Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Värmekurvan  (läst 2140 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
Värmekurvan
« skrivet: 09 november 2014, 11:50:26 »

Hej,
värmekurvan i min pump har börjat strula, tror jag.
När pumpen under uppvärmning av elementen stannar, för att framledningstemperaturen kommit upp till stopptemperaturen, återställs inte start- och stopptemperaturerna till värdena enligt kopplingsdifferensen.
I stället fortsätter de att gå ihop tills de möts på börvärdet.
Först då hoppar de tillbaka till ”utgångsvärdena”.
Är detta OK, eller har det blivit fel på styrsystemet?

Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3603
SV: Värmekurvan
« Svar #1 skrivet: 09 november 2014, 14:27:29 »
Vilka inställningar har du under kopplingsdifferens?


Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
SV: Värmekurvan
« Svar #2 skrivet: 09 november 2014, 15:24:12 »
Inställningarna är:
STÖRSTA  30
MINSTA  4
TIDSFAKTOR  20

Nu har jag sett att avfrostningstimern går igång ibland utan att det gjorts någon avfrostning.
Yttertemperaturen är +10.

Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
SV: Värmekurvan
« Svar #3 skrivet: 09 november 2014, 15:41:34 »
I bilagan finns några bilder på menyn som beskriver mitt bekymmer.

Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3603
SV: Värmekurvan
« Svar #4 skrivet: 10 november 2014, 13:50:04 »
Jag vet inte om det ska vara så eller inte.
Kan mycket väl tänka mig att det ingår i begränsningen av kompressorstarter d.v.s. att den inte får göra en kompressorstart annat än 20 minuter efter föregående kompressorstart.

Däremot är jag bekymrad av att du uppnår stopptemp när diffen är 10°. Det betyder att du har endast 10 minuters värmedrift.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
SV: Värmekurvan
« Svar #5 skrivet: 10 november 2014, 17:31:04 »
Inställningarna är:
STÖRSTA  30
MINSTA  4
TIDSFAKTOR  20

Vad har du för värmekurva?
Enligt dina bilder så indikeras en otroligt hög kurva (någonstans runt V20 H67 ?????) kan detta stämma?

Sen har du en otroligt långsam kopplings differans med tidsfaktorn 20 (orginal är 10), du kanske skall snabba upp tiden en aning.
Själv har jag 12 i tidsfaktor.

En annan sak med din kopplings differans är "största värde" 30 (orginal är 16)
Detta betyder att temperaturen pendlar kraftigare mellan start och stopp.

Du har nästan lagt på 100% på max värdet och tiden
Jag skulle prova med endast 50% påslag mot orginal eller
Största = 24
Minsta = 4
Tidsfaktor 15

för att se vad utfallet blir

Sen kan det vara bra att veta dina tempar (T1 till T12) samt hur cirkulationspumparna är inställda.
Kan ju vara någon tempgivare som inte visar rätt och då kan vad som helst hända.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad p00anh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
SV: Värmekurvan
« Svar #6 skrivet: 11 november 2014, 10:58:46 »
TACK
för att ni försöker hjälpa mig i dilemmat.

LEXUS, du kan väl titta på bilagan, så ser du hur värmekurvan påverkas av de 3 grundvärdena.
Varifrån bladet ursprungligen kommer har jag glömt.
Bry dig inte om punktlinjerna. Jag tycker de är felritade, och har ersatt dem med dubbelstreckade.

Den undre bilden börjar med att pumpen är igång.
Stoppkurvan sjunker succesivt och T1-temp stiger.
Efter 15 min har T1 stigit så mycket att den går ihop med stoppkurvan.
Då stannar kompressorn och värmekurvorna återgår till "utgångsvärdena".
Sedan sjunker T1-temp ända till den träffar på kurvan för start. Då startar kompressorn och värmekurvorna
återgår samtidigt till "utgångsvärdena".
Och så håller det på.

Problemet för mig är att kurvorna inte återgår till ursprunget då kompressorn stoppar, utan att de
fortsätter att gå ihop ända tills de möts vid 40 grader. Först då börjar de om med rätt värden.
Ett följdproblem är att den servicekille jag pratat med på telefon idag inte tycker detta är ett
verkligt driftproblem, eftersom ju pumpen går i alla fall.
Ungefär som om ABS-lampan lyser på bilens instrumentbräda, men verkstaden inte vill söka och reparera felet,
"för bilen går ju i alla fall".
Att pumpen går ganska OK, är tack vare att jag fixat och trixat med några skyddsinställningar.
Hur det fungerar vid riktig kyla har jag ingen aning om.

Lmf, V och H-värdena (20/67) var ingen dålig bedömning av dig. Verkligheten är 20/66!
Yes, kurvan är hög. Det beror på att Hustrun och jag är gamla, snart fossiler, som vill ha det
varmt och skönt på ålderns höst.
Värdena 30/4/20 har jag lagt in för om möjligt få några färre starter per dygn.

Pumparna är båda inställda på 1.
Den ENA för att det ska bli ett hyfsat delta på T8/T9. Nu kommer det upp i 5-6 grader.
Gasar jag på med inställningen 2, sjunker deltat till 4.
Kompressorn blir aldrig överhettad.
Den ANDRA för att det inte ska susa och brusa så förbaskat i elementen.

Men var säger ni, som förhoppningsvis vet mycket om värmepumpar, är detta ett fel som
kan ställt till elände då det blir kallt ute och som alltså bör repareras?
Eller???

Anders H
Huset byggt 1962 i Göteborgstrakten.
132 m² + lika stor uppvärmd källare + fristående garage som är
sparsamt uppvärmt.
Grunden isolerad med 10 cm cellplast, lösull på vinden, 2-glasfönster.
Värms med Bosch EHP 8 AW + innedelen CC 160.
Styrs av Rego 800.
Installerade hösten -08.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal