Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Får ej upp trycket efter elementbyte, kan ej luft element. Nu med BILD!  (läst 12432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har tagit bort ett element samt expansionskärlet för att renovera tvättstugan. Mitt i allt så råkade jag tappa kärlet med tryckmätaren så den gick sönder, monterade då dit en ny utan problem. När jag nu ska fylla systemet igen så får jag ej upp trycket. Bakom tryckgivaren sitter en kromad rund skruv så var urskruvad en bit, den läckte oxå så jag skruvade in den hela vägen och då upphörde det.
Jag har en fristående kompressor (står i garaget med kulvert till huset) samt har även dockat vedspis. Vad jag förstått så ska jag fylla system till det rinner i i skvallerröret. Efter det så ska man använda tryckluft i ventilen på toppen av expansionskärlet. Gör jag det så trycker jag bara ut ännu mer vatten ur röret. trycker jag på med mycket luft så rör sig klockan men sjunker ju mer vatten det kommer ur röret. Enligt uppgift så ska jag ha 0.2bar i mitt system då jag har vedeldning.
Jag kan ta en bild på denna "ställskruv" om ni tror att den har någon betydelse.

Huvudsakliga problemet nu är att jag inte får någon värme på övervåningen och det bara kluckar i alla element. Finns liksom inte tryck att lufta dom med.

Hoppa att någon har en idé.
« Senast ändrad: 22 november 2013, 20:53:42 av Knotvillage »

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3457
Släpp på trycket i systemet och fyll tryckkärlet med kompressorn till korrekt förtryck, se:

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

http://www.flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf

Sedan fyller du systemet till önskat tryck på mätaren, i ditt fall 0,2 bar, vilket verkar för lågt enligt mitt tycke eftersom det inte är tillräckligt fór att ge något tryck på övervåningen. Du skall nog ha tryck efter den statiska höjden plus 0,2 bar. I ditt fall skulle jag tro att 1,0 bar blir bra.

Sedan är det bara att sätta igång att lufta.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, då gjorde jag i fel ordning alltså. Först luft sen vatten. Tack på förhand. (se om det fungerar först.) Skulle tippa på att kärlet på vinden som övertrycket rinner ifrån är cirka 10 meter upp.


Hur kommer det sig att jag behöver fylla på systemet med luft. Är det inte ett membran mellan luft/vatten? har inte släppt ut någon luft.
« Senast ändrad: 21 november 2013, 19:16:14 av Knotvillage »

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3457
Har du kärl både i pannrummet och på vinden?

Systemet skall inte fyllas med luft, det är eventuellt tryckkärl som skall ha ett lämpligt förtryck, och om du inte har pyst ut nåt där, och membranet är helt så skall du inte behöva fylla nån luft.

Förtrycket skall i alla fall kollas/justeras först innan man fyller upp systemet. Efter fyllning av systemet har man ingen aning om vilken volym luft man har i kärlet och alltså hur mycket expansion det kan ta upp.

Sedan skall väl systemet fyllas tills det börjar skvala ur skvallerröret, och då kan du börja lufta på övervåningen.

Nu är inte jag VVS:are, men varför har man två kärl?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11041
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Har du öppet exp-kärl på vinden så fyller inte tryckkärlet nån funktion - Med eller utan luft. Dock borde tryckmätaren visa ca 1 bar om det kommer vatten från skvallerröret 10 meter upp. Gör den inte det så är det nåt fel på mätaren eller inkopplingen av den.
Inte heller tryckmätaren fyller nån större funktion när du har öppet kärl och fyller på systemet - Man fyller ju tills det blir fullt s a s. Dock kan den vara bra att ha eftersom man kan se på trycket där om nivån i värmesystemet har sjunkit mycket så att det är dags att fylla på igen..
« Senast ändrad: 21 november 2013, 20:49:53 av purjo__ »
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Karl Heden

  • Gäst
Har ett öppet kärl på vinden pga. att jag även har vedeldning. Ack. tanken står i tvättstugan sen går det ett till och från rör till kökspannn. När jg fyller systemet så fyller jag förmodligen rören till spisen sen vidare upp till tanken på vinden. När den är full så rinner vattnet ner i skvalleröret.  När jag förra vintern eldade gansk hårt i vedspisen så knäppte det i röret upp på vinden och det rann vatten ut från vedspisens skvallerör. Den ser ut som skvalleröret som går till tvättstugan och vedspisen kommer från samma tank. Innan jag tog bort elementet och tanken så hade jag 0.2 bar. När jag sen bör termostater så fick jag fylla på systemet igen och när mätaren visade 0.2 så kom det vatten ur röret. Är det säkert att jag har ett membran i tanken eller möter luft vatten? Ska pröva att fylla blåsan till cirka 0.5 sen pröva att lufta. Frågan är bara var luften tagit vägen så jag ej tömt den på luft. Någon som vet var ställskruven är till för som sitter bakom tryckmätaren är till? Är som ett litet vred som var utskruvad en bit men det kom några droppar från den så jg skruvade in den. Finns det fler som har bergvärme dockad till vattenburen vedpanna? Eldar man hårt i den så måste ju övertrycket komma ut någonstans. Jag har ju en typ av öppetsystem.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej.
Jag blir oerhört förvirrad när jag läser tråden.
Kan ni inte hålla isär bar och barö. Hur svårt kan det vara på en lämplig skala?
Detta är elementa!!!!!!!
P-O






2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11041
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Är du säker på att vedpannans vattensystem sitter ihop med värmepumpens? På beskrivningen låter det som att det är separata system och du bara har lyckats fylla på vedpannans system.


OBS: Tryckvärden är i bar absolut.
« Senast ändrad: 22 november 2013, 06:55:17 av purjo__ »
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vedspisen är garanterat ihopkopplat med resten av huset. Det går två grova rör från tanken via en pump till den. Brukar elda i den när det kryper ned mot -20 för att slippa elpatronen. Men jag ska som sagt prova släppa det lilla tryck som finns i systeme sen prova fylla blåsan med luft och därefter släppa på vattnet igen. Sitter det ett membran i alla trycktankar? Annars kommer jag bara trycka ut luften i systemet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11041
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Ja, det sitter ett membran i alla trycktankar. Är du säker på att VP'n är kopplad direkt på tanken och inte via en slinga? Du har inga bra bilder på inkopplingen och/eller nån ritning?
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3457
Tryckkärlet i pannrummet kanske sitter på kalla sidan?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11041
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Ja, det är ju en möjlighet. Bra att du tänkte på det.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Kul med att så många svarar och kommer med idéer. Tanken sitter på varmsidan direkt efter cirk. pumpen. Jag ska prova att tappa trycket sen fylla på med luft. Fungerar inte det så lägger jag upp en bild. Ska inte värmesystemet vara slutet. Man borde ju fylla systemet mot en klicka. Innan jag tog bort tanken så kunde jag fylla till 0.2 sen rann det ur skvalleröret. Varför är det inte slutet nät det ändå sitter vakter på båda sidorna? Mycket dumma frågor men jag har bott i huset sen -09 och det har liksom skött sug självt.



Förtrycket fyller man alltså innan man monterar tanken?
« Senast ändrad: 22 november 2013, 15:09:04 av Knotvillage »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11041
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Eftersom du har ett kärl på vinden med skvallerrör så har du inte ett slutet system. Då har du inte heller nån nytta av tryckexpansionskärlet över huvud taget. Hur många höjdmeter är det mellan tryckmätaren och kärlet på vinden?
Vad är det för "vakter på båda sidorna" du menar?
Ja, förtrycket justerar man innan man monterar in tanken. Dom brukar vara förfyllda till 0,5 bar när man köper dom.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25549
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal