Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?  (läst 6585 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« skrivet: 19 februari 2014, 13:35:24 »
Hejsan!

Nu har det då blivit nästan vårkänslor i Kiruna. Utomhustempen har stigit till -1. Nu ser jag att pumpen inte räknar upp integralen till 0 längre utan stannar betydligt lägre.
Senaste körningen så var lägsta värdet på -163 och den stängde av vid -116. Framledningen var då precis 10 °C över "framledning bör"
Hur bör jag göra för att undvika detta och låta pumpen gå färdigt sin körning?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 552
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2014, 13:54:12 »
Höja integralen för när,kompressorn skall starta. Öka flödet på,värmesidan. Och höj på hysteresen till 12-15. Du kan ju göra en kombination av dessa saker.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2014, 14:47:36 »
Kan prova höja hysteresen lite, hjälper det då jag har ganska långt kvar från -116 till 0?
vill jag ändra integralen? Jag tycker att pumpen startar väl så ofta redan (ca 19-20ggr/ dygn). Ändrar från -150 til -100.
Flödet på värmasidan blir inte så lätt att öka då jag fått jobba på rätt mycket för att få ut värme i vissa radiatorer.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 552
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2014, 15:13:50 »
Kan man ändra deltat på Optium? Vad har du för,delta nu? Kan det vara så att du har för hög kurva när det är runt nollan ute? Varmt inne? Det går ju att knäcka kurvan
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2014, 15:23:46 »
Kan också vara termostater som förhindrar värmen från VP att ta vägen någonstans, och alltså går den tillbaka till VP och framledningen stiger och bryter på hysteres.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2014, 16:28:44 »
G3 är inställd från fabrik på -150 för start. Tidigare maskiner -60. Påtaglig skillnad.

Om det är termostater som gjort att hysteresen slår i så är det väl ok. Alltså då är det något som sker sällan. Om det sker helatiden pga termostater så är kurvan för hög och bör sänkas.

Finns det inga termostater så måste integralvärdet för start av kompressorn ner på mer normala nivåer.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2014, 16:56:58 »
Hej (nu hemma efter jobbet).
Integralen står på -150, jag hade ändrat den till -170 men ändrade tillbaks igår.
Vi har 7st termostater på 14 radiatorer (danfoss living connect), jag ska kolla på dom med IR-pickan sen när pumpen går igen, så att ingen har stängt helt.
Deltat är standard 8 grader.
Vi kör kurva 33 och rumbör 23. Tempen upplever vi som behaglig och jämn i hela huset.
Kurvan är bruten till -5 = 2, 0 = 3 och +2 = 3 (sänkte idag från 3,4,3), detta gjorde vi då det blev milt en stund och då blev det kallt inne.
Då utegivaren inte ville gå under -25 i vintras så har jag satt rumfaktor till 4 (max). Jag fick i samband med det justera kurvan, kommer faktiskt inte ihåg om jag fick ställde upp eller ner? Men jag justerade den så att jag fick samma börvärde på framlednings tempen.
Dessa inställningar har gett ett helt ok klimat från -33 till nu. Klimatet är väll eg fortf helt ok, men det känns tokigt att den bryter på hysteres vid varje körning.

Nu ställde jag om hysteres till 14 och sedan dess har den gått till integral 0.
Framledning bör är just nu 36 °C, senaste 2 körningarna har framledningen stannat på 46 och 45 °C

Bör jag ställa ner integralen också? eller ska jag hitta på något annat (först kolla att termostaterna är öppna såklart)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15204
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2014, 17:19:42 »
Normalt ska hysteresen kunna stå på 10 grader går vp över bör det lösas på annat sätt tex genom att minska integralen blir det mycket starter då så är mera vatten en bra lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2014, 17:35:19 »
Nu har jag kollat alla raddar och dom har i stortsett samma in och ut temp och delta på 7-9 grader (min ir-picka är inte så exakt).
Undantaget var i vardagsrummet, det hade nästan 10 grader lägre temp in så där höjde jag termostaten till 28 grader (max) och nu klättrar den uppåt. Få se vad jag hittar på med den sedan, meningen var att den ska ta bort lite värme när vi eldar och förhoppningsvis skicka den någon annanstans.
Två andra mindre raddar (termostat lösa) hade bara ett delta på 4 grader, det borde höjas lite, eller? hur gör jag det? strypa dom lite? Dom är iaf helt öppna nu.

Smurfen, vi har inte plats med någon tank. Men det ligger i planen att lägga till radiatorer i garaget, det borde ge några liter till.

Angående mängden vatten så kan det vara så att vi fått strypa ner övervåningen för hårt - för att få cirkulation i alla radiatorer på nedre plan. Alla radiatorer på övreplan är hårt strypta (läge 1 och 2 av 6 + termostater på 5 av 6, dom stryper ännu lite mer), alla på nedre plan är helt öppna. På nedreplan har vi två termostater som både står på 28C (vi väntar på en fungerande Link).
Hur vi ska göra för att öka på mängden cirkulerande vatten i det system vi har nu vet jag inte.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15204
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2014, 18:13:37 »
Jag skulle vilja ha ett lägre delta på varje rad runt 5 grader då kan man sänka kurvan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2014, 19:33:22 »
Jag sänkte integralen från -150 till -100, nu väntar jag på att den ska räkna ner och sedan räkna upp igen.

Delta 5 på radiatorerna? Jag har 8 på pumpen, bör jag inte ha samma på radiatorerna? Hur gör jag för att sänka deltat? utan att mixtra med pumpen?
Jag vill nog helst inte ändra kurva och rumbör för det har fungerat så bra när det varit kallt.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2014, 20:12:31 »
Nu blev slutresultatet en diff på 7C, frambör 34 och framledning 41, det har hunnit bli lite kallare ute (-5) det kan påverka lite. Men nu går den iaf hela körningen. Få se efter i morgon hur många starter det blir.

-Edit-
Äh den lurades och körde HGW, så den körningen går bort.
-Edit-
« Senast ändrad: 19 februari 2014, 20:14:43 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15204
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2014, 21:25:10 »
Jag sänkte integralen från -150 till -100, nu väntar jag på att den ska räkna ner och sedan räkna upp igen.

Delta 5 på radiatorerna? Jag har 8 på pumpen, bör jag inte ha samma på radiatorerna? Hur gör jag för att sänka deltat? utan att mixtra med pumpen?
Jag vill nog helst inte ändra kurva och rumbör för det har fungerat så bra när det varit kallt.

Man får troligtvis släppa på strypningar på raddarna om man vill minska deltat på raddarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1279
  • Det är inte lätt när det är småtungt.
    • Min solcellsanläggning
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2014, 22:29:33 »
Smurfen: Det kan jag tyvärr inte göra.
Jag har justerat in dom enligt.
1. Allt helt öppet.
2. Leta upp det kallaste rummet och känt efter om det varit nog varmt.
3. Leta upp det varmaste rummet, om det är för varmt så har jag strypt den radiatorn.
4. Vänta och börja om.
- Om det kallaste var ok och det varmaste för varmt så sänkte jag kurvan lite.

Det har slutat med att alla radiatorer på nedreplan är helt öppna, kanske har jag en som står på 5 av 6. Alla radiatorer på övreplan är hårt strypta. Jag öppnade upp strypningen något när jag satte på termostaterna på övreplan, för att tillåta dom att öppna lite extra om det behövs. Det resulterade i att det blev svalt på nedreplan när det var riktigt kallt ute, så det finns inte så mkt att öppna där uppe heller iaf inte om jag vill ha balanserad temp mellan övre och nedreplan.

Pumpen låter mig inte se vad som händer nu när jag höjde integralen till -100, den kör HGW för 3e gången i rad nu tummenupp
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med ThermIQ.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
2,3kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte ca 2000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning 2014: 12.9MWh
Årsförbrukning 2015: 11.5MWh.
Beräknad årsförbrukning 2016: 11.740kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Mera injusteringar, bryter för hysteres, vad göra?
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2014, 01:44:19 »
två potentiella problem. (edit. 3)

Bra att du har justerat in dina radiatorer och gjort detta utan termostater som sig bör.

1. även kurvan måste ställas in när alla termostater står på 28 grader. Annars är det ju möjligt att din kurva är för hög, termostaterna drar ner, och du har så varaktigt och därför slår hysteresen i taket.

2. Det är inte säkert att ditt system, ens utan termostater, klarar av att ha -150 integral för start. Även detta testas fram med korrekt kurva och utan termostaterna aktiverade.

Därefter ställer du önskad temp på termostaterna som du väljer att aktivera. Med ett hysteresvärde på 10 så kommer den då stoppa på hysteres ibland, när det är varmare än du tänkt inne.

Anledningen är då att värmepumpen blir kraftigare än normalt genom att den jobbar mot mycket mindre värmeavgivande yta då flertalet termostater stängt.

Dvs normalt sett klarar du dig under 10 men när en eller flera termostater stryper ner så klipper du tidigare. helt ok. och just det du är ute efter med termostaterna.

3. att använda innegivare i kombination med termostater kan få oönskade effekter och kräver i alla fall att man har lite koll på det och ser att det fungerar.

Du själv vet ju att du inte ska öka rumvärdet slentrianmässigt men det vet ju inte innehavaren. Du kan få en situation där innegivaren ökar framledningen för hen tycker det är för kallt medan dina termostater tycker det börjar bli varmt och stryper systemet. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal