Författare Ämne: Stänga ned radiator i ngt rum ??  (läst 2407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungskile
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stänga ned radiator i ngt rum ??
« skrivet: 06 januari 2015, 20:14:12 »
Hej, installerade bergvärmepump för ca 2 år sedan (nibe 1245 8) funkar kanon, har nu satt in en kassett i vardagsrummet för eldning i öppna spisen, blir väldigt varmt, undrar om det är någon fara med att stänga ned en eller ett par radiatorer i huset, tar vp stryk av detta osv..??
« Senast ändrad: 06 januari 2015, 20:38:47 av Fredrik H »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Stänga ned radiator i ngt rum ??
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2015, 20:21:57 »
Termostater på tex 2 radiatorer bör inte störa allt för mycket men använd innegivaren så bromsar den lite också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungskile
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga ned radiator i ngt rum ??
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2015, 20:35:23 »
Stängde av inne givaren fört ett tag sedan för att få varmare i källaren, givaren satt uppe och när vi var mkt folk uppe stängde systemet ned värmen i källaren där barnens sovrum ligger, blev då kallt där nere men varmt uppe, kör nu enbart på utegivaren för jämnare temperatur i huset, men du menar att ingen fara för vp om jag börjar sänka termostater uppe men köra fullt i källaren?, ger vp ifrån sig någon info om den inte gillar detta??

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Stänga ned radiator i ngt rum ??
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2015, 20:49:40 »
Innegivaren får man nog vara lite försiktig med. Den måste vara på rätt ställe. Vi har våran i hallen och den får värme från kaminen, det gör att vi får lägre framledningstemp och därmed kallare i rum som inte får värme från kamin.
Hur många termostater tänker du sätta in? Hur många radiatorer blir utan?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Stänga ned radiator i ngt rum ??
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2015, 20:58:36 »
Stängde av inne givaren fört ett tag sedan för att få varmare i källaren, givaren satt uppe och när vi var mkt folk uppe stängde systemet ned värmen i källaren där barnens sovrum ligger, blev då kallt där nere men varmt uppe, kör nu enbart på utegivaren för jämnare temperatur i huset, men du menar att ingen fara för vp om jag börjar sänka termostater uppe men köra fullt i källaren?, ger vp ifrån sig någon info om den inte gillar detta??
Normalt är det ingen fara med några termostater men vattenvolymen vp jobbar mot minskar och har man haft problem med tex högt delta och många starter blir det värre med några termostater men har allt varit ok tidigare blir det troligtvis inte uselt med nån termostat. Om man kör usb loggning på vp så ser man i loggen hur vp går när du eldar den kommer troligtvis inte larma för då är det riktigt illa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Stänga ned radiator i ngt rum ??
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2015, 20:04:32 »
Om man har en srörre arbetstank/acktank så borde det vara lättare att stänga element, eller ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Stänga ned radiator i ngt rum ??
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2015, 20:06:23 »
Då är det inga problem att stänga av flera radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pontiacsmurfen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlholmsbruk
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga ned radiator i ngt rum ??
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2015, 20:29:09 »
Jag har stängt av ett element nere i gillestugan för den blir upp mot 1 grad varmare än övervåningen sen vi satte isodrän på källarväggarna när vi grävde om grundet. elementen där nere verkar vara överdimisionerade men varmluft borde ju stiga upp i trappen tycker man men det verkar bli som ett lås i trappen verkar det som. i garaget har jag elementet stängt utom när det blir alldeles för kallt ute. ett element uppe i köket är stängt för där var det alltid 0.8grader varmare än i övriga huset på markplan. så värmepumpen mår inte bra av det, eller fattar jag fel nu?
Familj 2vuxna+2barn. Tegelvilla Byggd 1972 115m2 + 115m2 källare. Dubbelgarage 42m2.
Allt uppvärmt med CTC Ecoheat 7kw installerad 2003. Energibrunn 160m/154aktivt.
Rumstemp 21grader. Tot drifttid hittils 97560h.
Drift kompressor 82498kw/h.  Elpatron 9523kw/h. =ca 8200kw/Ã¥r tot/snitt för uppvärming och varmvatten.
Elpanna 51grader. (tappvarmvattentemp) Framledningstemp 48grader vid -15. Max framledningstemp 65grader.
Värme i från vid 16grader.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Stänga ned radiator i ngt rum ??
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2015, 20:36:20 »
Det är inte säkert vp mår illa av det beror på hur stort systemet är före avstängning. Du verkar ha en Ctc då bör det inte spela nån roll för då jobbar vp enbart mot tanken och radiator volymen spelar mindre roll på gott och ont.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser