Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud  (läst 12308 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

• Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 366
  • Barmark är fult!
SV: Erfarenheter av MAC-557IF-E WiFi-Adapter + MELCloud
« Svar #30 skrivet: 12 december 2016, 15:04:59 »
Om du får slut efter 11 dagar oavsett om det är 1GB eller 3GB så är det ju något annat som spökar för dig.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad henry001

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #31 skrivet: 12 december 2016, 21:26:53 »
Tyvärr är där ingenting vad kan spöka....
Mitsubishi sa att det kommer, när man trycker inte logga ut knappen. Vad tror du - kan det stämmer?  Sc:,h

Utloggad Chippe

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 77
« Svar #32 skrivet: 24 december 2016, 01:53:27 »
Att jag föreslog tex Comviq kontantkort bas som egentligen är sämst om man vill ringa och surfa var pga att man då enbart ska ha det till luftvärmepumpen, tex ute i stugan som simkort i 3G/4G-routern. Givetvis går det även att ha i sin mobil men då ska man kanske inte nöjessurfa och ringa, då finns tex fast pris och surf som gäller i 30 dagar. Efter 30 dagar utan ny tankning blir det bas.

MELCloudappen måste kräva oerhört lite data de få gånger man justerar pumpen och just därför kan det bli otroligt billigt att använda bas med bara saldo. Eftersom datan som skickas bör vara otroligt lite krävs ingen regelbunden saldopåfyllning. Notera att bas inte kräver att du fyller på surf, tex 1GB data eller mer, du behöver bara ha saldo på kontot.

Dock ska man komma ihåg att Comviq kanske debiterar varje påbörjad överförd megabyte eller liknande vilket skulle vara otroligt dumt. I detta sämsta scenario skulle man kunna ta kontakt med luftvärmepumpen vid 50 olika tillfällen och göra justeringar om man har 50:- på saldot. Nu har jag heller ingen koll på om Wifi-adapter regelbundet går ut på nätet till nån Mitsubishiserver eller liknande som skulle kunna kosta data.

Jag loggar inte ut ur MELCLoud men jag stänger ned appen då jag är färdig och den drar ingen data alls vilket jag kan se på iPhone.
För de som vill veta vad appen drar är det bara att testa med 3G/4G på mobilen, starta upp appen och justera pumpen. Under inställningar > mobilnät på iPhone ser ni vad apparna drar (går att nollställa)
« Senast ändrad: 24 december 2016, 02:19:12 av Chippe »

Utloggad Thelemorf

• Mättekniker
  • Expert på värmepump
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 366
  • Barmark är fult!
« Svar #33 skrivet: 25 december 2016, 11:28:16 »
Pumpen är ju konstant kopplad till MELCloud server, så lite data lär det gå. Men kan inte vara många megabyte per månad
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Nukie

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 128
« Svar #34 skrivet: 31 december 2016, 10:44:47 »
Håller med "Thelemorf" att den sänderdata regelbundet till servern oavsett om man loggar ut eller stänger appen. Stänger jag av internet tar det inte många minuter innan jag får ett e-postmeddelande från systemet om att värmepumpen inte har kontakt med server. Sen bör det inte bli så många megabyte data. Tar data slut i den takt som beskrivits ovan bör det vara något annat som spökar.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 12,5Mwh.
Domoticz på RaspberryPi3 RFXtrx433E Aeonlabs Z-stick Gen5 FooGadgets WMS MK2

Utloggad Zelda

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 1235
  • A++ SCOP 4,8
« Svar #35 skrivet: 15 januari 2017, 09:20:11 »
Nukie fungerar GE35 att köra tiograders funktion på MELCloud för dig?

Utloggad Chippe

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 77
« Svar #36 skrivet: 18 januari 2017, 20:58:53 »
Håller med "Thelemorf" att den sänderdata regelbundet till servern oavsett om man loggar ut eller stänger appen. Stänger jag av internet tar det inte många minuter innan jag får ett e-postmeddelande från systemet om att värmepumpen inte har kontakt med server. Sen bör det inte bli så många megabyte data. Tar data slut i den takt som beskrivits ovan bör det vara något annat som spökar.

Att stänga stänga ned melcloudappen hindrar bara själva appen från att skicka och ta emot data med bl.a. wifi-adaptern. Måste varit det Mitsubishis support syftade på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

• Dot gäster: 173
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal