Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: IVT Greenline C7, Pressostat hög, Högt värmebärande delta samt tappar tryck  (läst 6901 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StampeD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
(Börjar med att be om ursäkt för långt inlägg)
Är novis på detta med värmepumpar och vänder mig nu till er på detta eminenta forum efter att ha haft problem sen vi flytta till huset. Vi har en IVT Greenline C7 [Rego637] från 2000. Har hittat en gamla faktura på felsökning och byte av kompressor från 2009. Pumpen är vad jag kan se inställt på läge I (1/3).

Vår C7 larmar om högt värmebärande delta flera ggr/dag. Nu har den även larmat de senaste dagarna om Pressostat hög vilket den även gjort tidigare. Vi tappar även trycket i tryckkärlet ofta får fylla på vatten var/varannan dag. Annars går trycket ner till 0 Bar.

Har läst mig till att GT10 måste visa tokfel temp. men det borde inte påverka vad jag hittat på forumet?

Våra inställningar:
Värme: 4/10
Finjustering: 0o
Värmekurvans kopplingsdiff.: 5.0o
Rumtemp.: 18.9o
Rumsgivarpåverkan: 6/10
Sommarurkoppling: 25.4o
Varmvatten-temp.: 50.0o
Varmvatten-differens: 4.0o

Knäckning
Ute / Kurva
20o / 21o
15o / 23.2o
10o / 26.4o
5o / 29.6o
0o / 32.8o
-5o / 36.0o
-10o / 39.2o
-15o / 42.4o
-20o / 45.6o
-25o / 48.8o
-30o / 52.0o
-35o / 55.2o


Senaste förloppet.

0Bar, fylld på och luftade, 0.9Bar
Värmedrift
GT1: Från 35.6o Nuv 24.0o
GT3: Börv 50.0o Nuv 49.0o
GT6: 44.0o
GT8: 33.4o
GT9: 24.1o
GT10: 20.6o
GT11:3.3o (sjunker till 2.3o under tiden jag läser av)

Övergår till Varmvattendrift och går tills Pressostat hög
GT1: Till 31.2o Nuv 28.0o
GT3: Börv 50.0o Nuv 53.3o  (Slutar när larmet går på 61.1o)
GT6: 74.5o (Vid larm över 82.3o)
GT8: 60.0o (Slutar när larmet går på 39.0o sjunkande)
GT9: 48.3o (Slutar när larmet går på 32.0o sjunkande)
GT10: 19.7o
GT11:2.1o (Slutar när larmet går på 3.2o ökande)

Efter tidsgränsen, pga larmet, Värmedrift, Slutar utan larm med tryck 1.1Bar
GT1: Från 36.8o Nuv 27.6o (Slutar på 36.9o)
GT3: Börv 50.0o Nuv 57.2o (Slutar på 50.7o)
GT6: 47.6o (Slutar på 50.7o sjunkande)
GT8: 36.1o (Slutar på 40.0o sjunkande)
GT9: 27.4o (Slutar på 35.3o)
GT10: 19.7o (Slutar på 18.9o)
GT11:1.6o (Slutar på 2.2o ökande)

Kommer ner på morgonen så är trycket 0.35Bar. Värmedrift (VP+Tillskott) övergår till Varmvattendrift (VP+Tillskott) sen Varmvattendrift (VP) och slutar med larm högt värmebärande delta och tryck 0.7Bar.
GT1: Från 36.4o Nuv 29.3o (Slutar på 28.9o)
GT3: Börv 50.0o Nuv 51.3o (Slutar på 57.5o men fortsätter att öka)
GT6: 66.0o (Slutar på 78.1o)
GT8: 39.5o (Slutar på 62.2o)
GT9: 29.8o (Slutar på 48.8o)
GT10: 19.2o (Slutar på 19.0o)
GT11:0.8o (Slutar på 0.7o)

Ber om ursäkt igen för långt inlägg säkert mer info än vad som behövs med men jag skulle vara mycket tacksam för tips ifrån er som har bättre koll på detta än mig.  :)

//Hampus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11048
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Problemet med trycket beror med största sannolikhet på att expansionskärlet är trasigt. Stiger trycket snabbt när du fyller på vatten och varierar mycket beroende på temperaturen så är det garanterat kärlet som är trasigt.

Hög VB-delta kan bero på att smutsfiltret är igensatt eller att cirkpumpen kärvar. Börja med att kolla filtret.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad StampeD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för snabbt svar :)

Kollade filtret var lite i det men väldigt lite inget problem med flödet pga det (rengjort nu).
Trycket var nere på 0Bar igen så jag fyllde upp igen efter att jag gjort rent filtret och så ställde jag en spann under utkastet från tryckkärlet.
Larmade Pressostat hög igen och fanns 1-2dl vatten i spannen. Trycket är på 1.0Bar så jag kanske fyllde för mycket.

Tryckkärlet om det är trasigt är det nån fjäder som stänger ventilen man kan byta eller är det tekniker och nytt kärl som gäller?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1255
  • Jag älskar värmepumpar!
Det sitter ju en luftventil på expansionskärlet som är samma typ som sitter på ett bildäck. Testa att trycka på mittstiftet på ventilen, kommer det vatten så är  membranet i kärlet trasigt. Om det inte kommer något så kan du testa att fylla på med luft. Kolla:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11048
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Pressostatlarmet har (i princip) inget med vattentrycket i värmesystemet att göra. Det larmet kommer av att VP'n inte blir av med värmen så att temperaturen/trycket på kylmediat blir för högt. En vanligtvis orsak till det är dålig cirkulation i värmesystemet, vilket iofs i förlängningen kan bero på lite vatten/lågt tryck, men har du fyllt på regelbundet och inte har mycket luft i systemet så är det nog inte det som är problemet.

Kolla att cirkpumpen funkar som den skall. Det brukar sitta en stor skruv på gaveln man kan lossa så att man kommer åt motoraxeln innanför. Axeln har ett spår där man kan sätta en mejsel och vrida runt den och känna om den går lätt eller har kärvat fast.

Kolla också, som sagt var, om det är nån luft i expkärlet. Hur snabbt stiger trycket när du fyller på vatten? I ett fungerande system skall man kunna fylla på i storleksordningen 10 liter vatten när trycket börjar bli lågt, vilket borde ta upp till nån minut eller så. Är expansionskärlet trasigt så stiger trycket snabbt direkt när man fyller på och fortsätter att stiga tills säkerhetsventilen släpper ut överskottsvatten när systemet värms upp.

« Senast ändrad: 04 mars 2014, 12:38:23 av purjo__ »
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1255
  • Jag älskar värmepumpar!
Om du fyllt vatten ofta i radiatorsystemet så har du säkert luft i varmvattenberedarens mantel. Det finns en luftningsskruv på beredaren innanför pumpens front, lufta där.
Blir HP-larmet bara vid varmvattensproduktion? Testa i så fall att ställa ner börvärdet några grader.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad StampeD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla tips.

Luftventil på expansionskärlet: Kommer inget ur den varken luft eller vatten. Ingen tryck när jag provar att mäta det heller (luft). Då borde väl membranet vara helt eftersom det inte kommer något vatten?
I länken ovan läste jag att man ska ställa förtrycket när kärlet inte är kopplat till systemet, då det inte får finnas tryck på vatten sidan.
Kan jag helt enkelt slå av pumpen, tömma vatten med övertrycksventilen och fylla först luft och sen vatten och slå på systemet igen?

När jag fyller på vatten från 0 bar tar det nån sekund innan nålen börjar röra sig uppåt men sen kan jag fylla till 1.0 bar på några sekunder utan att behöva öppna ventilen speciellt mycket.

Kolla att cirkpumpen funkar:
Vilken pump pratar vi om (antar på varma sidan) har en utanför (ovanför) och en intern (långt nere på höger sida).

luft i varmvattenberedarens mantel:
Har luftat denna flera ggr. Brukar öppna den medens jag fyller på vatten och sen stänga den när det slutat komma luft ur den för att sen stänga vattnet efter denna stängts. Rätt?

(Passa på att kolla rörligheten i växelventilen när jag ändå var där och pillade och den fjädrar ut snabbt och lätt.)


EDIT:
Kollade i synglaset nu när den startade (värmedrift), bubblade massor i början och indikatorn i mitten gick från gult till grönt (wet -> dry). Slutade bubbla efter ca. 6min. helt klart i glaset efter det. Nu efter att den stannat är indikatorn fortfarande dry och jag kan se vattennivån en bit ner i glaset.
Efter synglaset kommer förstnån ventil och sen en givare, kan man lufta med den ventilen och om så vart fyller man på vätska och vad ska det vara? Är det det som är det andra expansionskärlet utanför centralen?
« Senast ändrad: 04 mars 2014, 13:38:37 av StampeD »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1255
  • Jag älskar värmepumpar!
Synglaset sitter på köldmediakretsen, där skall man absolut inte lufta. Behövs det göras något där så är det för en kyltekniker att ägna sig åt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad StampeD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
Synglaset sitter på köldmediakretsen, där skall man absolut inte lufta. Behövs det göras något där så är det för en kyltekniker att ägna sig åt.

Misstänkte att det kunde vara så, tack :)
Nu har jag tömt expansionskärlet och fixat förtrycket, fyllt på och startat igen. Verkar faktiskt bete sig mycket bättre redan nu efter 2 laddningar (fick fel vid första men var ju mycket luft i systemet).
Håller tummarna för att det gjorde susen, tack så mycket alla för all hjälp.

Edit: har kollat den interna cirkulationspumpen och den går lätt, nu när jag kolla mer nog på den och hitta vart man ställer in den såg jag att den var inställd på läge III.
« Senast ändrad: 04 mars 2014, 19:24:11 av StampeD »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7118
I och med att det är två cirkulationspumpar finns det en bypassledning, ett rör som går mellan in- och utlopp och sitter till vänster ovanför pumpen. I och med att den interna pumpen är ställd på högsta fart bör du kontrollera att bypassröret har samma temperatur som returledningen när pumpen går. Det får inte ha samma temperatur som utgående rör från pumpen då är det flöde åt fel håll i röret. Det kan ge högtryckslarm och stopp pga hög returtemperatur.

Högt värmebärardelta kan det också bli om gummit i flexslangarna har åldrats och börjat flaga av, det har hänt i ett antal fall men kontrollera externa pumpen först.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
Om din vp är av modellen IVT Greenline C7, då ska den ha en Rego 600 styrbox, inte rego 637.
Rego 637 hör till Greenline HT Plus modellerna.
HT Plus klarar att värma högre temperaturer än greenline.
Troligen har någon bytt styrbox och av misstag valt fel modell.

Skillnaden på rego är till strösta del varmvatten stryningen.
Larmet "högt värmebärardelta" finns dessutom enbart i rego 637, det aktiveras om delta är över 13° i värmedrift.

Standard varmvatteninställning för respektive styrning.
Rego 600, 45°C diff 5°, startar och stoppar på gt3, start 42,5 stop 47,5.
Rego 637, 51°C diff 4°, startar på gt3 och stoppar på gt9, start 49 stop 53.

Med rego 637 styrningen måste gt9 retur givaren sitta under t-röret för varmvattenberedaren, på äldre greenline sitter den givaren ovanför och mäter därför fel när vp laddar varmvatten.

Kolla vart din gt9 givare sitter och testa att ställa vv temp till 46-47 °C.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal