Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Inställningar EcoEl + EcoAir  (läst 4821 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad da96blan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 11
  • isch bin anders...
Inställningar EcoEl + EcoAir
« skrivet: 01 december 2005, 10:35:20 »
Har just installerat en EcoEl med en EcoAir 107 pump. Allt verkar funka men jag blir inte klok på hur det hela är tänkt att fungera och vore tacksam om någon kunde förklara för mig.

EcoEl:en har ju två elpatroner, en nedre och en övre. När VP:n kopplas in så ska den värma den nedre delen av pannan och därför kopplas den nedre patronen automatiskt bort vid VP drift. Den övre elpatronen ska enligt dokumentationen enbart användas för spetsvärme när VP används. Min tolkning av detta är att när VP är inkopplad så används aldrig den nedre patronen och den övre används när VP:ns effekt inte räcker till - är det rätt tolkat?

Sedan blir jag inte klok på hur övre och nedre delen av pannan påverkar varandra. Värmen till radiatorkretsen ska ju i första hand shuntas ut från nedre delen av pannan, dvs den del som värms av VP:n. Den har jag satt till 45 grader i inställningarna.
Den övre delen av pannan används som jag förstått det för kranvatten och där borde ju temperaturen sättas till 60-65 grader för att minimera bakterietillväxt. Saken är den att sätter jag övre temperaturen till 60grader och nedre till 45grader så används övre elpatronen hela tiden för att värma vattnet upp till 60 grader. Det får till följd att nedre delen av pannan också värms upp över VP:n börvärde så VP:n går aldrig igång.

Kan någon förklara hur det hela hänger ihop och hur de olika temperaturerna påverkar varandra? Är det önksvärt att ha övre temperatur satt till 60-65 grader eller tänker jag fel? Hur gör jag för att VP:n ska användas så mycket som möjligt?

Nu har jag sänkt övre temperaturen till 45grader också och då går VP:n igång. Nuvarande värden enligt diagnosfunktionen:

FRAML TEMP 35
FRAML BÖR  39
ELP ÖVRE TEMP 42
ELP ÖVRE BÖR 46
ELP NEDRE TEMP 41
ELP NEDRE BÖR 45
VP TEMP 41
VP BÖR 50

Jag har ställt både ELP ÖVRE TEMP och ELP NEDRE TEMP till 45 grader och SHUNT till 240 minuter. Nedre elpatronen är påslagen (TILLÅTEN) men används uppenbarligen inte då VP är inkopplad. Jag bor i Blekinge i södra Sverige.


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25537
  • Ägare av forumet
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #1 skrivet: 01 december 2005, 11:07:06 »
Bakterietillväxt behöver du inte bry dig om, detta beroende på att CTC använder sig av en genomströmningsberedare, en slinga på ca 25 meter som går inuti övre delen av acken. i den lilla mängd tappvarmvatten som varmhåll hinner aldrig några bakterier växa till.

Min uppfattning är att du skall sänka börvärdet i övre delen så mycket att du/ni tycker att tappvarmvattentillgången blir för klen, eller att ni upplever det för kallt, t.ex. vid handdisk.

Jag tycker dock inte att ni skall ha börvärdet högre än 50 grader om ni tycker att det funkar bra för er.

60-65 grader ger massor med tillskottel, det bli i princip en elpanna av den om du ställer börvärdet där.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad da96blan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 11
  • isch bin anders...
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #2 skrivet: 01 december 2005, 15:34:07 »

Tack för svar!
Men vad menar Du med att jag ska ställa in så tappvarmvattentillgången blir för klen? Ska jag sänka så att det precis räcker till typ två duschar och ha det där? Hur ska jag göra med det nedre börvärdet? Dom verkar ju påverka varandra och det verkar lite klurigt att ställa in allt så VP:n används så mycket som möjligt.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #3 skrivet: 01 december 2005, 18:50:15 »
Bakterietillväxt behöver du inte bry dig om, detta beroende på att CTC använder sig av en genomströmningsberedare, en slinga på ca 25 meter som går inuti övre delen av acken. i den lilla mängd tappvarmvatten som varmhåll hinner aldrig några bakterier växa till.

Min uppfattning är att du skall sänka börvärdet i övre delen så mycket att du/ni tycker att tappvarmvattentillgången blir för klen, eller att ni upplever det för kallt, t.ex. vid handdisk.

Jag tycker dock inte att ni skall ha börvärdet högre än 50 grader om ni tycker att det funkar bra för er.

60-65 grader ger massor med tillskottel, det bli i princip en elpanna av den om du ställer börvärdet där.

Undre elpatronen går in först då VP ej får gå pga för låg ute temp. Vid störrre värme ut då VP ej klarar av att upp fylla kurvan så öppnas shunten så att värme tas från övre delen så att eltillskott hjälper till vid radvärme.

Rickard  

Vill rätta ditt inlägg att om man ej har sep toppingupp elberedare behöver man ha högre temp i övre delen i Echoel. Minst 65 grader vill jag rek. VP går mot nedre delen med CTC så kallat flytande kondensering (reglering) styrs så att VP stoppar med ca 5 gra över temp mot värmekurvans börvärde.

Sen var 4 gång startar VP och går längre tid till stopp temp på 55 grader. Mewn även med detta för att få VV tillräcligt varmt för disk, dusch etc måste övre delen ligga på högre värde. Sen den förlust värmer viss del rummet där pannan står i är oftast behov av någon värme, så det är därför positivt.

« Senast ändrad: 01 december 2005, 18:52:56 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25537
  • Ägare av forumet
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #4 skrivet: 01 december 2005, 20:17:23 »
Bakterietillväxt behöver du inte bry dig om, detta beroende på att CTC använder sig av en genomströmningsberedare, en slinga på ca 25 meter som går inuti övre delen av acken. i den lilla mängd tappvarmvatten som varmhåll hinner aldrig några bakterier växa till.

Min uppfattning är att du skall sänka börvärdet i övre delen så mycket att du/ni tycker att tappvarmvattentillgången blir för klen, eller att ni upplever det för kallt, t.ex. vid handdisk.

Jag tycker dock inte att ni skall ha börvärdet högre än 50 grader om ni tycker att det funkar bra för er.

60-65 grader ger massor med tillskottel, det bli i princip en elpanna av den om du ställer börvärdet där.

Undre elpatronen går in först då VP ej får gå pga för låg ute temp. Vid störrre värme ut då VP ej klarar av att upp fylla kurvan så öppnas shunten så att värme tas från övre delen så att eltillskott hjälper till vid radvärme.

Rickard  

Vill rätta ditt inlägg att om man ej har sep toppingupp elberedare behöver man ha högre temp i övre delen i Echoel. Minst 65 grader vill jag rek. VP går mot nedre delen med CTC så kallat flytande kondensering (reglering) styrs så att VP stoppar med ca 5 gra över temp mot värmekurvans börvärde.

Sen var 4 gång startar VP och går längre tid till stopp temp på 55 grader. Mewn även med detta för att få VV tillräcligt varmt för disk, dusch etc måste övre delen ligga på högre värde. Sen den förlust värmer viss del rummet där pannan står i är oftast behov av någon värme, så det är därför positivt.



Det finns otaliga exempel på ägare som sänkt tempen i övre delen för att bli av med en massa tillskottsel.

Varför skulle man ha 65 grader i övre delen, det bli ju precis som frågeställaren säger, den övre delen värmer då den nedre så att värmepumpen aldrig får någon startimpuls. (tillräckligt varmt i nedre delen)

Legionellatoppning behövs inte i en slingberedare av CTC:s typ.

Förklara dig Janne.

Till da... Ja, sänk tills du tycker det ger för lite varmvatten, sen kan du höja lite för att få lite marginal.

Varje grads höjning av börvärdet kan dock komma att ge lite mer tillskottel, i vart fall om du går över 50 graders börvärde.

Sedan är det ju en fråga om komfort och hur långt man är villig att gå för att spara de sista kronorna. Har det ingen betydelse att det går 1000 kWh/år i "onödigt" tillskott så kan du ha ett högre börvärde och en bättre varmvattenkomfort.

Just detta med tappvarmvattentillverkningen är i mina ögon CTC:s akilleshäl.
« Senast ändrad: 01 december 2005, 20:20:56 av Rickard »
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad da96blan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 11
  • isch bin anders...
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #5 skrivet: 01 december 2005, 21:28:48 »
Är det alltså så att enbart övre delen används för tappvatten? Så tappvattnet är alltid eluppvärmt (förutom den lilla uppvärmning som sker genom att värme från nedre delen stiger uppåt)? Och nedre delen av pannan (och därmed VP:n) används bara för radiatorsystemet (om man bortser från exemplet när tillskottsvärme behövs)?

Orsaken till frågan är att jag har satt shuntfördröjning till 240minuter men så fort jag duschar så går övre elpatron in och värmer ändå. Jag tycker att VP:n borde försöka under dessa 4h utan att elpatron ska användas alls.
« Senast ändrad: 02 december 2005, 13:09:41 av da96blan »

Utloggad da96blan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 11
  • isch bin anders...
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #6 skrivet: 03 december 2005, 09:42:02 »
Efter diskussion med CTC så har jag höjt övre tempen till 55 grader. När jag kollade nu på morgonen så hade VP:n inte startat en enda gång under det senaste dygnet. Framledningstempen är c:a 10 grader över börvärdet, likaså VP:ns temp är långt över börvärdet. Övre elpatron har gått hela tiden såvitt jag har och den undre inte alls.

Har nu sänkt övre temp till 50 grader och undre till 40 grader för att se om det hjälper något. Det som förbryllar mig är att framledningstempen är så hög. Är det så att shunten till radiatorsystemet inte kan shunta in kallavatten utan bara välja mellan varmt (nedre delen av pannan) och varmare (övre delen av pannan) vatten? I så fall förklarar det ju varför framledningstempen är så hög. Kanske borde sänka pann-tempen ännu mer?

Utloggad Matte.H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 94
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #7 skrivet: 03 december 2005, 12:18:08 »
Jag har min övre del ställd på 47gr och den påverkar inte vp:..den undre är ointressant så länge vp:n är igång...
Det låter som din shunt har kärvat fast..den går att styra i inställningarna...prova och titta om shunten rör sig.
Du kan ju även ha missat i inställningarna och blockerat vp:n...dåbeter den sig nog så också..
Min el går också in när jag duschar..när vattnet blir kallare än 45gr..och jobbar upp den till 50gr,detta är helt normalt..men sen värmer bara elen ibland...var tredje timma ungefär..vid 0gr ute
Villa 1 1/2 plans + källare.160m2+80m2 Byggd 1937 i Sthlm
Värmer 160m2 med ctc ecoel+ctc ecoair 7,9 inst. 2003
värmer källare 80m2 med Toshiba RAS13SKVP-E inst. 2009.
Fritidshus i sthlm skärgård värms med Fujitsu ASYA12LGC , underhållsvärme 10gr på vintern.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25537
  • Ägare av forumet
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #8 skrivet: 03 december 2005, 12:23:01 »
Är det alltså så att enbart övre delen används för tappvatten? Så tappvattnet är alltid eluppvärmt (förutom den lilla uppvärmning som sker genom att värme från nedre delen stiger uppåt)? Och nedre delen av pannan (och därmed VP:n) används bara för radiatorsystemet (om man bortser från exemplet när tillskottsvärme behövs)?

Orsaken till frågan är att jag har satt shuntfördröjning till 240minuter men så fort jag duschar så går övre elpatron in och värmer ändå. Jag tycker att VP:n borde försöka under dessa 4h utan att elpatron ska användas alls.

Det tycker jag med, jag har svårt att förstå varför inte CTC satt in en växelventil så att VP:n kan arbeta mot den övre delen så länge den orkar med utan eltillskott. Men nu är ju inte jag konstruktör på CTC  ;)
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25537
  • Ägare av forumet
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #9 skrivet: 03 december 2005, 12:24:16 »
Jag har min övre del ställd på 47gr och den påverkar inte vp:..den undre är ointressant så länge vp:n är igång...
Det låter som din shunt har kärvat fast..den går att styra i inställningarna...prova och titta om shunten rör sig.
Du kan ju även ha missat i inställningarna och blockerat vp:n...dåbeter den sig nog så också..
Min el går också in när jag duschar..när vattnet blir kallare än 45gr..och jobbar upp den till 50gr,detta är helt normalt..men sen värmer bara elen ibland...var tredje timma ungefär..vid 0gr ute

Jag håller med, nåt fel verkar du ha, antingen fungerar inte blockeringen av elpatronen i nedre delen vid vinterdrift, eller så är det nåt annat lurt, t.ex. kärvande shunt.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad da96blan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 11
  • isch bin anders...
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #10 skrivet: 03 december 2005, 12:36:53 »
Försökte stänga/öppna shunten via den manuella felsökningsfunktionen på EcoEl:en. Shunten rör sig inte ett dugg. Jag kan ju vrida den manuellt och hör att själva shunten rör sig men shuntmotorn som pannan styr verkar va kass. Får ringa rörmokarn och höra.

Utloggad FredrikO

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #11 skrivet: 03 december 2005, 12:48:16 »
Att något är fel är helt klart! Ingen start på över ett dygn är helt omöjligt, oavsett shunt. Har aldrig haft mindre än 6 starter/dygn och då var det sommardrift. Ligger nu i december på mellan 15-20 starter.

Den nedre elaptronen används aldrig förrän det är under -10 grader och här i Blekinge händer det kanske 3-4 ggr per år. Så vilket värde (temp) du har på den borde inte spela någon roll. Ser du att den nedre elaptronen går, så ska du ringa installatören direkt.

Sedan ett litet förtydligande om varmvattentillverkningen. Slingan för varmvatten går som en slinga både i den nedre samt övre delen av pannan. Dvs. det är inte bara skiktningen i pannan som gör att värmepumpen förvärmer varmvattnet. CTC räknar med att värmepumpen står för 75% av varmvattentillverkningen och eltoppningen för 25%.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad da96blan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 11
  • isch bin anders...
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #12 skrivet: 03 december 2005, 13:46:53 »
Den nedre patronen har aldrig kört såvitt jag har sett så den verkar ju vara blockad som den ska. Det är den övre patronen som kör i stort sett hela tiden. Shunten har hela tiden stått i maxläge vilket jag tolkar det som att den bara tagit vatten från övre delen av pannan, dvs den spetsvärmda. I och med att det vattnet är så varmt så blir ju framledningstempen alldeles för hög och returtempen likaså vilket gör att VP:n aldrig går igång. Nu har jag manuellt ställt ned shunten och temperaturen går ned, nu ligger VP:ns temp två grader under börvärdet så snart borde den snurra igång.

Utloggad da96blan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 11
  • isch bin anders...
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #13 skrivet: 05 december 2005, 10:17:56 »
Har kollat nu och problemet är att shuntmotorn går åt fel håll! Hur det är möjligt vet jag inte (kollade den halv tolv igår kväll så jag var inte människa att reda ut det). VP:n går åt rätt håll så ingående faser är ju rätt. Får kolla på det idag med en elektriker och se om det går att göra något åt det. Hur styrs rotationsriktningen på shuntmotorn - det är ju en 1-fas växelströmsmotor med fyra anslutningar (nolla,fas plus två till). Antar att de är de två andra som på något sätt styr åt vilket håll den ska gå.

Utloggad da96blan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 11
  • isch bin anders...
SV: Inställningar EcoEl + EcoAir
« Svar #14 skrivet: 05 december 2005, 17:38:11 »
Fixat! Av okänd anledning var kontakten till AC-motorn i shuntmotorn felvänd. När jag vände den 180 grader så gick motorn åt rätt håll och nu funkar det som det ska.
Tack för all hjälp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal