Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varma element när pump gör varmvatten.  (läst 1987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klippor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Varma element när pump gör varmvatten.
« skrivet: 06 september 2013, 19:04:24 »
Har nyligen installerat lite billiga termometrar på rören på min gamla IVT Greenline C8 från 1997. När pumpen går för att göra varmvatten så går tempen på "värmebärare ut" upp till 40 grader, sjunker direkt till rumstemp när pumpen stannar.

Är det växelventilen som kärvar? Om så är fallet, finns nån guide till min pump? Har läst om att man ska kunna motionera ventilen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varma element när pump gör varmvatten.
« Svar #1 skrivet: 06 september 2013, 19:11:23 »
Hej!
Tempgivare för värmebärare ut brukar sitta före växelvenilen på IVT, så detta är nog normalt.
Du får känna på stigaren efter VP:n om det är nått fel på grejerna.
« Senast ändrad: 06 september 2013, 19:17:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Klippor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Varma element när pump gör varmvatten.
« Svar #2 skrivet: 06 september 2013, 19:22:32 »
Fast nu har jag tejpat en billig termometer på röret ovanpå värmepumpen. Alltså efter växelventilen.

Jag tog bort kåpan till pumpen och tog bort plast grejen (motorn?) som satt på ventilen. Själva ventilen verkade ok, kunde trycka in den och den fjädrade ut lätt (såg ut som en stor radiatorventil).

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varma element när pump gör varmvatten.
« Svar #3 skrivet: 06 september 2013, 19:39:47 »
Fast nu har jag tejpat en billig termometer på röret ovanpå värmepumpen. Alltså efter växelventilen.

Kan det vara så att värmen leds i kopparröret när vattnet står stilla? Är det varmt även längre bort?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Klippor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Varma element när pump gör varmvatten.
« Svar #4 skrivet: 06 september 2013, 19:47:38 »
Olle61: Så kan det faktiskt vara. Innan jag pillade med växelventilen så var blev även returvattnet varmare vid varmvattenkörning, nu verkar bara ut-röret bli varmare.

Jag har problem med låg varmvattentemperatur, kommer upp i 49 grader (stektermometer i varmvattenstrålen), jag ser att du troligen har samma pump. Har du nåt problem med varmvattnet? Har inte ställt vredet riktigt ända upp till 50 grader dock.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varma element när pump gör varmvatten.
« Svar #5 skrivet: 06 september 2013, 20:19:28 »
Vi har inte jättehett varmvatten, men jag har inte mätt. Om man drar upp tempen för högt stannar den på "larm högtryck".
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!