Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Sant eller falskt om 495:an?  (läst 8518 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 45
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
Sant eller falskt om 495:an?
« skrivet: 09 december 2005, 23:14:39 »
För det fall att någon har kunskap om hur en IVT värmepump fungerar har jag följande påståenden. Jag vill veta vad som är sant eller falskt     
 

1. - Om jag håller en låg värmekurva och returvattnet därmed är svalare blir följden att värmepumpen får arbeta extra mycket - i onödan!
 
 
2. - Om jag håller en hög värmekurva och har låg cirkulation i kretserna blir returvattnet varmare, värmepumpen går då ner i viloläge. Den jobbar då mindre - och effektivare -  och drar då mindre el.
 
 
3. - Det är mer ekonomiskt att hålla så låg värmekurva som möjligt eftersom värmepumpen då inte behöver värma vattnet lika mycket som vid en högre värmekurva!
 
 
4. - Ju varmare returvatten jag har desto effektivare bli min värmepump för det fall att jag har en ackumulatortank (i form av kollektorslang i berg, jord eller sjö).
 

5. -Det är mer ekonomiskt att reglera värmen i de olika kretsarna och rummen med flödet i slingan (jämnare värme) jämfört med att reglera värmen med en termostat.
 
 
Någon som vet?
« Senast ändrad: 10 december 2005, 00:09:49 av Inger.P »
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2005, 10:41:00 »
1. Nej pumpen får jobba mindre.

2. Nja, det kanske verkar så eftersom den styr på tilloppsledningen, men det beror på att du sänker flödet. den blir inte effektivare.

3. Ja, i dom flesta fall.

4. Ju varmare vatten in från brunn, markslinga eller sjö ju effektivare är det.

5. Om det är golvärme du tänker på så ja. Men en golvvärmeanläggning ska vara flödesjusterad från början.
Annar funkar all reglering dåligt.

Nu är det så att 495:an precis som andra frånluftspumpar shuntar ut värmen från beredarens mantel.
Den måste således alltid jobba upp en viss temperatur.
Så att det är inte säkert att man märker nån större skillnad.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 45
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #2 skrivet: 10 december 2005, 10:53:29 »
Tack för svar Jocke!

Men vad är då de optimala inställningarna för att få en jämn konstant värme i alla kretsar men att ändå få den billigaste driftkostnaden?

Jag har kopplat bort alla rumstermostater för att få en jämn värme. Tyvärr vill nu inte värmepumpen gå ner i viloläge... På så vis laddas ju aldrig kollektorslangen upp heller...

Jag förstår inte hur min värmepump "tänker" och fungerar.

Jag har följt instruktionsböckernas råd:
Öppna alla rumstermostater för fullt, justera in värmekurvan tills dess man har önskad temperatur inomhus. Detta gick helt OK.
MEN när jag sedan sänker temperaturen i sovrummen - med hjälp av rumstermostaten får detta till följd att slingorna aldrig öppnas... golven blir kalla :( Enda sättet att få det att fungera (med svalare temperatur i ett rum) är ju att hålla dörrarna stängda. DET fungerar i vart fall inte i vårt småbarnshem...

Jag vill ha en jämn värme i alla golven hela tiden. Dock varmare i badrum och allrum än i t.ex. vardagsrum. Svalast i sovrummen.

Jag provade själv att strypa flödet i slingorna. Det fungerade faktiskt väldigt bra. läste dock inatt - här på forumet - att det inte alls var bra - ur garantisynpunkt...

Nu står jag är alldeles rådlös  :-\
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25539
  • Ägare av forumet
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2005, 11:03:39 »
Självklart måste du som villaägare kunna strypa flödet i vissa golvvärmeslingor utan att garantin upphör at gälla.

Förklara för mig på vilket sätt det skulle kunna påverka garantin att du stryper flödet i vissa rum och kanske höjer lite i andra rum.

Det är i alla fall helt rätt sätt att justera tempen i ett golvvärmesystem med värmepump som värmekälla.

1. Alla termostater öppna
2. Justera in värmekurvan på värmepumpen så att tempen i huset blir bra,
3. Justera flödet i slingorna för att justera rumstempen i enskilda rum, vill du ha kallare, minska flödet, vill du ha varmare, öka flödet.

Du verkar ha fått skaplig kläm på hur du skall göra. Kämpa på.

Och Lycka till!
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 45
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2005, 20:52:57 »
Självklart måste du som villaägare kunna strypa flödet i vissa golvvärmeslingor utan att garantin upphör at gälla.

Förklara för mig på vilket sätt det skulle kunna påverka garantin att du stryper flödet i vissa rum och kanske höjer lite i andra rum.

Det kan ju inte JAG förklara. Som jag skrev läste jag det här på forumet natten till idag, i en annan tråd:

Hello M@ZE  Hmm vilken soppa. Har varit borta från debatten ett tag ser jag.
Bra med bilder ibland .På bilden med golvvärmefördelaren så är andra slingan från vänster (den med en röd ratt en handmanövrerad slinga utan termostatfunktion med andra ord alltid öppen o fungerar således som en by-pass.Det är troligtvis slingan för badrum.495:an larmar ej högtryck vid avsaknad av by-pass men skonar cirkpumpen som annars får jobba mot stängda portar när samtliga rumstermostater ev är stängda.
Övriga slingor har rumstermostatstyrda termiska ställdon/styrdon/ställmotor kärt barn har många namn men vete faen om man kallar dem shuntar. Ställdonen är de vita klockorna på golvärmefördelarens nedre fördelarrör o dessa styrs av respektive rumstermostat som du nu verkar ha fullt skaft på. Den blå markeringen överst på ställdonen indikerar "öppet" dvs värmevattnet kan cirkulera i slingan.Då ställdonen endast har on/off funktion öppet eller stängd så finns således ingen steglös shuntfunktion.

Vad gäller cirkpumpen så har du bara en pump den som är inbyggd i vp,n Mysonpumpen (var väl den som byttes antar jag) I pumpdiagramet för denna pump (finns i skötslanv) så ger den ett flöde av ca 1900liter/tim vid ett tryckfall av 13,4kpa  Enligt din golvärmespec så behöver du
1100 liter/tim vid ett max tryckfall av 13,4kpa. Således är de teoretiska kraven uppfyllda för rätt pumptryck med hastighet 3 på cirkpumpen. Du har troligtvis inte något filter monterat på golvärmeledningen som rickard tipsade om.

Mer som framgår av golvärmespecen är att du behöver en framledning på 44 grader vid lägsta dimensionerad utetemp.Skulle vara intressant att veta var du bor??? 44gr innebär att du skulle behöva kurva 4 på grundkurvan.Roth kan säkert hjälpa dig med en exakt teoretisk kurva ev med finjust/parallellförskjutning. Observera att alla dessa värden ÄR TEORETISKA stämmer inte alltid med verkligheten alla människor har olika komfortkrav på värmen o första värmesäsongen får man leta sig fram för att hitta bra inställningar.

Köldbärartempen på 0Grader är väl ok.Stabilt som fan skulle Dr Alban sagt.

Dribbla inte med instrypningsvärdena på egen hand pga garantier osv men förvissa dig om att röris verkligen har strypt in de antal varv som anges. Vad gäller dina "flödesmätare" så vet jag ärligt talat inte om de är spec noggranna,har sett såna förut o då harde varit så skitiga i glasen så man har inte sett något ändå. Blire varmt o alla slingor funkar så tuta o kör Det viktiga är instrypningen av antal öppna varv.Ju längre slingan är ju fler öppna varv.

Kolla även att framledning o returledning är rätt kopplad på golvvärmefördelaren fördelarrör Jag tror att den övre är fram o nedre är retur, känn med handpåläggning bore kännas skillnad eller mät med termometer. Avslutningsvis lufta pannkärlet en gång till via nippeln brevid röda säkerhetsventilen o kolla att du har ett skapligt manometertryck 0,8-1bar.

Skulle som sagt va intressant att veta vilken ort du bor på.
Kör hårt! kollar väl in om följetången fortsätter i helgen.


Det är i alla fall helt rätt sätt att justera tempen i ett golvvärmesystem med värmepump som värmekälla.

1. Alla termostater öppna
2. Justera in värmekurvan på värmepumpen så att tempen i huset blir bra,
3. Justera flödet i slingorna för att justera rumstempen i enskilda rum, vill du ha kallare, minska flödet, vill du ha varmare, öka flödet.

Du verkar ha fått skaplig kläm på hur du skall göra. Kämpa på.

Och Lycka till!

Jo, jag var faktiskt ganska nöjd med mina senaste inställningar. Nu har jag ju hållt på några år och trilskats med min VP...
Det sista jag provade var alltså att koppla bort alla rumstermostater, jag har helt enkelt lyft av hattarna och dragit ur strömmen ;)
Jag har sedan valt en värmekurva - 3.0 - och sedan med hjälp av strypning ställt in önskad temperatur i alla rum. Jag var nu nere på värmekurva 2.7 och temperaturen var perfekt i husets alla rum...

MEN värmepumpen går som sagt aldrig ner i viloläge... Därav mina sant/falskt funderingar.  Frågan är om det är den låga värmekurvan som gör att returvattnet blir för svalt. Att värmepumpen därför tycker att den måste jobba på... för att höja värmevattnet ytterligare.
Någon gång måste ju VP:en få pausa...

Nu har jag höjt värmekurvan till 3,5. Jag har även justerat alla slingorna enligt flödesschemat (det blir svårare att justera dem för varje år eftersom vattnet är så grumligt...)

Värmepumpen har dock fortfarande inte pausat... Frågan är om jag är tvungen att köra med de där nedrans rumstermostaterna?
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2005, 21:14:04 »

Värmepumpen går ju om det finns värme eller varmvattenbehov.

Ska man få den att gå mindre så måste behovet minskas dvs. inomhustemperaturen.

Du skriver att då körde på värmekurva 2.7 och sen gick till 3.5 men vad har du ställt finjusteringen på?
3.5 är förmodligen för hög kurva för din golvvärme, dessutom är den justeringen knappt märkbar vid plusgrader ute.

Jag skulle prova att lägga mig på kurva 2,0-2,5 och finjustering 1,0-2,0

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25539
  • Ägare av forumet
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2005, 22:10:30 »
Det låter nästan som om din värmepump tappat sugen. Kanske lite köldmedia eller nåt annat fel.

För visst borde den klara att hålla huset och tappvarmvattnet varmt utan att gå hela tiden vid denna relativt höga utetemperatur.

En värmepump ger alltid full uteffekt när den går, om din verkar ha fler gångtimmar nu än förr för att hålla huset varmt vid jämförbar utetemp så har du nog något fel i din maskin.

Ring installatören! (om du har garanti), eller kom med mer info till oss i forumet skall vi se om vi kan hjälpa dig.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2005, 22:42:44 »
Din 495.a levererar knappt 4kw så lite beroende på husstorlek o effektbehov så kommer du
knappast se din maskin gå i "viloläge" föränns till våren eller nästa gång det blir milt ute.
Hur stort hus har du? Har du ett eller två plan golvvärme i betong och/eller träbjälklag?
Om du har tillgång till golvärmeprojen så är det lätt att kolla vilken framledningtemp som behövs vid
dim utetemp DUT (Åtminstone teoretiskt) I kurvdiagrammet i skötselanvisningen kan du sedan se
vilken framledningstemp ditt hus behöver och viken värmakurva som behövs. Har du bara problem
med värmen vid nollgradigt opå plussidan så skall du finjustera som Jocke Montör rekommenderar.
Min erfarenhet med nya hus o stora fönsterytor är att det snabbt blir övertemperatur i de rum som vetter
mot söder o då kan nästan rumstermostater till slingorna vara nödvändigt om man vill ha individuella temperaturer
i olika rum. Nödvändigt dock att stänga dörrar till "svala"rum. Har du öppen planlösning så prova en rumsgivare till
värmepumpen kostar endast några hundralappar.Då kan du skippa rumstermostaterna o ställdonen.
Men som sagt om det är viloläget du har hängt upp dig på så är det helt normalt med kontinuerlig drift på
kompressorn vid nuvarande utetemperaturer ger då ca 4kW.

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 45
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #8 skrivet: 11 december 2005, 00:40:48 »

Värmepumpen går ju om det finns värme eller varmvattenbehov.

Ska man få den att gå mindre så måste behovet minskas dvs. inomhustemperaturen.

Du skriver att då körde på värmekurva 2.7 och sen gick till 3.5 men vad har du ställt finjusteringen på?
3.5 är förmodligen för hög kurva för din golvvärme, dessutom är den justeringen knappt märkbar vid plusgrader ute.

Jag skulle prova att lägga mig på kurva 2,0-2,5 och finjustering 1,0-2,0

Innan jag kopplade bort rumstermostaterna fungerade den perfekt. Den gick ner i viloläge och skötte sig normalt.
Anledningen till att jag började "fippla" igen var att sovrumsgolven ständigt var kalla. Detta p.g.a att jag hade de rumstermostaterna på 19 grader.  Eftersom jag håller högre värme i övriga huset innebar detta att den varmare luften kom in i sovrummen, rumstermostaterna tyckte aldrig att de slingorna behövde öppnas = kalla golv.
Jag ville dock ha en låg jämn värme på golven och ändå inte ha högre värme än typ 19-20 grader.  Det fungerade bra när jag kopplade bort rumstermostaterna.

Eftersom nu det fungerade så fint så fortsatte jag i samma bana. Kopplade bort alla rumstermostater. Jag hade en värmekurva på typ 2.7 och 0 i finjustering. Jag ströp sedan varje krets tills dess jag var nöjd med rumstemperaturen.
Jag har nu haft ständigt varma golv men ändå en temperatur som känts behaglig 21-23 grader.

Det stora problemet som nu uppstod var som sagt att nu går kompressorn konstant (ej elpatronen). Den går aldrig ner i viloläge... Jag trodde att den på något vis kunde känna av returvattnets temperatur. Om denna temperatur var OK skulle det ha som effekt att VP:en pausade. Jag vekar dock ha haft för högt ställda förväntningar angående min VP:s intelligens...  :-\

Jag har provat att spetsa varmvattnet för att hjälpa värmepumpen.  Kompressorn fortsatte dock gå hela tiden ändå.
Det var då jag började fundera på returvattnet.... Eftersom jag håller en låg värmevattentemperatur (ca 28 - 30 grader) kanske värmepumpen tycker att returvattnet är för svalt.
Att värmepumpen då tänker "-attans vilket svalt returvatten, nu måste jag värma för fullt!" Varvid den aldrig går ner i viloläge... Ja, som sagt förstår jag inte hur värmepumpen tänker och fungerar...

Det var därför som jag nu höjde värmekurvan till 3,5 med en finjustering på 0 (Jag förstår inte varför man ska höja finjusteringen, innebär inte det att man egentligen höjer värmekurvan?).
Kompressorn fortsätter dock att gå hela tiden ändå. Denna senaste veckan har temperaturerna legat mellan -2 - +4. Vid dessa utetemperaturer brukar min VP normalt pausa någon/några gånger varje timme...

Frågan är om min värmepump kanske inte klarar av att reglera sig själv med hjälp av att känna av temperaturen på returvattnet... Att den helt enkelt måste ha hjälp av rumstermostaterna för att kunna "pausa"?



« Senast ändrad: 11 december 2005, 01:15:34 av Inger.P »
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 45
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #9 skrivet: 11 december 2005, 00:45:53 »
Det låter nästan som om din värmepump tappat sugen. Kanske lite köldmedia eller nåt annat fel.

Nej, jag får den servad regelbundet, senaste i somras.

För visst borde den klara att hålla huset och tappvarmvattnet varmt utan att gå hela tiden vid denna relativt höga utetemperatur.

Normalt gör den det - när jag har rumstermostaterna inkopplade...

En värmepump ger alltid full uteffekt när den går, om din verkar ha fler gångtimmar nu än förr för att hålla huset varmt vid jämförbar utetemp så har du nog något fel i din maskin.

Kanhända fungerar inte "avkänningen av returvattnet", om det nu finns en sådan funktion hos VP:en... Det fungerar ju dock när rumstermostaterna är inkopplade... Märkligt!  :-\   

Ring installatören! (om du har garanti), eller kom med mer info till oss i forumet skall vi se om vi kan hjälpa dig.

Jag har faktiskt fått ett års extra garanti eftersom jag haft mycket strul med VP:en. Till sommaren går garantin ut (=3 år). Dock kostar ju en service pengar om det inte visar sig vara ett garantifel. Dessutom har jag ju själv micklat med VP:en, med den påföljden att den inte fungerar korrekt längre   ::)   Jag ha förstås alternativet att koppla in rumstermostaterna igen....
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25539
  • Ägare av forumet
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #10 skrivet: 11 december 2005, 00:55:36 »
Om du nöjer dig med att koppla in rumstermostaterna igen, gör det.

Får du varmt i huset och varmt tappvarmvatten genom att göra det så har du inget fel på din anläggning. Får du dessutom stilleståndstid på kompressorn är det perfekt!

Jag förstår inte sammanhanget, men är du nöjd så är jag nöjd. (och förmodligen "kontrollanten" med)

Kämpa på!
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 45
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #11 skrivet: 11 december 2005, 00:58:21 »
Din 495.a levererar knappt 4kw så lite beroende på husstorlek o effektbehov så kommer du
knappast se din maskin gå i "viloläge" föränns till våren eller nästa gång det blir milt ute.
Hur stort hus har du? Har du ett eller två plan golvvärme i betong och/eller träbjälklag?

Nybyggt - 2003 - med platta. 212 kvm - enplanshus. Min VP har ofta gått i viloläge tidigare... även vid minusgrader.


Om du har tillgång till golvärmeprojen så är det lätt att kolla vilken framledningtemp som behövs vid
dim utetemp DUT (Åtminstone teoretiskt) I kurvdiagrammet i skötselanvisningen kan du sedan se
vilken framledningstemp ditt hus behöver och viken värmakurva som behövs.

Vad är golvvärmeprojen? En effektutredning eller?
Jag har inte fått en sådan. Jag brukar ha en värmekurva runt 3 och har aldrig (förutom vid inkörningen 2003) haft några problem att få upp önskad innetemperatur.


Har du bara problem
med värmen vid nollgradigt opå plussidan så skall du finjustera som Jocke Montör rekommenderar.

Är det vad "finjusteringen" justerar? Att man går över värmekurvans temperaturer vid temperaturer från -8 - +8? Jo, just det har jag nog en svag aning om att jag läst för några år sedan... Eftersom jag inte har några problem att få upp önskad innetemperatur har jag denna justering på 0.


Min erfarenhet med nya hus o stora fönsterytor är att det snabbt blir övertemperatur i de rum som vetter
mot söder o då kan nästan rumstermostater till slingorna vara nödvändigt om man vill ha individuella temperaturer
i olika rum.

JO, DET är ett problem...    ???
Dock har ju detta med (rumstermostater och solvärme) den tråkiga effekten att golven börjar svalna av när solen gått ner och värmen behövs... Det är gisslet med den tröga golvvärmen...



Nödvändigt dock att stänga dörrar till "svala"rum. Har du öppen planlösning så prova en rumsgivare till
värmepumpen kostar endast några hundralappar.Då kan du skippa rumstermostaterna o ställdonen.

En sådan innegivare har jag. Den är dock bortkopplad eftersom den under en lång tid  ställde till trassel med min värmepump. Innegivaren fick värmepumpen att gå för fullt i onödan... Kanhända hade innegivaren fungerat bättre nu när rumstermostaterna är bortkopplade   :-\ 


Men som sagt om det är viloläget du har hängt upp dig på så är det helt normalt med kontinuerlig drift på
kompressorn vid nuvarande utetemperaturer ger då ca 4kW.

Det är DET som jag retar mig på. Normalt går de ner i viloläge ganska ofta - även då det är några få minusgrader...

Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Inger.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 45
  • Minst 22 grader vill jag ha!
    • Villa Petersen
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #12 skrivet: 11 december 2005, 01:07:51 »
Om du nöjer dig med att koppla in rumstermostaterna igen, gör det.

Får du varmt i huset och varmt tappvarmvatten genom att göra det så har du inget fel på din anläggning. Får du dessutom stilleståndstid på kompressorn är det perfekt!

Jo, visst kan jag göra det... Dock gillade jag att ha ständigt ljumna golv... samt att det var skönt att känna lite värme även i sovrumsgolven...


Jag förstår inte sammanhanget, men är du nöjd så är jag nöjd. (och förmodligen "kontrollanten" med)

Nej, jag är inte nöjd  ::) Jag VILL förstå hur min värmepump fungerar. Hur den tänker och tolkar temperaturen på returvattnet. OM den nu kan det överhuvudtaget.

Kämpa på!

OM returvattnet är svalt - p.g.a. att jag håller en låg värmekurva - tänker då värmepumpen;

1. OJ vilket svalt returvatten. Jag måste jobba på eftersom huset tydligen drar mycket värme just nu.
2. Den tänker inte alls och fortsätter jobba på?

OM returvattnet är varmt - p.g.a. att jag håller en hög värmekurva med då slingorna är stypta behövs inte varmvattnet. Returvattnet håller då en högre temperatur. Tänker då värmepumpen;

1. OJ vilket varmt vatten! Här behövs inget mer värmetillskott. Jag pausar och skickar ut returvattnet i slingan.
2. Den tänker inte alls utan fortsätter jobba på?

Eller är det kanhända som så att värmepumpen inte kan tänka alls?

Kan det vara som så att det är själva flödet eller trögheten i slingorna (strypta slingor). Antal liter i timmen som passerar systemet som reglerar värmepumpens arbete?
Hur "intelligent" är egentligen en värmepump?

Vidare. Vid skillnader i utetemperaturen följer ju värmepumpen den valda värmekurvans olika temperaturlägen. Påverkar utegivaren pumpen i övrigt?

P.s. jag har en årsförbrukning om ca 13.000 kwh - detta är de totala förbrukningen inklusive hushållselen (som jag uppskattar till ca 5.000 kwh/år).
Denna förbrukning är jag helt nöjd med.
Senvintern 2005 installerade jag en braskamin, vilken borde ha till effekt att energibehovet minskar ytterligare...
« Senast ändrad: 11 december 2005, 01:18:11 av Inger.P »
Relativt nybyggd som nu bygger vidare. En fungerande luft/luft i garaget hade jag GÄRNA velat ha!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25539
  • Ägare av forumet
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #13 skrivet: 11 december 2005, 09:28:37 »
1. Värmepumpen går alltid med full uteffekt när den går.

2. Om den arbetar med hög framledningstemp ge den mindre uteffekt och drar samtidigt mer effekt för att driva kompressorn.

3. Utetempen styr värmepumpens börvärde i förhållande till utetempen, ju kallare det är ute desto varmare vatten behöver köras ut i radiatorsystemet.

4 IVT:s värmepumpar reglerar på följande sätt... Värmepumpen räknar ut ett börvärde i förhållande till utetempen, låt oss säga 35 grader vid -10º, den reglerar med hysteres, d.v.s. 35 grader (5 graders hysteres) +- 2.5 º. Den startar alltså om tempen i systemet går under 32.5 grader och kopressorn går sedan så länge att tempen i systemet kommer upp till 37.5º då den stannar. När tempen åter sjunkit till 32.5 grader så startar den igen för att gå ännu en period.

Eltillskottet går till om din värmepump inte klarat av att driva upp framledningstempen till börvärdet (35 grader i detta fall) inom 30 minuter.

Jag föklarar dina tidigare stilleståndstider med att värmepumpen använt eltillskott för att nå önskad temperatur i systemet, kom ihåg att högre kurva ger högre vattentemp i systemet, högre vattentemp ger lägre uteffekt från kompressorn och högre driveffekt vilket i sin tur ger sämre verkningsgrad COP.

När du körde med en högre kurva gick alltså eltillskott in och hjälpte värmepumpen att nå den temperatur som begordes av reglerdatorn, Kompressorn stannade och fick sin "viloperiod".

Viloperioden är om min förklaring stämmer ett bevis på att du körde med för hög kurva vilket leder till dålig verkningsgrad.

Kan du hålla huset varmt genom att ha manuellt instrypta slingor, och en låg kurva på värmepumpen så går din anläggning med högsta möjliga COP och minsta möjliga mängd eltillskott.

Att den nu går hela tiden bevisar att min förklaring stämmer, den klarar av att värma huset nu, även utan eltillskott, men det krävs att den går hela tiden.

Att den går hela tiden redan vid denna relativt höga utetemperatur tyder på att du har en ganska klent dimensionerad värmepump, ett snäpp större värmepump hade givit dig färre tillskottstimmar och sparat ytterligare lite mer energi, men din relativt låga totala förbrukning visar ju att den sköter jobbet ganska bra ändå.

Hoppas denna förklaring hjälpte dig att förstå lite grann om hur din värmepump styr fram/returledningstempen i sitt system.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
SV: Sant eller falskt om 495:an?
« Svar #14 skrivet: 11 december 2005, 09:44:38 »
Rickard:
495:an är som en frånluftspump
Det är fastkondensering och shunt.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal