Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite is, nÃ¥got att oroa sig för?  (läst 9637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
Lite is, något att oroa sig för?
« skrivet: 09 december 2013, 15:56:14 »
Hittade lite is på utomhusenheten som man kanske borde göra något åt? Pumpen fungerar för övrigt med avisning och uppvärmning osv..


Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #1 skrivet: 09 december 2013, 16:29:30 »
Ser väl fullständigt normalt ut.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #2 skrivet: 09 december 2013, 16:42:33 »
Instämmer. Jämn och fin pÃ¥frostning, precis som det ska vara.  :)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #3 skrivet: 09 december 2013, 18:33:23 »
Jo, men jag tänkte på blåisen längst ner vid flänsarna :)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #4 skrivet: 09 december 2013, 20:10:18 »
Stäng av maskinen med fjärrkontrollen, häll på varmvatten tills all bottenis är borta.
Kontrollera att maskinen lutar mot väggen i överkant, att ingenting är i vägen för dräneringshålet samt att värmekabeln fungerar (termostat slår till vid +2 °C) sedan kan du lugnt starta din maskin.

Mvh
Daikin

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2013, 20:24:44 »
Allt stämmer, dock så måste slingan ligga fel? då min maskin är en 09 tror jag, erhq007ad, så fanns ingen värmematta som det gör på dagens maskiner.

Hur ska slingan ligga i bakkant?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #6 skrivet: 09 december 2013, 22:30:53 »
Slingan bör ligga under förångaren, till skillnad från bottenmattan så har inte slingan 100%-ig kontakt med bottenplåten.
Det går att sätta alutejp över slingan så den får ner all värme mot plåten.

Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #7 skrivet: 09 december 2013, 22:46:47 »
ska inhandla lite alutejp och flytta pÃ¥ slangen  :)

Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2014, 08:54:23 »
Hej,

Liknande problem så jag fortsätter i samma tråd.
För mig var dock nedisningen betydligt mer omfattande och mer koncentrerad som ni kan se av bilderna.

Har en Daikin Altherma 007 installerad sommaren 2008. Aldrig tidigare haft några problem med nedisning som maskinen inte själv kunnat frosta av.

Var nu borta 1 vecka vid nyÃ¥r och när vi kom hem igen märkte jag is pÃ¥ sidan och baksidan. Smälte bort det med värmefläkt men dagen efter var det tillbaka. Tittade pÃ¥ insidan och där var det betydligt mer is. Nytt försök och tog bort all is (bÃ¥de utsidan och insidan) och nu har pumpen gÃ¥tt i mer än 1 dygn utan att bygga upp is. 

Inga problem med avfrostningen i botten av maskinen utan där rinner spillvattnet ut precis som det ska. (När det väl kan komma ner dit....!)

Temperaturen ute är ju runt 3-5 grader och fuktigt. Eftersom det är så varmt ute och vi har rätt svalt inne (19-20 grader) så behöver inte pumpen gå särskilt mycket. Samtidigt så är det samma inställningar som jag alltid har så det är inget ändrat mot tidigare då allt fungerat precis som det ska.

Någon som har något förslag på vad jag ska göra?
Funderar på att ta hit en servicetekniker som får kolla maskinen. Kan det vara ett läckage av gas eller liknande?

Tacksam för svar! Nu ska det snart bli kallt här uppe i Stockholm också så då kan det vara bra att ha koll.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2014, 09:20:01 »
Mmm, ser lite skumt ut, men samtidigt vet jag att just när det är runt 0 grader , fuktigt ute, och energibehovet är litet så kan styrningen av värmepumpar göra att de hamnar i ett moment 22, de går med så låg effekt att det bir långt mellan avfrostningarna, och vid tillfällen som dessa kan det bli så mycket is/frost att det börjar fästa på sidoplåtar, så även om det lossnar från förångaren vid avfrostning så hänger isen kvar i plåtarna runt omkring.
Nu kan jag inte Daikins avfrostningsautomatik, men det skulle kunna vara det unika vädret som ställer till det.

Med detta sagt så verkar de där ränderna som blir lite misstänksamma, en randig påfrostning brukar vara ett tecken på gasbrist.

Du bör böja ut ledningarna som ligger an mot förångaren, dels för att förbättra luftflödet, dels för att inte nöta hål på isoleringen, och dels för att säkerställa avrinningen av vatten vid avfrostning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2014, 09:31:34 »
Tack för svaret!

Ledningarna har varit så sedan installationen sommaren 2008 så de bör i alla fall inte vara boven i dramat, men tack för tipset. Försökt böja ut dem tidigare men inte lyckats. Dessutom så börjar isoleringen ge sig så det kanske är dags att se till att någon böjer ut dem och sätter ny isolering.

Blir nog att ta kontakt med en servicetekniker för Daikin så får de göra en ordentlig service (kanske är dags efter nästan 6 års drift), kolla gasen och fixa ledningarna/rören.

Någon som kan rekommendera en bra servicefirma i södra Stockholm?
Bor i Stuvsta, Huddinge.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2014, 02:14:31 »
Med tanke pÃ¥ den ganska kompakta isbarken enligt bilderna sÃ¥ ser det ut att den delen som fÃ¥r is pÃ¥ sig pÃ¥ evaporatorn blir väldigt kalla och detta är ett läge som kan hända vid köldmediebrist, men liknande isning även vid lÃ¥glast med korta drifttider. 

Nu skulle du behöva prova med lite höglast tilllfälligt (dvs begär 27 grader C invändigt) så att VP hela tiden arbetar och gå ut och se hur frostningen ser ut efter ett tags kompressordrift (gärna vänta till kort innan avfrostningen startar) - frostar det med ränder även i detta fall så är det indikation på att det är för lite köldmedier - dvs en läcka i systemet och då behöver du ha dit en kylnisse.


Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2014, 09:27:44 »
Tack för bra input!
Ska kolla efter jobbet idag om jag kan få till en rejäl frostning och hur pumpen hanterar detta.
Tittade imorse när den värmde varmvatten men då blev det inte någon frostning alls när jag tittade.
Problemen har inte återkommit, men som sagt, jag ska försöka "tvinga" fram en frostning.

Frågade en firma om service och nedisningsproblemet och fick följande svar:

"Vi utför service på Daikin Altherma. Vi har ett fast pris på detta, 2495:- inkl. moms, rörisolering tillkommer och normalt sett ingår inte en fyllning samt tömning av köldmediekretsen.
Det som har visat sig strula på dessa äldre Altherma värmepumpar är att givarna till utedelen som skall känna av när det är dags att frosta av inte fungerar fullt ut. Det vanliga är att man byter dessa, ibland kan även kretskortsbyte vara aktuellt om på-isningen återkommer ofta och mycket!"

Återkommer med mer info framöver.

Utloggad Niclas77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2014, 08:05:43 »
Ja, så kom då vintern även dena säsong och med det återgick pumpen till att återigen fungera utan problem.
Jämn och fin frostning på hela utedelen och inte bara i ränder som tidigare, samt att avfrostningen fungerar utan problem.

Nu är bara frågan om jag servar pumpen ändå bara för säkerhets skull.

Tack för all återkoppling!

Utloggad mango66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite is, något att oroa sig för?
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2014, 11:42:09 »
Ni snackar här om jämn o fin påfrostning, men, om utedelen helt saknar påisning även nu när det är minusgrader, är det normalt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!