Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Korrosion i Brine koppel  (läst 4157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Forsberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Värmepump eller värmepumpar?
Korrosion i Brine koppel
« skrivet: 14 juli 2014, 16:46:59 »
Har hittat korrosion på påfyllnadsventilsats R25 från Nibe. Jag tycker att detta inte borde ha inträffat eftersom den är bra isolerad (två halvor av frigolit) och inga glipor där rören gått in. Isoleringen har alltid suttit på plats (korrekt monterad) och hela installationen är ca 3 år gammal. Någon annan som har fått detta problem?

Har också blivit drabbad av en spräckt mutter på en klämkoppling vid brinerören. Den hade spruckit rätt av (sprödbrott) och givetvis börja läcka. Vad jag förstår så är orsaken oklar till detta, men några hävdar spänningskorrosion pga hårt åtdragen koppling... Finns det någon sanning/fakta om detta fenomen och hur man ska undvika det i framtiden?
« Senast ändrad: 14 juli 2014, 16:50:27 av Per Forsberg »

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15757
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2014, 18:12:49 »
Jag fyllde mina skär ringskopplingar med locher pasta och drog att hårt och släppte sedan och drog åt igen lite lösare. Fyller man kopplingen med pasta finns inte plats för kondens som kan frysa och spräcka kopplingen. Har för mig att även mitt påfyllnads koppel ser lite skabbigt ut så helt tät är nog inte frigolit lådan det är ju tex inte tejpade skarvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1123
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2014, 18:51:23 »
Jag gissar att denna koppel är kondensblöt hela tiden och ibland fryser vid sen vintertid...

spräckta muttrar är förmodligen frysskador (gängorna fyllda med vatten och sedan fryser i omgångar med allt större spel och till sist spräcks) i kylindustrin har/hade man smala muttrar med få gängvarv  eller så är det urborrade med hål i mutterkantsidorna så att trycket kan avlastas och dräneras -  eller som tidigare nämnt fyll gängorna helt med gänglås eller pasta så att vatten inte kan söka sig in där

---

Att sätta frigolithalvor ger ingen hinder för fuktinträngning och jag tolkar av bilderna snarare att den ärgade ytan kommer ifrån där frigoliten/isoleringen har legat emot medans det som inte haft något på sin yta har klarar sig bättre för att kondens hela tiden rinner av där. Att ärgningen påbörjas kan beror på att vattnet/kondens inte har varit helt ren (eller ytan helt ren efter montagen med handsvett etc.) och finns det ammoniak/svavelväte (gaser från tex. avlopp) även i låga halter i luften så när det lösts i vatten (vilket ammoniak gärna gör) starta upp korrosionen sedan tillsammans med luftens kolsyra som hjälp skapa den grönblåa ärget...

Koppar, ammoniak och kolsyra har gärna ett kärleksförhållande med varandra...

Att städa upp ytan - även om det inte blir som förut kanske kan fungera om man baddar med citronsyra löst i vatten och lösa ut det blågröna (det kan ta tid och en mineralsyra arbetar snabbare)  och sedan sköljer av det riktigt  ordentligt och sedan behandla ytan med något vax/oljeliknande som är kvar även när kondens slår på hela tiden i senare drift.

Att göra en fukttät låda som gör att ingen fukt kommer in är en mycket större insats där allt måste i stort sett vara hermetiskt tätt och innebär att man får byta silikagel torkpåsar då och då...

Finns det minsta lilla glipa och temperaturen tillräckligt lågt - så är vattenånga det första att ta sig igenom detta inklusive diffusion rakt igenom plaster och gummi!!

 

 

Utloggad Per Forsberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2014, 11:56:17 »
Tackar för utförliga svar!
Om jag tolkar det rätt så är det "omöjligt" att isolera detta koppel utan att man ska låta det droppa kondensvatten och satsa på någon ytbehandling. Man kan då undra varför de har gjort sig mödan att tillverka frigolitisoleringen...?
Hur brukar detta monteras/isoleras av seriösa yrkesmänninskor?

Måste också vara lite ifrågasättande... Sc:,h Rörisolering verkar fungerar bra över kalla rör och kopplingar och det är knappast gastätt. Skillnader?

Att kunna spräcka muttrar med den extremt lilla volym av vatten som ryms i gängan som sedan fryser och expanderar - Muttern töjs - Mer vatten ryms - Fryser - osv - Muttern spräcks. Det känns lite väl teoretiskt. Mässing har (om jag kommer ihåg rätt) minst 30% brottförlängning. Nu blir JAG lite teoretisk  ;) Om man antar att muttern är åtdragen till sträckgräns så kommer den att öka diametern med 30% innan brott inträffar. Dvs den borde läcka som ett såll innan brott. Vilket det inte gjorde för mig. För mig så såg brottytan ut som ett sprödbrott. Tyvärr slängde jag muttern för några veckor sedan annars skulle jag ha bifogat en bild. Ps Under de vintern när jag kollat så har anläggning aldrig gått ner till minusgrader, men jag har inte loggat så jag kan inte vara 100% säker...

Spänningskorrosion är förmodligen en troligare orsak. Den kan komma hastigt och risken ökar med den statiska spänningen. Materialfel är också en trolig orsak. Detta är ett vanligt problem inom industrin (åtminstånde min - maskinkonstruktion). Dvs om man drar åt onödigt hårt (som jag förmodligen gjort!) och har korrosiv miljö så kan spänningskorrosion inträffa. Hmm, smörjmedlet gör kanske två saker som förbättrar - Korrosionskydd och mindre vattenvolym (lägre cykliska spänningar)...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 26255
  • Ägare av forumet
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2014, 14:35:15 »
Det är mycket vanligt att kopplingar just på kalla sidan av KB-värmeväxlaren spricker om man inte fyller gängorna med locherpasta eller lin/linolja.
Även om man ligger på +2 grader på inkommande KB så blir utgående minusgrader vid varje driftscykel under slutet av uppvärmningssäsongen.
Kopplingen kan nog vara helt tät även om muttern expanderat ordentligt, i KB-kretsarna är det normalt bara 0 till 0.5 bars tryck, och det är ju "skärningen i skärring/kona/koppling som tätar, inte själva muttern.

Jag har gjort ett par fulreparationer av dessa mutterbrott, helt enkelt tätat gängorna, dragit ett rostfritt klammer runt muttern och sedan dragit igen muttern på nytt, de håller fortfarande tätt nu några år senare - även om det inte är något jag rekommenderar om man inte vet vad man håller på med, och vet att ett eventuellt läckage INTE kan orsaka en vattenskada.

Om man gjorde kopplet utan isolering så skulle det kontinuerligt droppa vatten på golven, golven skulle bli fula, och i värsta fall skulle man kunna få en vattenskada.
Diffusionstät rörisolering som t.ex. Armaflex funkar säkert lika bra, men det är ju tidsödande att limma det runt ett koppel som detta jämfört med att klämma dit en färdig lösning av frigolit.
Även inuti en Armaflexisolering hittar du med all säkerhet kondens om du öppnar och tittar.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15757
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2014, 14:56:44 »
Sen är det ju en stor fördel att man kan öppna frigolit lådan när man ska rensa filtret att klippa upp Armaflexen varje gång känns inte så lockande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3369
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #6 skrivet: 15 juli 2014, 16:55:30 »
Så vad nytta gör då frigolitlådan? Minskar kondensvattenmängden ja, men vad påverkas i VPdrift, COP t.ex, med frigoliten på eller av?
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014 9,05 MWh 
2015 9,15 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016 9,50 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV

byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 25053h gångtid och 43677 starter. 180liter vatten i systemet med 10st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5435
  • Jag älskar värme!
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #7 skrivet: 15 juli 2014, 17:10:56 »
Det är en öppningsbar kondenisolering, inget annat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3369
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #8 skrivet: 15 juli 2014, 17:27:02 »
Jovisst, men om man tar bort den så värms ju KB in och ut av omgivningen, tänkte att det kanske ger bättre COP med högre temp på KB ::)
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014 9,05 MWh 
2015 9,15 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016 9,50 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV

byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 25053h gångtid och 43677 starter. 180liter vatten i systemet med 10st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 26255
  • Ägare av forumet
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #9 skrivet: 16 juli 2014, 08:14:58 »
Mmm, problemet är bara att du kyler huset samtidigt, så den ökade COP:n ger ingen besparing.
Men visst, sommartid borde man kunna ha en luftkollektor som gav hög COP och laddade markslingan under sommarn.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Forsberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #10 skrivet: 20 juli 2014, 17:20:02 »
Så jag ska alltså acceptera att det blir kondens och korrosion på detta koppel? Det börjar bli gravrost på ståldetaljerna och det kanske håller kanske 5år, i bästa fall.

Provade maila Nibe och fråga hur man ska lösa det och då får man till svar "Det har inte varit tillräckligt isolerat. Kalla på en rörmockare" och "Vi har inga problem med korrosion på detta koppel". När jag försökte få fram exakt hur man ska isolera kopplet, eftersom deras isolering uppenbart har vissa brister, så får jag inga svar.

Ingen som vet hur man ska isolera detta koppel för att slippa korrosion? Branchstandard? Det måste vara ett ganska vanligt problem...

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15757
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #11 skrivet: 20 juli 2014, 18:53:45 »
Isolerar du med Armaflex limmar skarvarna samt tejpar dom så blir det garanterat tätt och ingen kondens.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 26255
  • Ägare av forumet
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #12 skrivet: 21 juli 2014, 08:03:23 »
Jag har både limmat och tejpat mina skarvar, men nog finns där kondens om jag öppnar för att rengöra filter, byta tempgivare eller annat.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15757
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #13 skrivet: 21 juli 2014, 08:50:50 »
Beror ju på vilken tjocklek du använt också görs det enligt boken ska det inte bli kondens. Jag har min frigolit låda som den är och visst kan det vara lite kondens där ibland men aldrig så mycket så det droppar men har mina grejer ganska kallt ca 15-18 grader. Jag lyckas ju knappt få kondens utfällning på återvinnings agget har  för torr luft nästan hela året.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1123
SV: Korrosion i Brine koppel
« Svar #14 skrivet: 21 juli 2014, 13:42:08 »
Kan man hålla tillräcklig låg fuktighet kring där kopplet är så blir det inga kondenspåslag - men då gäller det att daggpunkten hålls lägre än temperaturen på brinen - annars kondens.


Frigolitblocken som kondensisoleringen minskar takten på kondensbildningen - men tar inte bort den helt då om det skall sluta så handlar det om att det blir helt tätt eller ytona närmast metallen ersätts med något material som inte tar upp fukt och till viss grad isolerande (tex armaflex som limmas på) så att dess yta mot luften i sin tur håller sig  över daggpunkten.

Där handlar det om att fylla upp varenda skrymsle med något annat än luft - det inkluderar även _i_ gängor då om det är tomrum där och det finns en minsta kapillär förbindelse med omgivande luften så kommer det vattenfyllas så småningom om grejorna är under daggpunkten - och om det går under 0 grader så kan det frysa och spränga... 

dvs. om det fryser regelbundet så skall gängorna vara fyllda med locherpasta/annan fett för ändamålet eller gänglåsning/gängtätning så att vatten inte kan tränga in där.

När det gäller korrosionen så har det inte startat med helt saltfri korrosion utan det finns kanske svavelväte och ammoniak från omgivningen (även om det bara är enstaka ppm i halt) och salt från fingeravtryck från tillfället när det monterades, som gjort kondensen i viss mått elektrisk ledande (vilket är viktigt för korrosion skall fortgå) och har man plastytor som frigolit intill metallytor i koppar och mässing så kan man få mycket snabbare korrosion än om det är helt fritt i luften då fritt i luften så sköljs eventuella gaser och salter hela tiden bort i en evig 'regn' av nybildad kondens och korrosionen går långsamt. I en frigolitblock är kondensomsättningen kanske 1/100-del och kanske så lite att det inte ens droppar (även om ytorna är fuktiga inuti) och sköljer ur salterna övh. och det får tid att absorbera gaser som ökar elektriska ledbarheten i kondensatet - till detta får man koncentrationsskillnader i området där frigoliten ligger emot då dess kanter har mer syre tillgängligt än mitten och eftersom koppar (precis som järn) kan hoppa mellan 1-2 värda joner (med gravt olika löslighet i vatten och beroende om klor och/eller ammoniumsalter närvarande samtidigt) så kan man få en process med låg oxidationsgrad (ej färgat) med mer lättlösliga produkter vandrar ut till kanterna med högre syrehalt och med syre och koldioxid och med aminer som påskyndare, bilda ärg. - koncentrationsskillnaden i sig av de olika ämnena på olika närliggande områden kan i sin tur vara drivade i korrosionen (tex spaltkorrosion drivs mycket av detta)

Mässing är relativt korrosionstålig men i specifika situationen som ovan så är det kopparen i legeringen som är målet för korrosionen när man har aminer (salter med ammoniak i) i dess närhet och zinken skyddar inte då aminer är mycket kraftiga komplexbildare med just koppar vilket gör att de normala korrosionsfördröjande mekanismerna som annars anses tillräckliga i tex avseende mässing - inte fungerar som tänkt...

- kort sagt dina frigolitblock pressade invid dina kopplingar ha både 10-100 faldiga korrosionen på dina koppel i jämförelse om de hade fått blöda kondens fritt i luften...



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

Annonspriser
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal