Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW  (läst 5262 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« skrivet: 10 oktober 2013, 17:38:50 »
Tjobaloo!

Köpte oss ett hus för drygt 1 månad sedan (alltid bott i lägenhet tidigare)
Det är mycket som man får lära sig på kort tid :)
Något som jag dock har problem med är att förstå mig på värmepumpen en IVT 290 AW med Optima 700
Jag tycker den värme väldigt konstigt och uppfattas som en ganska så "klen" anläggning.
Nu är jag van vid värmen vi hade i lägenheten samt varmvattnet där.
Tempen på varmattnet är inte mer än 40-50c beroende på omständigheterna, Enda sättet att få fart på det är att aktivera extra varmvatten (65c) och det känns mer som att det är där det ska ligga som normalt.

Samt tycker jag att värmen till elementen är väldigt underlig för den kan dra igång och öka tempen på utgående till element ifrån 25 till 30 för att sedan stängas av efter kanske 5 minuter och då sjunker värmen ner igen till 25-27 grader på ett par minuter. Och när den gör detta så är elementen varma en kort stund, Varje morgon som jag har känt på elementen när man gått upp (06:00) så är dem kalla och då är det inte mer än 5-7 grader ute.

Är den fel inställd eller är jag bara bortskämd med ordentlig komfort sen lägenheten?
Den är installerad 2005 ifall ni undrar.
« Senast ändrad: 10 oktober 2013, 18:00:55 av Danne84 »

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 58
  • Energi utforskare
SV: Nybliven husägare
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2013, 17:53:48 »
Tjola-hej och välkommen hit.
Här kommer du troligtvis få massa bra svar.

Själv rätt ny här och detta forum är grymt.

Jag har samma pump som dig fast från 2003.Något är knas man ska ha jämn fin värme när allt är rätt.

Varmvattnet däremot måste man normalt spetsa med el för att få det till mer än ca 55.

Grattis till nya kåken.

De kommer nog massa bra svar snart av dom som kan mer :)
Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15205
SV: Nybliven husägare
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2013, 17:54:40 »
En värmepump klarar inte av att göra så hett vatten och desto varmare vatten den gör desto sämre effektivitet har den. Låter konstigt om vp går endast 5 min när den värmer radiatorerna den bör gå längre och det går säkert att justera men vet tyvärr inte hur men annars är det rätt att den värmer över börvärdet och därefter står still tills tempen sjunker under börvärdet och startar igen men det ska inte märkas inne så det blir dålig komfort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2013, 18:00:36 »
Tack! :)

Ska även nämna att när jag flyttade in så visade displayen (den med huset) 24/75 nått sådant,
Läste i manualen att det är onormalt högt så jag ändrade det till drygt 20/55 som angavs vara "normalt" i maualen.
Dock inte märkt någon som helst skillnad i huset på värmen.

Huset är 1 plans med källare och hälften av rummen är i källaren så man är där en del och jag tycker det är svårt att få hygglig värme där nere, känns alltid rått, Hade varit trevligt om man kunnat prioritera källaren med ett par grader men det blir svårt med tanke på att det är ett och samma system för hela huset.

Vad gäller extra varmvatten så säger den efter en stund att "Allt tillskott kan inte kopplas in" ungefär.
Hittade en meny som visar hur mycket effekt och den maxar på 13,50kWh.
För klen maskin?

Måste även fråga vad som gäller när man bryter strömmen för hela anläggningen, Förra ägaren påstog sig inte rört anläggningen alls på ~5år och sen läser man på forumet att man ska skruva av paneler på utedelen och rengöra osv men att man ska bryta strömmen, Är det bara till att stänga av och på när man är klar så sköter den sig själv?

Tack för all hjälp :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20141
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2013, 18:11:02 »
Det du ska gå efter är värmen i huset, inte på elementen.
Din värmepump värmer on/off och det innebär att elementen växlar mellan varmt och svalt.

Storleken på värmepumpen beror på hur stort och gammalt hus du har?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2013, 18:19:43 »
Huset är 86 + 86kvm byggt -64

Kollade på menyn temperaturer efter att ha läst lite här i forumet:

12c ute

T1: 22,4c
Värmesystem start: 21,4c
Värmesystem stopp: 26,6c
T2: 12,1c
T3: 56,6c
Varmvatten start: 47,0c
Extra varmvatten start: 60,0c
Extra varmvatten stopp: 65,0c
Varmvatten spets stopp: 65,0c
T6: 18,9c
T8: 22,1c
T9: 22,5c
Varmvatten stopp: 48,0c
T10: 22,4c
T11: 9,2c
T12: 11,1c

Är detta åt helsike eller helt korrekt?

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 58
  • Energi utforskare
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2013, 18:26:24 »
Var befinner sig kåken i detta långa land?

Har du någon energideklaration?

Om ja vad drar den per år och kvm?

Dessa uppgifter underlättar för att veta om det är rätt dimensionerat.
Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2013, 18:33:00 »
Huset finns i mellersta Skåne.

Enl Eldeklarationen:

El (direktverkande): 1200 kWh
Värmepump luft/vatten: 8102 kWh
Summa: 9302
Varav energi till varmvattenberedning: 2326kWh
Hushållsel: 6693 kWh
Summa: 15995kWh

Men dom som bott här innan oss hade knappt något som kan kallas "teknik"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20141
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2013, 18:34:44 »
Mellan tumme och pekfinger så är dimensioneringen hyfsad.

Kan du läsa av samma temperaturer då värmepumpen går och värmer huset?
Vänta någon minut efter start så temperaturerna hinner stabilisera sig lite.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7103
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2013, 18:54:44 »
Värmepumpar av on/off typ får kortast driftcykler vår och höst när radiatorerna inte är så varma. När det gäller L/V-värmepumpar förstärks problemet av att det är rätt varmt ute och då ger de hög effekt. Det kommer att bli längre körningar när det blir kallare ute. Men 5 minuter låter ändå väl kort tid.

Om föregående ägare hade tummen mitt i handen kan det vara skäl att lufta varmvattenberedaren och kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad mellan in- och utlopp (5 grader eller mer) till radiatorerna när pumpen har gått så där en kvart. Det senare görs nog bäst när det blir kallare. Flödet till radiatorer där det inte är någon märkbar temperaturskillnad skall strypas. Pumpens verkningsgrad blir bättre om man kan få bort radiatorer som kortsluter radiatorvattenflödet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11013
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2013, 23:33:36 »
Ska även nämna att när jag flyttade in så visade displayen (den med huset) 24/75 nått sådant,
Läste i manualen att det är onormalt högt så jag ändrade det till drygt 20/55 som angavs vara "normalt" i maualen.
Dock inte märkt någon som helst skillnad i huset på värmen.

Huset är 1 plans med källare och hälften av rummen är i källaren så man är där en del och jag tycker det är svårt att få hygglig värme där nere, känns alltid rått, Hade varit trevligt om man kunnat prioritera källaren med ett par grader men det blir svårt med tanke på att det är ett och samma system för hela huset.

Anledningen till att det inte har märkts så stor skillnad är nog att det inte är så stort värmebehov i Skåne än. Det kan också bero på att du har termostater på radiatorerna som stryper bort värmen. Öppna i så fall alla termostater och vänta tills det blir lite kallare ute innan du justerar in rätt värden för värmekurvan.
Källare är alltid lite luriga. Det går att 'prioritera' genom att strypa in radiatorsystemet så att värmeavgivningen blir högre i källaren. Problemet är att när det blir kallare ute så ökar värmebehovet i källaren mindre än i resten av huset, så då blir prioriteringen fel då istället...

Citera
Vad gäller extra varmvatten så säger den efter en stund att "Allt tillskott kan inte kopplas in" ungefär.
Hittade en meny som visar hur mycket effekt och den maxar på 13,50kWh.
För klen maskin?

Det beror på att pannan har effektvakt installerad och det går för mycket ström på nån fas. Det spelar ingen roll så länge den klarar av att värma varmvattnet med den effekt det går att koppla in. Som andra redan har sagt så klarar inte en VP av så höga temperaturer. Dessutom blir verkningsgraden sämre och slitaget på kompressorn ökar ju varmare vatten den gör. Därför skall man lägga sig på så låg temperatur man kan utan att komforten blir lidande. Har ni för lite varmvatten i dag, eller tycker du bara att det inte är tillräckligt varmt?

Citera
Måste även fråga vad som gäller när man bryter strömmen för hela anläggningen, Förra ägaren påstog sig inte rört anläggningen alls på ~5år och sen läser man på forumet att man ska skruva av paneler på utedelen och rengöra osv men att man ska bryta strömmen, Är det bara till att stänga av och på när man är klar så sköter den sig själv?

Ja. Det borde finnas smutsfilter både på värmebärarslingan (mellan VP'n ute och pannan inne) och radiatorsystemet som skall kontrolleras nån gång per säsong. Leta rätt på dom och gör ren dom. Sen kan du kolla så att det inte sitter löv och annat skräp i utedelen - Dels den delen som luften sugs genom, men även i kondensvattenavloppet i botten av VP'n. Man skall inte behöva skruva av några paneler för att göra det.
Tar du bort frontpanelen på pannan inne så kommer du åt luftningsnippeln som sitter längst upp på varmvattenberedaren. Kolla även trycket på mätaren nere i botten och fyll på vatten i värmesystemet om det behövs.

Kollade på menyn temperaturer efter att ha läst lite här i forumet:
.....
Är detta åt helsike eller helt korrekt?

Läs av temperaturerna när kompressorn har gått en stund och värmt huset. Annars säger inte värdena så mycket...
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2013, 19:00:32 »
Tack för alla svaren!

Här kommer lite värden när pumpen var igång:

T1: 22,6c
T2: 12,7c
T3: 49,8c
T6: 76,1c
T8: 51,4c
T9: 22,5c
T10: 46,8c
T11: 6,5c
T12: 11,3c

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20141
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2013, 19:15:40 »
Tack för alla svaren!

Här kommer lite värden när pumpen var igång:

T1: 22,6c
T2: 12,7c
T3: 49,8c
T6: 76,1c
T8: 51,4c
T9: 22,5c
T10: 46,8c
T11: 6,5c
T12: 11,3c

Sorry men det ser ut som att den värmer varmvattnet vid detta tillfälle, kolla igen när den värmer huset...
T9 ser inte OK ut, borde vara högre...
« Senast ändrad: 11 oktober 2013, 19:19:36 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2013, 19:26:40 »
Ahh ok my bad :)
Ska hålla ögonen öppna och avläsa när den värmer huset istället.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 51
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2013, 09:38:56 »
Jag tänkte på en annan sak ang temperatur på vattnet.

"Temperaturen bör vara lägst 60° C i varmvattenberedare och lägst 50° vid alla tappställen. För sanering av systemet rekommenderas tillfällig höjning till 70° C i beredaren och spolning på alla tappställen med minst 60-gradigt vatten i minst tio minuter."

Taget ifrån Socialstyrelsens hemsida ang Legionellabakterier.

Och mitt ligger bara på ~45c
Så hur löser man en sådan sak.
Samt att pannan klarar max ~65c

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal