Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast  (läst 3051 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« skrivet: 25 februari 2014, 21:38:32 »
Våran BRF har tagit in offerter på en bergvärmeanläggning. För 8 radhuslägenheter har de räknat med 5 borrhål á 200m dvs 1000m aktivt hål. De vill dimensionera för 98% VP-täckning och sedan spetsa med elpatron när det är smällkallt. Problemet är att då måste vi gå upp minst ett steg i mätarsäkring, från 50A till 63A vilket kommer kosta ca 4000kr/år extra. Det blir alltså 40'000kr på 10 år vilket vi istället skulle kunna lägga på en kraftfullare pump som klarar 100% VP-täckning.

Då är min fundering:
Eftersom den det bara är några veckor per år, och kanske inte ens varje år, som vi kommer köra VP på 100%, måste vi verkligen borra ett eller flera extra borrhål? Kommer inte de befintliga 5 hålen att klara av denna "topplast" som ändå är så kortvarig? Att vi väljer en VP på 50kW värmeeffekt (16kW eleffekt) istället för 30kW (10kW eleffekt) + 20kW elpatron betyder ju inte att vi kommer belasta borrhålen med 50kW uttag hela året. Det extra effektuttaget kommer väl knappast att frysa ner hålen så mkt att det motiverar fler borrhål.. eller?
Årsuttaget (ca 125'000kWh) kommer bli ungefär detsamma för helåret, kanske +/- 5000kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2014, 07:57:35 »
En pump på 50 kW betyder inte 50 kW uttag från borrhålen utan 50-16 = 34 kW.

Skulle vi kunna få lite mer data? Vad har man räknat med för maximalt effektbehov för uppvärmning och varmvatten när det är som kallast ute? Var ligger husen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2014, 09:06:15 »
Rent spontant låter 34 W/m borra helt OK, men detta beror också på var i landet huset ligger.
Ju längre norrut ju mindre effekt per m kan man räkna med.
Vilket märke på värmepump väljer ni, för det finns fastighetsvärmepumpar på ca 40 kW också, de ligger kanske bättre till?

Mitt kalkylprogram säger ca 45 kW i max effektbehov om årsförbrukningen är 125 MWh men det beror också på geografin.
« Senast ändrad: 26 februari 2014, 09:09:10 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2014, 10:21:02 »
I och med att det är en radhuslänga är det förmodligen en högre andel uppvärmning av varmvatten än om det är friliggande hus. Det kan göra att max effektbehov vintertid blir lägre än vad programmen räknar med. Det verkar vara bra isoleringsstandard, ca 15600 kWh/lägenhet och där måste varmvattnet ingå. Jag får 40 kW max effektbehov med Stockholmsklimat och 5000 kWh varmvatten per lägenhet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11030
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2014, 15:53:36 »
Det borde väl finnas effektvakt även till värmepumpar i det storlekssegmentet? Med en sån kan man behålla befintliga huvudsäkringar, men ändå tillåta en del elpatron när det är som kallast.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2014, 15:55:21 »
Det är tre radhuslängor (vi kallar dem 3, 5 och 7 vilket är gatunumret) på totalt 1672kvm i Östersund:
L3: 668kvm/8 lgh. Beräknat 5x200m aktivt hål. 35A säkring idag.
L5: 574kvm/7 lgh. Beräknat 4x200m aktivt hål. 35A säkring idag.
L7: 430kvm/5 lgh. Beräknat 3x200m aktivt hål. 50A säkring idag (matar carport å p-plats m 25 motorvärmaruttag).
Översikt med slangdragning å borrhål. Tanken är att ha separata anläggningar i varje byggnad dvs koppla bort de kulvertar som nu skickar fjärrvärme mellan kåkarna (från L7 där centralen sitter):


Totala förbrukningen är ca 450-460MWh/år inkl. varmvatten. Verkar som vi toppar på 100kW i dygnsmedeleffekt och ca 120kW i timmedeleffekt:


Det bor 2-4 personer/lgh. Blir de fler så flyttar de till ngt större. Är mest 3:or och några 4:or. Vattenradiatorer av lamelltyp men knappt ngn golvvärme ännu. Byggt 1951 och inte bästa isoleringen i väggar och tak (10cm Rockwool enl. ritningen). 3-glasfönster. Nya termostater (MMA).
Obalans i systemet idag, måste justeras in för vissa element "kortsluter" systemet när termostaterna öppnar fullt vid kallgrader.
« Senast ändrad: 26 februari 2014, 16:13:37 av folkeorg »

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2014, 16:13:04 »
Det vore alltså önskvärt om VP har någon form av effektreglering avseende mätarsäkringsbelastningen dvs att när hushållen bränner på med spisar m.m. kl.07-08 på morgonen samt kl.17-19 på kvällen dvs närmar sig topplast, så kan VP gå ner i effekt på uppvärmningen men inte varmvatten så att totala elektriska lasten håller sig strax över märkströmmen på säkringen, och ta igen det lite senare. Det lär knappast märkas i elementen, speciellt om man har en arbetstank som buffrar lite samt trögheten i hela systemet. Då kan man ha en VP på mer än 11kW elektrisk effekt och optimerar mätarsäkringen.

Som sagt, slipper vi gå upp en säkringsstorlek så sparar vi ca 4000kr/år å kåk!
Säkringsavgifterna:
35A:  8 125 kr/år
50A: 11 250 kr/år => +3125kr/år
63A: 14 750 kr/år => +3500kr/år
80A: 18 750 kr/år => +4000kr/år

Så kan vi slippa gå från 35A till 63A och nöja oss med 50A dvs bara höja ett snäpp så sparar vi 35000kr på 10 år dvs det kan vi hellre lägga på en större VP och slippa elpatronen/elpannan dvs överdimensionera VP lite.

Gällande säkringarnas möjliga effektuttag.
Smältsäkringar går att överlasta rätt mkt en kortare stund. Effekter för 2tim, 1tim samt 0,5tim inom parentes.
35A = 24kW (31kW/+29%) (34kW/+43%) (38kW/+57%)
50A = 35kW (44kW/+26%) (49kW/+40%) (56kW/+60%)
63A = 44kW (56kW/+27%) (63kW/+43%) (70kW/+59%)
80A = 55kW (69kW/+25%) (72kW/+31%) (74kW/+35%)

http://www.ifoelectric.com/Ifo_D-sak_TD_2006.pdf

Det är alltså inga problem att köra t.ex. +15% överlast flera timmar utan att säkringen löser ut.
Ökar vi från 35A till 50A så får vi minst 11kW att spela på men kan köra hela 20kW extra i ca 2 timmar (ifall hushållen maxar ut säkringen samtidigt vilket är föga troligt). Det borde räcka för en VP som ger ca 30-40kW ut.


Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2014, 16:35:46 »
Fördelen med en överdimensionerad VP jämfört med en elpatron är att VP ger ca 3x inmatad effekt medan elpatronen bara ger 1x. Dvs 5kW (el)effekt på en VP ger samma som 15kW elpatron. Visserligen kan elpatronen ge på högre temperaturer än +65C som VP klarar men det kanske inte behövs. Bäst vore ju om radiatorerna kunde lämna så mkt energi som möjligt innan de skickar tillbaka returen, blir ju bättre COP då..

När det är -30C ute så lär iof VP få jobba på rätt hårt. Här är morsans IVT HE14 en kall februaridag 2013. Den tog vi till lite extra på samt mer aktivt hål för att slippa koppla in elpatronen och ha marginal när det är fler i kåken:


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5312
  • Jag älskar värme!
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2014, 17:24:28 »
Det som brukar bli problem när man ligger på marginalen med sina säkringar är att det blir mycket hett i säkringen och säkringshållaren. Den värmen sprider sig till anslutningar och den ledning som är ansluten. Det brukar leda till sönderbrända kablar och anslutningar. Så att "pressa" sina säkringar kan kosta mer än det smakar. Redan vid säkringens märklast blir den ordentligt varm.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2014, 18:38:56 »
Jag begriper inte problemet. De timmar en svinkall morgon då alla kokar kaffe och annat kopplar effektvakten bort  tillsatselen och det är enbart kompressorn i en 35 eller 40 kW pump som drar el. Är tillsatselen bortkopplad två timmar märks det förmodligen inte.

Om ni inte vet om det behövs högre framledningstemperatur än 65 grader så måste ni undersöka det.

Bäst vore ju om radiatorerna kunde lämna så mkt energi som möjligt innan de skickar tillbaka returen, blir ju bättre COP då..
Det är inte säkert att det är så, pumpen fungerar bäst vid en viss temperaturskillnad över den. Överskrids den går det åt mer el för samma inomhustemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2014, 20:52:58 »
Helt klart skulle man kunna ladda upp värme- och vattensystemet med elpatronen på natten och under dagtid och ändå hålla mätarsäkringen. När det är stor elförbrukning hos medlemmarna så kommer ju denna förbrukning uppvärmningen tillgodo t.ex. spisvärme m.m.

Nu är väl vi inte jätterepresentativa i elförbrukningen på morgonen men vi kör tvättmaskin på kvällen så det drar upp lite extra. Detta är månadssnittet för JAN-MAR 2013 (har tagit ut detta från min Eliq-elmätare):


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2014, 22:17:18 »
Nu kollar jag på Nibe (de andra märkena har säkert samma princip), där ingår strömkännare och effektvakt till 40 kW modellen och rek avsäkring är 35A, jag tycker en sån låter klockren på den större längan. Och 1 km borra ska räcka till i Östersund för denna lösning.
« Senast ändrad: 26 februari 2014, 22:19:21 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2014, 23:20:59 »
35A bara t VP eller med hushållsel inkluderat? 35A ger ju 24kW men det är kanske inräknat för att klara en elpatron då åxå? Effekt på denna?

Vilken pumpmodell? Är det mjukstart åxå? Inbyggd elpatron eller extern sådan?

Morsans IVT HE14 får hela kåken att blinka till när den rycker igång! Får min UPS att koppla in en sekund varje gång. Klart irriterande att IVT inte bjuder på mjukstarten när den lastar nätet så hårt (svagt nät ute på landet).

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2014, 23:49:15 »
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1345/
Prisskillnaden mellan 30kW och 40kW men även mellan 40kW och 60kW är ju mindre än vad ett extra säkringssteg kostar på 10 år..

40kW-versionen ger 40kW vid 0/35 och 39kW vid 0/50 så vid 0/65 kanske den ger 37kW? Detta vid ca 11kW eleffekt. Borde kräva säkring från 35A => 50A men då får elpatronen köra på effektvakten. Om alla 20 lgh kräver ca 100kW i dygnsmedeltopp så borde 8 lgh i Länga 3 kräva 40kW i topplast när det är riktigt kallt ute. Kanske lämpligaste versionen, kräver 5x200m aktivt hål för motsvarande 187MWh/år. Stämmer bra med 8/20-del av 460MWh total FJV-energi.

60kW-versionen ger 58kW vid 0/35 och 55kW vid 0/50 så vid 0/65 kanske den ger 52kW? Detta vid ca 17kW eleffekt (sämre COP). Borde kräva säkring från 35A => 63A mest troligt men då behövs ingen spetsvärme från elpatronen.

..humm.. svårt fall!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmeborrhål för topplast
« Svar #14 skrivet: 27 februari 2014, 08:18:01 »
Jag tror att du kan köra med 35A på alltihopa.
Grejen med effektvakten är att elpatron kopplas in då alla ligger och sussar eller är på jobbet.
När folk är hemma och lagar mat mm så behövs inte elpatronerna eftersom spillvärmen från hushållsel mm kompenserar.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal