Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Behöver jag en shuntgrupp?  (läst 2178 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
Behöver jag en shuntgrupp?
« skrivet: 29 oktober 2013, 22:55:37 »
Har nyligen i samband med en större renovering/tillbyggnad konverterat till vattenburen värme och har satt in radiatorer (2-rörssystem) av modellen större (men ändå inte löjligt stora) i den gamla delen av huset och golvvärme (ingjuten i betong, 30cm cellplast under) i den nya delen . Värmepannan kommer att bli någon typ av bergvärme, modell inte bestämd ännu (har en annan tråd där jag diskuterar modeller).

Huset är ett enplanshus i Göteborg på 170m2 och det finns golvvärme i ungefär 50m2. Totalt energibehov är ungefär 20 000kWh/år och jag uppskattar effektbehov vid DUT till ungefär 7.5kW. Huset har en öppen planlösning, så viss obalans i värmesystemet borde vara ok.

Min tanke från början var att försöka klara mig på samma temperatur i radiatorerna som i golvvärmen och därigenom slippa en extra shuntgrupp med kostnad för installation och drift av denna.

Radiatorer + golvvärme klarar husets behov effektmässigt om jag räknar med en framledningstemperatur på 45 grader till radiatorerna och att golvytan är 27 grader där det finns golvvärme (räknar med 11W avgiven effekt per gradskillnad mellan luft och golv). Returen från radiatorerna är i beräkningen satt till 10 grader (tabell från Thermopanel)

Dock så är jag kluven till om golvvärmen behöver 45 grader framledning vid DUT för att nå 27 grader golvyta, troligen behövs det en lägre temp.... mellan 35 och 40 är troligen mer rimligt. Hittar ingen uppgift på hur mycket energi som går att ta från elementen vid en framledning på 35 till 40 grader, men jag antar att det blir för lite de kallaste dagarna. Även varmare dagar vill jag troligen inte ha 27 grader på golvet bara för att kunna få ut lite mer effekt från radiatorerna.

Min tanke för att lösa detta är att öka flödet i de radiatorer som är mest kritiska så att delta blir kanske 3 grader istället för mer optimala 10(?) grader. Några radiatorer (så som det i mitt och fruns sovrum) skulle kunna ha ett lägre flöde och större delta då vi inte behöver 21 grader utan 18 funkar helt OK de kallaste dagarna. Samtidigt skulle jag kunna strypa flödet i golvvärmen en aning för att få till ett lite större delta här och därmed en aningen lägre avgiven effekt så inte rummen med golvvärme blir för varma. Detta borde kunna göra att delta över VP inte blir extremt litet utan fortfarande är inom godkända intervall (även om det är i det lägre intervallet av godkända delta).

Dock så kommer första sträckan av golvvärmeslingan att vara runt 45 grader vid DUT och golvytan kommer då troligen vara över 27 grader vilket ju inte är optimal då det troligen kommer upplevas som för varm samtidigt som golvbeläggningen (ek-parkett) kan ta skada. Som tur är så är de första 2-3 meter efter golvvärmefördelaren klinkers i hallen för alla slingor och här får det gärna vara lite extra varm under vintern ;)

Ett annat alternativ skulle kunna vara att låta returen från en väl avväg radiator ligga före golvvärmen för att sänka temperaturen säg 5 grader.

Läste på Uponors FAQ (http://www.uponor.se/service-center/faqs.aspx) där dom skriver så här:

Citera
Måste man alltid ha en shuntgrupp när man har golvvärme?
Svar
Nej inte alltid! Om man har blandade system t ex golvvärme på nedervåningen och vattenburna radiatorer på övervåningen så behövs i de flesta fall en shunt.
För att få rätt temperatur i golvvärmeslingorna på bottenvåningen så blandas vattnet från golvvärmen med vatten från värmekällan i en shunt (Push 12, 15, 22 eller 45). Vanligtvis är 30-35°C tillräcklig temperatur i betongbjälklag, medan radiatorsystemet på övervåningen oftast kräver 45-55°C i framledningstemperatur.
Som tumregel kan man säga att skiljer det mer än 10°C mellan de olika systemen så behöver man ha en shunt

Hur tänker Uponor här för att få till denna skillnad i temperatur? Tror ni att dom funderar i liknande banor som jag ovan eller finns det några andra knep?

Vad tror ni som varit med ett tag, går det att på ett enkelt sätt få en värmeskillnad på mellan 5 och 10 grader utan shuntgrupp eller borde jag passa på att installera en samtidigt som jag snart installerar bergvärme?

Förresten, hur kommer en pump med automatstyrning av CP för optimalt delta agera här då jag vill ha mer sprutt på CP än vad som är optimalt? Brukar man kunna ställa in vilket delta CP skall försöka hålla?

Har som sagt varit inne på tanken att testa en vinter utan shuntgrupp för att se hur det går, men om ni tror det bara kommer ställa till mer elände än nytta så borde jag kanske överväga att sätta in en shuntgrupp nu när jag ändå har installatörer på plats....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25501
  • Ägare av forumet
SV: Behöver jag en shuntgrupp?
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2013, 06:59:57 »
Jag skulle definitivt prova utan shuntgrupp, troligen funkar det bra.
OM det behöver shuntas skulle jag bygga en egen shuntning med enbart en cirkpump och en trimventil för att kunna späda ut temperaturen manuellt till golvvärmen.
Ovanstående kräver att man inte har termostater som reglerar rumstemperaturen, vilket skulle göra en manuell nedshuntning omöjlig.
Anledningen till att jag inte rekommenderar shuntgrupp är att de ofta är så begränsande att man kan behöva öka kurvlutningen på värmepumpen för att kunna få tillräcklig hög effekt från shuntgruppen, det finns MÅNGA värmepumpar i detta land som går med onödigt hög kurva, många start/stopp och låg COP p.g.a. shuntgrupper som egentligen inte behövs, eller bara släpper igenom ett för lågt flöde från primärkretsen.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7106
SV: Behöver jag en shuntgrupp?
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2013, 08:10:51 »
Min tanke för att lösa detta är att öka flödet i de radiatorer som är mest kritiska så att delta blir kanske 3 grader istället för mer optimala 10(?) grader.

Optimalt deltaT ur värmeavgivningssynpunkt för en radiator är noll grader. Anledningen om att det talas så mycket om deltaT på 5-10 grader här är att radiatorerna arbetar ihop med en värmepump. Det är värmepumpen som vill ha ett deltaT på 5-10 grader (beror på typen av köldmedium men gäller för de flesta villapumpar). Om man åstadkommer rätt deltaT för värmepumpen genom att blanda med svalt returvatten från golvvärmeslingorna spelar det ingen roll vad det är för deltaT över radiatorerna.

Jag skulle också prova utan shuntgrupp. Går det på ett enkelt sätt att mata golvvärmen med returvatten från radiatorerna?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
SV: Behöver jag en shuntgrupp?
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2013, 08:41:45 »
Tack Rickard och Roland, nu känner jag mig tryggare med mitt första beslut att inte köra med shunt.

Skrivet från mobilen, så det blir ett kort svar.

Radiatorfördelarcentralen sitter bredvid golvvärmecentralen, så jag tycker det borde vara hyfsat lätt att mata golvvärmen med returen från radiatorerna.

Finns det någon vp som är bättre anpassad för ett lägre delta? Många vp kör ju med 407 som köldmedium, men några har  410. Får undersöka detta närmare när jag är vid en dator igen. Fast om jag trimmar in det optimalt så blir det kanske ingen lågt delta över vp...


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7106
SV: Behöver jag en shuntgrupp?
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2013, 14:43:41 »
Det är lite fel ordning på intrimningen. Man har en viss värmepump och trimmar in radiatorer och flöde så att det blir optimalt deltaT över pumpen beroende på vad det är för köldmedium. Man startar inte med ett deltaT och väljer pump efter det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
SV: Behöver jag en shuntgrupp?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2013, 22:00:23 »
Så, nu är pump installerad och den roliga processen att justera in allt har börjat ;) Valet föll på Daikins nya bergvärmepump.

Som jag misstänkte så är golvvärmen lite för effektiv, detta dels för att golvvärmen är i den delen som är utbyggd (dvs mer isolering i väggar, golv och tak) och dels för att radiatorerna inte är fullt så "överdimensionerade" som dom hade behövt vara.

Har nu varje morgon innan jobbet justerat ner flödet lite i taget för att sedan när jag kommer hem upptäcka att det fortfarande är en aningen för stort skillnad mellan rummen. Även om det nu är betydligt bättre. Ligger på runt 22-23 grader i nya delen, 20-21 grader i stora delar av gamla delen och 19 grader i vårt sovrum.

Då pumpen har inverterteknik samt självjusterande CP så funderar jag hur illa det är om jag begränsar 2 av 4 slingor på golvvärmen med termostat som stänger av slingan när värme uppstår (dessa två slingor är till rum som ofta står stängda och därmed är "dåliga" på att dela med sig av värmen till övriga huset). Fortfarande kommer två golvvärme-slingor vara öppna samt 6 radiatorer och en handdukstork, så jag tycker att det inte borde "störa" för mycket.

Tror på sikt att vi kommer installera mer värmeavgivande ytor i den delen av huset som är kallast (finns en toalett i den delen av huset som skulle må bra av lite golvvärme ;)) för att få en jämnare temperatur i huset och därmed kunna sänka framledning istället för som nu begränsa flödet extremt i vissa delar och öka framledningstemperaturen för en jämnare temperatur.

Ett till alternativ är att tilläggs isolera vinden över just det kalla sovrummet (kallvind ovanför), men är inte så sugen på detta efter alla trådar kring mögel på just kallvindar efter tilläggsisolering (och nu när värmen blivit billig tack vara bergvärmepumpen så kan jag lika gärna använda den...). Men riskerna  minskar troligen om det bara är en liten del av hela vinden som tilläggsisoleras (finns ångspärr i hela huset, även det troligen finns ett flertal hål i den nu efter 45 år...), eller så blir som så att taket i kallvinden precis över tilläggsisoleringen blir extra kall och där kondenseras allt vatten istället för att göra det jämnt över hela taket... Bah, ju mer jag tänker på det så är jag nog inte så sugen på eventuella problem som kan uppstå med tilläggsisolering. Skulle kanske passa på att köpa en logger och sätta en fuktmätare i vinden på en kritisk punkt och experimentera...

Nu får det bli ett till varv med IR-mätaren och se om den sista strypningen gjorde någon effekt ;)


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7106
SV: Behöver jag en shuntgrupp?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2013, 09:47:32 »
Vinden är väl öppen? I så fall har jag svårt att se hur det ska kunna bli problem om en liten del isoleras. Är huset byggt runt 1970 är det väl inte så mycket isolering där nu.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
SV: Behöver jag en shuntgrupp?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2013, 22:07:36 »
Vinden är öppen längs båda långsidorna, så det är troligen hyfsat ventilation och rörelse på luften att en mindre isolering inte kommer att påverka speciellt mycket av totala uppvärmningen av kallvinden. Var nyss uppe och mätte med fuktmätaren och den visade då på mellan 16 och 18% i trät. Detta är dock efter att det mer eller mindre regnat varje dag i två veckor.

Isoleringen på taket är idag 15cm mineralull som ligger i "papperslådor", så det är inte så mycket med dagens mått. Min tanke är att eventuellt rulla ut 5 eller 10 cm extra på ungefär 20m2 utav totalt ungefär 120m2.

I huset sitter det på mekaniska fläktar (som går konstant), så huset befinner sig konstant i undertyck vilket borde minimera att fuktig luft tar sig upp (även om det säkert finns en hel del hål i plasten där viss fukt tar sig upp).

Bifogar en bild på vinden.

Har nu börjat få balans i värmen i huset, men detta är genom att nästa strypa 3/4 gv slingor totalt (ingen flödesmätare, men justerskruven är bra nära botten). Detta ger ett delta på ungefär 8 över GV slingorna och 5 över radiatorerna. Detta har gjort att det visslar om vissa radiatorer nu när flödet över dessa har ökat. Framledning på 33 grader vid 5 plus ute. Tror golven (och vissa rum) lätt hade klarat sig med 5 grader kallare...

Så målet är att på lite sikt kunna öka flödet i golvet och sänka framledningstemperaturen, exakt hur detta skall lösas återstår att se. Men en kombination av fler värmeavgivande ytor samt lite extra isolering på väl valda platser borde helt klart hjälpa i rätt riktning.

Skall även bli intressant att se hur huset uppför sig när det blir lite minusgrader, sedan pumpen installerades har det knappt gått under fem plusgrader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal