Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia D6 startar inte.....  (läst 8640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trionic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Thermia D6 startar inte.....
« skrivet: 04 december 2014, 18:18:59 »
Hej

Har två gånger under hösten haft bekymmer med att VP inte startar (står inget behov värme ) i displayen , fast att temperaturer visar att behov finns,och att varmvatten skulle behövas.. gör ingen skillnad att göra "norsk" reset utan den startar om och tycker att det inte finns nåt värme/varmvatten behov...
Har båda gångerna fått den att starta när jag lyft av fronten och rört på kablarna vid mjukstarten/kretskortet , finns det nåt känt problem med kretskort etc ??
Trodde först att det kunde vara mjukstarten till kompressorn men den teorin håller ju inte då det verkar som att VP inte tycker att det finns behov av värme ??
Loggar VP nåt i nåt minne eller är ända chansen att felsöka när felet är "framme" ??

Mvh Robban

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #1 skrivet: 04 december 2014, 18:50:00 »
Vilka temperaturer syftar du på? Värmen styrs ju av integralen. Och varmvatten styrs av topp och bottengivaren (inte rutan som är på skärmen, den kan visa tom men ändå finns det vv).

Startvärden hittar du i servicemenyn.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #2 skrivet: 04 december 2014, 19:30:45 »
Ett välkänt fel på Thermia-värmepumpar som nu är drygt 10 år gamla, är att elektrolytkondensatorerna på styrkortet och (framför allt) displaykortet torkar ut och slutar fungera. Det kan ge lite olika symptom beroende på vilken av dem som blir riktigt dålig först. Hur man byter dem finns beskrivet i några äldre trådar här på forumet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad trionic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #3 skrivet: 05 december 2014, 07:02:03 »
Vilka temperaturer syftar du på? Värmen styrs ju av integralen. Och varmvatten styrs av topp och bottengivaren (inte rutan som är på skärmen, den kan visa tom men ändå finns det vv).

Startvärden hittar du i servicemenyn.
Glömt bort hur man kommer in i service menyn,vilka två knappar höll man in ??
Ett välkänt fel på Thermia-värmepumpar som nu är drygt 10 år gamla, är att elektrolytkondensatorerna på styrkortet och (framför allt) displaykortet torkar ut och slutar fungera. Det kan ge lite olika symptom beroende på vilken av dem som blir riktigt dålig först. Hur man byter dem finns beskrivet i några äldre trådar här på forumet.
Har sökt lite och hittat lite info om detta,displaykortet är bytt en gång,men det kanske är styrkortets elektrolytkondensatorer som ställer till med detta,finns det nån info om hur många/vilka som ska bytas ??

Mvh Robban

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #4 skrivet: 05 december 2014, 08:07:24 »
Jag håller in vänsterpil.

Elektrolytkondensatorerna brukar svälla upp och se sprängda ut på toppen. Vanligen är de ju raka/släta men det brukar synas att de är runda. Så kan de läcka, hittar man ganska enkelt. Eller så ser de hela ut men är ändå sönder.

Ex på söndriga är denna bild, där de två bakre är sprängda medan den 3e är troligen hel.
http://oi52.tinypic.com/2ed2sgh.jpg
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad trionic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #5 skrivet: 05 december 2014, 08:09:32 »
Jag håller in vänsterpil.

Elektrolytkondensatorerna brukar svälla upp och se sprängda ut på toppen. Vanligen är de ju raka/släta men det brukar synas att de är runda. Så kan de läcka, hittar man ganska enkelt. Eller så ser de hela ut men är ändå sönder.

Ex på söndriga är denna bild, där de två bakre är sprängda medan den 3e är troligen hel.
http://oi52.tinypic.com/2ed2sgh.jpg

Tack för tipset,ska gå ner och kolla på pumpen,mvh Robban

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #6 skrivet: 05 december 2014, 08:50:35 »
Tack för tipset,ska gå ner och kolla på pumpen,mvh Robban
Hej! På din maskin håller man in vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sek om du inte har utbytt till ett "kittsystem"men har den inte löst på ut på tryckrörstempen när det står ingen behov av värme.Om den löser på tryckrörstempen(kommer upp en liten fyrkant i vänstra hörnet på diplayen) så har du fortfarande ett värmebehov.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad trionic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #7 skrivet: 05 december 2014, 09:07:20 »
Hej! På din maskin håller man in vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sek om du inte har utbytt till ett "kittsystem"men har den inte löst på ut på tryckrörstempen när det står ingen behov av värme.Om den löser på tryckrörstempen(kommer upp en liten fyrkant i vänstra hörnet på diplayen) så har du fortfarande ett värmebehov.

Var nere och provade och det var vä+hö 5sek för att komma in i serviceläge.
Har inte tänkt på om den visat nån fyrkant när problemet uppstår,tryckrörstemp ?? ursäkta min okunskap men förklara gärna vad det är och vad det kan bero på ??
Tack för tipset,mvh Robban

Utloggad trionic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #8 skrivet: 05 december 2014, 09:13:08 »
Jag håller in vänsterpil.

Elektrolytkondensatorerna brukar svälla upp och se sprängda ut på toppen. Vanligen är de ju raka/släta men det brukar synas att de är runda. Så kan de läcka, hittar man ganska enkelt. Eller så ser de hela ut men är ändå sönder.

Ex på söndriga är denna bild, där de två bakre är sprängda medan den 3e är troligen hel.
http://oi52.tinypic.com/2ed2sgh.jpg



Så här såg styrkortets kondensator ut,ser ok ut tycker jag ??

Mvh Robban

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #9 skrivet: 05 december 2014, 09:16:56 »
Jag håller in vänsterpil.

Elektrolytkondensatorerna brukar svälla upp och se sprängda ut på toppen. Vanligen är de ju raka/släta men det brukar synas att de är runda. Så kan de läcka, hittar man ganska enkelt. Eller så ser de hela ut men är ändå sönder.

Ex på söndriga är denna bild, där de två bakre är sprängda medan den 3e är troligen hel.
http://oi52.tinypic.com/2ed2sgh.jpg

PÃ¥ Thermiakorten brukar elektrolyterna inte svälla upp när de blir dÃ¥liga. Att de sväller upp eller spricker brukar inträffa om de utsätts för höga rippelströmmar, t ex i switchade nätdelar och pÃ¥ datormoderkort, men i det här fallet där de inte utsätts för nÃ¥gra svÃ¥ra elektriska belastningar utan det bara är frÃ¥gan om hög omgivningstemperatur och kanske kondensatorer av tvivelaktig kvalitet, sÃ¥ brukar det inte synas mycket pÃ¥ dem.  Det är de smÃ¥ ytmonterade elektrolyterna (en pÃ¥ styrkortet och tvÃ¥ pÃ¥ displaykortet) som brukar bli sämst, den stora hÃ¥lmonterade pÃ¥ styrkortet (den som sticker ut genom den grÃ¥ plasten) klarar sig bättre.

Ett par gamla trådar om kondensatorbyten:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41440.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49975.0

« Senast ändrad: 05 december 2014, 09:22:54 av torbjorn_forsman »
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #10 skrivet: 05 december 2014, 09:20:17 »
Var nere och provade och det var vä+hö 5sek för att komma in i serviceläge.
Har inte tänkt på om den visat nån fyrkant när problemet uppstår,tryckrörstemp ?? ursäkta min okunskap men förklara gärna vad det är och vad det kan bero på ??
Tack för tipset,mvh Robban
Hej! Ett vanligt problem är om cirkulatiionspumpen på värmesidan inte går i gång så blir tryckrörstempen hög och då löser den ut och då stannar kompressorn.Den löser på tryckrörstempen innan den löser på högtryckslarm.Var det länge sedan du gjorde rent smutsfiltret på returen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad trionic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #11 skrivet: 05 december 2014, 09:35:44 »
Hej! Ett vanligt problem är om cirkulatiionspumpen på värmesidan inte går i gång så blir tryckrörstempen hög och då löser den ut och då stannar kompressorn.Den löser på tryckrörstempen innan den löser på högtryckslarm.Var det länge sedan du gjorde rent smutsfiltret på returen.

Om du menar returen från radiatorerna så har jag nog aldrig gjort rent det filtret,bara kolektorslingans filter nån gång...):

Mvh Robban

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #12 skrivet: 05 december 2014, 09:39:32 »
Om du menar returen från radiatorerna så har jag nog aldrig gjort rent det filtret,bara kolektorslingans filter nån gång...):

Mvh Robban
Okej kanske läge för det för det kan vara så att om smutsfiltret är igensatt så får du ett mjuktlarm som heter Hög retur" som försvinner när returen kommer under 48 °C men samma efekt där att kompressorn stannar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad trionic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #13 skrivet: 05 december 2014, 10:41:02 »
Okej kanske läge för det för det kan vara så att om smutsfiltret är igensatt så får du ett mjuktlarm som heter Hög retur" som försvinner när returen kommer under 48 °C men samma efekt där att kompressorn stannar.
Rengjort filtret,men det var inte igensatt utan såg fint ut....,men då kan vi avfärda det i alla fall ,känns inte bra men får köra vidare och se när den bråkar nästa gång....
tack alla som tipsat mig om vad felet kan vara,ska ta lite bilder på temperaturer etc nästa gång den strular så kan jag lägga ut dom så ni proffs kan kika....
mvh robban

Utloggad trionic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D6 startar inte.....
« Svar #14 skrivet: 28 november 2015, 11:44:13 »
Hej

Update då pumpen funkat problemfritt i nästan ett år ,men igår händer samma sak igen... >:(
Rör på kabelanslutningar/bryter lite på styrkortet och pumpen startar,det jag reagerade på innan jag började bryta på kontakterna var att det bubblade och lät inne i värmepumpen typ som att det var luft i rören...???
Ska prova att byta kondensatorerna på styrkortet och kollade in art nr på elfa (från annan tråd) 67-252-99 220uf 67-042-32 470uf ..den ena verkar dock inte finnas i lager på elfa ,då min kunskap om kondensatorer är dålig så kanske nån kan hjälpa mig ta fram nån ersättnings kondensator som passar på mitt styrkort ???

Mvh Robban

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!