Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Ev kommentarer om nya/ändrade tankar angående ditt val av parti mottages tacksamt!

Moderaterna
15 (16.9%)
Folkpartiet
2 (2.2%)
Centerpartiet
1 (1.1%)
Kristdemokraterna
1 (1.1%)
Sverigedemokraterna
43 (48.3%)
Miljöpartiet
4 (4.5%)
Socialdemokraterna
9 (10.1%)
Vänsterpartiet
5 (5.6%)
Annat parti
1 (1.1%)
Vet ej
4 (4.5%)
Soffliggare
4 (4.5%)

Antal personer som röstat: 88

 

Författare Ämne: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013  (läst 152385 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #510 skrivet: 11 oktober 2013, 15:37:40 »
Rättning där, våra politiker resonerar så, det innebär inte att Svenskarna håller med.

Det var det jag menade med resonerar. Det handlar om rikets styrelse, inte om några Gallupar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #511 skrivet: 11 oktober 2013, 17:01:02 »
Du drog upp koncentrationslägren i en tråd som handlar om invandringen. Det var fullt medvetet drag av dig med målet att nedkämpa dina meningsmotståndare genom att jämnställa dem med människor som arbetade för nazistregimen. Vad det betyder i verkligheten är att du inte längre kan försvara din egen åsikt och tar till trams för att vinna. Det normala är att man som vuxna människor kan enas om att  man har olika åsikt utan att till varje pris försöka ändra andras åsikter.

Du vill få det jag skriver till något helt annat, ska du rösta på SD själv?
På vilket sätt kan jag inte försvara min egen åsikt?
Hade du frågat vad jag menade hade jag svarat på det med. Det du uttrycker är precis lika icke konstruktivt som det troll brukar beskyllas för.

Tråden handlar heller inte om invandringen. Att vissa i tråden envetet måste få den att handla om invandringen är enkelt att se varför. Diskussioner som rör SD brukar locka fram just det där. Vill man prata om integrationspolitik eller om vad invandring egentligen kostar och vad man skulle kunna förändra, är det ingen som nappar.

Jag försöker inte vinna någonting. Stycket om industriområdet är självupplevt och kopplat till precis det jag skrev, att det är skillnad på att jobba utomlands och att vara på semester. Förstod du inte det?
Vet du vad, polackerna kan man ofta prata Tyska med, de är inte alls så nojiga över Hitler, däremot Stalin. Det var inte heller ett koncentrationsläger, det var ett sk durchgangslager. Om du vet skillnaden vet jag inte. Men jag kunde lika gärna skrivit om Turkiet, Tunisien, Spanien eller Italien om det gjort dig gladare.

Islamofobin är tydlig inom SD, deltagare i tråden och kanske även Rickard(?) tycker det är ok med överdrivna kommentarer om muslimer och övriga invandrare och hävdar sin rätt att uttrycka sig diskriminerande. Varför ska jag inte få skriva om varför jag inte vill rösta på ett parti som SD, i en tråd som handlar om vilket parti jag ska rösta på?

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #512 skrivet: 11 oktober 2013, 17:07:46 »
Apropå rättning! Vore det trevligt om det vart lite rättning i ledet.

Som Ts Tyke anser jag att det varit givande diskussioner fram å tillbaka.
Ett givande å ett tagande.

Säkerligen har det i stundens hetta sagts saker som kanske efteråt inte borde yppats?

Hoppas att denna tråd får leva vidare. Har säkerligen själv yttrat saker som ligger på gränsen för det tillbörliga.

Alltid kul å få reflektioner ifrån den "andra" sidan!

Min ståndpunkt är fast. Men vissa säger ju att " När F*N blir gammal så blir han religiös"  ;)

Ha en trevlig helg önskar Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #513 skrivet: 11 oktober 2013, 17:12:30 »
Detsamma Tyke!  :)
Jag är inte arg.  ;)

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #514 skrivet: 11 oktober 2013, 17:24:12 »
Visst visst, det jag ska skriva är naivt jag vet men...
Det allra enklaste vore ju att folkomrösta om vi vill ha mer, mindre eller samma invandring som idag. Om nu så många är för att låta folk välla in i landet utan att ställa några som helst krav så vore det ju ofarligt för de som vurmar för detta att genomföra en folkomröstning.
För det kan väl aldrig vara så att man inte vågar?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #515 skrivet: 11 oktober 2013, 17:40:24 »
Visst visst, det jag ska skriva är naivt jag vet men...
Det allra enklaste vore ju att folkomrösta om vi vill ha mer, mindre eller samma invandring som idag. Om nu så många är för att låta folk välla in i landet utan att ställa några som helst krav så vore det ju ofarligt för de som vurmar för detta att genomföra en folkomröstning.
För det kan väl aldrig vara så att man inte vågar?
Instämmer! Även om vi snuddar vid Karlmb s tankar om direktdemokrati. :)
Schweiz har väl något slags folkomröstningssystem?

Problemet är väl snarast om hur fårket/folket skall upplysas?
Via massmedia. Styrt av staten å andra särintressen.

Känns som att det är Tabu att ta upp vissa avarter inom media tex.
Varför inte sluta vitpixla fotografier på misstänkta eller namnge brottslingar så kan ju människor själva välja sida.
Så länge media döljer sanningen kommer ju detta att dras i långbänk. Tills vi verkligen sitter djupt ned i skiten.

Tror att även många nyanlända skulle uppskatta att det stärktes upp. Så att dom med raka ryggar kunde få gå till jobbet med stolthet.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #516 skrivet: 11 oktober 2013, 19:05:45 »
Detsamma Tyke!  :)
Jag är inte arg.  ;)
Inte jag heller  :).
Återigen vi lever än så länge i ett öppet samhälle.
Öppet i min värld innebär att man får dryfta även spörsmål som kan vara obekväma för de styrande eller dess marionetter såsom media å andra avarter av åsiktstyckande.
Hoppas att vi här i Sverige må tycka å tänka fritt i många generationer till....

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #517 skrivet: 12 oktober 2013, 00:40:47 »
Oj då.  :)
Inte alls. Du överdriver och läser in det du själv vill se kanske?
Observera att det jag skrev är indelat i stycken. Vilket jag gör nu igen;

Om nu även Rickard anser mig vara ett troll bör han avsluta mitt konto, eller så får jag sluta yttra mig självmant på detta forum. Min människosyn är betydligt viktigare för mig än min hobby.
Det är uppenbarligen viktigare för Rickard att moderera de som länkar till andra länder och de som gillar andra partier än kommentarer som är uppenbart rasistiska.  dontknow

Nu får du förklara dig, jag kan ta skit/kritik för mitt sätt att moderera, men det finns en gräns för vad jag accepterar.
Moderera de som länkar till andra länder?
Uppenbart rasistiska?

Förklaring tack.
« Senast ändrad: 12 oktober 2013, 12:11:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #518 skrivet: 12 oktober 2013, 07:15:55 »
Du har modererat ewald och karlmb men inte t ex: "Jag är också chockad över hur äckliga invandrarna är som knullar sin kusin eller kanske rent av sin syster, sen sitter dom och gråter över att dom fick ett utvecklingsstört barn, ingen hade talat om för dom att risken är skyhög över att få ett utvecklingsstört barn.. Den ungen belastar sen den svenska ekonomin katastrofalt mycket hela livet.. "
Det finns fler i tråden. Just Tågråttan vet väl alla som läser här att han gärna drar på i sina kommentarer oavsett vad det gäller, men hur tror du en tillfällig besökare uppfattar det där? Gagnar det forumet på något vis?

Vi har full frihet att tycka vad vi vill, tack o lov. Men forumet är öppet, och i det sammahanget finns det faktiskt konventioner och lagar som styr hur hätsk man får vara i kommentarer om andra människor. Jag tycker man ska tänka på det. Även för egen skull, det man skriver här kan komma och bita en i arslet en vacker dag...

Du själv hävdar att det knappt finns någon rasism i Sverige och rättar t ex cougar i tråden. Helt felaktigt enligt min mening, men ni kanske inte ser något sådant i Piteå så det får väl vara så, att det är din åsikt. Men då kanske du borde uttrycka det som en åsikt och inte att cougar har helt fel? Du skiter honom i munnen, för att använda dina egna ord.

När det gäller invandringen gjorde du likadant med mig, det var självklart hur den den påverkade både skola och ekonomi, men i mina ögon finns det inget annat område inom politiken som är så osjälvklart och svårgripbart som invandring och migration. Att överförenkla leder ingenstans.

SD ser jag som ett hot mot demokratin och har egentligen bara försökt förklara varför jag ser det så.
« Senast ändrad: 12 oktober 2013, 12:12:01 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #519 skrivet: 12 oktober 2013, 12:09:22 »
Politik rent allmänt, och invandring specifikt, är alldeles säkert inte positivt för forumet, det är också därför jag har startat ett annat forum specifikt för denna typ av diskussioner.

Jag har försökt väga varje inlägg i detta ämne, huruvida det är rasistiskt eller ej, jag är inte jurist, så visst kan det hända att jag missat något som är rasistiskt.
När det gäller exemplet som du tar upp så ser jag det inte som rasistiskt att vara emot kusingifte, eller att anse att det är fel, inte ens att äcklas över hur invandrare knullar sina kusiner kan jag se är rasistiskt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel
Visst var uttrycket i inlägget på en låg nivå, men att det skulle vara rasistiskt kan jag alltså inte se, det är för övrigt inte olagligt att gifta sig med en kusin, däremot är olika typer av handikapp vanligt i dessa kulturer, så i sak ser jag inget fel i inlägget.
Det enda man kan tolka som rasistiskt i det inlägget är "invandrare", men rent faktiskt så är ju den större delen av invandrarna i Sverige Svenskar som flyttar hem, eller andra nordbor, så att tvärt påstå att det är rasistiskt att tala om invandrare är inte heller helt enkelt, hade det stått Araber eller Muslimer så hade det varit en annan sak.
Jag hade kunnat radera inlägget, men då i så fall för att det var otrevligt och kränkande, inte för att det är rasistiskt.
Men visst, man kan lätt tolka det som rasistiskt, frågan är bara om det är det i juridisk mening.
Skulle jag radera det inlägget så skulle jag göra som "alla andra", tysta debatten, och inskränka yttrandefriheten, även om den inte i juridisk mening är olaglig.

Att folk kritiserar mitt sätt att moderera är som regel OK, men när kritiken används som ett vapen i debatten tycker jag att det är fel.
Jag har inte modererat några inlägg i denna tråd för att vinkla debatten på något sätt, det är min bestämda uppfattning, men du använder din kritik för att försöka påverka mitt sätt att moderera i din favör, för att undertrycka för dig obehagliga uppfattningar.

Att du ser demokratiska partier som ett hot mot demokratin tycker jag är konstigt.
SD finns, som jag ser det, till av en enda anledning, och det är att "gammelpartierna" inte för en politik i linje med den uppfattning en stor del av befolkningen har när det rör flyktingmottagning och integration, vilket också denna omröstning klart indikerar.

Vore det inte för att SD till delar har bakgrund i rent rasistiska grupperingar skulle alldeles säkert många fler rösta på dem.

Visst finns det rasister i Sverige, men det är väldigt få som är rasister i ordets rätta mening, alltså där man anser att folk är "dumma" för att de kommer från ett visst land, eller från en viss befolkningsgrupp.
Att som vissa gör kalla det för rasism att vara emot olika typer av kulturella egenheter, brist på utbildning, eller annat som gör folk okunniga eller allmänt avvikande anser jag vara en förvanskning av ordets betydelse, och ett sätt att inskränka folks yttrandefrihet.

När det gäller invandringens påverkan på skolan så har jag min uppfattning klar, JAG anser att det självklart skapar problem, t.ex. i ämnet Svenska om en stor del av eleverna knappt kan tala eller förstå språket.
Jag kan inte påminna mig att jag på något sätt förbjudit, eller modererat, inlägg som påstår annat.

Då denna tråd helt uppenbart inte leder framåt så kommer jag att låsa den, och hänvisar de som vill fortsätta att debattera politik till http://www.diskussionsforum.se/index.php?topic=12.new#new (Direkt till samma omröstning/ämne i det forumet)

Kritik mot mitt sätt att moderera detta eller andra ämnen framförs lämpligen på därför avsedd plats. (Synpunkter på forumet) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=9.0
« Senast ändrad: 12 oktober 2013, 13:35:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!