Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Fighter 1215 7kw  (läst 2094 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad böjjarn

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Jag älskar värmepumpar!
Fighter 1215 7kw
« skrivet: 22 december 2005, 08:54:41 »
Hej är NY på forumet o har inte orkat läsa igenom allt godis... Min fundering är om min 1215 går att optimera eller om mina värden ligger bra till!!!

Införskaffade markvärme oktober -03
nibe fighter 1215 7kv
375meter slang
Villa 1950
boyta 110kvm
bor i Falu kommun
utegivare
har ca 20 grader innomhus..skulle vilja ha lite mer utan att det kostar för mycket.....
vredet på 2 (åt vänster)

Har loggat min anläggning månadsvis sedan start
har EJ pillat på några inställningar

från okt 03 tills nu har jag följande:
VP starter 14825
VP tid         6850
TS tid          196
grundinst   0 00
kurva 9

Om man slår ett månads snitt på detta blir det:

570 VPstarter/mån
263 VPtid/mån

Är detta "normala" siffror för mina förutsättningar eller finns det nått att justera för förbättring o få lite mera värme utan att det drar iväg i elkostnad förmycket...eller kanske ligger jag under medel redan...vad vet jag, Du kanske vet :)

Inloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 21338
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1215 7kw
« Svar #1 skrivet: 22 december 2005, 11:07:08 »
Egentligen är det väl inget alarmerande med dina siffror, 19 starter/dygn i medel är helt OK. Du skulle kuna minska tillskottet genom att öka på TS-gradmin till 5-600 (se manualen sid 11 för hur man gör).

Det andra är att du inte har legionellaskyddet påslaget, normalt är risken för att få skadliga halter legionella i VVB mycket små men konsekvenserna för om du får legionella är så stora att man brukar vilja köra skyddet på ändå. Tryck 2 ggr på "extra VV", lysdioden för varmvattenska blinka långsamt och det ska stå "grundinst   0 02" i meny 8.

Vill du ha lite varmare inne så vrid på vredet ett snäpp åt höger.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad böjjarn

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
« Svar #2 skrivet: 22 december 2005, 11:39:22 »
Tack! Å fan, har jag ej legionellaskyddet påslaget. Det skall jag fixa till. TACK Trodde nog att det skulle vara förinnställt!
Prövar även att ändra TS-gradmin.

Skönt att höra att den går hyfsat normalt iaf.

Utloggad Micke1215

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2006, 22:55:45 »
Jag är också ny här (Micke1215) och har också en Nibe Fighter 1215, 7kw. Samma som böjjarn.
Vill bara tacka Carl N för tipset om legionellaskyddet. Hade ingen aaaaning om att det fanns i Fighter´n. Nu kan man duscha lugnt!

Mvh Micke studs studs studs
Egentligen är det väl inget alarmerande med dina siffror, 19 starter/dygn i medel är helt OK. Du skulle kuna minska tillskottet genom att öka på TS-gradmin till 5-600 (se manualen sid 11 för hur man gör).

Det andra är att du inte har legionellaskyddet påslaget, normalt är risken för att få skadliga halter legionella i VVB mycket små men konsekvenserna för om du får legionella är så stora att man brukar vilja köra skyddet på ändå. Tryck 2 ggr på "extra VV", lysdioden för varmvattenska blinka långsamt och det ska stå "grundinst 0 02" i meny 8.

Vill du ha lite varmare inne så vrid på vredet ett snäpp åt höger.

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 27766
  • Ägare av forumet
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2006, 05:01:24 »
  Skriver samma svar som til dig Micke1215...

Du vet väl att det är viktigt att ha alla termostater i huset fullt öppna, blir det för varmt i huset sedan du öppnat alla termostater skall du sänka kurvan.
Blir det för varmt i vissa rum skall du försöka strypa flödet över dessa radiatorer, inte med termostaten utan med grundflödesventilen som sitter på radiatorkopplet (under termostaten).

Om jag vore i dina kläder skulla jag öka TS-min till minst 600, kanske mer, om det blir för mycket kommer du att märka det på att du får lite kallt i huset innan tillskottet går till, det borde dock inte påverka tempen med mer än max 1 grad, inget att bry sig om tycker jag.

Om du har lagom varmt i huset vid 0-gradigt ute så står ratten rätt, har du för kallt även vid 0-gradigt höj värdet på ratten till 0.
Har du för kallt när det är kallt ute (typ -10 till -15 grader) så skall kurvan höjas, nu tror jag inte att det är nödvändigt att göra det så länge du kör med fullt öppna radiatortermostater, men ändå...

Funderingar, fråga på!
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal