Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Optimering av F1245-12 for Dummies  (läst 10230 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimering av F1245-12 for Dummies
« skrivet: 27 mars 2013, 22:11:28 »
Hej,
Har just genomfört en större renovering av en villa med helt nytt värme system, 3 veckor gammalt nu. Har absolut ingen aning om något och det var byggfirman som installerade BVP och lämnade inga instruktioner. Flertalet frågor dyker nu upp för mig men i huvudsak är jag bekymrad för att systemet inte är optimerat, hur skulle ni som är experter här, göra om ni vore mig. Nedan är förutsättningarna:

Hus i Stockholm om 350kvm på fyra plan byggt 1915 och tillägsisolerat på 40 talet. Fyra badrum 5 familjemedlemmar.
Nibe F1245, 12 kw, extra VVB Nibe Compact 200samt ett kylsystem för vinden men det är inte påslaget nu, förmodligen mer frågor på detta forum till sommaren. Förra ägaren installerade BVP 1989 med 3 borrhål a 70m. Hans förbrukning var 45000kwh per år. Vi slängde ut hans BVP men gjorde inga ny hål. Bottenplanet och en del av källaren har nyinstallerad golvvärme med magnetventiler och trådlösa sensorer LK ICS , vg se bild. Övriga huset har original gjutgärnselement men mässingsventiler, vg se bild. Har läst på flertalet ställen samt i Nibes manual att element skall var på max, men det går inte i mitt fall för då blir det sjukt varmt hemma och vi vill ha olika varmt i olika rum (gästrumemt behöver ju inte hålla mer än 17 grader och vi vill ha kallt i vårt sovrum etc) så jag trimmar värmen med mässringsventilerna, de är ju ändå så snygga att man vill ta på dem…Förstår ej heller hur BVP som står i ett kallt källarrum skall veta den innetemperatur jag vill ha? Huset i sig verkar vara riktigt välbyggt och isolerat då vi mer eller mindre bara har på ca 30% av alla elementen och det när det är minus 10 på utsidan. Först var varmvattnet i huset för varmt och då sa byggentreprenörens VVS kille att jag skulle justera termostaten under VVB, vg se bild, och inte på BVP för dess vatten skickas till VVB??
Nedan är bilder med informationen från BVP, hoppas jag inte missade ngn information?
Hur skulle ni optimera detta system?
Tack för hjälpen!

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mer Bilder SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2013, 22:19:02 »
Mer bilder från mitt system.

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2013, 23:01:54 »
Du stryper värmen med ventilerna på radiatorerna för att det inte ska bli för varmt. Det betyder att du låter värmepumpen tillverka för varmt vatten i onödan (oekonomiskt). Samtidigt har du en hög kurva (9 + 4 enligt en av dina bilder). Det är kurvan som värmepumpen använder för att styra hur varma radiatorerna ska vara med hjälp av den aktuella UTE-temperaturen (de spelar ingen roll hur varmt det är där pumpen står alltså).

Ladda hem installatörsmanualen om du inte har den redan från Nibe.se. Där ser du mer info om kurvorna mm.

Du behöver med största sannolikhet sänka kurvan och parallellförskjutningen (som är +4 i ditt fall). Samtidigt öppnar du på dina mässingsventiler. Vänta ett dygn och utvärdera. Fortsätt sänk kurvan tills det är lagom varmt utan strypningar på (de flesta av) radiatorerna.

Börja så, och passa samtidigt på att läsa massa gamla postningar här :)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Nilsen123

  • Gäst
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2013, 06:13:50 »
Och frågan är också var du har har din inomhusgivare BT50 monterad och huruvida denna är styrande.
Du har enligt BT50 ca 18c varmt inomhus och är denna styrande så producerar den högre temp på vattnet fram till systemet än vad som krävs.

Det är inte för skojs skull som alla rekomenderar att ha termostaterna på max utan det är för att det är så man får det bäst.
Sen om man sänker i något rum är ju en annan sak men se till att ha så mycket av systemet öppet som du kan.

Nilsen123

  • Gäst
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2013, 06:16:56 »
Sen så ska du öka hastigheten på din köldbärarpump då du har för stort delta på köldbäraren.
Du ska sträva efter att hålla ca 3k diff. så det är bara att höja på.

Detta gör  du i servicemenyn som du får fram om du håller inne bakåt i 7sek.
Sedan driftinställningar, kb-pumpshastighet eller något sånt.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2013, 06:37:57 »
Tack för svaren!

Givaren sitter i källeren utanför teknik rummet. Ett rum som inte har någon isolering eller värme - smart placering!! ALlt låter lite väl tekniskt men skall grotta ner i manualerna och testa det ni säger. Vet ni annars ngn i Stockholm  (norra delen) som kan komma och justera allt detta för en som inte riktigt har koll. Kan man fucka up det totalt när man börjar förskjuta kurvor, låter lite scary?
När man köper en produkt för +100tkr skulle man kunan tro att de skulle hjälpa en, men som tur var finns det räddare i nöden! Åter igen tack för hjälpen och ett grymt forum.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2013, 06:41:46 »
Du stryper värmen med ventilerna på radiatorerna för att det inte ska bli för varmt. Det betyder att du låter värmepumpen tillverka för varmt vatten i onödan (oekonomiskt). Samtidigt har du en hög kurva (9 + 4 enligt en av dina bilder). Det är kurvan som värmepumpen använder för att styra hur varma radiatorerna ska vara med hjälp av den aktuella UTE-temperaturen (de spelar ingen roll hur varmt det är där pumpen står alltså).

Ladda hem installatörsmanualen om du inte har den redan från Nibe.se. Där ser du mer info om kurvorna mm.

Du behöver med största sannolikhet sänka kurvan och parallellförskjutningen (som är +4 i ditt fall). Samtidigt öppnar du på dina mässingsventiler. Vänta ett dygn och utvärdera. Fortsätt sänk kurvan tills det är lagom varmt utan strypningar på (de flesta av) radiatorerna.

Börja så, och passa samtidigt på att läsa massa gamla postningar här :)
En dum fråga. Om nu ventilerna är fullt pådragna och pumpen reglerar värmen vilket låter bra men i mitt fall sitter givaren i källaren utanför teknikrummet, ett rum utan isolering eller värme. Helt enkelt ett rum som förmodligen är 16-18 grader hela året och hur skall då pumpen kunna rglera värmen i radiatorerna i resten av huset?

Nilsen123

  • Gäst
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2013, 07:35:06 »
Kontrollera då att du INTE har styrning aktivt på inomhusgivaren i meny 1.9.4(tror jag det är).
Om du har styrning på den så bocka av den. Den ska ju absolut inte styra ber.fram mot en temp som är betydligt kallare än den som blir när du värmer upp huset.

Det som är saken med att justera in är att det kan ta lite tid. Vilket kan bli dyrt om man betalar någon för att göra det.

Men som sagt innan, öppna alla termostater(förutom i de rum som du vill ha kallare i) och sänk förskjutningen till +1 eller 0.
Minska sedan kurvan tills det är varmt och gött inne, men inte för varmt.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20141
  • Alien snowman.
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2013, 08:42:04 »
Så småningom, när du trimmat i kurvan rätt (det kan ta ett tag, för mig tog det ca 1 vinter) så kan du aktivera rumsgivaren. Men flytta den först till ett relevant utrymme, typ en trapphall i nått av mellanplanen.
Sen är det bra att radiatorerna har slottsventiler, det funkar utmärkt att trimma in flödena individuellt med såna, men innan du gör detta så bör du hitta rätt kurva + fininställning på värmepumpen.

Och det som "fuckar upp" en värmepump är om man har för hög kurva och stryper för hårt med termostater mm.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2013, 10:03:45 »
En dum fråga. Om nu ventilerna är fullt pådragna och pumpen reglerar värmen vilket låter bra men i mitt fall sitter givaren i källaren utanför teknikrummet, ett rum utan isolering eller värme. Helt enkelt ett rum som förmodligen är 16-18 grader hela året och hur skall då pumpen kunna rglera värmen i radiatorerna i resten av huset?
Du har nog förstått det nu efter de andras postningar, men alltså: pumpens värmekurva reglerar alltså värmen utgående från UTE-temperaturen i normalläget.

Inomhusgivaren kan alltså också vara aktiverad och finjustera framledningstemperaturen till radiatorerna. Men i ditt fall ska du alltså se till att slå av denna funktion eftersom du givaren i ett kallt rum och eftersom din kurva är helt felinställd och det inte går att få rätt kurva med inomhusgivaren aktiverad för styrning.

Du ska inte vara rädd att ändra sakerna själv. Läs på lite, posta här vid behov, och skriv upp alla ändringar du gör så du kan gå tillbaka så är det ingen fara.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2013, 10:49:09 »
OK, nu kör vi!!
Inomhusgivaren var inte för kryssad så jag lömnade det så.
Har minskat lutningen från 9 till 6 och paralleförkjutit från +4 till +2 och dragit på alla ventiler på max utom i sovrummet blev det 3 av 6. Tyvärr kan jag ju dock inte styra de trådlösa termostaterna för värmegolvet de reglerar ju flödet efter rummets temeratur. Vi får se när huset blivit en bastu.....
-c

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2013, 11:06:39 »
Apropå inget... Snyggt installerat kring 1245an.  :)


//Skaffa dig ett USB-minne och låt 1245 logga vad den gör. Så kan killarna här lättare analysera din drift sen//
« Senast ändrad: 28 mars 2013, 11:08:20 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Erik Renberg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 674
  • Respekterar naturlagarna
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2013, 11:27:04 »
Tyvärr kan jag ju dock inte styra de trådlösa termostaterna för värmegolvet de reglerar ju flödet efter rummets temeratur.
Mmmm.... och det blir nästa kapitel för dig; intrimning av golvvärmeslingorna. För även där är det dumt att ha termostater som stryper i onödan. Bättre att strypa slingorna så att lagom med värme kommer till dom och bara ha termostaterna för att blockera övervärme (från typ massor med folk eller solljus) .,;-

Men vänta med det och starta en separat tråd om det senare är mitt tips. Förlåt att jag tog upp det nu.  ::) Kanske här nånstans där det handlar om golvvärme: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=4.0
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt.
Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland.

Utloggad Percy

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 262
  • Börjar förstå funktionen, kan inte det tekniska
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #13 skrivet: 28 mars 2013, 12:52:05 »
Någon annan som reagerar på borrhålen? 3x70m för att värma upp 350kvadratmeter, delvis med radiatorer. Blir säkert en del höga temperaturer i systemet. Låter som mycket el-spets där...
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7103
SV: Optimering av F1245-12 for Dummies
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2013, 15:37:34 »
Nibe F1245, 12 kw, extra VVB Nibe Compact 200samt ett kylsystem för vinden men det är inte påslaget nu, förmodligen mer frågor på detta forum till sommaren. Förra ägaren installerade BVP 1989 med 3 borrhål a 70m. Hans förbrukning var 45000kwh per år.

45  MWh/år var det förbrukningen med värmepumpen i normal drift? Vad var det för effekt på den? 

3x70 meter till en pump på 12 kW är rätt hög belastning på borrhålet, 40-45 W/meter vilket gör att det säkert blir minusgrader på ingående köldbärare.

Citera
Huset i sig verkar vara riktigt välbyggt och isolerat då vi mer eller mindre bara har på ca 30% av alla elementen och det när det är minus 10 på utsidan.

Förmodligen har det redan påpekats: alla elementen ska vara på när man har värmepump. Man ska låta pumpen arbeta vid så låg temperatur som möjligt. Blir det för varmt inne sänker man värmekurvan tills det blir rätt temperatur i de flesta rum. Blir det för varmt i något eller några rum stryper man radiatorn där. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal