inte bra alltså.

Har det dessutom kommit ut fruktansvärt kall vätska som kokar upp snabbt som från en frysspray (fast mycket kallare) så är det defintivt köldmedie...

 


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #113 skrivet: 27 januari 2015, 13:05:03 »
Jo. Men har alla vp "luftningsskruvar på brinesidann som kanske behöver luftas ibland", internt i vp alltså?
Jag har det i min men...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #114 skrivet: 27 januari 2015, 14:58:17 »
Förbaskat illa uppmärkt är det i alla fall eftersom det faktiskt ocks finns luftningsskruvar på brinesidann som kanske behöver luftas ibland och en lekman kan inte alltid förstå skillnaden mellan de olika typerna, men om man har öppnat och tryckt in stiftet så att det pyser på anslutningarna i mitten av båda sista bilderna så är det troligen kölmediekretsen som det har tömts ur... - inte bra alltså.

Har det dessutom kommit ut fruktansvärt kall vätska som kokar upp snabbt som från en frysspray (fast ]

Har inte skruvat ur dem helt utan öppnat dem några gånger ungefär som man gör med en nyckel och luftar element. Minns inte om det pös även där. Har dock inte kommit ut någon iskall vätska för i så fall borde jag fått det på fingrarna.

Kommer en tekniker i morgon och skall mäta upp pumpen så får vi se vad det visar / Isa
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #115 skrivet: 27 januari 2015, 17:03:01 »
Jo. Men har alla vp "luftningsskruvar på brinesidann som kanske behöver luftas ibland", internt i vp alltså?
Jag har det i min men...
Har inte hört om luftskruvar till brine  Sc:,h Rundpumpas det ordentligt vid installationen sÃ¥ ska det inte behöva luftas nÃ¥tt mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #116 skrivet: 28 januari 2015, 03:16:12 »
Alla krökar som bildar vatten/luftlÃ¥s och som inte kan rensas med tillräcklig fart och tryck pÃ¥ vatten, behöver ha möjlighet att luftas pÃ¥ nÃ¥got sätt. Plattvärmeväxlare är ett ställe med  skrovlig och mycket yta och lÃ¥g fart igenom som har svÃ¥rt att riva med bubblor  även om cirkulationspumparna gÃ¥r pÃ¥ max. Skall avluftningen där baseras pÃ¥ diffusion in i brinevätskan sÃ¥ mÃ¥ste brinevätskan avluftas pÃ¥ annat ställe och sker främst där det är lÃ¥g tryck relativt i systemet och allt för ofta pÃ¥ oönskat ställe och bildar vatten/luftlÃ¥s som hindrar eller minskar cirkulationen.

Det kan vara en massa luft i vattnet (kranvatten) som brinen späds ut med och inte är avgasad, man häller i på ett sätt som driver med bubblor etc.

Sedan kan det över tiden med olika kemiska reaktioner ger bubblor - tex. korrosion ger vätgas i tämligen syrefria miljöer, nedbrytning av brinevätska (CO2 - som förvisso är lösning men kan bilda bubblor där det är tryckfall)

 


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #117 skrivet: 28 januari 2015, 09:02:48 »
Jo, fast har de vanligaste vp luftskruvar internt? En del har övertrycksventilen placerad på strategist ställe däremot?
Dvs ett enda ställe internt som man behöver komma åt.
Har jag fel?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #118 skrivet: 28 januari 2015, 09:04:22 »
Isa, vi behöver även se hur brineexpansions kärlet är installerat och ser ut!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #119 skrivet: 28 januari 2015, 15:25:21 »
Hej,
Nu har serviceteknikern varit på plats och gått igenom hela systemet. Riktigt intressant var det. Kommer att få ett dokument sedan över värden han noterat. Tog ett foto över hans anteckningar som jag bifogar.
Jag berättade om mina alla pÃ¥fyllningar över Ã¥ren och hur jag fyllde pÃ¥ systemet, alltsÃ¥ att jag gängade lös ventilen pÃ¥ plastkärlet och fyllde pÃ¥ tills nivÃ¥ var bra. Det fick jag inte göra utan systemet mÃ¥ste fyllas med tryck. Först tog han bort den luftskruv som fanns och pluggade igen och sedan gjorde han pÃ¥fyllning.  Han menade nu att det skulle inte behövas nÃ¥gon mer pÃ¥fyllning över tid, annars var det läcka i marken eftersom allt annat verkade vara tätt förutom den lilla luftnipeln som han tog bort och sattes lock pÃ¥.

Sen mätte han alla värden på både kalla och varma sidan och kompressorn mm. Det var något mindre kylmedium i kompressorn än normalt men inget alamerande. Fans också en givare på tanken som inte stämde grader mot testinstrumentet som han bytte ut. De två avluftninsskruvar som jag öppnat på tog han bort och satte tryckmätarn på så tur var att jag inte skruvade på hela hatten på dem för då hade jag säkert testa lufta även där.Allt tog cirka 3 timmar och kändes mycket grundligt utfört. Han var spanjor som jobbat med värmepumpar i över 20 år och menade att vi svenskar trodde att det bara skulle fungera år från år utan service :) och lite så är det väl för mig...Men är lite förvånad när man frågat instalatören av pumpen ett antal gånger och han menat att det är bara att fylla på medel och att det var naturligt med ett antal liters avdunstning per år.

Skickar med bilden av noteringarna om någon förstår sig på dem. Sen får man hoppas att det är tätt nu annars är det väl bara att gräva ny slang till våren :(.
/ Isa
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!