Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering med circ-pump pÃ¥ andra sidan ACC  (läst 1137 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Justering med circ-pump på andra sidan ACC
« skrivet: 03 december 2005, 17:39:06 »
Har den interna circ. i 1215 (kör bara när kompressorn går), ock sen en circ. på andra sidan ACC. Om jeg förstått rätt, då är det två olika krettslopp (dom delar retur). Är det nått man ska tänka på när man justerar hastighet på pumperna (Efter att ha nosat omkring på sidan har jag satt intärna til 1'an, ock fått 6-7 grader diff.)

Öyvind
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad henrikf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justering med circ-pump på andra sidan ACC
« Svar #1 skrivet: 06 december 2005, 01:32:44 »
Hej,

du bör nog rita upp din anläggning för att vi skall kunna råda dig. Jag har en ack på 200 l på framledningen, och en extra cirk pump med bypass (rör av mindre diameter mellan VB-fram och retur, monterat av installatören trots att jag inte ville ha det). I mitt fall måste båda pumparna gå på samma fart för att det skall fungera. För läg fart på interna pumpen ger korta gångtider (framledningen ökar mycket snabbt) och många starter, dessutom späs VB-fram ut med kallvatten från VB-retur om externa pumpen kör högre hastighet än den interna.

Henrik
190 kvm från 1909, ca 30 000 kWh värmebehov, 100+70 m aktivt hål, Nibe 1130-10 snurrar sedan 20051013. IVT (Borö) 300/150 VVB, 200 l volymförstorare

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med circ-pump på andra sidan ACC
« Svar #2 skrivet: 06 december 2005, 07:36:11 »
Har gjort en ritning: www.smalspor.org/heating.jpg


Öyvind
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad henrikf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justering med circ-pump på andra sidan ACC
« Svar #3 skrivet: 07 december 2005, 17:18:44 »
Ok, snygg ritning!

Jag är ingen expert, men eftersom ingen annan svarat så gör jag det, experterna får rätta mig:

För att få optimal drift bör cirkulationspumparna balanseras så att det inte blir något flöde i bypass-ledningen vid VP-drift, se min förklaring ovan. Vid VV-produktion (och i viss mån då pumpen står stilla) kan externa CP cirkulera vattnet i radiatorkretsen genom bypassledningen. Jag gissar att din installatör, precis som min, jobbat med IVT. De har en annan typ av styrning (styr på returtemp) gör att man måste säkerställa ett flöde vid VP-drift, och bypass-ledningen är till för just detta. Bypass-ledningen bör vara av liten diameter för att minska risken för "felflöden" under normal drift.

Jag funderar på att plocka bort min externa CP och plugga bypassen, alternativt sätta externa CP på bypassen med en magnetventil, och sedan styra dessa så att bypass öppnar och ext CP går igång endast när VV-produktion sker. Frågan är om det är värt besväret, den stund som VV produceras kan man nog vara utan cirkulation.

Jag hoppas någon av experterna kan kommentera.

Henrik
190 kvm från 1909, ca 30 000 kWh värmebehov, 100+70 m aktivt hål, Nibe 1130-10 snurrar sedan 20051013. IVT (Borö) 300/150 VVB, 200 l volymförstorare

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med circ-pump på andra sidan ACC
« Svar #4 skrivet: 07 december 2005, 17:46:16 »
Finns ingen bypass, det är som ritningen visar, två "slingor" som delar ena röret till ACC. Har pratat med en kille från Nibe (Völund) Danmark, ock han säger att det kan vara en liten chans att för högt flöde efter ACC kan gå tilbaks til 1215 (när inte den intärna kör), men att det inte skulle betyda nåt.
Jag var bara rädd att det skulle kunne hända när pumpen går.... då skulle man nog inte kunna räkna med nånting längre!
Ock näh, jag tror bara att domhär killarna gör Nibe... jag har faktisk bara hört om én IVT installation i Danmark, ock det är den som drar den ändda sjövärme installation

Öyvind
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!