Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Flyttat till hus - tacksam för hjälp/kommentar till inställningar Ecoel/EcoAir  (läst 992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kå22

  • Gäst
Hej,

Familjen har precis flyttat till hus och nu försöker jag sätta mig in i hur uppvärmningen fungerar. Har förstått att det på det här forumet finns en hel del expertis i ämnet. Börjar få lite koll, men det är fortfarande rätt mycket grekiska när man bott i lägenhet hela sitt vuxna liv tidigare...  : )

Huset värms av en Ecoel-panna 1550/1800 enligt etiketten på ovansidan och en Ecoair-pump av okänd modell.
Huset är byggt 1940, tillbyggt 1952. Putsad tegel. Ligger i Stockholm. 65+30m2 på övre plan, där de 30m2 är tillbyggnaden från '52 vilken står på torpargrund, medan det under gamla delen är 65m2 källare i sutteräng. Golvvärme i hela huset förutom tillbyggnaden som har gamla radiatorer. I suterrängplanet har golvet grävts ut och isolerats i samband med att golvvärmen lades in (2010). Golvvärmesystem från Uponor med termostater i alla rum.

Tycker att det funkar ok, även om det blivit lite kallt i huset nu när vintern kom. Enda problemet är egentligen att två av rummen med golvvärme på övre plan inte blir så varma som jag ställer in på termostaterna. Har ställt dem på 20,5 grader, men det blir bara ca 19 i de båda rummen. Dock ligger husets snitt på 20,5 eftersom badrummen är lite varmare.

Skulle gärna ha era kommentarer till inställningar och driftshistoriken nedan. Ser den ok ut? Något jag absolut bör ändra? Något jag bör fintrimma för att spara en slant?

Språk   Svenska
Produkt   EcoAir
Värmepump   Tillåten
Rumsgivare   nej
Elpanna ºC   40
Elpanna max kW   6
Elpanna nedre ºC   40
Elpanna nedre kW   6
Fördröjn shunt min   180
Huvudsäkring   25
Extra VV min   60
Extra VV elpanna ºC   44
Fjärrstyrning   NS
Min utetemp ºC   -10
Semester   Från
VV Höjning   Ja


HUSPARAMETRAR:   

Max framledn ºC   40
Min framledn ºC   20

Huskurva   
  Lutning ºC   42
  Justering   5


FABRIKSINST KODAD:   

Sommardrift ºC   16
VP max ºC   55
VP min ºC   3
Larm hetgas ºC   127
Diff start/stopp   5
Startfördröjning   10

HISTORISK DRIFTINFO:

Total drifttid 41857h
Elvärme kWh 25635
Högsta framl 55
Kompressor total drifttid 19517h

Tacksam för hjälp!
//OLA

Kå22

  • Gäst
Kan tillägga att tidigare ägarna kört med extra varmvatten en timme på morgonen, vi har fortsatt med det men flyttat timmen till ungarnas kvällsbad istället.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2067
  • Lär mig vartefter...
Hej

Det finns några inställningar som du bör fundera över. Jag har lagt in mina värden med rött:

Rumsgivare   nej  ja Vitsen med en rumsgivare är att den kan finjustera framledningen om solljus eller stark vind gör att utetemperaturen inte räcker som styrning.

Elpanna ºC   40  44 Detta anger den lägsta temperaturen i övre tanken, där tappvarmvattnet ges den sista uppvärmningen innan det går ut i varmvattenkranarna. Om du tycker att du får duschvatten så det räcker och att varmvattnet i kökskranen är varmt nog så ska du inte ändra, men om ni är flera som duschar så kan några få grader varmare i övre tanken göra att duschvattnet håller värmen lite längre. Samma med varmvattenkranen i köket, när man exv ska diska en stekpanna.
 
Elpanna nedre ºC   40  56 Temperaturen i nedre tanken bör ställas så att den ligger aningen under vad du som mest behöver i framledning, när det är som kallast ute. 40 är okej om du när det är som allra kallast bara behöver 43-44 grader. Då spetsar övre tanken de extra graderna.

Extra VV elpanna ºC   44  55 Tanken med extra VV är att få VPn att köra till sitt maxläge och att värma övre tanken ordentligt, för att få ut så mycket varmvatten som möjligt. Att då sätta övre tanken så lågt som 44 gör att du knappt får någon effekt.

Fjärrstyrning   NS  VV Istället för att schemalägga Extra VV (vi har testat det också) så installerade jag en VV-knapp för dom gånger när vi vet när flera ska duscha flera gånger i följd, typ när vi bastar. Då slipper man ändra i schemaläggningen när det är ledigheter, och det är mycket enklare att trycka på en knapp än att starta Extra VV i menyn (och man slipper att ställa tillbaka menyn)

HUSPARAMETRAR:   

Max framledn ºC   40  68 Du har visserligen golvvärme, men finns det något skäl att hindra systemet från att kunna ha högre framledning ut från tanken, om det blir riktigt kallt ute? Kan detta vara skälet till att systemet har svårt att hålla värmen i vissa rum när det blir riktigt kallt?

Min framledn ºC   20  från Den normala inställningen här är Från. Varför inte låta styrsystemet själv avgöra detta?

FABRIKSINST KODAD:   

VP min ºC   3        35 VPmin anger den lägsta temperaturen som VPn ska tillverka och anger därmed den lägsta temperaturen i nedre tanken. Du bör nog använda fabriksinställningens värde, 35 °C.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Kå22

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack!

Några följdfrågor från en nybörjare  ::)

Rumsgivare   nej  ja Vitsen med en rumsgivare är att den kan finjustera framledningen om solljus eller stark vind gör att utetemperaturen inte räcker som styrning.
Golvvärmens termostater är alltså = rumsgivare?


Elpanna ºC   40  44 Detta anger den lägsta temperaturen i övre tanken, där tappvarmvattnet ges den sista uppvärmningen innan det går ut i varmvattenkranarna. Om du tycker att du får duschvatten så det räcker och att varmvattnet i kökskranen är varmt nog så ska du inte ändra, men om ni är flera som duschar så kan några få grader varmare i övre tanken göra att duschvattnet håller värmen lite längre. Samma med varmvattenkranen i köket, när man exv ska diska en stekpanna.
Tycker nog att VV-tempen är ok. Snålar vidare med den lägre tempen och sparar lite el. Väl?
 
Elpanna nedre ºC   40  56 Temperaturen i nedre tanken bör ställas så att den ligger aningen under vad du som mest behöver i framledning, när det är som kallast ute. 40 är okej om du när det är som allra kallast bara behöver 43-44 grader. Då spetsar övre tanken de extra graderna.
Kan nog vara anledning att höja, särskilt när det blir kallare. Idag när jag kom hem hade golvvärmesystemet larmat om för låg temp på vattnet in. Men rummen håller ändå samma temp som tidigare.


Extra VV elpanna ºC   44  55 Tanken med extra VV är att få VPn att köra till sitt maxläge och att värma övre tanken ordentligt, för att få ut så mycket varmvatten som möjligt. Att då sätta övre tanken så lågt som 44 gör att du knappt får någon effekt.
Låter klokt att höja där ja!

Fjärrstyrning   NS  VV Istället för att schemalägga Extra VV (vi har testat det också) så installerade jag en VV-knapp för dom gånger när vi vet när flera ska duscha flera gånger i följd, typ när vi bastar. Då slipper man ändra i schemaläggningen när det är ledigheter, och det är mycket enklare att trycka på en knapp än att starta Extra VV i menyn (och man slipper att ställa tillbaka menyn)
Funkar nog ganska bra med schemalagt för oss. Vi vuxna duschar sällan direkt efter varandra och ungarna badar alltid vid ungefär samma tid. Dock ej varje dag, så man borde eg kanske köra manuellt. Hur lång tid innan man tappar ett bad måste man dra igång extra VV för att pannan ska hinna med?

HUSPARAMETRAR:   

Max framledn ºC   40  68 Du har visserligen golvvärme, men finns det något skäl att hindra systemet från att kunna ha högre framledning ut från tanken, om det blir riktigt kallt ute? Kan detta vara skälet till att systemet har svårt att hålla värmen i vissa rum när det blir riktigt kallt?
Tänker att golven inte tål hur hög temp som helst. Edit: Kollade på Kährs hemsida och de anger max temp på golvytan till 27gr och rekommenderar en maximal temp på vattnet på 7-12gr över detta. Så 40 får det nog stanna vid. Det intressanta (?) är dock att det är i rummen med trägolv som systemet inte får upp tempen. I rummen med klinker och linoleum går det bra.

Min framledn ºC   20  från Den normala inställningen här är Från. Varför inte låta styrsystemet själv avgöra detta?
För att golven aldrig ska bli kalla att gå på? Eller vad skulle skälet kunna vara?

FABRIKSINST KODAD:   

VP min ºC   3        35 VPmin anger den lägsta temperaturen som VPn ska tillverka och anger därmed den lägsta temperaturen i nedre tanken. Du bör nog använda fabriksinställningens värde, 35 °C.
Tryckfelsnisse. Den står på 35. ::)

Vad tror du om huskurvan. Någon vits att testa en högre siffra på lutningen och nolla justeringen? Vilken effekt skulle det ge?
Nu idag vid en utetemp på ca -2 har pumpen startat en gång och gått 23h51 min. Senaste dagarna när det varit några grader kallare har den gått oavbrutet, dock bara med tillskott från elpatronen vid något enstaka tillfälle som jag uppmärksammat. Verkar med andra ord som att gränsen för den går vid -3/-4 eller så.

Och sista frågan, ska man inte kunna ställa min utetemp till -15, tyckte jag läste det någonstans. Eller ger det inget tillskott med tanke på att pumpen verkar "maxa" redan nu? Kan det skada? Risk för pumpens hälsa?

Och igen, tack!  : )
« Senast ändrad: 14 januari 2014, 21:34:58 av Kå22 »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2067
  • Lär mig vartefter...
Rumsgivare   nej  ja Vitsen med en rumsgivare är att den kan finjustera framledningen om solljus eller stark vind gör att utetemperaturen inte räcker som styrning.
Golvvärmens termostater är alltså = rumsgivare?

Det trixiga du får är att du har dubbla styrsystem. EcoEl med huskurva, justering och innegivare ska  sköta temperaturregleringen på egen hand. Man brukar därför ha termostaterna vidöppna. Nu har du dessutom termostater i varje rum som ska reglera det som styrsystemet redan försöker styra. Så om du ändrar huskurvan så kommer väl termostaterna att försöka motverka det?

Hur lång tid innan man tappar ett bad måste man dra igång extra VV för att pannan ska hinna med?
Det beror på hur mycket den ska värma, men vi brukade slå på typ en halvtimme innan.

Min framledn ºC   20  från Den normala inställningen här är Från. Varför inte låta styrsystemet själv avgöra detta?
För att golven aldrig ska bli kalla att gå på? Eller vad skulle skälet kunna vara?

Vad tror du om huskurvan. Någon vits att testa en högre siffra på lutningen och nolla justeringen? Vilken effekt skulle det ge?
Det ger en brantare kurva så du får lägre framledning vid låga temperaturer men högre när det är kallare. Så antagligen ger det ingen effekt alls eftersom du satt max framledning till 40, så den kan aldrig släppa ut mer än 40-gradigt vatten även om du skulle behöva det, och dessutom styr om med termostaterna i golvvärmen. Var sitter framledningsgivaren?


Nu idag vid en utetemp på ca -2 har pumpen startat en gång och gått 23h51 min. Senaste dagarna när det varit några grader kallare har den gått oavbrutet, dock bara med tillskott från elpatronen vid något enstaka tillfälle som jag uppmärksammat. Verkar med andra ord som att gränsen för den går vid -3/-4 eller så.

Och sista frågan, ska man inte kunna ställa min utetemp till -15, tyckte jag läste det någonstans. Eller ger det inget tillskott med tanke på att pumpen verkar "maxa" redan nu? Kan det skada? Risk för pumpens hälsa?

Jag har ett excelark som jag kollar framledning och sånt med, och om jag räknar rätt så kommer din VP stanna på för varm VPin vid -10 eller rentav -9, om den får en chans att gå som den ska. Det knepiga är att med din huskurva når du 40 i framledning redan vid 0 grader och sen tillåter ju inte värmesystemet mer värme ut (max framledning), så frågan är hur styrsystemet reagerar när börvärdet på framledningen är högre än vad som är tillåtet.

Hur ser aktuella driftvärden ut när det är några minusgrader? Det normala är ju att börvärdet i övre tanken ligger 7 grader över beräknad framledning och börvärdet i nedre tanken 5 grader över, men om din framledning är begränsad till 40 så får väl systemet fnatt.

Din nuvarande huskurva är väldigt flack. Den matar ut ca 28 grader i framledning vid +15 ute, ca 37 vid +5 och 40 vid 0 ute. Sen bryter den av och ger 45 vid -10 (bortsett från din begränsning på 40). CTCs instruktion är att om det är för kallt/varmt inne vid minusgrader så ändrar man själva kurvan, men om det är för kallt/varmt vid plusgrader så ändrar man justeringen.

Frågan är väl hur golvvärmesystemet är justerat, vilka temperaturer det släpper igenom.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal