Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?  (läst 15745 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3575
Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« skrivet: 17 september 2013, 19:04:56 »
Hej alla!
Som rubriken säger, jag har spånat lite nedan, kolla och kommentera, tacksam för alla synpunkter!
Ja jo- jag vet, en del är utopier, men kanske ändå lärorikt?
Och jag vet inte riktigt var jag ska lägga tråden, Forumvärd vv flytta den dit den hör hemma! Tack.

Läge:
12 månader rullande 11500kWh varav: HH  6100, värme 4200 och VV 1200
VP och hus mm i min profil.
DUT -18grader. Kör kurva 6 dvs framledning-bör är 43 °C vid -18 °C ute och håller 20 °C inne.

Dvs hur minska med 1500kWh/år?

Alternativ (finns säkert fler, vilka?):

1)Minskad HH ?
ökar värmebehovet med 1/4del (om COP=4). Att minska HH med 2000 ger nettot -1500kWh
Hur?

2) Bättre isolering?
Att få ner energiförlusterna från 4x4200 + 6000= 22800kWh dvs tillförd energi till  4x(4200-1500) + 6000=16800kWh är en minskning av U-värdet med (22800-16800) /22800=26%


3) Bättre COP
Hur mycket bättre COP behövs för att minska från 4200 till 2700kWh? COP önskat=16800/2700=6,2 .
=Hur gör man?

med lägre framledningstemp? 
_Större avspeglingsyta dvs fler/större radiatorer och eller golvvärme sänker framledningstemp, Hur många grader sänkning för att minska energiåtgång(öka COP) med 26%?
Om 3% per grad så minska framledning 8-9gader? Är det möjligt?

Med ny VP? Trimmad/moddad VP?


2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   8,8 MWh prognos, värmer nu normalt endast bottenvåningen, 120kvm. Hittills i år 655kWh lägre än i fjol


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad betong81

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Nyfiken i en strut!
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #1 skrivet: 17 september 2013, 19:30:06 »
Vad har du för delta t på kb respektive vb
 mot tank eller direkt mot radiatorerna?
Injusterat radiatorer samt golvvärme?
Tryckstyrd cirkulationspumpen på vb?
Svart vatten i värmesystemet? Kanske dax för rengöring samt skydd ( magnetfilter för uppsamling av metaller o skräp så det håller sig rent o friskt
Återvinning ventilation?

Såg att du gjort om de gamla fönstren, ska själv byta till nya 3 glas om några veckor, hur upplevde du skillnaden?
« Senast ändrad: 17 september 2013, 19:45:15 av betong81 »
188kvm byggt 1964 tillägsisolerad vind värms av
14st flänsRadiatorer, 2st eveco 45 fläktkonvektorer
Ca 12 kvm golvärme samt 2 handukstorkar
Luftvatten vp10kw
Lesolpaneler 3st 90grader södervägg
Elpatron 9kw
Jotul 350 braskamin special vattenmantling
Tank strömnäspannan 300l med skiktplåt samt bivalent shunt
Shuntstyrning Thermomatic cbj med inomhusgivare
Styr solvärme sunlogger 2020 samt övervakning
Senaste åtgärder!
Tilläggsisolerat utedel samt rör
Injustering radkrets
Injustering värmepump pågående!
Inkopplat microbubbelavskiljare
Inkopplat fernox tf1 filter
Körning fernox cleaner
Fyllt med fernox protector
Fönsterbyte från 1 plus 1 till 3glas uvärde 0,9 öppningsbart 0,7 fast görs v41-42
Snålspolande blandade
Värme i källare hela året, solen står för största delen på sommaren
Inkopplat 2 andra magnetfilter på solkrets samt vpkrets

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2664
    • Marieberg Bo & Bygg
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #2 skrivet: 17 september 2013, 19:51:53 »
Jag är nöjd med mina 13000 kwh/år.

Hade jag din förbrukning, skulle jag rulla tummarna...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 33 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 21000 kwh

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2668
  • Jag gillar inte OST.
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #3 skrivet: 17 september 2013, 19:54:39 »
Bopokoster: starkt jobbat..

Men att minska mera, är det ens möjligt till rimliga uppoffringar från 39.000 till 11500 tummenupp
Sen får du inte glömma att du får väldigt hög total elkostnad per/kwh om du minskar mera ::)

Magnetfilter, är det humbugg Sc:,h
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:     5 681 Kwh. -546 Kwh mot 2016 hittills.

Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2015.
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3575
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #4 skrivet: 17 september 2013, 20:27:48 »
Mina svar i rött
Vad har du för delta t på kb respektive vb :dt: KB 3 °C VB 8 °C direkt mot raddar+ GV
 mot tank eller direkt mot radiatorerna?
Injusterat radiatorer samt golvvärme?Obalans bottenv/överv så  :dt: ÖV 20 °C och  :dt: BV 5 °C ger total  :dt: 8 °Cvid VP
Tryckstyrd cirkulationspumpen på vb?Standard för NIBE 1225, 3 lägen att välja på kör läge I
Svart vatten i värmesystemet? Kanske dax för rengöring samt skydd ( magnetfilter för uppsamling av metaller o skräp så det håller sig rent o friskt Nästan helt rent, rensade filter i våras
Återvinning ventilation? Självdrag ventiler på ÖV och insläpp på BV via skorstenskanaler

Såg att du gjort om de gamla fönstren, ska själv byta till nya 3 glas om några veckor, hur upplevde du skillnaden? Ganska dramatiskt på energiförbrukningen, har visat i annan tråd att utetemp för tillskott sjönk från -6 till -18 °C. Kallras borta.
« Senast ändrad: 17 september 2013, 20:43:03 av bopakoster »
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   8,8 MWh prognos, värmer nu normalt endast bottenvåningen, 120kvm. Hittills i år 655kWh lägre än i fjol


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3575
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #5 skrivet: 17 september 2013, 20:30:33 »
Bopokoster: starkt jobbat..
Men att minska mera, är det ens möjligt till rimliga uppoffringar från 39.000 till 11500 tummenupp
Sen får du inte glömma att du får väldigt hög total elkostnad per/kwh om du minskar mera ::)
Magnetfilter, är det humbugg Sc:,h
Jo jag är nöjd men vill ha kunskap/kommentarer om ytterligare möjligheter/omöjligheter ;) ::)
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   8,8 MWh prognos, värmer nu normalt endast bottenvåningen, 120kvm. Hittills i år 655kWh lägre än i fjol


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3575
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #6 skrivet: 17 september 2013, 20:32:21 »
Jag är nöjd med mina 13000 kwh/år.

Hade jag din förbrukning, skulle jag rulla tummarna...
  tummenupp Det är det som är mitt problem, trött i tummarna!
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   8,8 MWh prognos, värmer nu normalt endast bottenvåningen, 120kvm. Hittills i år 655kWh lägre än i fjol


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad betong81

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Nyfiken i en strut!
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #7 skrivet: 17 september 2013, 21:23:51 »
Mina svar i rött
Försök justera radiatorerna samt golvärmen så det blir mer samspelt, är det termostater på samtliga som används?
Fläktkonvektorer är effektivaste värmespridarena vid lägst temperatur!
Det svarta vattnet jag nämnde lägger sig i lågpunkter i systemet, radiatorbotten, golvärmen, värmeväxlaren i värmepumpen
Det filter du har antar jag är typ standard mässingsfilter, dessa partiklar jag menar är mindre än vad filter kan ta upp så det går bara rakt igenom ett sådant.
Du kan ju göra ett test stäng returventilen på radiatorkopplet och lossa radiatormuttern på returen och samla upp vattnet i en 1,5l flaska och sedan tar du någon form av stark mangnet och håller på sidan av flaskan!
Dessa partiklar är rost samt div avlagringar som bildas varje gång man fyller på med nytt vatten!
Dessa partiklar blir som ett slipmedel i alla rörliga delar vilket medför läckage
Samt att det lägger sig i hela rörsystemet som isolerande skickt
I radiatorerna samlas det främst i botten och kan på sikt medföra punkfrätskador pga att det binder syre!
Oj de blev en stor utläggning!
Ju större delta t på vb du har ju bättre verkningsgrad har du på värmepumpen, dessvärre får radiatorerna sämre verkningsgrad vid högre delta t.
Just deltat t över värmebäraren och som jag har tank så blir det ju över vp också, jag håller på och labbar lite med detta själv men ej färdig.
Det jag provar nu är att se hur mycket jag kan strypa radiatorerna för att klara mig med Max 45 i tillopp, helst vill ja ju ha rumstemperatur men får väl se hur det går!
Hade jag vart di hade jag provat att köra iallafall 10 i delta o se var man hamnar

188kvm byggt 1964 tillägsisolerad vind värms av
14st flänsRadiatorer, 2st eveco 45 fläktkonvektorer
Ca 12 kvm golvärme samt 2 handukstorkar
Luftvatten vp10kw
Lesolpaneler 3st 90grader södervägg
Elpatron 9kw
Jotul 350 braskamin special vattenmantling
Tank strömnäspannan 300l med skiktplåt samt bivalent shunt
Shuntstyrning Thermomatic cbj med inomhusgivare
Styr solvärme sunlogger 2020 samt övervakning
Senaste åtgärder!
Tilläggsisolerat utedel samt rör
Injustering radkrets
Injustering värmepump pågående!
Inkopplat microbubbelavskiljare
Inkopplat fernox tf1 filter
Körning fernox cleaner
Fyllt med fernox protector
Fönsterbyte från 1 plus 1 till 3glas uvärde 0,9 öppningsbart 0,7 fast görs v41-42
Snålspolande blandade
Värme i källare hela året, solen står för största delen på sommaren
Inkopplat 2 andra magnetfilter på solkrets samt vpkrets

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1274
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #8 skrivet: 17 september 2013, 22:04:31 »
Svart vatten återfinns i avloppssystem, magnetit kan man finna i syrefattiga värme och kylsystem.
Magnetit finns i små mängder och är en indikator på att systemet är syrefattigt och ingen större korresion förekommer.
Om man undviker att tömma och fylla systemet så innebär det inget problem med magnetit eftersom mängderna är små.
Det finns i alla kraftverk världen över trots att man lägger ner mycket stora summor på vattenrening och vattenbehandling.
Att tömma systemet, installera magnetfilter och fylla på med syrerikt vatten gör större skada än att låta det syrefattiga vattnet vara.
Humbug är kanske hårt, men mycket begränsad nytta absolut.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3575
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #9 skrivet: 17 september 2013, 22:05:40 »
Försök justera radiatorerna samt golvärmen så det blir mer samspelt, är det termostater på samtliga som används?
Fläktkonvektorer är effektivaste värmespridarena vid lägst temperatur!

Ju större delta t på vb du har ju bättre verkningsgrad har du på värmepumpen, dessvärre får radiatorerna sämre verkningsgrad vid högre delta t.
Just deltat t över värmebäraren och som jag har tank så blir det ju över vp också, jag håller på och labbar lite med detta själv men ej färdig.
Det jag provar nu är att se hur mycket jag kan strypa radiatorerna för att klara mig med Max 45 i tillopp, helst vill ja ju ha rumstemperatur men får väl se hur det går!
Hade jag vart di hade jag provat att köra iallafall 10 i delta o se var man hamnar
Använder inga termostater. Den stora skillnaden i delta T på raddar övervåning mot bottenvåning kör jag med pga att övervåningen är överdimensionerad map effekt relativt bottenvåningen. Nettot vid VP, 8°K är bäst för VPs effektivitet har jag lärt mig och det verkar som att den höjer temp just 8 °C med CP i läge 1. Kan alltså inte höja delta över VP.
För att kunna sänka framledningstempen och förbättra COP så ser jag en potential i att öka installerad radiatoreffekt alternativt montera golvvärme som komplement så att effektfördelningen botten/övervåning blir bättre. Kostar ju flis men jag vill ju diskutera tekniska lösningar oberoende av kostnad till att börja med. Hur mycket ändras COP per grad sänkning av framledningstemp?? Man sparar 3% energi per grad läser jag i flera inlägg. Rätt så?
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   8,8 MWh prognos, värmer nu normalt endast bottenvåningen, 120kvm. Hittills i år 655kWh lägre än i fjol


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3575
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #10 skrivet: 17 september 2013, 22:15:20 »
OT, (är utanför vad jag syftar till med min tråd).

Bigfoot har rätt i att kolstål korroderar tills syrehalten i vattnet minskat så mycket att reaktionen avstannar. Därefter kan stålet inte korrodera mer. Men tar man bort korrosionsprodukten, magnetit så korroderar stålet lite till.

Men intressant i trådsammanhanget är hur mycket en ansamling av järnoxid i botten på en radiator eller värmeväxlare i VP påverkar värmeöverföringsförmågan?

Inlägget justerat av mig, hoppas ingen blev sårad.
« Senast ändrad: 17 september 2013, 23:06:43 av bopakoster »
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   8,8 MWh prognos, värmer nu normalt endast bottenvåningen, 120kvm. Hittills i år 655kWh lägre än i fjol


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad Bingoberra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 301
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #11 skrivet: 17 september 2013, 22:59:19 »
Har du optimerat behovsstyrd uppvärmning? Dvs sänka temperatur när ingen är hemma eller när ni sover? Samma sak med ventilation?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhål ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3575
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #12 skrivet: 17 september 2013, 23:17:59 »
Näe. Tack för tips! I princip rätt.

Vad kan tempsänkning ge?  Är sällan hemifrån längre tider, (pensionär). Nattsänkning? Inte för min fru.

Ventilation som sagt är behovstyrd såtillvida att vi öppnar fönster när det är för varmt inne (självdrag) och skruvar åt tallriksventiler när det drar kallt. Kan jag göra nåt annat som är bättre?
2003-2006 70 MWh Fritidsbostad
2007 36,2 MWh  Helårsboende från augusti. Byggt om ett rum till badrum med golvvärme. Isolerat väggar i fyra rum bottenvåningen
2008 39,0 MWh  Installerat värmepump 17 dec.
2009 17,7 MWh  Isolerat väggar i 3 rum öv. Börjar vindsisolering
2010 19,1 MWh  Ersatt 4 elradiatorer med 5 vattenburna på öv 7:e augusti
2011 12,9 MWh  Isolerat alla väggar klart. Hela vinden isolerad december
2012 11,1 MWh  3:e ruta med energiglas på bottenvåningen
2013 10,8 MWh  3:e ruta med energiglas på övervåningen
2014   9,1 MWh 
2015   9,2 MWh  Byggt till huset 30m2 med golvvärme. Klart 7:e oktober
2016   9,5 MWh  Stängt badrums-CP och källarfrys. Ändrat DM-anslutning från KV till VV
2017   8,8 MWh prognos, värmer nu normalt endast bottenvåningen, 120kvm. Hittills i år 655kWh lägre än i fjol


byte från CTC el(och-koks-olje)panna till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Hittills 24192h gångtid och 45257 starter. 180liter vatten i systemet med 11st radiatorer och 45m2 golvvärme.

2 vuxna i 2-plansvilla från 1939 på västkusten, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare +tillbyggdnad 30kvm med krypgrund 2015.

Utloggad Bingoberra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 301
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #13 skrivet: 18 september 2013, 00:03:46 »
Vet inte hur mycket det ger när man har VP (har fortfarande elpanna) men jag såg skillnad på vardagar och helger i alla fall. Men är ni hemma hela tiden så är det ju ingen större mening. Du får sänka när frun somnat och se till att det blivit varmt innan hon vaknar igen ;-). Sen får man passa sig så man inte sänker så mycket att värmepumpen måste använda eltillskott för att komma tillbaka till rätt temperatur.

Du kanske kan sänka temp på varmvattnet lite? (glöm inte legionellakörningar bara)

Installera avloppsvärmeväxlare som återvinner lite av varmvattnet ni spolar ut?

Du jagar ju de sista kWh nu så det får väl ses som ideologiskt snarare än ekonomiskt.

Hade du solfångare? Annars sägs ju det kunna stå för varmvattnet en del av säsongen och sen kan de användas för att höja brinetempen när det inte räcker till varmvatten längre.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhål ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - Spånga
  • Antal inlägg: 81
  • Frågvis nyfiken nybörjare
SV: Hur ska jag ta mig från 11500kWh till under 10000 kWh/år?
« Svar #14 skrivet: 18 september 2013, 12:34:04 »
Hej
Jag har ingen egen erfarenhet av magnetfilter, men pratade med en installatör i samband med att jag hämtade hem offerter till min bergvärmeinstallation. Den installatören berättade att när han ska installera nytt i ett gammalt hus började han alltid med att renspola radiatorer och rörsystem. Han hade genom året lärt sig att det var viktigt i gamla hus.

Någon som vet vart man köper ett magnetfilter och ca pris på dito?
Villa Stockholm, år 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla årsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal