Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Bergvärme till äldre hus, vad kan man förvänta sig för kw-förbrukning?  (läst 5485 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Hoppas detta blev i rätt avdelning på forumet.
Kan man på något sätt gissa sig till hur många kw (och i slutändan kronor) det går åt för att värma detta hus med en bergvärmepump?
Den lilla info jag fått fram så verkar nibes 1255-16 vara det mest effektiva alternativet, att den dessutom är svensk är ett väldigt stort plus då jag värdesätter arbetstillfällen i sverige :)

Huset i fråga är ca 100 år gammalt, två våningar med källare (källaren ska vara hyfsat uppvärmd)
Sågspån i taket så uppåt lär man behöva lägga in lite mer isolering.
Treglasfönster och tilläggsisolerat för ca 20 år sen.
Ca 100kvm per våningsplan.
Det blåser in lite runt vissa fönster.
Vi vill inte frysa så räkna med att vi ska ha 22-23 grader inomhus även när det är som kallast ute.

Vet inte hur mycket som gått åt till att värma upp hittills + att det vart kallare i huset så det går inte att jämföra även om man visste åtgången av ved.

Jag undrar även hur man lättast kan använda solfångarna på taket även till den nya anläggningen för att då varmvatten till kranarna mars-oktober. Ackumulatortankar finns men en installatör jag pratat med säger att det blir större förluster om man kopplar in ackumulatortankarna så det är bättre att låta bli dom och köra med bergvärmepumpen året runt.
Vad tycker ni?
Man kanske ska koppla in ackumulatortanken för solfångarna och via shunt och/eller kulventil stänga av det ena eller det andra beroende på vad det är för årstid utomhus?

Tacksam för er kunskap.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 16743
Om du endast nöjer dig med att använda solfångarna till vv och tanken har slinga så går det bra att köra vv genom slingan hela året och sen vidare till beredaren i vp då nyttjar du solen hela året så mycket den orkar. Att det blir förluster med tankar beror på vart dom står har man tanken i ett utrymme som inte värms är det förluster men står den inne i ett varmt utrymme kommer ev förluster huset till godo.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du endast nöjer dig med att använda solfångarna till vv och tanken har slinga så går det bra att köra vv genom slingan hela året och sen vidare till beredaren i vp då nyttjar du solen hela året så mycket den orkar. Att det blir förluster med tankar beror på vart dom står har man tanken i ett utrymme som inte värms är det förluster men står den inne i ett varmt utrymme kommer ev förluster huset till godo.

Det är inge en slinga i ackumulatortanken, det är en varmvattenberedare, men oavsett så borde man kunna koppla dom i serie, men installatören jag pratade med var inte så sugen på det alternativet, vet inte riktigt om han har något emot solfångare i princip eller om det vara något annat?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
Hej

Hoppas detta blev i rätt avdelning på forumet.
Kan man på något sätt gissa sig till hur många kw (och i slutändan kronor) det går åt för att värma detta hus med en bergvärmepump?


VP behöver bara 1/3-del av den elförbrukning i kWh/år (eller motsvarande bränsle) som går åt nu till uppvärmning och varmvatten. Kan kanske bli 1/4-del, beroende på hur stora radiatorer du har, ju större desto lägre framledningstemperatur behövs och det förbättrar värmepumpens sk COP.
Bättre isolering förbättrar också resultatet med avseende på lägre framledningstemp.
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   9,2 MWh prognos, värmer nu endast bottenvåningen, 120kvm. Bytt Expanderventil efter LPstopp och 1mån elpatrondrift


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 16743
Det är inge en slinga i ackumulatortanken, det är en varmvattenberedare, men oavsett så borde man kunna koppla dom i serie, men installatören jag pratade med var inte så sugen på det alternativet, vet inte riktigt om han har något emot solfångare i princip eller om det vara något annat?
Det är inte bra att ha ljummet vatten i en beredare den delen av året temperaturen är för låg i beredaren så finns det risk för legionella bakterier. Har du flera tankar kan det gå att använda nån av dom som arbetstank till vp så den får lite mera vatten volym att jobba mot vilket minskar för start stop samt minskar risken för knäppningar från radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är inte bra att ha ljummet vatten i en beredare den delen av året temperaturen är för låg i beredaren så finns det risk för legionella bakterier. Har du flera tankar kan det gå att använda nån av dom som arbetstank till vp så den får lite mera vatten volym att jobba mot vilket minskar för start stop samt minskar risken för knäppningar från radiatorerna.

Jorå det med bakterier vet jag, tyvärr är det väldigt många som inte har koll på det (alternativt inte bryr sig)
Men med någon form av värmeväxlare så riskerar man att stå utan varmvatten om man förbrukar mycket under kort tid (t.ex. badkar eller många som duschar samtidigt i husets flera duschar) , man är dessutom beroende av att värmekällan kan ge tillräckligt med värme hela tiden.
Det är delvis en dimmensioneringssak, men även delvis en vanesak om an våga rita på att värmekällan kan fixa varmvatten kontinuerligt medans man står i duschen och inte vill få ut iskallt vatten...

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men tillbaka till huvudfrågan nu, dvs hur mycket kan man tro att det förbrukas från detta hus som jag beskrev i första inlägget?
många säger att dom ligger runt 7-8kw för uppvärmningen med bergvärme.
Men hur mycket mer gör en källare som ska vara någorlunda uppvärme?
Och hur mycket mer gör det att huset är äldre
Hur mycket gör det att huset tyvärr inte helt tätt på vissa ställen så det blåser in?
Att vi vill ha ett par grader varmare än vissa gör ca 5% per grad över 20 från en "generell förbrukning i sverige" enligt energirådgivare, så säg gärna vad ni har för inomhustemperatur om ni skriver era förbrukningssiffror.

Gör det 5% eller 50%? Någon eller några som bor i liknande hus som kan dela med sig av sin erfarenhet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21167
  • Alien snowman.
En tumregel är ca 70 W/m2 i max effektbehov för ett gammalt hus, (beroende på var i Sverige det ligger).
Detta ger 21 kW i max effektbehov för 300 m2, sen kan man multiplicera detta värde med ca 3000 (också beroende på geografiskt läge) för att få energibehovet/år => 63000 kWh.
Med en bra värmepumpsinstallation hamnar drivenergin på ca 20 000 kWh/år.
Om jag sen antar att du vill ha det lite varmare inne så gör detta kanske 1000-2000 kWh/år ?

Men som sagt är detta mellan tumme och pekfinger...
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm, vad är det för period på 21kw om du säger att 63kw är per år?
Vet du vad tilläggsisolering i taket gör? Det borde vara ganska märkbart.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
Jag sänkte min energiförlust med 31% genom att isolera taket mot vinden. Jag har ett tvåvåningshus, dvs vindsytan är lika med halva bostadsytan. Ett envåningshus borde spara mer på vindsisolering.

När jag sedan isolerade väggarna minskade energiläckaget med ytterligare 29%.
Mitt hus är inte timmer som ditt men ändå trä, 75mm tjocka stående plank med panel på utsidan.

En tredje glasruta (energiglas) minskade värmeförlusterna med ytterligare 12%.
Totalt minskade isoleringarna alltså värmeförlusterna genom klimatskalet som det så fint heter med 57%

(Och som jag skrev i mitt förra inlägg, värmepumpen minskade tillförda energin med 67%.)
« Senast ändrad: 10 oktober 2014, 09:38:58 av bopakoster »
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   9,2 MWh prognos, värmer nu endast bottenvåningen, 120kvm. Bytt Expanderventil efter LPstopp och 1mån elpatrondrift


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1443
  • CTC håller måttet
Vi har ett sekelskifteshus med hälften timmerstomme. Besparing runt 25000 kWh/år med värmepump.
1255-16 låter som ett bra val.
Täta fönstren med nya silikonlister om det drar.
Med vp har du råd att höja innetemperaturen. Komfort är viktigt, inte bara besparing. Vi har höjt innetempen med ett par tre grader.
« Senast ändrad: 10 oktober 2014, 10:39:58 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 2m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 16743
Jorå det med bakterier vet jag, tyvärr är det väldigt många som inte har koll på det (alternativt inte bryr sig)
Men med någon form av värmeväxlare så riskerar man att stå utan varmvatten om man förbrukar mycket under kort tid (t.ex. badkar eller många som duschar samtidigt i husets flera duschar) , man är dessutom beroende av att värmekällan kan ge tillräckligt med värme hela tiden.
Det är delvis en dimmensioneringssak, men även delvis en vanesak om an våga rita på att värmekällan kan fixa varmvatten kontinuerligt medans man står i duschen och inte vill få ut iskallt vatten...
Det är inget fel att ha beredare men en beredare med 30 gradigt vatten är ingen höjdare om man bryr sig om legionella risken. En bra värmeväxlare typ tva ger mera vv än en beredare och en slinga ger mera vv om tanken är riktigt varm. Jag har 25 meter slinga i min acktank och jag fyller en badtunna med 2000 liter 37 gradigt vv om man ska ordna det med beredare blir den nog stor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21167
  • Alien snowman.
Hmm, vad är det för period på 21kw om du säger att 63kw är per år?
Vet du vad tilläggsisolering i taket gör? Det borde vara ganska märkbart.

21 kW är effekt, 63000 kWh/år är energin.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Värmepump eller värmepumpar?
En installatör sa att nibes beräkningar visade att det behövdes 280m borrning, men eftersom cirka.pumpen inte klarar det djupet så blir det två st 150m hål.

Han sa att jordvärme blir billigare, ca 25000 sa han när han kollade priser på liknande installationer. 2x450m kabel sa nibes program att det skulle gå åt.
Förbrukningen skiljde bara några hundra watt per år, så det kanske kan vara ett alternativ, vad tror och tycker ni?

ca 185000 för bergvärme och ca 160000 för jordvärme.
Innan man bestämmer sig blir det såklart fler offerter och riktiga sånna istället för att dom bara kollar på liknande offerter dom gjort tidigare, detta var bara för att få en hum om vad det kostar och vad dom tror om förbrukningen.

Han räknade med 60w per kvadrat på dom två våningsplanen över mark, och 40w för källaren.
Han fick fram att det skulle krävas ca 12500kw för att värma huset.
Han använde nibes program för att beräkna detta sa han.
Han själv hade 200m2 hus som från 20-talet och gjorde bara av med ca 4500kw per år, inte illa.

Jag ska ju som sagt lägga på mer isolering i taket och även försöka få fönstrena tätare, så då lär förbrukningen gå ner.

Är det verkligen så att elpatronen inte ska arbeta alls sålänge anläggningen fungerar felfritt, även om det blir neråt 25 minusgrader?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 16743
Har du möjlighet till jordvärme är det helt klart ett bra alternativ och kan nog bli billigt om du är med själv och hjälper till och lägger slangen. Om värmepumpen är tillräckligt kraftig så kommer inte elpatron att användas om framledningen ligger på nivåer som en vp klarar av vilket brukar vara mellan 60-65 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal