Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus och dyra elräkningar. Hjälp med inställningar och nÃ¥gra till frÃ¥gor.  (läst 2964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onkel Koks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej gott folk!

Köpte oss ett gammalt hus i Västra Götaland under hösten med CTC Ecoair installerad. Har tyvärr ingen aning om det är en Ecoel 1550 eller 1800, det står båda två på klistermärket (hur vet jag?). Har suttit här och läst ett otal gånger om hur min värmepump fungerar, och försökt ställa in den så gott jag kan efter alla tips och råd ni gett. Vi har tyvärr skyhöga elräkningar och jag kan inte direkt påstå att det varit varmt inomhus i vinter. När man duschar tycker jag dessutom att varmvattnet tar fort väldigt snabbt, behöver man gå ner i källaren och sätta på extra VV varje gång man ska duscha?

När vi flyttade in hade jag skillnader mellan VP in/ut på 20-25 grader så jag tok hit rörmokaren i december som installerat det hela. Han kände lite på rören från kompressorn, konstaterade att den diffen inte stämde och sa att det antagligen var fel på en givare. Helt plötsligt efter han åkt härifrån så stämde siffrorna! Vet inte om han kanske råkade komma åt givaren som då var glapp och som helt plötsligt började fungera. Konstigt vilket som.

Jag klagade även till honom på att trycket i radiatorsystemet sjunker väldigt fort. Fick höra av min far att trycket visst skulle vara 1,1, men efter några dagar så hade det sjunkit till 0,5. Rörmokaren tömde expansionskärlet på luft och till slut kom det ut vatten. Han skulle komma tillbaka efter några dagar och fylla med luft igen sa han, detta var i december och jag väntar fortfarande... Efter lite egen research så har jag kommit fram till att om det kommer vatten när man tömmer expansionskärlet på luft, så är blåsan trasig? Stämmer det? Radiatorn som är högst placerad (utanför sovrummet självklart) har börjat porla väldigt mycket sedan dess, beror det på detta? Är det någon fara eller kan jag bara skita i om blåsan är trasig (om det nu är det)? Radiatorerna är ju varma ändå. Beror tryckfallet på en läcka någonstans i systemet? Riskerar jag en vattenskada någonstans?

Skulle uppskatta om någon kunde slänga ett öga på inställningarna nedan och kanske komma med något tips?

Skrev ner allt jag hittade som jag tror är av relevans:

Panna 43 grader

Aktuell driftinfo:
Ute 11
Panna 43(44)
Framledn 25(25)
Panna nedre 36(55)
Hetgas 69
Kompr till
Fläkt låg
Laddpump till
VP in/ut 28/35
Ute VP 11
Radiatorpump till
Eleffekt kW 3.0+0
Strömuttag A 7(20)
Shuntventil
Fördr shunt 240

Program ID 1011111
Prog datum 07-11-12

Historisk driftinfo:
Total drifttid h 44895
Elvärme kWh 23504
Högsta framl 57

Kompressor
Total drifttid h 17608
Drifttid /24h h:min 6:07
Starter /24h st 21

Nattsänkning Nej

Inställningar:
Rumsgivare Nej
Elpanna 40 (sänkte nyss denna från 45)
Elpanna max kW 6.0
Elpanna nedre 50
Elpanna nedre kW 6
Fördr shunt 240
Huvudsäkring A 16 (sänkte nyss denna från 20 efter ett prat med elbolaget. Vi ska ta hit en elektriker som sänker huvudsäkringen till 16 då vi inte har behov av 20)
Extra VV min 120
Extra VV elpanna 60
Fjärrstyrning NS
Min utetemp -15

Inst. husparametrar:
Max framledn 80
Min framledn från
Husvärme från 16
Huskurva:
Lutning 55
Justering 0

Larm historik:
Givare brine ut (vad är detta?)
Tidigare larm
3xGivare brine ut
Pressostat högtryck (är dessa larm aktuella eller kan de lika gärna hänt för flera år sedan?)

Fabriksinst kodad:
Sommardrift 16
VP max 55
VP min 35
Larm hetgas 130
Diff start/stopp 5
Startfördröjning 10

Hoppas någon kan komma med lite tips!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det där med givaren vet jag inte, jag kan inte CTC så bra, men finns det någon form av justering av visningen som han kan ha knappat på?
Det finns i vart fall på Nibes pumpar.

Expansionskärlet verkar vara trasigt, ring INTE till den installatör som var hos dig sist, utan kolla om det finns någon annan i grannskapet som arbetar med CTC.
Du bör byta kärlet snarast då ett trasigt exp.kärl gör att du får in luft i systemet, och det börjar rosta i radiatorerna.
Att det går elttillskott vid +11 graders utetemp verkar ju väldigt tokigt, men utifrån de siffror du redogör för så kan jag egentligen inte se något annat som kan vara orsaken, hetgasen ligger ju ca 33 grader över panntempen i nedre delen vilket inte borde vara helt tokigt, kanske lite högt?

Kanske finns det någon annan som kan CTC bättre som kan lista ut vad som är orsaken till eltillskottet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Gällande eltillskottet så beror det antagligen på att bör värdet i övrepannan för tillfället är 44, medan värdet i pannan låg på 43.

För de som har låg framledning och inte är nöjd med temperaturen i övrepannan så kan man göra något av följande:
- beställa mera varmvatten med hjälp av extra VV funktionen
- spetsa med elpatron i övrepannan eller koppla extern VV-beredare efter
- köra sommardrift vid lägre utetemp än 16 grader (pumpen jobbar 55 grader vid varje körning)
- alternativt höja vp.min och acceptera sämre COP

Detta alltså endast svar på eltillskottet och inget annat.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Om det är lönsamt att höja vpmin eller köra elspets i pannan så vet jag inte. Det jag vet är att båda hjälper med bekymret med för låg temperatur i övre pannan.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Kollade visst lite fel. Du kör ju ändå en betydligt högre kurva än jag. Kan det vara tom så att luftvatten pumpen inte är lämpad för huset.

Jag skulle nog börja med att kolla radiatorerna och se om man kan göra någon förbättring där. Du har ju ändå högsta framledning 57 grader eller läser jag fel av dina värden.

Hurudana radiatorer har du och vad behöver din framledning vara vid 0 och -15?

Sen kan man ju också undra varför du någonsin haft en diff på 20 grader mellan vp in/ut. När det brukar vara kring 3-7.

Lämnar denna fråga till experterna!
« Senast ändrad: 18 april 2013, 17:54:28 av tommys76 »
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus och dyra elräkningar
« Svar #5 skrivet: 19 april 2013, 15:03:03 »
Den höga diffen berodde ju på givarfel, vid driftdata är diffen 28/35 vid 11 °C ute, vilket verkar ok.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Onkel Koks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla.

Angående eltillskottet så kom jag på igår kväll att någon duschade samtidigt som jag var nere i källaren och skrev upp allt. Skulle det kanske kunna vara anledningen?

Får kolla upp det där med exp.-kärlet, rost i elementen är inget jag är intresserad av.

Tommys76: Framledningen med 57 grader är vad den varit som max, nuvarande (eller vad den var igår) är 25 grader. Har bifogat en bild på radiatorn i köket, de flesta är av denna varianten. Gissar på att de är från fel sida 1900-tal.

Ang. vp in/ut så stämmer åtminstone siffrorna nu, så det var som erp skriver, troligtvis något givarfel där och då. Några 20 graders diff. har jag inte sett sen innan rörmokaren var här och klämde lite på rören.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!