Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Köldbärarvätska i expansionskärl varierar kraftigt efter strömavbrott  (läst 2113 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StinaB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har problem med att nivån på köldbärarvätskan varierar kraftigt i samband med strömavbrott. Efter ett dygns elavbrott sjunker vätskan med ca 10 liter och stiger sedan kontinuerligt med 15 liter under 24 timmar när elen kommer åter. Expansionskärlet räcker då inte till utan måste tömmas efterhand och då slår eltillsatsen på kortare stunder och det slutar med att köldbärarpumpen slår ifrån. Testar att slå på eltillsatsen enbart på värmepumpen och då sjunker köldbärarvätskan åter med ca 10 liter under 24 timmar. Och så fortsätter det. Samma sak hände för ca 3 år sedan vid det förra större elavbrottet. Värmepumpen är en 13 år gammal Thermia. Kompressor byttes för ca 2 år sedan. Systemet är luftat två gånger utan förbättrande resultat. Vi  har annars inte haft några större problem med systemet. Väldigt tacksam för hjälp!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
Det där låter som om ni har ett bottenfruset borrhål
Ett borrhål som vid elavbrott tinar upp och då inte klämmer på slangarna och nivån i kärlet sjunker
När elen återkommer fryser det till i borrhålet och slangarna kläms åter ihop och vätskan stiger.

Finns det mer information?
Längd på borrhål?
Husets storlek och var geografiskt?
Storlek på Värmepumpen?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7103
Tror också att det fryser i borrhålet. När huset har blivit utkylt och ska värmas upp igen belastas borrhålet betydligt hårdare än normalt. Men nu är det inte så kallt, hur fungerar det när det är riktigt kallt ute och pumpen drar en massa värme från borrhålet av den anledningen? Varierar inte nivån då också?

Det kan bli bättre om man trycksätter köldbäraren genom att pumpa in luft i expansionskärlet.

Förutom vad Lmf frågade efter vore det bra att få veta på vilket djup berget finns och var grundvattennivån ligger. Den här typen av problem brukar uppstå när berget ligger under grundvattennivån. Jord leder värme sämre än berg så det fryser först i toppen på borrhålet där slangen går genom jordlagret. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad StinaB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och tack för snabba svar!
Borrhålets längd: 145 meter, berg på 3 meters djup, grundvatten nivån på 11 meters djup.
Huset är på 250kvm och ligger i Sollefteå/Kramfors
Vet tyvärr inte storlek på pumpen men det är som sagt en Thermia Villa Classic 75 som installerades år 2000. Ska undersöka och återkomma.

När det har varit riktigt kallt så har systemet fungerat bra, det är när det har varit längre elavbrott som problemet har uppkommit. Det första tillfället var år 2010 vid stormen Dagmar.

Utöver problemen vid elavbrott så skiljer det även en del på säsongerna. På vårarna har nivån stigit ca 8 liter och på hösten sjunkit ca 8 liter.

Förutom det ni har beskrivit finns det någon chans att cirkulationspumpen kan vara boven?
Har varit i kontakt med installatör som rekommenderar att byta till tryckkärl istället för de två expansionskärl i plast som nu sitter där för att lösa problemet. Vad tror ni om detta?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7103
Installerades pumpen 2000 antar jag att det är en modell där man inte kan se köldbärartemperaturerna på en display. Det hade annars varit intressanta värden.

Grundvattnet ligger djupare än berget så det är ingen sträcka där det är jord runt borrhålet och köldbärarslangen går i vatten. 134 meter aktivt borrhål till en pump som ger ca 7 kW en bit upp i Norrland, för mig är det i riskzonen för att borrhålet fryser men inte självklart att det blir så. I min anläggning är variationen mellan höst och vår frågan om några deciliter.

Lite konstig installation med två expansionskärl. Var det så från början eller sattes nr två in senare när det visade sig vara problem?

Jag skulle som första alternativ trycksätta expansionskärlen som finns. Finns det säkerhetsventiler på kärlen som gör att det går att behålla ett övertryck i kärlen ska det vara möjligt. Hur man gör det beror på hur installationen ser ut, jag har använt mig av en cykelpump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
Det går ju alltid att mäta tempen på inkommande KB-rör manuellt: Typ kila in en digitaltermometer under isoleringen där man kommer åt.

Sedan är huset stort (250m2) och om VP då är på 7kW kan man gissa att den går för fullt en stor del av vintern och därför driver ner KB-temperaturen en hel del... och att de då som sagt fryser och klämmer på slangen.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25495
  • Ägare av forumet
Ni borde fundera på ett komplettera med ett borrhål till, eller att komplettera med 150 meter jordkollektor i serie med borrhålet, låt den kylda köldbäraren först gå 150 meter i mark, sedan ned o borran och upp/in i värmepumpen.
Men först kan ni ju prova trycksätta expansionskärlen.
Det har inte med cirkpumpen att göra, och om du har plastkärl med säkerhetsventiler, som är det vanliga, så kan du lika gärna trycksätta dem som att sätta in ett tryckexpansionskärl.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad StinaB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla tipsen! Har kollat upp KB-vätskans temp. och den är ok, enligt installatören. Ska nu prova att sätta in ett slutet kärl till veckan och hoppas på att problemen löser sig då  ???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25495
  • Ägare av forumet
Det gör dom inte.
Troligen har installatören ingen aning om vad som är en OK KB-temp eller hur man kollar de verkliga temperaturerna.
Du får ta det som en lärpenning helt enkelt.

Eller begär pengarna tillbaka om det inte löser problemet, då tror jag inte din installatör är lika självsäker längre.

Vill inte låta negativ, men faktum är att om din nivå varierar som du beskriver så kan det i mina ögon inte bero på annat än att ni har för kallt i borrhålet, det fryser, komprimerar slangarna, försämrar flödet i KB-kretsen, vilket i sin tur ger er värmepump dålig funktion, sämre verkningsgrad, och troligen en kortare livslängd.
Att försöka fixa det med ett tryckkärl som gör att du inte längre kan se hur nivån varierar gör (troligen) inte att det fungerar bättre, men OM det alls skulle fungera så gör det alldeles säkert att du inte KAN SE om problemen kvarstår.

Om du istället sätter in säkerhetsventiler på de befintliga plastkärlen kan du få samma tryck som i tryckexpansionskärlet, du ser vad som händer, och det blir billigare.

Kan du inte ta ett kort på den befintliga installationen så vi får se hur de nuvarande kärlen ser ut och är monterade.
Det känns sååå onödigt att du skall lägga ut några tusen på en helt onödig förändring av din anläggning när det kanske inte alls är nödvändigt, eller löser problemet.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7103
Jag instämmer med Rickard. Ett slutet expansionskärl kommer inte att fungera bättre än trycksättning av de befintliga.

Vad var det för temperatur på köldbäraren?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal