Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution  (läst 32965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wotan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #45 skrivet: 15 april 2014, 14:55:15 »
Snabbt kommer jag med ännu lite ny information då jag tog och ringde till Nibe.

Max slanglängd enligt dem (som han sa att det är bland det första man som installatör lär sig) är 400 m. Vilket innebär att 1 hål max kan vara 200 meter långt. Med 30 meter foderrör innebär det i mitt fall ca 170 m aktivt vilket isf är för lite för att fylla effektbehovet, där det enligt honom isf behövs 2 hål. Efter som detta står klart och tydligt i deras rekommendationer så kan jag få problem med garantier om jag (eller installatören) inte följer detta. Detta skulle då gälla alla Nibepumpar (kanske alla pumpar oavsett märke?)

Stämmer detta sÃ¥ blir det ännu mer frÃ¥getecken kring mina offerter pÃ¥ 240 - 250 m borra offerter och 30 m foderrör... 

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #46 skrivet: 15 april 2014, 16:12:29 »
Snabbt kommer jag med ännu lite ny information då jag tog och ringde till Nibe.

Max slanglängd enligt dem (som han sa att det är bland det första man som installatör lär sig) är 400 m. Vilket innebär att 1 hål max kan vara 200 meter långt. Med 30 meter foderrör innebär det i mitt fall ca 170 m aktivt vilket isf är för lite för att fylla effektbehovet, där det enligt honom isf behövs 2 hål. Efter som detta står klart och tydligt i deras rekommendationer så kan jag få problem med garantier om jag (eller installatören) inte följer detta. Detta skulle då gälla alla Nibepumpar (kanske alla pumpar oavsett märke?)

Stämmer detta så blir det ännu mer frågetecken kring mina offerter på 240 - 250 m borra offerter och 30 m foderrör...
Lite väl tillspetsat att hävda att det första man lär sig är 400 m slanglängd.
Det har att göra med följande:
1. dimension invändigt på slangen (32/35) samt om det är turboslang eller ej.
2. etanol eller glykol.
3. pumpkapacitet

Vi har inga problem med etanol och 35/40 slang och 260 m borra.
400 m. begränsningar gäller inte hos oss.

Mvh
D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #47 skrivet: 15 april 2014, 16:17:28 »
Två slingor på 400 meter har hälften så stort tryckfall som en slinga på 400, så det skall inte vara några problem med två hål. Det borde man också veta som installatör...

Längden på borrhålet har egentligen inte så mycket med VP'ns maxeffekt att göra, utan den beror på hur mycket energi man kommer att plocka ut. Så att säga att det ska vara 250-260 meter aktivt hål för denna pump känns lite fel. Sen hade vi ju en debatt i en annan tråd där man bestämt hävdade att varvtalsstyrda VP'ar klarar sig med kortare hål än on-/off-dito...
« Senast ändrad: 15 april 2014, 16:19:17 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #48 skrivet: 15 april 2014, 17:41:08 »
Installatörsmanualen, + att utvecklingsavdelningen svarat på mina lite detaljerat nördiga frågor via mail

Nu boxar du in mig i ett hörn  ;) och jag mÃ¥ste vurma i absurdum för "mitt" märke. Exakt samma sak fick jag via Daikin. Installatörsmanual via säljare och nördig info av "Daikin" vilket ju avgjorde mitt val. Mitt problem var att Daikin inte har nÃ¥n "seriös" Ã¥f nära mig vilket inte Nibe heller har,,, enilgt mig.

Utan att ha tidsfacit i hand (ingen har det) så ser jag ingen,,,, absolut ingen anledning som säger att jag skulle valt en 1255:a framför Daikin Berg.

,,,, till mitt hus vill säga.

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #49 skrivet: 15 april 2014, 19:41:18 »
Installatörsmanual via säljare

Ok, men Nibe lägger sin öppet på nätet, det är stor skillnad mot när de egentligen inte har lust att dela med sig av informationen, utan bara gör det om man kommer bra överens med en säljare.
« Senast ändrad: 15 april 2014, 22:48:10 av Sanntos »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #50 skrivet: 15 april 2014, 19:48:04 »
Ok, men Nibe lägger sin öppet på nätet, det är stor skillnad mot när de egentligen har lust att dela med sig av informationen, utan bara gör det om man kommer bra överens med en säljare.

http://www.daikin.se/docs/Bergvarme_Installation_1.0.pdf

Allt finns för nerladdning för allmänheten.

Häls
Daikin

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #51 skrivet: 15 april 2014, 19:55:08 »
Ok, ursäkta, jag fick uppfattningen av någon tidigare post i tråden att dokumentationen inte lämnades ut

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #52 skrivet: 15 april 2014, 20:02:42 »
Ok, ursäkta, jag fick uppfattningen av någon tidigare post i tråden att dokumentationen inte lämnades ut
Absolut inga problem.  tummenupp
Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #53 skrivet: 15 april 2014, 22:35:03 »
http://www.daikin.se/docs/Bergvarme_Installation_1.0.pdf

Allt finns för nerladdning för allmänheten.

Häls
Daikin
Finns övrig info också för nerladdning tex vart man ansluter framlednings givare vid arbetstank eller missade jag den infon i manualen. Hur är det med installations manualer till resten av Daikins sortiment finns dom också för nerladdning ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #54 skrivet: 15 april 2014, 22:38:40 »
Två slingor på 400 meter har hälften så stort tryckfall som en slinga på 400, så det skall inte vara några problem med två hål. Det borde man också veta som installatör...

Längden på borrhålet har egentligen inte så mycket med VP'ns maxeffekt att göra, utan den beror på hur mycket energi man kommer att plocka ut. Så att säga att det ska vara 250-260 meter aktivt hål för denna pump känns lite fel. Sen hade vi ju en debatt i en annan tråd där man bestämt hävdade att varvtalsstyrda VP'ar klarar sig med kortare hål än on-/off-dito...
Nibe rekomenderar max 400 meter slang även om man använder flera slangar av nån anledning. Man kan naturligtvis använda längre slang än vad som rekomenderas men då kommer deltat bli högre än vad som rekomenderas vid full effekt. Det finns ju ganska många som kör med 500 meter till äldre Nibe och det funkar men deltat blir nog lite i överkant.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #55 skrivet: 15 april 2014, 23:45:40 »
Kollade lite på båda maskinerna och min uppfattning är att det sitter samma serie pumpar i bägge. En Grundfos med "105" i tryckuppbyggnad i Daikin och en "125" i tryckuppbyggnad i Nibe.

Nibe har alltså en klart kraftigare pump, men det är också en kraftigare maskin. Ganska naturligt.

Sen kan man bara spekulera i varför Nibe säger en siffra, men det är väl ganska klart att det är en tumregel och precis som "Daikin_" säger, egentligen beror det på vilken slang osv man använder. Men jag kan ju tänka mig att man har sagt att 400m med "vanlig" slang är inget problem, det "garanterar vi". Allt annat måste beräknas och dimensioneras.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #56 skrivet: 16 april 2014, 07:08:41 »
Jo, men fortfarande är det det beräknade energiuttaget som bestämmer längden på hålet, inte maskinens teoretiska maxeffekt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #57 skrivet: 16 april 2014, 08:06:28 »
Jo, men fortfarande är det det beräknade energiuttaget som bestämmer längden på hålet, inte maskinens teoretiska maxeffekt.

Det är inte ENERGIuttaget som bestämmer borrhålets längd, det är uttagen medelEFFEKT som dimensionerar hålet.

/D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #58 skrivet: 16 april 2014, 08:09:36 »
Ja, rent tekniskt är det så. Dock är det enklare att räkna på energibehovet då det ofta är känt, och effekt- och energibehov går hand i hand sett över en lite större tidsrymd.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 -16 eller Daikin Evolution
« Svar #59 skrivet: 16 april 2014, 08:33:03 »
Ja, rent tekniskt är det så. Dock är det enklare att räkna på energibehovet då det ofta är känt, och effekt- och energibehov går hand i hand sett över en lite större tidsrymd.

I markförlagd slang ja, men inte i berg.
/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!