Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490 - mystiskt fel pÃ¥ kompressordriften  (läst 3432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lantis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
IVT490 - mystiskt fel på kompressordriften
« skrivet: 04 december 2013, 16:22:36 »
Har en IVT490 Rego ver. 2.5 ansluten sedan 7 år till golvvärme-systemet i min lika gamla villa. Förutom en del krångel under garantin har den fungerat som förväntat tills för någon vecka sedan.
"Felet" yttrar sig i att kompressorn stänger ned fastän varken tappvarmvatten (GT3:1), varmvatten (GT3:2) och värmevatten (GT3:3) nått sina börvärden. Alla dessa temperaturer inkl. kompressortemp. (GT6) framledningstemp till golvkretsen är normala. Det är därför knappast fråga om givarfel.
Jag har noterat nedan inom vilka temperaturspan kompressorn stängt ned när jag varit närvarande.

GT3:2 = 47,9 - 50,5 °C (50,5 är inställd v.v. temp)
GT3:3 = 38,3 - 42,4 °C
GT6 = 66,4 - 68,7 °C

Vid något tillfälle har kompressor-temperaturen varit högre än så (ex. GT6 =72,1 , GT3:2 = 49,3 °C och GT3:3 = 43,8 °C) utan att kompressorn stänger ned. Jag kan därför inte heller se att det är någon temperaturbegränsare (t.ex.) på kompressorn som felaktigt bryter kompressordriften.

En ytterligare indikation på att något annat är fel är att de gånger tillskottsenergin varit inkopplad vid kompressorstopp så fortsätter tillskottsenergin att vara inkopplad med stillastående kompressor tills GT3:2 med börvärde 50,5°C är uppnått (vilket ju är fullt normalt). Men, om man då tittar på driftmenyn i normalläget som automatiskt växlar mellan att visa framlednings-temperatur(er), utetemperatur samt texten kompressordrift + el-tillskott X kW, så saknas den tredje uppgiften om kompressordrift och el-tillskott. Istället uppvisar denna tredje displaybild endast ett tomt teckenfönster.

Vid felfri drift (d.v.s. före felet uppstod) förekommer det bara ett tillfälle då kompressorn stängs ned medan el-tillskottet fortfarande arbetar och det är under varmvattenspets. I den displaybilden som nu är tom visas då alltid hur många (9) kW som är inkopplat. Så borde det också göra nu om det vore något "normalt" drifttillstånd som inträffar när kompressorn slås ifrån med tillskott inkopplat. Men som sagt, teckenfönstret är tomt.

Det alstras heller inget larm vid kompressorbortfallet, inte heller någon text om t.ex. avfrostning och kompressorn drar igång själv igen efter en tid (10 - 30 minuter). Därefter upprepas hela proceduren.

Några uppslag om vad som kan stå på?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT490 - mystiskt fel på kompressordriften
« Svar #1 skrivet: 05 december 2013, 07:15:52 »
Ingen aning, men en grej du kan testa är fabriksinställningarna (meny 12), detta kan ibland rätta till knepigheter i styren.
Annars lÃ¥ter det som att styrkortet behöver bytas.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lantis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT490 - mystiskt fel på kompressordriften
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2014, 13:24:35 »
Problemet är numera löst och för forumets "kunskapsbank" kan det vara intressant att veta att fenomenet beskrivet ovan uppstår när avfrostningsenheten börjar krångla. Bakom den isolerade luckan upptill sitter till höger ett kort med en difftryckvakt som via två transparenta plastslangar till förångarhuset känner när förångaren behöver avfrostas. Krånglar den blir det omotiverade kompressorstopp och eftersom inte det blir en "riktig" avfrostning kommer heller ingen text upp på displayen.
IVT har tagit fram en bättre version av avfrostningsenheten som numera är monterad och allt fungerar igen.
Råkar man ut för felet går det att klara driften tillfälligt genom att ställa om till tidstyrd avfrostning i fabriksmenyn samtidigt som man drar loss slangarna från förångarhuset.
Därmed avslutas denna tråd.

Utloggad Niclas.Hedlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: IVT490 - mystiskt fel på kompressordriften
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2016, 00:59:52 »
Kan för att ytterligare fylla på kunskapsbanken lägga till ett liknande fall jag nyss löste.
Min IVT490 gick plötsligt enbart på elpatron (tror det var efter ett strömavbrott när jag kollade bakåt i loggarna).
Testade fabriksåterställning utan resultat, bröt strömmen en stund men felet kvarstod.
Manuell körning av kompressorn fungerade fint.

Skummade igenom installatörshandboken och såg ett stycke om "körning med enbart tillskott" och tyckte att det är ju precis så min beter sig.
Gick in i den menyn Tillskott (8), vidare till Val av funktion enbart tillskott (8.15) och valde "Nej" och vips så hoppade kompressorn igång!

Så av någon anledning så hade detta aktiverats och verkade inte återställas när jag gjorde fabriksåterställningen. (väldigt märkligt)

Kanske kan rädda någon i framtiden!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!