Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Värmepumpen går kontinuerligt, men producerar inte värme som tidigare.  (läst 5416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skåne
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bakgrund
Vårt hus från 1870 är på ca 170 m2 och renoverat/ombyggt 2009-2011. Tidigare värmesystem direktverkande el). Numera elpanna EcoEl 1550 med golvvärme i nedre vån och vattenelement på övre våning. Ca 30 m2 på ovanvåningen fortfarande ej uppvärmt. Kompletterade med EcoAir 107 värmepump hösten 2012. Under vintern 2012/2013 har jag försökt optimera driften på värmepumpen genom att läsa trådarna här på detta forum, och lyckats halvera min totala elförbrukning. Under 2013 var vår totala elförbrukning 11300 kWh. Bl a har jag succesivt kopplat ned/bort elpatronen till övre panna, sänkt börvärdet till 45 utan problem med duschtemp. Även testat med panntemp på 38 och 40 grader utan större problem. Laddpumpen går på ”1” dvs lägsta värdet sedan april 2013.

Under 2012 hade vi en längre tid problem med sjunkande panntryck. Trycket sjönk kontinuerligt relativt långsamt från 8 mvp till ca 3-4 mvp, där trycket tycktes stabiliseras. Detta hände flera gånger. VVS-montören felsökte, men kunde inte finna orsaken.Bl a släppte han ut luft via pannans säkerhetsventil. Luft hade enligt VVS-montören ansamlats i panntoppen. Eftersom problemet återkom fortsatte jag själv att leta efter en eventuell läcka,  och fann till slut att en gummipackning som läckte vid en av golvslingorna. Packningen ersattes med ny, och VVS-killen ökade trycket till 5 mvp. Under vinterhalvåret låg panntrycket på ca 5-7 mvp, för att under sommarhalvåret sjunka till ca 5-6 mvp. Under höst-vinter 2013 pendlade trycket mellan 4-6 mvp.
Den 22 jan 2014 upptäckte jag att panntrycket sjunkit till ca 2,5 mvp. Jag släppte då på lite vatten försiktigt tills trycket steg till 4,1 mvp (utan att avlufta panntoppen.)
Värmepumpen har plötsligt börjat gå kontinuerligt utan att höja temperaturen i panna. Vi håller värmen i huset, men om utetemp sjunker ytterligare, eller om det börjar blåsa, kan det bli problem.Panntemperaturen övre når inte upp till mer än 35-38 grader, och hetgastemperaturen går numera ej högre upp än till 75-80 grader. Värmepumpen avfrostar emellanåt.
Obs att elpatronen panna övre är medvetet satt till 0 kW och kan givetvis kopplas in igen, men det har ju fungerat länge utan.

Kan det låga panntrycket spela in? Vet ej om gummimembranet är sönder i tryckkärlet. Har ännu ej kollat om det kommer luft ut ur tryckkärlet.
Har ej kunnat öppna serviceluckan för att kolla synglaset. Hur öppnar man luckan till värmepumpen? Finns det någon hake/spärr som skall lossas innan man lyfter/drar i det infällda greppet?

Tips på åtgärd/felsökning vore tacksamt av novis på området.

(Sorry försökte klistra in förhandstext, men blev ej så lyckat då avläsningarna ej kommer rätt in under resp klockslag. Hoppas det går att förstå ändå)
CTC EcoEl 1550      inkopplad okt 2010
+ senare EcoAir 107    inkopplad aug 2012

Aktuell driftinfo      I förrgår   Igår      Idag      Idag      Idag
Klockan         ca 16:30   ca 17:30   ca 12:10   ca 13:10   ca 14:10
Utetemp. grader      -2      -4      -4      -4      -4
Panna temp         38 (49)   35 (52)   35 (52)   34 (52)   35 (52)
Framledn.         37 (42)   34 (45)   34 (45)   33 (45)   34 (45)
Panna nedre         40 (49)   36 (52)   36 (52)   36 (52)   36 (52)
Hetgas         80      78      77      77      77
Kompr.          till      till      till      till      till
Fläkt            hög      hög      hög      hög      hög
Laddpump         till      till      till      till      till
VP in/ut         35/40      33/70(37?)   33/37      33/37      33/37
Ute VP         -2      -6      -4      -4      -4
Radiator         till      till      till      till      till
El. effekt         0,0+0      0,0+0      0,0+0      0,0+0      0,0+0
Strömuttag         15 (20)   5 (20)      12 (20)   12 (20)   12 (20)
Fördröjn. shunt      0
(Avfrostade klockan)                                 (idag ca 13:55)

Historisk driftinfo
Drifttid            28735      28760      28779      28780      28781
Elvärme (övre stängd   28807      28807      28807      28807      28807
av mig 28 mars 2013)
Högsta framledn.temp   52      52      52      52      52
Kompressor drifttid      4028      4054      4072      4073      4074
Drifttid/24 h         24:00      24:01      24:00      24:00      24:00
Starter/24 h         0      0      0      0      0

EcoAir
Vpump         tillåten
Rumsgivare         Nej
Elpanna temp      45
Elpanna max kWh      0,0
Elpanna nedre      50
Elpanna nedre kW      6
Fördr. shunt         180
Huvudsäkr.         20
Extra VV min         0
Extra VV elpanna      60
Fjärrstyrn.         NS

Inställningar husparam.
Max framledn.      55
Min framledn.      Från
Husvärme från      16
Huskurva         50
   justering      0
Min utetemp         -12
Semester         Från kodad
VV höjning         Ja
Larminfo senaste (dec 2012): Pressostat låg (sensorbyte dec 2012)

Fabriksinst kodad
Sommardrift         16
VP max         55
Vp min         35
Stopp hetgas         120
Diff start/stop         7 (ändrad från 5 till 7 av mig i april 2013)
Startfördröjning      10
Elpanna nedre kWh      6


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
Hej!
Min gissning är att den började gå kontinuerligt när det blir kallt ute?
I så fall är det normalt, en LLVP brkar inte klara värmen utan tillskott när kylan sätter in på allvar.
Jag skulle rekommendera att du tillåter tillskott när det blir kallt ute.

Angående tryckminskningen har jag inte bättre ide än att kolla om säkerhetsventilen är OK?
Sätt en behållare under röret från säkerhetsventilen och se om det kommer nått där?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3162
Det är något som inte stämmer med hetgastemperaturen, den ska gå upp mot 100-110 °C nu med minusgrader ute och körningar mot 50-55 °C.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
Jag tycker det ser normalt ut med hetgastemp på ca 80 °C om panntemp ligger kring 40 °C. ???
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad redtop2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skåne
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och för era svar!
Hej!
Min gissning är att den började gå kontinuerligt när det blir kallt ute?
I så fall är det normalt, en LLVP brkar inte klara värmen utan tillskott när kylan sätter in på allvar.
Jag skulle rekommendera att du tillåter tillskott när det blir kallt ute.

Angående tryckminskningen har jag inte bättre ide än att kolla om säkerhetsventilen är OK?
Sätt en behållare under röret från säkerhetsventilen och se om det kommer nått där?

Till Carl N
Jag har antecknat alla parametrar dagligen  från 1 sept-12 fram till och med 1 juni-13 och var helt övertygad om att den fungerat "normalt" utan elpatron övre igång även under de kalla perioderna med flera minusgrader. När jag nu tittar i backspegeln så ser jag.....ja, jag stängde av elpatronen i övre delen just som vädret slog om till plusgrader. Kommer att lägga på 1,5 kW på övre.
Skall även kolla ev läckage från säkerhetsventilen.

Till erp
Tycker också att hetgasen skulle ligga betydligt högre.
Vill kolla om det finns bubblor synglaset, men har besvär med serviceluckan. Nog skall man väl bara dra rakt ut i det infällda handtaget?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3162
Det sitter en skruv med en ratt undertill framför luckan. Skruva först bort den, sedan kan du öppna luckan.
Hetgasen är alldeles för låg temp på, den borde någon titta närmare på. Den ska gå upp emot 100 °C.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad redtop2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skåne
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det sitter en skruv med en ratt undertill framför luckan. Skruva först bort den, sedan kan du öppna luckan.
Hetgasen är alldeles för låg temp på, den borde någon titta närmare på. Den ska gå upp emot 100 °C.

Har varit på den tidigare men inte lyckats, men nu gick det! Inga bubblor i synglaset. Elboxen visade blinkande A d v s OK, samt fast 33 vilket enl manualen är returtemperaturen. Men retur från vad? Är det returtemp från panna nedre in till vp? I så fall verkar det vara OK. Om det är retur från vp in till panna då är det inte OK.

Hetgastemp för låg. Kan det vara någon ventil som hängt sig i ett mellanläge?
« Senast ändrad: 26 januari 2014, 18:48:33 av redtop2 »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 1433
Ett par ytterligare funderingar:
Avfrostar värmepumpen regelbundet? Går fläkten i utomhusdelen? Hur ser isbildningen på förångaren ut?

När det gäller avläsningar av hetgastemperatur så kan det bli mycket olika värde beroende på när under en avfrostningscykel (ca en timme) som man läser av.
Så här ser det ut på den något äldre Ecoair 105 som jag är insyltad i att hålla igång. Främsta skillnaden är att den har ett mekaniskt avfrostningsur som aktiverar avfrostning en gång per timme vid behov, medan den nyare 107:a som det är tal om i denna tråd bör ha avfrostningsfunktionen styrd av microcontrollern i utomhusdelen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad redtop2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skåne
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar Torbjörn.
Den avfrostar regelbundet ja, och fläkten går normalt och på högvarv. Hur isbildningen ser ut har jag ej koll på. Lite mörkt nu, men i morgon kan jag se. Vad är det jag specifikt skall kolla upp menar du?
1,5 kW inkopplat i övre panndel sedan 18:00 i kväll, men hittills inga förändringar what so ever på listade parametrar.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 1433
När det gäller isbildningen, så kolla dels om den frostar på jämnt över hela ytan eller om det finns delar av förångaren som aldrig blir frostiga , och dels om den lyckas tina av fullständigt när den avfrostar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2066
  • Lär mig vartefter...
Trassel med ofullständig avfrostning borde inte påverka hetgasen. Det är helt orimliga värden om det inte är en PolarEdition.
Men diffen VPin/ut ser å andra sidan helt okej ut, så om den inte lyckas värma tanken måste det bero på att värmen försvinner någonstans. Om ni inte ändrat nånting annat i huset, som gör att ni behöver mer värme nu, så måste problemet sitta i VPn eller att ni förra vintern hade stöttning av elpatronen mycket mer än du tror.
Ett fel i VPn som skulle kunna få en liknande effekt är om du har trassel med avfrostningen på så vis att den avfrostar för mycket. Om du kollar manualen så ser du att du kan läsa av vilken temp avfrostningsgivaren ger ute i VPn. När min avfrostningsgivare la av så började den skicka helt vansinniga värden, som pendlade vilt och helt okontrollerat mellan 10-15 plusgrader och 15-20 minusgrader med någon sekunds mellanrum. Då var det rena turen om den lyckades pricka rätt (minst +10) när styrsytemet läste av så avfrostningen upphörde. Det gjorde att den kunde avfrosta uppåt en timme i värsta fall. I och med att den skickade värmen ut i luften så värmdes inte tanken.
Så kolla den givaren.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad redtop2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skåne
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
@torbjorn ja nu är det mörkt igen. Får kolla och ta bilder i morgon. Kan inte erinra mig ha sett någon större skillnad under drift vs avfrostning. Vad jag menar är att jag inte sett någon isbildning att tala om. Har väl inte kollat så noggrant. Om det bildas is så är det ett mycket tunt lager i så fall. Men som sagt, jag får väl ägna lite mer tid till detta i morgon. Har letat efter bilder på förångaren på webben, men finner ingen på den korta tid jag letat.

@lunk Jag har haft stora problem efter installationen med luft i golvslinger, läcksökning, byte av lågtryckspressostat mm. Vi hade så kallt som +10 grader när det var som värst i dec 2012. Blev så glad när jag till slut lyckats få ordning på grejorna och kunde påbörja intrimningen och finlir. Det är nog så att jag helt enkelt gjort en tankevurpa i och med att jag stängde av elpatronen samtidigt som övergång från vintertemp till plusgrader skedde, och att jag därmed förväntat mig, att det skulle gå med denna inställning även nu när utetemp åter sjunkit.
Kl 18 i går kopplade jag in elpatronen igen på 1,5 kW, men det har inte gett någon större effekt. Parametrarna är nästan de samma. Panntemperaturen har endast ökat med 1 grad. Klockan 18 idag ökade jag effekten till 3 kW för att se vad som händer.
När det gäller hetgastemperaturen blir jag osäker. Jag tycker också att den borde vara högre. Jag har ju läst av högre temperaturer på hetgasen under betydligt varmare perioder.
Du skriver "Om du kollar manualen så ser du att du kan läsa av vilken temp avfrostningsgivaren ger ute i VPn". Det närmaste jag kan komma är, att det i manualen står att om temp i kylkretsen understiger - 2 grader, så påbörjas avfrostningen. Hur eller var kan jag läsa av eller mäta denna temp?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2066
  • Lär mig vartefter...
I manualen till EcoAir sidan 14: Manöverpanelen.

Du kan stega mellan menyerna i manöverpanelen ute i EcoAir. Meny 9 och 10 visar avfrostningsgivarnas temperatur, och det är de som startar avfrostningen om det är kallare än -2, och sen avfrostar den tills båda visar +10.
När min ena hade gått sönder hittade den ju på värden helt hipp som happ och då avfrostade den skitlänge, istället för de 2-3 min det kan handla om i vanliga fall.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad redtop2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skåne
  • Antal inlägg: 10
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack lunk!
Skall titta på manöverpanelen. Har aldrig varit inne i EcoAirpanelen.
Efter att ha höjt effekten på elpatronen till 3 kW, så verkar det som om allt återgår till sitt normaltillstånd (även panntrycket). Ser lovande ut!
Tack alla för er support. Skall försöka undvika tankevurpor i fortsättningen (om det nu går).

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2066
  • Lär mig vartefter...
Varför har du ingen innegivare?

Luckan på EcoAir sitter med en ratt/skruv på undersidan. Skruva loss den så kan du bara lyfta bort luckan.

Apropå elpatron. Min övre patron står på 4,5 kW, därför att när det blir 20-25 minus ute så är det på gränsen att ens 10,5 kW räcker för att hålla värme i huset. Det betyder att den kanske drar lite onödigt mycket el ibland när det är -5 ute, men hellre det och ha varmt och gott inne. För mig är det inte en tävling i att spara så mycket som möjligt utan att en avvägning mellan besparing, komfort och bekvämlighet.
Min förbrukning har gått ner från ca 36 MWh till ca 22 MWh, varav ca 6 är hushållsel, och det är jag nöjd med. Före jul installerade vi en Jötul-kasett i öppna spisen och den värmer bra och är trevlig att elda i. Men inte tusan lönar den sig!  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal