Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Köra värme men inte varmvatten?  (läst 1785 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobban59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köra värme men inte varmvatten?
« skrivet: 27 november 2013, 22:27:28 »
Jag har en fjällstuga där jag installerat en IVT greenline C+ med borrad brunn och golvvärme för att ha en enkel och underhållsfri värme.

Då jag ej är i stugan sätter jag ned rumstemperaturen till 15 grader men varmvattnet är fortsatt på. Jag tycker det verkar onödigt att värma varmvattnet då det kan gå några månader mellan besöken. Funderar därför att dra ned VV till 20 grader och köra spets en gång i månaden.

Är det att rekommendera eller riskerar jag att det börjar 'växa' i varmvattenberedaren? Tacksam för ett råd.
170 kvm enplansvilla. IVT Greenline C+, 180 m borrhål i Stockholm. Brasinsats m. vattenmantlad skorsten mot 500 liter acctank och VP. Kyla av tilluft från borrhålet via köldbatteri in i mekanisk ventilation. Värmeväxlare från VP för utomhuspool 4x8. 2 fördelare för golvvärme till majoritet av huset, radiatorer kvar i tre sovrum.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20167
  • Alien snowman.
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2013, 07:17:17 »
Legionellakusarna växer som bäst vid 35-45 °C, blir det kallare än så är tillväxten väldigt låg.
Dock vet jag inte om det finns andra grejer som växer vid 20 °C:-\
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25532
  • Ägare av forumet
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2013, 07:53:46 »
Jag skulle hellre sänka rumstempen ett par grader till, vvb ser ju också till att det inte fryser i "pannrummet" tack vare dess värmeläckage.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Churchill

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 402
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2013, 08:02:01 »
Jag skulle låsa VV av så att inte växelventilen står på vv och huset blir kalt när ni inte är där frusna radiatorer är inte kul
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 406
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #4 skrivet: 28 november 2013, 09:13:27 »
Varmvattnet kan du inte ställa in lägre än +35 grader. Enda sättet att få lägre borde vara att lura GT3 givaren så att den ständgt visar högre temp än inställt värde, exempelvus +50 grader. Då borde du klara sig helt från varmvatten körningar. Om det sedan funkar med att köra periodisk spets i detta läge har jag ingen aning om, men det kan du ju ändå köra manuellt varje gång du kommer dit.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 7 år 13/11 2016: 12442 driftstimmar+54h 3kW tillsats sedan start. Antalet starter 22891 = snitt c 3270/år

VP 6 år 13/11 2015: 10721 driftstimmar+54h 3kW tillsats sedan start. Antalet starter 19262 = snitt c 3200/år

Total årsförbr 2015 12720 kWh inkl hh el.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3456
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #5 skrivet: 28 november 2013, 09:49:54 »
Finns det inget Semesterläge?  Sc:,h

Både Stiebeln och Niben jag har har det, och då stängs VV av och rumstempen sänks.

Niben står i stugan och vi sätter den i semesterläge när vi åker hem, och sedan stänger jag av det via mobilen innan vi åker upp, då är det varmt och vi har VV när vi kommer upp.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 406
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #6 skrivet: 28 november 2013, 12:37:17 »
Finns det inget Semesterläge?  Sc:,h


Semesterläge finns och sänker temp till +15, men varmvattnet fortsätter tyvärr att produceras i detta läge enligt manualen.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 7 år 13/11 2016: 12442 driftstimmar+54h 3kW tillsats sedan start. Antalet starter 22891 = snitt c 3270/år

VP 6 år 13/11 2015: 10721 driftstimmar+54h 3kW tillsats sedan start. Antalet starter 19262 = snitt c 3200/år

Total årsförbr 2015 12720 kWh inkl hh el.

Utloggad Bobban59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #7 skrivet: 28 november 2013, 18:52:28 »
Tack för tipsen.

En annan fråga till TIPO och Håkke:

Jag har villan i Sthlm och vi är tre personer i hushållet som duschar varje dag och gör av med 19000 kWh/år.

Ni verkar komma undan med med mycket lägre förbrukning på vad jag uppfattar som liknande storlek på hus (borde dessutom vara kallare i Hsand) har ni isolerat kraftigt eller något annan? Jag undrar förstås om jag inte ställt in pumpen optimalt..
170 kvm enplansvilla. IVT Greenline C+, 180 m borrhål i Stockholm. Brasinsats m. vattenmantlad skorsten mot 500 liter acctank och VP. Kyla av tilluft från borrhålet via köldbatteri in i mekanisk ventilation. Värmeväxlare från VP för utomhuspool 4x8. 2 fördelare för golvvärme till majoritet av huset, radiatorer kvar i tre sovrum.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 406
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #8 skrivet: 28 november 2013, 21:41:00 »
Tack för tipsen.

En annan fråga till TIPO och Håkke:

Jag har villan i Sthlm och vi är tre personer i hushållet som duschar varje dag och gör av med 19000 kWh/år.

Ni verkar komma undan med med mycket lägre förbrukning på vad jag uppfattar som liknande storlek på hus (borde dessutom vara kallare i Hsand) har ni isolerat kraftigt eller något annan? Jag undrar förstås om jag inte ställt in pumpen optimalt..

Jag har många gånger undrat hur förre ägaren kunde förbruka totalt över 18000kWh/år innan 2003 då vi köpte huset Sc:,h  Vi hamnade direkt på runt 14-14500kWh/år (Fast kondensering vp), som sjönk till runt 12500kWh efter vp byte (till flytande kondensering) 2009+ byte av 11 fönster & 2 altandörrar till nya med 1,2 U-värde. Huset är väl i 70tals standard i övrigt 14 cm isolering i väggarna + tegel, 40cm kutterspån på vinden. 

En anledning till sänkt förbrukning är att vi slängde ut torktumlaren när den pajade 2003 och kör med avfuktare sedan dess.  Vi är 5 i hushållet, 3 pojkar som spelar på datorer och Xbox enhel del.  Håller c +21 i markplanet och det är väl 3-4 grader lägre i källaren samt mellan +5 och +10 i garaget december -mars. Eldar väl runt 2-3 kubik ved/år, mest i gillestugan, men även i vardagrum vid snabba väderomslag då golvvärmen är rätt seg.  Vi får bra draghjälp av solljus från februari till november pga rätt stora fönster mot öst /sydost.

Viktigaste med vp inställningen är väl att ha den inställd så man får så lite el-tillskott som möjligt. Min gräns för el- tillskott går runt -25 vilket det sällan är där jag bor.  Även viktigt att man har cirk pumpar inställda så man får rätt delta över köld / värmebärare.

Är ju klart nöjd med förbrukningen, men vem vet, man kanske fick glädjemätare när Fortum bytte a:gl , eller så var den gamla mätaren rentav till min nackdel...

Bifogar lite info från februari 2012 som var en kall månad. (Ber förbrukn var låg då huset stod tomt i 2 månader med enbart kyl/frys på.)
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 7 år 13/11 2016: 12442 driftstimmar+54h 3kW tillsats sedan start. Antalet starter 22891 = snitt c 3270/år

VP 6 år 13/11 2015: 10721 driftstimmar+54h 3kW tillsats sedan start. Antalet starter 19262 = snitt c 3200/år

Total årsförbr 2015 12720 kWh inkl hh el.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3456
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #9 skrivet: 29 november 2013, 11:28:36 »
Tack för tipsen.

En annan fråga till TIPO och Håkke:

Jag har villan i Sthlm och vi är tre personer i hushållet som duschar varje dag och gör av med 19000 kWh/år.

Ni verkar komma undan med med mycket lägre förbrukning på vad jag uppfattar som liknande storlek på hus (borde dessutom vara kallare i Hsand) har ni isolerat kraftigt eller något annan? Jag undrar förstås om jag inte ställt in pumpen optimalt..

Vi är ju numera bara två i hushållet som duschar varje dag. Jag har solfångare som fixar VV en stor del av året.

Kan nog inte påstå att vi har speciellt välisolerat.

Däremot tror jag nog att mina pumpar går rätt bra. Där har jag tweakat en hel del, och trimmat flöden.

Har även sett till att den elektriska golvvärmen i duschen (800W) bara går en stund på morgonen när vi duschar, och även elpatronen i handdukstorken går bara en stund på morgonen, övrig tid går den på VP:n. Har även bytt de flesta lampor till lågenergi eller LED.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bobban59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #10 skrivet: 29 november 2013, 17:35:34 »
Tack för tipsen :). Kommer att byta torktumlaren så fort det är ekonomiskt sunt. Kom på att jag borde räkna bort 5000 kWh då jag värmer poolen sommartid men det går nog göra mer på förbrukningen trots det.

Jag har två fördelare/huvudslingor med separata pumpar och tar gärna emot tips på vad jag bör tänka på vid intrimningen.
170 kvm enplansvilla. IVT Greenline C+, 180 m borrhål i Stockholm. Brasinsats m. vattenmantlad skorsten mot 500 liter acctank och VP. Kyla av tilluft från borrhålet via köldbatteri in i mekanisk ventilation. Värmeväxlare från VP för utomhuspool 4x8. 2 fördelare för golvvärme till majoritet av huset, radiatorer kvar i tre sovrum.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 439
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Köra värme men inte varmvatten?
« Svar #11 skrivet: 02 december 2013, 18:54:40 »
Hakar på tråden men vill komma tillbaka till VVB av eller på när man är borta. Jag får ofta frågan, men vet inte riktigt vad som är bäst. Betr. legionella är det skitsamma. Dom har redan dött när vvb var uppvärmd. Dom vaknar inte till liv igen. Om det kommer nya av annan sort tvivlar jag på. Däremot ställer jag mig undrande till vad som sker med materialet i beredaren. Tänker på rörelser då tanken värms från kanske 10grader till 65 för att efter en vecka stängas och kylas till 10 igen och igen och igen. Inbillar mig att materialet blir mer sprickbenäget då? Å andra sidan råkade vi ut för ett litet läckage i elpatronen i vårt hus i Norge. Vatten läckte ut och kortslöt så att jordfelsbrytaren löste ut hela skiten med frysning av termostatblandare etc som följd. Hade den varit av skulle ju inte jordfelsbrytaren brutit och inget hade hänt förutom lite vatten i tvättstugan. Men läckaget i patronen kan ju å andra sidan varit en följd av frekvent värme av/på. Kanske? Någon som har någon bra inlägg? 
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal