Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: "Högtemperatursystem"  (läst 4312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Bergvärmespekulant
"Högtemperatursystem"
« skrivet: 23 mars 2013, 08:17:54 »
Nu när bergvärmegubbarna snart är här så kom jag på en sak angående det här med att man eventuellt har ett "högtemperatursystem", hur vet man det?
Jag har ju pellets nu och radiatorerna är stora 50-talselement med nya termostater och mitt system jobbar utmärkt i låga temperaturer MEN när det kommer rejäla köldknäppar+blåst så börjar elementen väsa som ormar när de inte riktigt hänger med temperatursjunkningen i huset. När de har hämtat igen så tystnar de. Vad händer då nu när jag ska ställa alla termostater på full gas (då de säkert egentligen vill ha apvarmt vatten) men bara får 35-40 gradigt från pumpen, kommer jag ha väsande element året runt pga detta eller? Har jag ett sk. högtemperatursystem? Varför väser elementen?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad ugge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 383
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2013, 08:33:53 »
Vad för temperatur krävde dina element med pelletspannan för att hålla varmt och gott i huset då det var som kallast ute?
För att få bästa ekonomi i ett värmepumpssystem så vill man ha en så låg temperatur som möjligt, i alla fall så låg att man klarar värmebehovet mestadels utan hjälp av elpatronen.
Värmpepumparna klarar normalt av att hålla en temperatur hög nog för varmvattenproduktion, runt 55 grader, så om man klarar sig under det i framledningstemperatur och att värmepumpen är tillräckligt kraftig för effektbehovet så har man väl en bra start.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15230
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2013, 08:38:21 »
Har ingen förklaring till det väsande ljudet brukar kunna bli så när termostaterna stänger men så borde inte vara fallet om rumstempen sjunker. En modern vp fixar ca 60-65 grader på framledningen men det är inte optimalt men klarar du dig runt 50 graders framledning så är det helt ok 35-40 grader är det nästan bara dom med golvvärme som klarar sig med. Prova att öppna alla termostater fullt och reglera värmen med shunten och notera vilken framledning samt utetemp då kan man uppskatta vilken max framledning du behöver så slipper du fundera på saken. Men jag tror du har ett utmärkt system för vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5322
  • Jag älskar värme!
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2013, 09:02:43 »
Det kan ju vara så att om det blir riktigt kallt och vattentemperaturen blir hög så behövs inte hela flödet för att hålla varmt. Då börjar termostaterna att stänga och man kan få ett väsande ljud i elementen om pumpen ger ett "högt" tryck.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15230
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2013, 09:11:46 »
Men dom bör ju inte stänga om det blir en temperatur sänkning i huset men det kan ju eventuellt vara så att dom reagerar på värmen från radiatorn och stänger fast huset är kallt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2013, 11:06:10 »
Vid 40 graders uttemp klarar elementen på läge 5 (termostaterna alltså) att hålla 20-20,5 grader i huset ner till cirka -15. Blir det kallare än så så sjunker tempen till kanske 19-19,5 alternativt att jag höjer termostaterna, men jag brukar elda i kaminen istället. Vi vill inte ha högre innetemp än så, jag är själv ett element så vid 22 graders innetemp dör jag...
Alltså om jag höjer termostaten, på vilket element som helst, minsta lilla (låt oss säga från läge 5 till 6) så börjar det väsa som attans i elementen. Elementet går från ljummet till stekhett på 5-10 sekunder så det är nog inget fel på cirkpumpen...
Det vanligaste scenariot är att det varit en varm period, varpå jag ställt ner shunten så att det inte går ut 80 gradigt vatten hela tiden och alla elementen är avslagna (så fort det är plusgrader är i stort sett aldrig några element i huset på). Sjunker då utetempen ner till -5 eller -10 och jag glömt att ställa upp shunten så vaknar man oftast på natten av att alla element i huset väser. Då brukar uttempen visa 30-35 grader, varpå jag höjer shunten och efter några timmar visar uttempen 65-70 grader igen och alla element är tysta.
Innetemperaturen påverkas minimalt av detta för även i dessa låga temperaturer så hålls innetempen på 20 grader så värmesystemet funegrar utmärkt men det här väsandet är lite irriterande...
« Senast ändrad: 23 mars 2013, 11:13:02 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Hjopek

  • Jag är nog mest snack-
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2013, 13:39:41 »
Det är inte så att du har för hög fart på cirkulationspumpen eftersom det går snabbt från ljummet till stekhett i elementet?
Jag har också hört lite väsande om jag har ökat pumphastigheten vid vissa temperaturer särskilt då jag kört med höga temperaturer genom elementen. Om du skaffar VP så bortfaller väl termostatproblemen eftersom de flesta kör utan och VP har en ställbar hastighet på cirkpumpen.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 40m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 15230
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2013, 13:45:51 »
Vid 40 graders uttemp klarar elementen på läge 5 (termostaterna alltså) att hålla 20-20,5 grader i huset ner till cirka -15. Blir det kallare än så så sjunker tempen till kanske 19-19,5 alternativt att jag höjer termostaterna, men jag brukar elda i kaminen istället. Vi vill inte ha högre innetemp än så, jag är själv ett element så vid 22 graders innetemp dör jag...
Alltså om jag höjer termostaten, på vilket element som helst, minsta lilla (låt oss säga från läge 5 till 6) så börjar det väsa som attans i elementen. Elementet går från ljummet till stekhett på 5-10 sekunder så det är nog inget fel på cirkpumpen...
Det vanligaste scenariot är att det varit en varm period, varpå jag ställt ner shunten så att det inte går ut 80 gradigt vatten hela tiden och alla elementen är avslagna (så fort det är plusgrader är i stort sett aldrig några element i huset på). Sjunker då utetempen ner till -5 eller -10 och jag glömt att ställa upp shunten så vaknar man oftast på natten av att alla element i huset väser. Då brukar uttempen visa 30-35 grader, varpå jag höjer shunten och efter några timmar visar uttempen 65-70 grader igen och alla element är tysta.
Innetemperaturen påverkas minimalt av detta för även i dessa låga temperaturer så hålls innetempen på 20 grader så värmesystemet funegrar utmärkt men det här väsandet är lite irriterande...
Men om du har 40 grader ut temp från pannan kan inte radiatorn bli varmare än 40 grader även om du ökar termostaten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2013, 15:03:40 »
Hjopek: Ah, då ska jag testa att ställa ner cirkpumpen när jag kommer hem från jobbet och se ifall det gör skillnad.
Smurfen: Alltså 40 gradigt utvatten har vi bara när vi varit borta minst 1 dygn från huset. Då går alla radiatorer igång och då brukar det droppa ner till den tempen och håller huset på 20-20,5 grader. Så fort vi kommer hem  och eldar i kamin, tänder ljus, solinstrålning, det blir plusgrader ute m.m. så flyger uttempen upp i 70 grader igen och innetempen stiger. Min shunt är inte av modernaste slag utan fungerar ungefär som on/off, har man tur hittar man ett mellanläge, men det är inte ofta.
Pga. detta är jag lite skrajj för vad som kommer hända när vi sätter in bergvärmen, då kommer ju radiatorerna ha värme på sig hela tiden, vi lär ju dö av värmeslag, får sätta ner värmekurvan i botten så den bara går när det är minusgrader :)
« Senast ändrad: 23 mars 2013, 15:06:07 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3264
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2013, 15:25:07 »
Neej, med bergvärmepump  så kommer värmevattentemperaruren att pendla runt ett medelvärde som beror på det aktuella husvärmebehovet. Värmepumpen går nämligen "on/off" för att uppnå detta medelvärde och någon shunt har man inte i normalfallet.
Om du ska ha kvar pelletspannan så blir det inte riktigt så men det vet flera experter här mer om.
 
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh   2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh   2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh   2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden, prognos nu 9,7kWh

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2013, 15:39:42 »
Ok, jag trodde det var så enkelt att vid exempelvis +5 ute så shuntas det ut 35 gradigt vatten i systemet. Vid -10 så shuntas det ut 45 gradigt osv. beroende på hur du ställt värmekurvan. Så det finns ingen sorts shunt i värmepumpen som laddar ut vatten? Så det är full gas/stop beroende på vilken medeltemp som ska ut i elementen? Så vid 35 gradigt utvatten kort gas, vid 45 längre gas. Märker man detta på elementen att de är varma/kalla om vartannat?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Hjopek

  • Jag är nog mest snack-
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2013, 18:04:04 »
Om man inte har ställt in VP så att den ska gå extremt sällan så märks det inte direkt att elementen blir varma/kalla åtminstone på vintern trots att det skiljer 10 °C utan mer varma/mindre varma.. :)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 40m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3264
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2013, 19:39:22 »
Ok, jag trodde det var så enkelt att vid exempelvis +5 ute så shuntas det ut 35 gradigt vatten i systemet. Vid -10 så shuntas det ut 45 gradigt osv. beroende på hur du ställt värmekurvan. Så det finns ingen sorts shunt i värmepumpen som laddar ut vatten? Så det är full gas/stop beroende på vilken medeltemp som ska ut i elementen? Så vid 35 gradigt utvatten kort gas, vid 45 längre gas. Märker man detta på elementen att de är varma/kalla om vartannat?
Nä, det är tom enklare än så. Systemet tar in utetemp och du lär det vilken framledningstemp som behövs. Sen körs det fram den temp som VP orkar med en stund och så vilar den sig ett tag. Medelvärdet är det som huset behöver.
Ja det känns på elementen att VP går eller inte, men inte på rumstemperaturen, den håller sig hyfsat konstant.
Termostaterna på radiatorerna ska helst alla vara helt äppna eller hellre borttagna för att värmepumpen ska kunna jobba optimalt.
Funkar förvånansvärt bra trots stenåldersreglerteknik (on/off)

Vill du veta mer fråga på, det finns massor med experter på forumet.
Jag själv är intresserad amatör med bra erfarenhet av att få ett högtemperatursystem omvandlat till ett lågtemp-dito.
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh   2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh   2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh   2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden, prognos nu 9,7kWh

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2013, 20:19:46 »
Ja, alla kommer stå på full gas, utom i garaget. Där tänkte jag ha det på "frostläget". Finns ingen anledning att ha mer än utetemp/plusgrader därute.
Jo när väl pumpen står på plats lär jag lusläsa varenda tråd här och eventuellt ställa några kompletterande frågor :)
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 92
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2013, 08:39:26 »
Hej!
En annan fundering.
Vad har du för shuntautomatik, eller shuntar du manuellt?
Om du gör det manuellt är det väldigt svårt att få jämn temp fram till radiatorerna, näst intill omöjligt.
Gissar att du har någon reglercentral med värmekurva och då kan det vara där felet sitter.
Fel kurva, tjärvande shunt, glapp eller dålig kontakt i reglercentralen kan också förekomma. Motionera rattarna, ställ in rätt kurva.

Om du ändå har bestämt dig för att byta till värmepump tycker jag att du ska släppa det här problemet.
Det försvinner när du får dit pumpen!
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/år.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal