Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Nybörjarfrågor thermia villa  (läst 1920 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ddll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nybörjarfrågor thermia villa
« skrivet: 10 augusti 2014, 13:12:23 »
Hej!

Har köpt ett hus där det står en termia villa i källaren och arbetar på och jag har några nybörjarfrågor som jag kanske kan få hjälp med.

Det är lite kallt i några rum i källaren, samt ett badrum. Vred av radiatorerna i övriga rum men lät dessa stå på max dock kommer det inget varmvatten fram så jag gissar att pumpen tycker att utetemperaturen är för varm för att producera varmvatten, går det i såfall att lösa på ett smidigt sätt sommartid eller är det bara att gilla läget?

Vad händer när vi eldar i öppna spisen med insats på vintern, känner värmepumpen av temperaturen i radiatorvattnet och minskar uppvärmningen eller går det på utomhus temperatur och jobbar lika hårt som vanligt?

Finns det möjlighet att låta pumpen kyla ni på sommaren? Lite i kontrast till första frågan men :)

Det var allt för nu!
Tacksam för lite vägledning

Utloggad Hjopek

  • Jag är nog mest snack-
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
SV: Nybörjarfrågor thermia villa
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2014, 20:19:40 »
http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/villa-skotselanvisningar.pdf
kolla sidan 22 för att justera när värmepumpen ska stänga av sig på sommaren, troligen inställd på 17 grader, ställ den på 30 då kör den i stort sett hela tiden till källaren eftersom du stängt termostater uppe.

Tilläggas bör kanske att jag har runt 65 liter i radiatorerna i källaren (medvetet stora, utbytta) så det verkar fungera normalt med VP trots stängt på övre våningarna.
« Senast ändrad: 15 augusti 2014, 00:16:04 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 40m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15204
SV: Nybörjarfrågor thermia villa
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2014, 20:54:17 »
Håll koll på antalet starter och deltat om vp endast ska värma några få rum. Om vp ska kunna kyla måste man ha fläktkonvektorer där man kör sval brine som pumpas runt i slingan i berget inget man gör med vanliga radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ddll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor thermia villa
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2014, 15:13:53 »
Tack! Då ska jag försöka få till det. Stämmer det att värmepumpen känner av temperaturen på vattnet till radiatorerna så om jag eldar i spisen så kommer den antagligen att gå med lägre effekt?

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11008
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Nybörjarfrågor thermia villa
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2014, 15:31:30 »
Är det en vattenmantlad kamin som värmer radiatorerna? Annars måste du ha en rumsgivare för att VP'n skall känna av att du eldar.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ddll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor thermia villa
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2014, 20:39:20 »
Nej, var lite otydlig kanske.

Jag frågade Imtecsnubben som var här och tittade på den innan husköpet hur jag skulle göra om jag eldade i öppna spisen (bara en vanlig insats ingen koppling nånstans) då svarade han att det var inga problem för värmepumpen känner av att returvattnet från radiatorerna är varmt och värmer då mindre. Sen fick jag höra helt annorlunda från en annan värmepumpsinstallatör som sa att jag behövde en rumsgivare. Så jag är lite rådvill.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11008
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Nybörjarfrågor thermia villa
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2014, 21:14:15 »
Det lär inte bli så varmt inne att det påverkar temperaturen i radiatorerna i nån större utsträckning såvida du inte har termostater på radiatorerna som stänger när det bli varmt. Men, då kommer du få andra problem eftersom VP'n fortfarande kommer att försöka värma radiatorerna med många starter/korta gångtider som följd.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
SV: Nybörjarfrågor thermia villa
« Svar #7 skrivet: 14 augusti 2014, 21:29:41 »
Kan beskriva vad som händer när vi eldar här hemma.
Vi har en vanlig kamin som bara värmer luften (ej vattenmantlad).

- Om jag har på innegivaren så kommer pumpen "se" att det blir varmt inne och värma mindre.
- Om jag stänger av innegivaren så kommer pumpen att jobba på precis som om jag inte eldat, dvs den styr helt på utomhusgivaren.

Fördelen med att låta innegivaren vara med i "leken" är att pumpen går billigare, men nackdelen är att det blir kallt i de rum som inte får värme från kaminen, pumpen vet ju inte om att det är kallt i ex sovrummet med stängd dörr.

Jag tycker att nackdelen är större än den lilla fördelen så jag stänger alltid av innegivaren när jag tänder en brasa.
Att elda för att det ska vara ekonomiskt fungerar alltså inte alls i mitt hus :)
« Senast ändrad: 14 augusti 2014, 21:37:25 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 552
SV: Nybörjarfrågor thermia villa
« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2014, 21:39:24 »
Hej!
Angående eldandet, jag gör så att jag har ca 20 grader innetemp och värmer med Contura spisen en par grader till. Har fungerat bra för mig. Har inga termostater eller inne givare aktiva.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25495
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjarfrågor thermia villa
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2014, 06:46:07 »
Om du vill värma källaren så kan du göra som du gjort, och blivit rådd att göra (höja värdet för sommarstopp), dock skall du vara medveten om att en värmepump trivs bäst ju längre gångtider den har, många korta start/stopp (som blir fallet om du bara vill värma ett fåtal radiatorer) sliter på kompressorn, ger dålig verkningsgrad (dålig verkningsgrad i början av varje driftscykel innan alla temperaturer och tryck har stabiliserats).
Jag brukar säga att man aldrig bör ha mer än 30 starter/dygn om man vill ha en värmepump som håller i längden, och som ger den besparing man förväntat sig.

Om du kör en värmepump dimensionerad för hela huset, bara för att värma ett par rum i källaren (är det bostadsrum eller bara förråd?) kan du lätt få 60 - 100 starter/dygn vilket jag tycker är att avråda ifrån.
Vill man värma en källare sommartid med värmepump så anser jag att man bör ha en volymtank som ser till att drifttiderna blir acceptabla.
En arbetstank är i princip en acktank som sätts i serie med utgående varmvattenledning från värmepumpen, tänk en stor bula på röret som gör att värmepumpen får mer vatten att arbeta med, vilket ger den längre gångtider.

Andra bra lösningar för att få en torr och varm källare är att istället köra en avfuktare på sommaren, den arbetar som en värmepump och värmer luften i källaren samtidigt som den avfuktar - du ger en viss verkningsgrad så den utfällda fukten bidrar till ett värmeöverskott relativt den el som avfuktaren förbrukar.

Annars kan ett par elradiatorer också vara en skaplig lösning för att hålla rum som används i källaren året runt varma, det kostar inte så mycket, och du spar livslängd på värmepumpen.

Vedeldning är i princip aldrig ekonomiskt lönsamt när du har en värmepump installerad, egentligen lönar det sig bara om/när det blir så kallt ute att värmepumpen måste tillföra extra effekt via elpatronerna, då och bara då lönar det sig att elda (om du stänger av elpatronen vill säga, och accepterar att det blir lite svalare i rum som vedkaminen inte kommer åt att värma).
I övrigt är det bättre att spara eller sälja eventuell ved.

Tycker du om att elda, eller att hålla på med ved blir det en annan sak, då får du sätta upp det på nöjeskontot, och kanske vädra lite om det blir för varmt inne.

Annars fungerar det som tidigare sagts, har du en rumsgivare placerad så att den känner av att du eldar så ställs värmepumpens börvärde ned, och den kör ut kallare vatten till (alla) radiatorerna, du får lagom varmt där du eldar, men lite för kallt i de rum som inte värms av kaminen.

Har du istället termostater på radiatorerna i de rum som värms av kaminen så stryps flödet till dessa radiatorer, och du (kan) få lagom varmt i alla rum, men med resultatet att värmepumpen på grund av den mindre vattenvolym den arbetar med - får fler start/stopp än vad som är önskvärt.

Rent generellt är Luft/vatten, mark eller berg-värmepump i kombination med braskamin inte någon optimal lösning, bäst funkar braskamin tillsammans med luftvärmepump.

Med volymtank eller arbetstank installerad kan du utan större problem låta termostater strypa bort flöde utan att det påverkar värmepumpsdriften speciellt mycket, så mitt råd till alla som vill ha aktiva termostater, eller bara värma mindre delar av huset sommartid, är att montera in en volym eller arbetstank.
Sök på forumet för mer info om volym resp. arbetstank.

Om du inte har en centralt placerad rumsgivare som kompenserar för "onormalt" värmetillskott som beror på solinstrålning, matlagning, "mycket folk", TV-tittande o.s.v. så rekommenderar jag att du kopplar in en sådan.

Du bör även kontrollera så att kurvan är optimalt inställd genom att köra värmepumpen (gärna en hel vinter) helt utan att låta några termostater alls strypa bort flöde från radiatorerna.
Blir det för varmt i vissa rum med termostaterna öppna, stryp grundflödet över de radiatorer som värmer de rummen.
Blir det för kallt i vissa rum, öka grundflödet över de radiatorerna.

Varje grad varmare vatten värmepumpen måste göra för att hålla huset varmt ger ca 3% sämre COP, så om du ställer upp kurvan så mycket att källaren hålls varm på sommaren, och sedan vintertid låter termostater strypa bort flöde i markplan så kan du tappa så mycket som 15-25% av den potentiella besparingen - och det är därför jag påstår att den kan vara en bra lösning att istället värma källaren med elradiatorer på sommarn.
Alternativet är att justera kurva och parallellförskjutning i värmepumpen i takt med årstidsväxlingarna så att källaren alltid hålls lagom varm.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal