Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Hur lång tid innan golven är varma?  (läst 865 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gästskribent

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur lång tid innan golven är varma?
« skrivet: 15 oktober 2014, 20:22:53 »
Äntligen är värmepumpen startat upp i det nya huset! Viessmann 300. Bergvärme. Det började bli kallt på golven utan...
Startade upp i morse, men sen kom frågan: "hur lång tid innan man har "varma" golv? Sökt och sökt på nätet, men finner inget.
Jätte tacksam om någon kan hjälpa med en indikation!
« Senast ändrad: 15 oktober 2014, 20:25:05 av nybyggare100 »

Utloggad Zyberdude

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 1312
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur lång tid innan golven är varma?
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2014, 20:30:03 »
2 - 3 dagar.

Är huset klart eller har du börjat värma lite smått?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla
Enervent pingvin eco ede ventilation
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.

Poul Skarra

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2014, 21:13:46 »
Hej och tack för svar! Huset är klart!

Utloggad kirneH

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2014, 22:49:49 »
Äntligen är värmepumpen startat upp i det nya huset! Viessmann 300. Bergvärme. Det började bli kallt på golven utan...
Startade upp i morse, men sen kom frågan: "hur lång tid innan man har "varma" golv? Sökt och sökt på nätet, men finner inget.
Jätte tacksam om någon kan hjälpa med en indikation!

Är det rör ingjuta i platta så tar det några dagar, precis som andra redan svarat, eftersom massan som värms är väldigt stor. Själv har jag renoverat ett hus från -78 och lagt in golvvärme i ett extra cellplastlager som lagts ovanpå den illa isolerade plattan, så jag känner värme i golvet (stengolv) redan efter en kvart. Jag valde stengolv i hela undervåningen eftersom det lagrar värme väldigt bra och ger pumpen bra förutsättningar att jobba effektivt (och så är det trevligt att toffla runt barfota på -på sommaren är det svalt och skönt och på vintern är det varmt och mysigt).

Har kört Viessmann i lite drygt ett år nu (en 343:a) och vi är grymt nöjda med verkningsgraden på pumpen -viktigt dock att den ställs in korrekt för att kunna mjölka ur maximal effektivitet (men det gäller ju för alla värmepumpar).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal