Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Vilen växelventil är pålitligast? Måste byta.  (läst 744 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 291
Vilen växelventil är pålitligast? Måste byta.
« skrivet: 07 april 2013, 08:57:07 »
Efter 9 år och uppskattningsvis 30000 tillslag på min IVT HTplus 17 krånglar växelventilen.  Där en blå tillverkad i Italien " Mut meccanica" (Honeywell-variant?)
Art: 7.01300181. Det genereras radiatorvatten i stället för varmvatten. Jag tog loss den blå delen. Ventilkäglan löper lätt och fint. Men den dras inte i läge.  Jag kan trycka in den i läge och då fungerar  varmvatten produktionen.  Så jag jobbar som växelventil idag.  Lömpligast byta eller hur?  Vilket fabrikat är pålitligast?  Råd önskas om det nu finns någon skillnad mellan fabrikaten.
Någon som vet var man köper en växelventil på en söndag i Stockholm? Den sitter i ett mindre hyreshus och hyresgästerna älskar varmvatten. Jag kan förstås  fortsätta vara växelventil själv tills måndag morgon. ( Jag får väl drömma tillbaka till mina gamla Thermia Duo 12 som ej hade någon växelventil).

Utloggad Remo

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Vilen växelventil är pålitligast? Måste byta.
« Svar #1 skrivet: 07 april 2013, 12:18:16 »
LK Armatur är en bättre alternativ som även IVT använder idag
men tyvärr kan inte säga var man kan få den på söndag för sök ringa Nila?

http://www.lkarmatur.se/sv/LK-Armatur/Produktkatalog-Core/Komponenter-for-varmesystem/Vaxelventiler--Shuntventiler/

http://home.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf
« Senast ändrad: 07 april 2013, 12:22:13 av Remo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal