Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: varför fryslarm  (läst 6655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Great

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Jag älskar värmepumpar!
varför fryslarm
« skrivet: 17 december 2005, 14:45:20 »
Varför får jag fryslarm på min nibe fighter 1215 8,5

Inatt var det ca 13 minus ute så när ja kom ner till huset i morse så var fryslarmet utlöst, och så stod det att den gått på TS 6 timmar, ska man göra nån bra inställning eller varför kan den inte bara gå på TS så att allt funkar.

Verkar ju va bökigt om man ska behöva vakta Värmepumpen hela tiden så att den går.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25554
  • Ägare av forumet
SV: varför fryslarm
« Svar #1 skrivet: 17 december 2005, 15:38:14 »
Har du brine synligt i nivåkärlet?

Har du avluftat ordentligt?

Har du rengjort smutssilen på brineledningen?

Kom med mer info om din kollektor.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Great

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför fryslarm
« Svar #2 skrivet: 17 december 2005, 16:13:38 »
ja, brinet e synligt.

systemet e självavluftande.

Inte rengjort smutsilen..... Vart sitter den, i själva pumpen eller?

Hålet e 120 meter djupt, lite klent.... men om detta inte räckte borde väl TS slå till?

men sen tar ju pumpen ut så hiskeligt med effekt KB-f 2   KB-r -5

den tar ju alltid ut ca 6-7 grader...

en kompis till mig har en 2 år gammal pump, och hans tar bara ut ca 2 grader för jämnan....

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25554
  • Ägare av forumet
SV: varför fryslarm
« Svar #3 skrivet: 17 december 2005, 16:25:26 »
1. Höj hastigheten på cirkpumpen för brinen om den står på 1 ställ den på 2, står den på 2, ställ den på 3.

2. Kolla om installatören ändrat inställningarna i meny 4, bifogar bild för att tydliggöra vad jag menar.

Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Great

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför fryslarm
« Svar #4 skrivet: 18 december 2005, 12:50:10 »
Fick nu fryslarm igen

Har nu gjort rent filteret på KB-f, som var helt igensatt

har oxå ställt ner KB-r   eller ökat    till -5  , den stod på -8 innan

Cirkulationspumpen har jag inte rört, behöver man stänga av pumpen innan man rör den eller går det att göra under drift?

Min rörmokare sa oxå att det kunde bero på att alla slingor står fullt öppna, och att de sen ska bli bättre när rumsgivarna sitter inkopplade så att vissa slingor stäng av lite titt som tätt, vad vet jag?
« Senast ändrad: 18 december 2005, 12:51:46 av Great »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: varför fryslarm
« Svar #5 skrivet: 18 december 2005, 13:00:25 »
Inst yrar!!!!!!!!!!   Rena nyset att ev strypning på slingor skulle påverka brine.. Snömos!!
Du har dålig fart på kalla sidan!! HAN ska öka cirkulationen!

Man vill ju ALLTID ta ut max ur köldbäraren. Och då menar jag ALLTID det är ju där du hämtar gratisvärmen!!!!

Notera temperaturer och ev larm och drifttider på ett papper, sen ska du köra hårt med inst!!

Har du fått en för klen borra (tyvärr vanligt) ska du köra på inst
Antingen ska du ha åtgärd gratis.  (djupare borra)
Ev kan du betala liiite för att få det åtgärdat.

Tafflig inst 7 graders diff på kalla sidan är HELT åt helskotta. Det skall åtgärdas och av honom!!
Fattar inte han har väl gått utbildning!!

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25554
  • Ägare av forumet
SV: varför fryslarm
« Svar #6 skrivet: 18 december 2005, 13:06:21 »
Hmmm Sc:,h

För det första, du skall ändra meny 4 åt andra hållet, sätt den på -10 istället. (fast i.o.f.s. kan det vara bra med "fryslarm" när tempen går under -5 grader, det skall den ju egentligen aldrig bli om allt annat står rätt till)

För det andra, du skall inte sätta in några rumstermostater, en värmepump fungerar bäst om den hela tiden får arbeta mot hela systemvolymen.
Rumstemperaturen finjusteras genom att strypa varje slinga individuellt, för varmt i rummet = minska flödet i slingan, för kallt i rummet = öka flödet.
Du kan spara massor på att inte sätta in rumstermostater. AVBOKA!
(Du kan eventuellt låta något rum, t.ex. sovrum eller rum som tar emot mycket solinstrålning ha rumsgivare, men inte alla rum, lova det...)

Cirkpumpen kan du ändra hastighet på under drift.

120 meter borra till en 8.5 kW värmepump är att be om problem  huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Räkna med en kall borra.

Med rengjord sil och cirkpumpen på läge2 eller 3 borde du inte ha mer än 4-5 graders deltaT.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Great

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför fryslarm
« Svar #7 skrivet: 18 december 2005, 16:06:04 »
<--------- struliga herrn

exakt vilket värde ska jag ändra på så att detta strul löser sig

Cirkulationspumpen  står på 3 redan, filteret e rengjort KB-r   står på -4


Nu sist när jag gjorde en omstart så hade den gått på TS i 13 timmar, så isproppen borde ju löst upp sig

fick samma larm igen KB-f var på +1grad, o och KB-r var på -3

Vadan detta?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25554
  • Ägare av forumet
SV: varför fryslarm
« Svar #8 skrivet: 18 december 2005, 16:35:28 »
Ändra i Kb-r , värdet inom parantes kan du ändra till -10, går det under det så har du ingen/dålig cirkulation alternativt ingen eller dåligt blandad sprit i köldbärarvätskan.

Kika på tempen Kb-r när värmepumpen går, den skall inte larma/stanna om inte tempen där går under -10 grader. Gör den det är det nåt annat galet.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: varför fryslarm
« Svar #9 skrivet: 18 december 2005, 17:16:47 »
Citera
men sen tar ju pumpen ut så hiskeligt med effekt KB-f 2   KB-r -5

Nåt ÄR fel, det kan omöjligt bli 7 graders tempdiff  på en 8,5 pump och ett så grunt hål som 120 meter med cirkpumpen i läge tre.

Orsaker (som din inst ska kolla GRATIS om anl är hyfsat ny) luft i brinekretsen, smuts i silen, alt att borran börjar frysa så att slangarna trycks ihop.

Vidhåller vad jag sa nyss, sätt åt honom..
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Great

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför fryslarm
« Svar #10 skrivet: 18 december 2005, 18:04:51 »
Har kommit på vissa orsaker.

Min installatör har sagt åt mig att sänka KB-r till ett lägre värde som typ -4, vilket är fel, testade att ställa den på -1 o vips så slog fryslarmet till vid -1, nu står den på -11.

Så den första orsaken då att fryslarmet gick på när den stod på -8 kan ju ha vart det att smutsfiltret var nästan i princip helt igensatt( var en mycket otrevlig gegga av blandat grus o smuts kan ja tro)

så jag får hoppas att det löser sig nu med fryslarmet.

en annan fråga nu om inställningar, om det nu kan ha med saken att göra...

ja skriver alla värden nedan om det kan förtälja nåt.

Plats Uppsala     -11 grader ute vid aktuella avskrivna värden

Ratten står på -5 för att jag inte vill hålla sån hög temp inne nu när ja jobbar, hållder då ca 16-17 grader inomhus.


Detta är då värdena avlästa på displayen.

VB-fram   (27)

utetemp -11

VB-r     (53)

VV-start    (44)

Kurvlutning   5

grundinställning  0   00

VB diff VP    13

Diff VP-TS   3

VP intervall   20m

VB-stopp 50

XVV-stopp 65

XVV-intervall 14d

Driftp 1

HP/MS 1       LP 1

servicetid 0

Parallell -6

Gradmin   -60

VP-min 60

TS-min 300

är det nåt värde som jag kan ändra för att kompensera mitt lilla hål så att ja kanske kör lite tillsatsvärme tidigare kanske?? eller nåt annat värde som e på tok för dåligt....

en anna sak kan jag ändra KB-r till -12 så att larmet inte löser ut, för enda grejen e väl egentligen då att värmepumpen tar ut max ur hålet bara?

och skulle kretsen frysa så borde ju lp-larmet dra igång, så fryslarmet verkar ju bara va för grundvatten körning?
« Senast ändrad: 18 december 2005, 18:47:36 av Great »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: varför fryslarm
« Svar #11 skrivet: 19 december 2005, 01:32:40 »
Citera
en anna sak kan jag ändra KB-r till -12 så att larmet inte löser ut, för enda grejen e väl egentligen då att värmepumpen tar ut max ur hålet bara?

och skulle kretsen frysa så borde ju lp-larmet dra igång, så fryslarmet verkar ju bara va för grundvatten körning?

Kör på ... sen fryser rubbet.. då tar du inst i hampan. Han har gett dig ett för klent hål!!!!

Hur länge har du kört??
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3457
SV: varför fryslarm
« Svar #12 skrivet: 19 december 2005, 09:16:40 »
120 m på en Nibe 8.5:a i Uppsala? Jag har 200 m på min 10 kW Stiebel, också i Uppsala, och vad jag förstår är dessa pumpar ungefär jämnstora.

Just nu, vid -11.4° (-13.5 enl styret), har jag +1.5° (2.9 enl styret) in och -1.6° ut.

Du lär nog behöva ungefär dubbelt så stor kollektor.
« Senast ändrad: 19 december 2005, 09:26:43 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: varför fryslarm
« Svar #13 skrivet: 19 december 2005, 10:47:34 »
Kan inte annat än hålla med om att 120m borrhål är för kort för en Nibe 1X15 8,5. Borrhålet borde snarare ligga runt 160-170m om det ska matcha pumpens effekt som ju faktiskt ligger närmare 10kW den största delen av vinterhalvåret.

Mitt eget borrhål har samma längd som Tipo874 och det ligger på +3g IN och  0gr UT som lägst efter 1h drift. Jag har ett Delta på ca. 3,5-4gr med cirkpumpen i läge 2, om du har ett delta på 6gr med pumpen i läge 3 så måste något vara fel.


Att installatören vill koppla in termostaterna beror nog på lathet. Han orkar (eller kan) inte justera in din golvvärme ordentligt då det tar tid. Att då istället koppla in termostater ger en ganska dålig funktion. En stor risk är att du vid kallt väder ute men med hög solinstrålning i huset så stänger termostaterna av ett antal slingor. De slingor som är kvar kan inte age den effekt som VP producerar och då får du snabbt ett larm för hög returtemp.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25554
  • Ägare av forumet
SV: varför fryslarm
« Svar #14 skrivet: 19 december 2005, 11:23:38 »
Har gjort en liten kalkyl.

Med 0 grader inkommande brine bör du ha ca 131 meter AKTIV borra. För att få +2 grader inkommande bör du ha ca 170 meter.

Nu beror det ju mycket på vilken typ av berggrund du har och hur stor din tidigare förbrukning varit.
Du kan själv se i kalkylen vilka ingångsvärden jag valt och göra en bedömning utifrån det.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal