Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: NIBE 1215 8,5 plus VVB i serie och VVC: Hur funkar det i olika lägen?  (läst 1398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Albinsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Nibe 1215 8,5 installerad 2003 (bergvärme).
Står i garage med kulvert in i hus (240 m2) med uppvärmning med radiatorer.

En NIBE Cu-compact VVB står i serie med VP (se bild). VVC används (syns uppe till höger på bilden).

Har inga stora behov av VV och vill gärna vara så snäll som möjligt mot systemet och inte slösa pengar heller förstås. Vilka alternativ finns?

När VVC körs så blandas väl vattnet i VP och VVB hela tiden? Om jag stänger av VVB, väntar ett bra tag (över natten) och sen tappar VV så är det ändå varmt. Jag antar att det är tack vare att VP värmer VV som snurrar runt hela tiden och på så vis värmer allt vatten. Är det lämpligt att köra så?

Om VVB (och VVC) är på så kommer väl det medföra att varmt vatten kommer in i VP som då kommer köra mindre? Kan man inte hamna i ett läge då det bara blir VVB som värmer då?

Det finns även ventiler för att koppla förbi VVB (se bild).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20142
  • Alien snowman.
Hej!
Lite svårt att se hur VVC:n är kopplat?
Men det borde inte vara kopplat mot 1215 utan endast på CU-Compact tycker jag, detta är den normala inkopplingen av VVC.
När man tappar varmvatten ska 1215 skicka in sitt varmvatten till CU-Compact, men returen på VVC borde gå direkt mot CU-Compacts KV-anslutning.

Den där bypassen är väl egentligen inte heller så jättebra, det är en rejäl bit "blindtarm" där legionellakusarna kan växa till.
Jag har själv en extra VVB kopplad på detta sättet (fast utan VVC) och har varit noga med att det inte ska vara någon blindtarm utan bypassen är lika lång som ventilen.
« Senast ändrad: 16 oktober 2013, 21:01:57 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Albinsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
VVC-returen går till KV på VP. Se ny bild.

Det blir konstiga effekter då kanske? Lite märkligt att installationsfirman gjort så då? Kan det vara nån tanke bakom?

Angående bypassen så tycker jag också att den verkar onödigt krånglig. Den borde gått rakt mellan rören eller?
« Senast ändrad: 16 oktober 2013, 21:26:59 av Albinsson »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20142
  • Alien snowman.
Den enda anledningen jag kan komma på är att du ska kunna ha VVC även om den extra el-VVB är bortkopplad.
Men normalt undviker man att köra VVC-returen till VP:ns VVB om man har en el-VVB efter.

Men för att återgå till ursprungsfrågan, om du har VVC-pumpen frånkopplad så har du varmvatten direkt då du tappar på morgonen ändå?
Det finns inget annat än VVC-pumpen som snurrar runt varmvattnet så jag gissar att det är självcirkulation på systemet.
I såna fall kommer returen på VVC-slingan kallna en hel del och detta är kanske inte så bra ur legionellasynpunkt.
Men om cirkulationspumpen går med jämna mellanrum så kommer det inte vara nån fara, det jag skulle göra är att skaffa en modern och smart VVC-pump, det finns modeller som kan tidsstyras och t o m pumpar som lär sig när det tappas varmvatten och anpassar sig efter detta.
Då kommer den bara snurra när det normalt tappas varmvatten i huset och vara avstängd de perioder på dygnet det inte händer nått.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Albinsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej, jag menade att om jag stängde av VVB (men inte kopplar förbi den) så var det varmt vatten iaf på morgonen. Men det verkar inte bli lika varmt som när man kopplar förbi VVB så cirkulationen kanske inte är tillräcklig för att ALLT vatten ska värmas till det inställda värdet?

Om jag stänger av VVB OCH VVC så antar jag att man kommer få spola vatten hur länge som helst sen för att få varmvatten, men jag har inte testat.

Tack för dina svar!

Men för att återgå till frågan: När allt är på (VVB och VVC och VP), blir det inte en risk att VVC gör att varmt vatten från VVB kommer in i VB och så stör de varandra i regleringen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20142
  • Alien snowman.
Aha.
Både den inbyggda varmvatteneberedaren i 1215 och den i CU-Compact värmer varmvatten, när VVC-pumpen går så kommer den som värmer till högst temp (troligen CU-Compact) vara den som står för varmhållningen av varmvattnet.
När du tappar varmvatten kommer kallt vatten in först i 1215 som börjar värma, och sedan kommer det in i CU-Compact.
Nu beror det på hur stort flöde din VVC-pump ger om 1215 hinner värma varmvattnet innan det går över till CU-Compact.
Det ideala fallet är att 1215 hinner värma vattnet till ca 50-55 innan det går över till CU-Compact (1215 värmer varmvatten till ca 1/3 av kostnaden).
Men risken med din koppling är att Cu-Compact står för en del av värmningen av varmvattnet.  :-\

Om du stänger av CU-Compact men låter varmvattnet cirkulera i den så blir det som en extra volym varmvatten som 1215 får värma, det funkar säkert OK så här års, men på vintern då 1215 får jobba mer med att värma huset så kommer den kanske inte orka/hinna värma alltihopa på egen hand utan elpatron, och med det valet är det bättre att hjälpa till med att värma varmvattnet med CU-Compact.

Så svaret är att du kan stänga av värmningen med din CU-Compact så här års om du vill, men slå på den då det blir kallt ute.
Om du inte behöver särskillt mycket varmvatten så kan du även öppna bypassen och stänga till din CU-Compact då den stängs av.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Albinsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Testat lite. Om jag stänger av externa VVB så blir det nog inte helt bra för VV-tempen verkar gå ner rätt fort efter VP stängt av. Kanske är det för att mycket vatten i externa VVB är halvvarmt och cirkulerar in i VP när den är klar och kyler ner vattnet. Det blir många starter helt enkelt. Om jag kopplar förbi externa VVB så blir det ändå många starter. Det verkar ta drygt 5 min att värma från 43° till 51° och sen ca 45 min tills den vill göra VV igen. Är det rimliga värden?

Det är 200 l i externa VVB och 160 l i den interna. Har läst i forumet om volymförstoring etc och funderar på alternativ. Det knäpper dessutom i de första radiatorerna inne i huset så en volymförstorare skulle vara intressant för det syftet också.  Att låta den externa VVB bli huvud-VVB och låta den interna bli volymtank är väl en tanke. Men 160 och 200 är ju inte så stor skillnad. Jag har rätt stora och många radiatorer också och själva uppvärmning av radiatorkretsarna har jag inte upplevt som problem med många starter. Så kanske är det VV som man tjänar mest på att volymförstora i mitt fall? En annan möjlig lösning är att styra om VVC-returen till externa VVB:n som du sa. Men så länge man inte tappar massa VV så borde väl inte det ge färre starter? Då skulle det väl snarare göras så att intern VVB och extern VVB blir som en gemensam volym som VP ska värma? Sen har jag en vision att få till solpaneler nån dag tillsammans med systemet, så då bör man göra lösningar nu som går åt det hållet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20142
  • Alien snowman.
Det är ganska rimligt att VP:n få jobba en hel del med att värma varmvatten om du har VVC, rören är kanske inte perfekt isolerade och är det en bra bit rör så blir det värmeförluster.

Om du styr om returen på VVC direkt till Cu-Compact så kommer ju inte VP:ns VVB kylas av VVC-returen och därmed blir det färre starter för VV-laddning.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal