Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW  (läst 1866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« skrivet: 24 september 2013, 22:31:08 »
Är ny på forumet och har bott i huset i ett år nu.

Huset är på 240m2 med en inredd källare på 120m2.
Sedan tidigare är det installerat en Villa Classic 9kw och det är borrat 2 hål
på ca 130m/st

Hur ska jag nu gå vidare för att kunna optimera pannan?
Detta forum känns som steg 1!  :)
Kan man göra en checklista för att stegvis se vad man ska göra för att veta hur pannan går/mår?
Var börjar jag och vad behöver ni veta?

Vilken kurva, antal starter, gradantal på varma/kalla sidan osv osv.

Just nu är jag på nivå 0 och har således inte så stor koll på pumpen förutom att jag vet
var den står och att jag har bläddrat runt i menyerna och bekantat mig med instruktionsboken  Skämspådig

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« Svar #2 skrivet: 25 september 2013, 18:16:42 »
Tro mig "Carl N", jag läser allt och alla inlägg och försöker ta till mig massor med info.  tummenupp

Två saker jag har reagerat i min pump för tillfället är:
Jag kontrollerade i går när pumpen gick och då hade "Kb Från" & "Kb Till" samma gradantal.  Sc:,h

När jag idag tittade så stod gradminuterna för VP på 60° min och TS på 600° min.
Är det en standardinställning eller är detta ändrat?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7117
SV: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« Svar #3 skrivet: 25 september 2013, 18:53:04 »
Att de visade samma temperatur kan bero på:
- det tar tid för givarna att visa rätt temperatur, pumpen bör ha gått åtminstone 5 minuter innan avläsningen,
- givarna visar ofta fel någon grad eller till och med två. Har man otur kan ett par graders differens försvinna. Ställ köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och läs av temperaturerna när kompressorn har stått till åtminstone 5 minuter. Differensen ska bli noll då.

Är borrhålen serie- eller parallellkopplade?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« Svar #4 skrivet: 25 september 2013, 19:12:28 »
@Roland, Borrhålen är paralellkopplade. "differensen ska bli noll", ?
Att sätta pumpen på kontinuerlig drift har jag inte sett att man kan göra. Endast "auto" eller "endast VP".


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7117
SV: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« Svar #5 skrivet: 25 september 2013, 20:34:27 »
Jag kan inte Thermiapumpar men det brukar gå att sätta köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift. Man vill gärna låta den gå kontinuerligt ett antal dygn efter det att pumpen har tagits i drift för att få bort luft i köldbärarsystemet.

När kompressorn står still tas ingen värme från köldbäraren. Går då cirkulationspumpen ska det med rättvisande givare bli samma temperatur på ingående och utgående köldbärare. Det är alltså den differensen som ska vara noll. När kompressorn går ska det bli en differerens runt tre grader.

Är borrhålen parallellkopplade ska man kontrollera att det är rätt fördelning av flödet mellan borrhålen. Temperaturen på ingående köldbärare från bägge hålen ska vara lika när pumpen går. Det kan vara besvärligt att kontrollera det. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« Svar #6 skrivet: 25 september 2013, 21:57:15 »
När jag idag tittade så stod gradminuterna för VP på 60° min och TS på 600° min.
Är det en standardinställning eller är detta ändrat?

Integral A1=60 och A2=600 är standard på Thermia.

I servicemenyn finns en undermeny som heter "Manuell test", i denna ska man kunna köra BRINEPUMP utan att kompressorn går, vänta några minuter och läs sen av BRINE UT och BRINE IN.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« Svar #7 skrivet: 25 september 2013, 22:12:31 »
Integral A1=60 och A2=600 är standard på Thermia.

Men är det alltså dessa man ska ändra till 99 samt 990 som "Bertil" skriver i sin
"Justera och optimera en Thermia VP." för att begränsa all starter?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« Svar #8 skrivet: 26 september 2013, 06:10:18 »
Antal starter justeras med värdet A1, ju högre värde desto färre starter, men med ett högt värde här så blir också framledningtempen rätt hög i slutet av varje driftcykel, något som påverkar COP negativt.
Värde A2 skall vara minst 5 gånger större än värde A1, A2 är det värde som bestämmer när eltillskott skall gå på, och om detta värde är för lågt stållt så kan eltillskott hoppa in i onödan, t.ex. i samband eller strax efter att man tagit en dusch eller ett bad och värmepumpen får satsa lite extra tid på tappvarmvattenvärmning. Att ha A2 ställt 10 gånger högre än A1 är som regel inget problem, och det gör att du sparar på eltillskottet.
I extrema fall kan det dock ge dig en rumstemp som ligger max 1 grad lägre än önskat innan elpatron slår till och värmer upp till börvärde.

I princip kan man säga att ett lågt värde på A1 är bäst, om det kan kombineras med ett rimligt antal starter/dygn, för att få god värmekomfort (ej märkbara temperaturvariationer inomhus som ett resultat av tiden mellan kompressorstarter) behöver man inte ha fler än ca 20-30 starter/dygn.
För att undvika onödigt slitage på kompressorn, beroende på ett stort antal starter så kan/bör man justera A1 och A2 så att antalet starter aldrig blir fler än 30/dygn.

Jag personligen anser att fler än 50 starter/dygn kan vara direkt skadligt, och på värmepumpar som går med 80-120 starter/dygn (inte helt ovanligt) kan man nog räkna med en klart kortare livslängd som ett resultat av detta.

Min rekommendation är att du siktar på ca 15-20 starter/dygn när utetempen ligger runt 0 till -5 grader (den temp som ger flest starter/dygn).
« Senast ändrad: 26 september 2013, 06:16:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« Svar #9 skrivet: 26 september 2013, 22:25:20 »
Tack för alla era svar, jag ska studera vidare här samt min egen pump.

Åker bort i morgon åter söndag men en reflektion över hur det såg ut på pumpen
nu ikväll hinner jag med.
Pumpen hade gått ca 8-9 minuter när jag fångade följande:
KB från 4
KB till  5 (???)
KB min -14°
integral stod då på -64°
Samma veva som integral gick över på -0° minuter )och började producera varmvatten så blev både KB från & KB till 4.
Fel på givarna eller kan jag verkligen ha högre temp till hålen än från  dontknow  Sc:,h

Nu

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11047
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« Svar #10 skrivet: 26 september 2013, 22:53:45 »
Det är ganska vanligt att KB-givarna visar fel. Testa att köra KB-cirkpumpen manuellt då inte kompressorn går. Efter en stund skall dom visa samma värde om allt är rätt.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Allt jag lägger händerna på blir bra...
SV: Ny på forumet med en Villa Classic 9KW
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2013, 22:01:40 »
På Villa Classic finns en liten fin knapp inne i vp där man kan köra bp manuellt. Sitter långt upp till höger vid kontaktorn för kompressorn. B1 heter den. Står i auto och kan ställas i manuell.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal