Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Total nybörjare! Hjälp!  (läst 2685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pettermagnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Total nybörjare! Hjälp!
« skrivet: 14 januari 2014, 12:02:01 »
Hejsan.
Postar här min första tråd i detta forum då det verkar finnas mycket kompetent folk här inne.
Har nyss (nov) köpt hus där det installerades jordvärme 2005. (Nibe fighter 1215)
Redan efter någon vecka så dog hela pannan helt. Det visade sig vara kontaktorerna som gett upp.
Dessa surrade väldigt mycket vid köp av hus frågade tidigare ägare men han visste ingenting.
Sagt och gjort dessa byttes till en kostnad av ~3000.
Nu igår kväll så dog pannan igen. Utetemp var -12 hade tappat upp ett litet bad till sonen och själv duschat.
Ringde idag till firman som bytte kontaktorer så dom kommer under dagen.
Fick igång den igen men under natten slog den ifrån två gånger. (slog ifrån = sköt säkring)
Jag har funderat lite på inställningar då vi igår hade ca 19 grader inne.
Har skrivit upp mina inställningar idag och tänkte om någon kan ta sig tid att hjälpa mig.
Kan tillägga att el patronen gå in väldigt ofta.

VB Fram 48 (45)
Varmvatten 42
Ute -6
VB-R 42(42)
VV Start 42 (38)
KB-F -2
KB-R -3
Kurva 9
VP Starter 63126
VP Retur Hög
VP Tid 38286h
TS tid 1149h

Kan säga att jag idag har ökat radiatorerna till fullt öppna i alla rum. Rätt eller fel??

Som sagt helt nybörjare inom detta.
Får se vad dom säger på firman som böt kontaktorer idag.
Återkommer!

Tack på förhand
« Senast ändrad: 14 januari 2014, 12:24:23 av Pettermagnusson »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 1079
  • 62.77405 21.18189
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2014, 12:53:09 »
Vilka är siffrorna då pumpen går? Den stod väl stilla nu?
Och det var en massa starter genomsnitt 21 per dag.
« Senast ändrad: 14 januari 2014, 13:00:10 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla
Enervent pingvin eco ede ventilation
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.

Utloggad Pettermagnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2014, 13:08:22 »
var ner nu när den gick detta är siffrorna.
VB fram 49(45)
VV 41
Ute -6
VB-R 41(42)
VVStart 41 (38)
KB-F 1
KB-R -3
Kurva 9
VP Starter 63129
VP Till
VP Tid 38287
TS Tid 1151

På en timme alltså 3 starter. För dem antal starter är väl på slingan ute??
Vad är det som är galet? För hög kurva? Så den försöker få mer värme än vad den klarar av? Därav patronen som går?
Den har gått hela tiden nu sen jag postade första gången!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 1079
  • 62.77405 21.18189
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2014, 13:22:59 »
Fick igång den igen men under natten slog den ifrån två gånger. (slog ifrån = sköt säkring)

Kan säga att jag idag har ökat radiatorerna till fullt öppna i alla rum. Rätt eller fel??
Värden såg väl rätt ut, kan ju vara onödigt hög framledning. Du har inte några siffror från tidigare vad den brukar vara?

Nå säkringen skall nu iallafall inte gå stup i kvarten så där är nu ett fel.

Fullt ös från radiatorerna är ju rätt då rumstempen är för låg och du tidigare hade dem strypt med samma kurva.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla
Enervent pingvin eco ede ventilation
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2014, 13:27:55 »
Hej!
Bra att du öppnar upp termostaterna.
Värdet i parantesen efter VB-r är väldigt lågt, när VB-r når värdet (som i första inlägget) så kommer meddelandet "VP Retur Hög" och värmepumpen förvandlas till en elpanna.
Jag har ändrat detta värde till ett (A), då kommer kompressorn inte stänga av förrän driftpressostaten slår ifrån och det borde enligt mig vara OK.
Vad sitter det för säkringar till värmepumpen (hur många ampere?).
Elpatron i den bör vara begränsad till max 6kW och då ska det funka med 16 ampere.
Eller är det huvudsäkringarna som går?

Jag skulle nog gissa att det är det låga värdet på VB-f som är boven, när kompressorn stoppar på hög retur så går elpatron in med allt den har (för att kompensera) och då går det mycket ström.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Pettermagnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2014, 13:34:59 »
Hej!
Bra att du öppnar upp termostaterna.
Värdet i parantesen efter VB-r är väldigt lågt, när VB-r når värdet (som i första inlägget) så kommer meddelandet "VP Retur Hög" och värmepumpen förvandlas till en elpanna.
Jag har ändrat detta värde till ett (A), då kommer kompressorn inte stänga av förrän driftpressostaten slår ifrån och det borde enligt mig vara OK.
Vad sitter det för säkringar till värmepumpen (hur många ampere?).
Elpatron i den bör vara begränsad till max 6kW och då ska det funka med 16 ampere.
Eller är det huvudsäkringarna som går?

Jag skulle nog gissa att det är det låga värdet på VB-f som är boven, när kompressorn stoppar på hög retur så går elpatron in med allt den har (för att kompensera) och då går det mycket ström.
Okej det sitter 10A säkringar till den ja huvud säkring i propp skåp. Eller vad menade du?
Ska jag prova sätta ett A istället för det 42 som står där?
Kan tillägga att när den stannar varje gång är det på hög retur.
Är det så att VB R är returen på radiatorerna? Den skickar alltså ut 45 och vill få tillbaka max 42? Eller är jag på cyckeltur?

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2014, 13:41:45 »
Den borde vara avsäkrad med 16A.
Och ändra till (A) istället för (42).

Fråga var om det är säkring till värmepump eller huvudsäkring som går?

VB-r är returen, värdet är inget börvärde utan ett maxvärde då kompressorn stoppas.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Pettermagnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2014, 13:50:50 »
Den borde vara avsäkrad med 16A.
Och ändra till (A) istället för (42).

Fråga var om det är säkring till värmepump eller huvudsäkring som går?

VB-r är returen, värdet är inget börvärde utan ett maxvärde då kompressorn stoppas.
Ja det sitter ju tre säkringar i propp skåpet varav en löser ut och gjorde det även innan kontaktorerna böts.
Så då kan det vara så enkelt som att det är underdimensionerade proppar då det blir kallt som gör att dem går.
Det jag tänker är extra kallt ute mer värme inne mer aktivitet på pump!?!

Ska ändra VB-R värdet och se vad som händer! :)
Tack för hjälpen!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 1079
  • 62.77405 21.18189
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2014, 14:03:09 »
Så då kan det vara så enkelt som att det är underdimensionerade proppar då det blir kallt som gör att dem går.
Det jag tänker är extra kallt ute mer värme inne mer aktivitet på pump!?!
Nej säkringen går för att värmestavarna går in. Säkringen håller med ett visst antal steg på stavarna samtidigt som kompressorn går. Ha elektrikerna som kommer idag att byta till 16A + möjligen kabel om den också är underdimensionerad. Eller ta bort möjligheten för stavarna att gå in.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla
Enervent pingvin eco ede ventilation
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.

Utloggad Pettermagnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2014, 14:28:13 »
Nej säkringen går för att värmestavarna går in. Säkringen håller med ett visst antal steg på stavarna samtidigt som kompressorn går. Ha elektrikerna som kommer idag att byta till 16A + möjligen kabel om den också är underdimensionerad. Eller ta bort möjligheten för stavarna att gå in.

Okej jag förstår. Då vart det alltså inatt inte så konstigt att den gick 3 gånger. Då gick antagligen stavarna in direkt och överbelastade säkringen som i sin tur tackade för sig.
Ska be dem kolla på det men det är ingen elektriker som kommer utan en kyltekniker. Samma som installerade den när det begav sig.

Jag har nu ändrat till A på VB-R och kompressorn har gått bra mycket längre än vad den gjort tidigare. Kanske inte konstigt då den slog ifrån för för hög retur. Ska ge det ett tag och se om hur det artar sig. Men vad begränsar den att gå nu eller kommer den tuffa och gå hela tiden? Har inte framledningstempen något med det att göra? Eller styrs det helt på retur temp? Som nu jag satt på Auto ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2014, 18:19:05 »
Jag har nu ändrat till A på VB-R och kompressorn har gått bra mycket längre än vad den gjort tidigare. Kanske inte konstigt då den slog ifrån för för hög retur. Ska ge det ett tag och se om hur det artar sig. Men vad begränsar den att gå nu eller kommer den tuffa och gå hela tiden? Har inte framledningstempen något med det att göra? Eller styrs det helt på retur temp? Som nu jag satt på Auto ?

Värmen inne styrs av framledningstemp, börvärdet på framledningstemp beror på vilken kurva du har, vilken inställning det är på ratten samt utetemperatur. Sen styr logiken i värmepumpen så att det integrerade medelvärdet på framledningen håller sig kring börvärdet.

Kompressorn slår ifrån på hög retur om driftpressostaten slår ifrån, vilket händer vid ca 50 °C på returen.
Driftpressostaten stoppar även varmvattenladdningar (detta kan ställas om på nyare 1215, vet dock inte vilken modell du har?).
Fördelen med att styra detta med driftpressostaten (A) är att det är trycket inne i kondensorn som reglerar istället för en temperatur på vattnet till kondensorn.

Ladda hem manualen och kolla lite.

http://www.nibe.se/nibedocuments/11199/511065-1.pdf
« Senast ändrad: 14 januari 2014, 18:21:09 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3244
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2014, 23:19:22 »
Mkt märkligt om vpn är avsäkrad med 10 A.
Om det är avsiktligt pga för klen kabel är det ju felgjort från början. Det är för klent.
Men ngn kanske bara satt i 10A men det går i 16? (Vilken färg har passbiten i botten som syns när du skruvar ur säkringen?)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Pettermagnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2014, 09:20:48 »
Mkt märkligt om vpn är avsäkrad med 10 A.
Om det är avsiktligt pga för klen kabel är det ju felgjort från början. Det är för klent.
Men ngn kanske bara satt i 10A men det går i 16? (Vilken färg har passbiten i botten som syns när du skruvar ur säkringen?)
Det sitter automatsäkringar. Skall kolla upp detta med den elektriker som installerat detta system.
Har skrivit upp lite siffror nu på morgonen och vill se om det är knas ändå?
06.00
VB Fram 46(46)
Varmvatten 40
Ute -7
VB-R 41(A)
VVStart 40(38)
KB-F 0
KB-R -3(-12)
Kurva 9
VP Starter 63131
VP Till
VP Tid 38303
TS Tid 1155

09:00
VB Fram 48(46)
Varmvatten 43
Ute -7
VB-R 43(A)
VVStart 43(38)
KB-F 0
KB-R -4(-12)
Kurva 9
VP Starter 63131
VP Till
VP Tid 38306
TS Tid 1156

06 var el patron inte aktiv medans den var det 09

Vad är det som gör att el patronen går in?
Som jag förstår det har den gått tre timmar nu.
Den har varmare framledning än vad som krävs men ändå tuffar på?
För hög framtemp? Men ändå inte skitvarmt inne.

Har 20 inne i kök.
Igår vid första noteringen var det 18 tempen steg i hela huset efter jag ändrade till A på returen.
Detta gör mig galen...  :o
Har golvkallt i huset och ska tilläggs isolera på utbyggnad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2014, 15:25:52 »
Om du kollar manualen så finns det fler menyer.
Värmepumpen styr med gradminuter, den integrerar helt enkelt temperaturskillnaden mellan är- och börvärdet över tiden och styr detta så att det integralen (gradminutrarna) håller sig mellan -60 och 0.

Detta resulterar i att framledningen pendlar upp och ner, men sammataget blir medelvärdet på framledningen runt börvärdet över tiden.

Jag tycker det ser bra ut nu, om det börjar bli varmt inne så kan du kanske sänka kurvan ett snäpp, det tar ett tag efter varje ändring innan man märker av eventuella förändringar.
Men som VB-R var inställd förut så kunde det säkert bli kallare inne då det blev svinkallt ute, elpatron orkade inte fixa värmen helt själv då returen kom över 42 °C, samtidigt som det då gick förbannat mycket el.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Pettermagnusson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Total nybörjare! Hjälp!
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2014, 15:41:27 »
Om du kollar manualen så finns det fler menyer.
Värmepumpen styr med gradminuter, den integrerar helt enkelt temperaturskillnaden mellan är- och börvärdet över tiden och styr detta så att det integralen (gradminutrarna) håller sig mellan -60 och 0.

Detta resulterar i att framledningen pendlar upp och ner, men sammataget blir medelvärdet på framledningen runt börvärdet över tiden.

Jag tycker det ser bra ut nu, om det börjar bli varmt inne så kan du kanske sänka kurvan ett snäpp, det tar ett tag efter varje ändring innan man märker av eventuella förändringar.
Men som VB-R var inställd förut så kunde det säkert bli kallare inne då det blev svinkallt ute, elpatron orkade inte fixa värmen helt själv då returen kom över 42 °C, samtidigt som det då gick förbannat mycket el.
Tack som bara den Carl! Guld värd med hjälpen jag får. Nu förstår jag lite mer. Ska läsa manualen och på så vis lära mig mer. Tycker att erfarenhet är ett lättare sätt att lära sig.
Kanske inte så konstigt nu om elpatronen går. Den sitter ju liksom där av en anledning.
Ska låta det gå ett tag nu så får jag se vad som händer. Det är iallafall betydligt varmare inne än förr. Förra ägaren gnällde att det var kallt inne. Jag förstår varför  .,;-

Tack alla som tagit sig tid att hjälpa mig!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal