Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det här med starter och slitage  (läst 3714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Det här med starter och slitage
« skrivet: 24 oktober 2013, 21:50:02 »
Vi har varit inne på ämnet i flera trådar, d.v.s. om många starter sliter mer på kompressorn jämfört med om den får gå konstant.
Ett av huvudargumenten för inverterstyrning verkar dessutom vara att man med den tekniken minimerar antalet start/stopp.

Vad är det för komponenter i en kompressor som slits och begränsar livslängden?
I en kolv så kan jag tänka mig att lager till kolvbultar och vevstakar utsätts för hög belastning om man inte har mjukstart. Men en scroll t.ex. snurrar ju bara igång?

Antar att man har två identiska hus. I det ena finns en liten berg-VP på 5 Kw som precis täcker behovet och i det andra huset finns en stor pump på 10 Kw. Den lilla kommer gå konstant och logga ganska många drifttimmar, medan den stora kommer vila sig 50% av tiden.
Vi kan säga att den stora kommer starta var 30:e minut och sen gå lika länge.
Oljan hinner inte kallna så några direkta "kallstarter" blir det inte tal om.

Vilken av pumparna kommer kasta in handduken först, och varför? Jag vet inte svaret, men vore intressant att få igång en diskussion kring detta.

En del av problemet är säkert att mÃ¥nga start/stopp sliter pÃ¥ kontaktorer och andra elkomponenter. En mindre seriös eller okunnig reparatör kanske tar det som ursäkt för ett kompressorbyte.  :-X
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Det här med starter och slitage
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2013, 12:04:19 »
Smörjning är ju alltid viktig i motorer och jag skulle kunna tänka mig att man även i en scroll kan få slitage på "bladen" om dom inte är riktigt oljesmorda och med länfre gångtider så får dom konstant smörjning.

Det skiljer mellan olika scroll med, en del har en tätning för scrollen (mellan bladen) som lider av mekaniskt slitage medan tex copeland på något sätt har metall mot metall och dom anser då att det är bättre samt att det blir tätare och tätare när dom sliter till sig ("wear-in not out"). man kan dock undra om det är bra vid många och korta körningar med eventuellt dålig smörjning mellan starterna?

Sähör skriver emerson:
Citera
There is no set answer to how often scroll compressors can be started and stopped in an hour, since it is highly dependent on system configuration. Other than the considerations in the section on Brief Power Interruptions, there is no minimum off time because Copeland Scroll compressors start unloaded, even if the system has unbalanced pressures. The most critical consideration is the minimum run time required to return oil to the compressor after startup. To establish the minimum run time, obtain a sample compressor equipped with a sight tube (available from Emerson) and install it in a system with the longest connecting lines that are approved for the system. The minimum on time becomes the time required for oil lost during compressor startup to return to the compressor sump and restore a minimal oil level that will assure oil pick up through the crankshaft. Cycling the compressor for a shorter period than this, for instance to maintain very tight temperature control, will result in progressive loss of oil and damage to the compressor. See AE17-1262 for more information on preventing compressor short cycling.

Och AE17-1262 finns tex på http://www.descoenergy.com/pdf/Compressor%20Short%20Cycling%20Copeland.pdf



Copeland
 

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Det här med starter och slitage
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2013, 18:53:01 »
Man kan ju endast gissa men en frånluft vp som har liten kompressor får ju mycket timmar och brukar inte hålla så länge men så går ju många med fast kondensering så det blir ganska höga temperaturer. Jag tror att den stora med ca 24 starter per dygn kommer hålla längst. Min egen vp har långa gångtider och där kommer ju oljan säkert kallna mellan starterna kanske det är sämre med 10 starter per dygn än 24 starter Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det här med starter och slitage
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2013, 21:11:47 »
Kan man jämföra med en kylofrys? Den brukar man ju byta efter 30 år när dörrarna ramlar av, inte att kompressorerna har pajjat. Vad skiljer från en stor värmepumpskompressor?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Det här med starter och slitage
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2013, 21:15:22 »
I dag tror inte jag många kylar går 30 år blir för dyrt att repa så minsta små fel så köps det en ny.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Det här med starter och slitage
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2013, 21:30:46 »
Kompressor tillverkarna brukar väl säga att dom ska klara av att starta var sjätte minut. Dom flesta tillverkarna brukar ju ändå lägga in start fördröjning på 10 minuter. Var sjätte minut blir ändå 240 gånger per dygn. Det låter kanske inte så sunt. Men jag tror nog inte man ska bry sig om 30-40 starter per dygn. Kolla på taxi bilar tex. Kanske inte jämförbart men dom startar och kör fram en billängd i kön ofta. Och dom bilarna brukar ju hålla många timmar/mil. Men dem är alltid varma. I min förra kompressor fanns en oljevärmare på ca 20-30 watt som alltid var på. Det var en kolv kompressor. Den nya scrollen saknar sådan värmare. Kanske synd. Får väl tiden utvisa.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Det här med starter och slitage
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2013, 21:47:43 »
Har Nibe med kolvkompressor och den har inte värmare hoppas den håller ändå fast antar att oljorna har bättre egenskaper i dag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Det här med starter och slitage
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2013, 21:57:42 »
En ac cyklar ofta 3-4 ggr per timme och går i 10-15min, detta rekomenderas tom när man läser på usa-forum, undrar vad livslängden är i då?
Förutom att en l/v-pump har kallare runt kompressorn så borde inte rekkomendationerna skilja så mycket tycker jag, och en v/v har ju mer gynsamma förhållanden. Amerikaner har ju dock inte alltid rätt...
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad savenlid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det här med starter och slitage
« Svar #8 skrivet: 11 november 2013, 14:08:48 »
Smörjning är ju alltid viktig i motorer och jag skulle kunna tänka mig att man även i en scroll kan få slitage på "bladen" om dom inte är riktigt oljesmorda och med länfre gångtider så får dom konstant smörjning.

Det skiljer mellan olika scroll med, en del har en tätning för scrollen (mellan bladen) som lider av mekaniskt slitage medan tex copeland på något sätt har metall mot metall och dom anser då att det är bättre samt att det blir tätare och tätare när dom sliter till sig ("wear-in not out"). man kan dock undra om det är bra vid många och korta körningar med eventuellt dålig smörjning mellan starterna?

Sähör skriver emerson:
Och AE17-1262 finns tex på http://www.descoenergy.com/pdf/Compressor%20Short%20Cycling%20Copeland.pdf



Copeland

Bra info som makes sense.
Nu kan jag minska off-time-min

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!