Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Koppla soltank till Ecoheat  (läst 583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PigBay

• Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
Koppla soltank till Ecoheat
« skrivet: 09 november 2014, 10:07:07 »
Har i tidigare tråd haft funderingar om värmepump, solvärme, acktank. Det blev tillslut en CTC Ecoheat 410 som förser huset via kulvert med värme och 51 gradigt tappvatten (80 l beredare slutvärmer tappvatten) Solvärmetanken som blev kvar när jag kastade ut vedpannan, tänkte jag docka mot Ecoheaten på dess inkopplingspunkter, min fundering är: skall jag sätta laddpumpen på tillflöde eller retur (tänkte styra det hela med en egen tempdiffstyrning (sorel) , är även intresserad av ideer om styrningen av det hela.
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Inloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 17275
SV: Koppla soltank till Ecoheat
« Svar #1 skrivet: 09 november 2014, 12:29:53 »
Jag skulle sätta den på returen cp bör hålla längre i svalare vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PigBay

• Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
SV: Koppla soltank till Ecoheat
« Svar #2 skrivet: 09 november 2014, 17:24:56 »
Jag har solvärmen går in i toppen eller mitten via plattvvx, undrar om systemen kan störa varann ? (2 pumpar i samma systemtank)
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal