Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hemligt med vad värmepumpen kostar?  (läst 21566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gimner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« skrivet: 12 september 2013, 20:23:14 »
Hej!
Jag har i dag haft besök av 2 st som säljer ivts produkter.
vi pratade massa fram och tillbacka om laddnings tankar mm.

Sen frågade jag om jag kunde få en specificerad offert alltså vad pumpen kostar och vad jobb mm kostar till mig som kund.
NÄ ingen av dom ville ge en specificerad offert. (dom var ju inte här samtidigt!)
Vi ger enbart klump pris på installationen!

Är det så hemligt att man inte vill berätta vad en värmepump kostar till en kund?

Är det någon här som kan säga ca vad en ivt air 90 kostar både inne del och ute del?
och vad en IVT PremiumLine A  A10 kostar ca?

///david

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #1 skrivet: 12 september 2013, 23:12:19 »
Om du ska använda ROT-avdrag så får du ju arbetskostnaden specificerad per automatik, resten är ju material och resor typ.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2013, 23:51:54 »
Dom kan använda sig av det 30% schablonavdraget på den totala summan för både värmepump och arbete och då specificeras troligen inte arbetskostnaden
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2013, 03:52:48 »
Om specifikation är ett krav från din sida, säg det till dem, och vänd dig till någon annan om de inte ställer upp på detta.
På annat sätt går det inte få en ändring till stånd.

Enligt 30%-regeln kan du själv se hur mycket de anser att material och resor kostar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #4 skrivet: 13 september 2013, 07:18:53 »
Förmodligen gör dom så för att du inte skall se att dom egentligen tar betalt för 100 timmars arbete. Köp VP'n på nätet och be en röris koppla in den på löpande räkning istället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #5 skrivet: 13 september 2013, 07:40:47 »
Om specifikation är ett krav från din sida, säg det till dem, och vänd dig till någon annan om de inte ställer upp på detta.
På annat sätt går det inte få en ändring till stånd.

Enligt 30%-regeln kan du själv se hur mycket de anser att material och resor kostar.

Har sett fakturor på luft/vatten och där har det bara specificerats vad som är utfört och vad som är installerat och sedan ett totalpris med garantivillkor, inget var specificierat prismässigt men jag har ingen koll på om det är enligt reglerna eller inte med schablonvarianten!
Dom flesta kunder är nog bara intresserade av totalpriset då det är det som styr i slutändan, tror inte det är så många som orkar lägga ner tid på att köpa maskinen löst och få hem en VVS kille för drifttagning
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #6 skrivet: 13 september 2013, 17:25:01 »
Inte så många vvs firmor som är intresserade att installera heller om dom inte får sälja vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #7 skrivet: 13 september 2013, 18:03:50 »
Då har de väl för mycket jobb.

Gimner; Ekoenergi i SkÃ¥ne annonserar ut bÃ¥da pumparna pÃ¥ blocket om det är till ngn hjälp. Hur priserna "ska" vara pÃ¥ de där har jag inte en aning om. Inte mitt segment.  ;)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #8 skrivet: 13 september 2013, 19:18:25 »
Jag tycker att om man är intresserad av sin uppvärmning så är det klart intressant att få vet vad pumpen kostar?
När man servar en bil så får man specat exakt vad som är material, delar och arbete och belopp på de olika.

Jag tror att IVT och tillhörande folk inte vill uppge priset för att Svensson omedelbart jämför med andra tillverkare?

Som installatör/återförsäljare så har du ett rekommenderat pris av tillverkaren.
Uppge det i sånt fall?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #9 skrivet: 13 september 2013, 19:32:27 »
Med ett företag i familjen vet jag vad man har för avans på prylar man säljer vidare.

Ett snabbt uppslag på IVT mot CTC gav resultatet nedan.

Det är sjukt att de inte vill sälja grejerna utan installation och beror förmodligen på att återförsäljarleden vill ha högre avans på pumparna genom att man blir tvungen att få den installerad av återförsäljare.

(Jag valde CTC eftersom alla vet att jag är Nibe)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #10 skrivet: 13 september 2013, 20:57:49 »
Nej det är inte okey att tjäna fett med pengar, redovisa materialet plus jobb. En röris fÃ¥r max dra in 400:-/h plus bil men jag kan skjutsa. Inte konstigt att man inte vill ha hantverkare, rÃ¥nare för bövelen.  knUp
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #11 skrivet: 13 september 2013, 21:03:39 »
Hur menar du kluven? 
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #12 skrivet: 13 september 2013, 21:13:31 »
Jag sätter ingen gräns för vad en röris får tjäna.
men det skall redovisas så att man kan välja om man tycker att det är ett ok pris?

Jag vet vad pumparna kostar ut från fabrik och jag tycker ibland att man kunde vara lite mera moderat i sina offerter från installatörer/återförsäljare och inte tälja pengar av folk bara för att man kan?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #13 skrivet: 13 september 2013, 21:26:41 »
Och varför håller folk på med att sälja saker tex IVT VP om det inte skulle vara för att tjäna pengar????? Inte driver man företag om man inte vill tjäna på det, och så mycket som möjligt. Jag fattar inte varför folk klagar, tycker man inte om IVTs sätt att driva företag så anlita dom inte. Det fins många andra att handla av.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #14 skrivet: 13 september 2013, 21:34:27 »
i den kraftiga konkurans som är idag mellan Återförsäljarna finns det ingen som skär guld.
tog och tittade på en ivt installatör som omsätter 17 miljoner i närheten av mig .
vinstmarginal 0,14% :'(
en thermia installatör i närheten av mig omsatte 2012 13,8 miljoner , vinstmarginal  3,43%
en annan ivt ÅF i närheten . 6,2 miljoner . vinstmarginal 2,18%

det är riktigt nära ebberöds bank.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!