Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: temperaturer etc  (läst 2907 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 216
temperaturer etc
« skrivet: 21 oktober 2013, 17:10:39 »
Hej alla!

Har lite funderingar kring de olika temperaturparametrar som finns.

Kände imorse att det var lite kallare i huset, ca en grad lägre än förväntat. Det beror säkert på att det låg en otäck nordanvind och det är ju svårt att parera det med kurvor antar jag.

Stod en stund och tittade på menyn för att följa lite om vad som händer. När kompressorn går skiljer det ungefär 7-8 grader på framledningtemp och returtemp. När kompressorn stannade låg framledningtemp på 38 grader och returtemp på 31 grader. Men bara några minuter senare hamnade framledningtemp på 32 grader, alltså bara en grads skillnad.

Ute var det 4 grader.

Hur ska dessa siffror tolkas?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15984
SV: temperaturer etc
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2013, 17:23:07 »
Det är helt normala temperaturer 7-8 grader när kompressorn går är  tummenupp och när kompressorn står ska tempen vara lika men givarna kan visa lite fel. En innegivare är ett utmärkt sätt att få vp att kompensera för sol eller tex kraftig vind.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3428
SV: temperaturer etc
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2013, 17:31:16 »
Vindavkylning parerar inga givare för.
Rumsgivare kan kompensera för avvikelse mot önskad rumstemperatur, men vinden har kylt ner husets väggar så det tar rätt lång tid innan temperaturtappet är återhämtat.

7-8 °C är perfekt delta T när värmepumpen går.
När värmepumpen stannat så fortsätter cirkulationspumpen att gå och eftersom inte returvattnet värms så blir framledningen lika med returens temperatur.

Smurfen du var snabbare
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014 9,05 MWh 
2015 9,15 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016 9,50 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV

byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 25053h gångtid och 43677 starter. 180liter vatten i systemet med 10st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15984
SV: temperaturer etc
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2013, 17:49:21 »
Med innegivare rätt injusterad blir det inget temperatur tapp som kommer märkas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3428
SV: temperaturer etc
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2013, 17:55:39 »
Vad är rätt injustering då?
Jag har faktor 4 dvs kurvan förskjuts 4 grader per grad avvikelse mot inställd rumstemp f.n. och känner att det tar lång tid (typ 1 dygn) innan jag slutar känna kyla. Antar kylan känns från väggarna inte rumstemperaturen.
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014 9,05 MWh 
2015 9,15 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016 9,50 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV

byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 25053h gångtid och 43677 starter. 180liter vatten i systemet med 10st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15984
SV: temperaturer etc
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2013, 18:08:52 »
Om kylan känns från väggarna hur kallt känns det inte när det blir riktigt kallt ute då  Sc:,h Vilken påverkan givaren givaren ska ha beror antagligen på huset jag brukar köra med 4 och håller jämn temp inne 4 graders höjning av framledningen vid 1 grads undertemp är ganska mycket men räcker tydligen inte hos dig så prova öka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 216
SV: temperaturer etc
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2013, 19:23:02 »
Tack för snabba svar (som vanligt på detta forum).

Ja min installatör tyckte inte jag hade behov av innegivare, så det är utegivare och raddtermostat som gäller.

Det är ju inte så kul att huset kyls ut när det börjar blåsa lite kallt. Först trodde jag det var fel på några inställningar, därav min undran ang fram/returtemp. Men där känns det som det är som det ska.

Problemet är ju att om jag ökar några knäpp på kurvan blir det ju väldans varmt när det är "normal" blåst. Kör kurva 35 för tillfället med rumsbör 20.

Kan inte så mycket om att knäcka kurvor men kör vid 5+ 0, vid 0 grader -1 och vid -5 0. Vet inte riktigt om det är någon mening att ändra dessa värden.

Det verkar ta tid för systemet att komma tillbaka till normal rumstemperatur. Det är fortfarande en grad lägre än det ska vara.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3428
SV: temperaturer etc
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2013, 19:33:49 »
Jag har läst i andra trådar här att innegivare ingår i VPköp. Så be din installatör att sätta in en sån. (själv fick jag betala men det var ett tag sen)
Den justerar inte bara för kalla vindar utan även för solinstrålning och mycket folk o stearinljus och mysbrasa...osv.

2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014 9,05 MWh 
2015 9,15 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016 9,50 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV

byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 25053h gångtid och 43677 starter. 180liter vatten i systemet med 10st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad magnus76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 216
SV: temperaturer etc
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2013, 19:46:16 »
Det var snart ett år sedan installation. Kan egentligen under det knappa året känt att jag haft behov av innegivare. Hade hoppats på att systemet skulle köra utan innegivare. Problemet blir om jag eldar i min tullikivi, då tror innegivaren att hela huset är varmt, men tullikivin når inte hela huset.

Men hur ska man knäcka kurvan för bäst komfort?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3428
SV: temperaturer etc
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2013, 19:56:56 »
Knäcka kurvan tror jag inte löser nordanvindsproblem, det är ett sätt att finjustera beroendet mellan utetemperatur och värmebärarframledningstemperatur, att hitta ett samband som matchar ditt hus klimatskal och dina hushållselvanor. Tillfällig påverkan som vind, solinstrålning, mycket folk etc är vad innegivaren justerar för.
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014 9,05 MWh 
2015 9,15 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016 9,50 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV

byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 25053h gångtid och 43677 starter. 180liter vatten i systemet med 10st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15984
SV: temperaturer etc
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2013, 20:23:19 »
Montera en innegivare på en plats som inte påverkas allt för mycket av eldningen men av blåsten tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 216
SV: temperaturer etc
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2013, 20:33:00 »
Ja jag kanske kontaktar firman ang innegivare. Förvisso har jag haft chansen vid ett flertal tillfällen att få en installerad men alltid blivit övertygad om att det är bättre utan. Firman har gjort en del backjobb och har återkommit av andra orsaker. Nu fungerar ju allt i stort sett och att då få hit firman för en gratis innegivare kanske blir svårt?

Vet inte om det är värt att betala för? Det kostar säkert några tusenlappar med installation.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3428
SV: temperaturer etc
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2013, 20:34:48 »
Det borde ingå. Men om inte, så är det inte svårt att installera själv
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014 9,05 MWh 
2015 9,15 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016 9,50 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV

byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 25053h gångtid och 43677 starter. 180liter vatten i systemet med 10st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15984
SV: temperaturer etc
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2013, 20:38:09 »
Innegivare ingår inte till Thermia men köp en och installera själv lär inte vara svårt om det går att dra kabeln på ett enkelt sätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1119
  • Många blir det
SV: temperaturer etc
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2013, 05:45:01 »
Tack för snabba svar (som vanligt på detta forum).

Ja min installatör tyckte inte jag hade behov av innegivare, så det är utegivare och raddtermostat som gäller.

Det är ju inte så kul att huset kyls ut när det börjar blåsa lite kallt. Först trodde jag det var fel på några inställningar, därav min undran ang fram/returtemp. Men där känns det som det är som det ska.

Problemet är ju att om jag ökar några knäpp på kurvan blir det ju väldans varmt när det är "normal" blåst. Kör kurva 35 för tillfället med rumsbör 20.

Kan inte så mycket om att knäcka kurvor men kör vid 5+ 0, vid 0 grader -1 och vid -5 0. Vet inte riktigt om det är någon mening att ändra dessa värden.

Det verkar ta tid för systemet att komma tillbaka till normal rumstemperatur. Det är fortfarande en grad lägre än det ska vara.

/Magnus
Hej! Men varför har du satt kurva 0 till minus 1 Sc:,hStäll upp den till +2 istället så ska du se att det blir bättre och kurva 35 kanske är lite lågt.
« Senast ändrad: 22 oktober 2013, 05:52:14 av måle10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

Annonspriser
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal