Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Ska det vara så här billigt att värma 305m2 med tveksam isolering???  (läst 2942 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sötnos

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jahapp, då har vi bott ett år den 1:Mars.
Det ser ut enl. följande.
Huset byggt 1971. En plan med källare. 136m2 per plan dvs 270m2.  Fördelat på 240 uppvärmt till 21°C och 30 uppvärmt till 18°C . Till detta kommer ett garage på 35m2 uppvärmt till 14°C.

Huset är 11,5x11,5 invändig och med endast 200mm gullfiber som takisolering. 6st stora 3-glasfönster på en fasad och övrigt runtom är 6st gamla 2-glasfönster. Vi har även en rätt kass altandörr. I källaren har vi 9st fönster av hyfsat stor modell. Även de 2-glas.

Garaget är hyfsat bra isolerat förutom några energitjuvar. Det är ett 10x10cm hål i innertaket från en krok som använts som motorlyft. Jag kastade upp en bit 45 gullfiber som jag lyckedes träffa hålet med så det iaf inte ska blåsa inne i garaget när det blåser genom carporten intill. Garagedörren har även den sett bättre dagar med 5mm glipor runt om.

Nu har jag med hjälp av er på forumet lyckats mecka till ett lite enklare liv för bergvärmepumpen. Nibe 1245-10. Den gick typiskt 20min och sedan vilade 20 osv. Det tar dock 8min för värmen att nå elementen från att pumpen startar så med en jävla massa gradminuter senare så får den gå längre när den väl går. Då slipper vi betala 8 värdelösa minuter och få 12 effektiva. Ja ni fattar.

Vad kostar kalaset då? 15.507kWh totalt. Vi har bara en elmätare och det är på inkommande ledning.

Jag är mycket förvånad över denna förbrukning m.a.p fönstren och isoleringen i taket. Om jag lägger ihop den lägre uppvärmda delen + garagets yta och räcknar den ytan som hälften för att få en schablonyta.
15507kWh/270m2=57kWh/m2 år. Med dagens elpris och fasta avgifter och elskatter så är våra sammanlagda fakturor på ca 18.000kr.

Jag är glatt överaskad.

Edit: glömde säja att huset ligger strax utanför sundsvall.
« Senast ändrad: 04 mars 2013, 19:34:25 av Sötnos »

Inloggad Tågråttan

• Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 2442
  • Jag gillar inte OST.
Snyggt tummenupp
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   11 778 Kwh, enl elbolaget hittills! Målet är att hålla mig under 15 000kwh.

Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus med nyinstallerad bergvärme, 2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Reisdorff

• Gäst
Lyckost!
15500kWh för 18000:- pyttsan...
Här hos oss kostar 11500kWh 18000:-. Fortum är härliga, not...

Utloggad goransson89

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 300
  • Man lär så länge man lever!
Bara att gratulera!  tummenupp

Är du säker på att förra ägaren inte kopplat matningen till vp före elmätaren? ;)
Bor i ett köldhål utanför Enköping.
160kvm 2 plans villa på torpargrund. Ctc Ecoheat 8.5 V2, 200 meter jordslinga på tomten. Ca 20m nergrävd kulvert mellan vp och huset. 4 st radiatorer och en fläktkonvektor nere + 4 st radiatorer uppe. El-golvvärme på badrum nere + uppe. 7 av 11 fönster nere är 3glasfönster & 4 av 7 uppe.

Mvh Göransson
Inofficiell sponsor av http://www.dinsaga.se
2012= 18930kWh

Utloggad SilverRadiator

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
    • TDS
Bara att gratulera att den ligger nära sin kalkyl. Jag slängde in dina värden i mitt nibeprogram + lite schblonvärden och får fram att huset med 1245-10 bör dra 11400kWh vilket blir c:a 15700kr/år. Hade huset haft direktverkande el skulle det kostat kring 45 000 kr/år.

Men hur i hela världen kan det ta 8 min för värmen att nå fram till radiatorerna  :o
Står värmepumpen i ett garage 800m bort?

Skulle ni byta fönster eller sätta in en extra isolerskiva i dom gamla så kan ni säkert sänka kurvan lite till och spara mer energi.
Självupplärd säljare inom bergvärme, golv och väggvärme.

Inloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25537
  • Ägare av forumet
Bara att gratulera!  tummenupp

Är du säker på att förra ägaren inte kopplat matningen till vp före elmätaren? ;)

Mmm, vi förbrukar över 15000 kWh/år bara i hushållsel...
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 290
  • diplomerad kyl o värmepumpstekniker
En väldimensionerad anläggning med andra ord.   8 minuter låter lite väl länge, du kan sätta en mintemp på värmesystemet, justera gradminuterna för start , periodtider  från 60 minuter till 20 varav 50/50 för värme/varmvatten.  då slipper du tappet när den gör varmvatten och du får bättre gångtider och jämnare värme, även kurvan brukar kunna sänkas.
Servicetekniker för IVT värmepumpar.

Utloggad goransson89

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 300
  • Man lär så länge man lever!
Mmm, vi förbrukar över 15000 kWh/år bara i hushållsel...

Jag lägger på runt 9000 kWh / år i hushållsel...
Så inte omöjligt ;)
Bor i ett köldhål utanför Enköping.
160kvm 2 plans villa på torpargrund. Ctc Ecoheat 8.5 V2, 200 meter jordslinga på tomten. Ca 20m nergrävd kulvert mellan vp och huset. 4 st radiatorer och en fläktkonvektor nere + 4 st radiatorer uppe. El-golvvärme på badrum nere + uppe. 7 av 11 fönster nere är 3glasfönster & 4 av 7 uppe.

Mvh Göransson
Inofficiell sponsor av http://www.dinsaga.se
2012= 18930kWh

Utloggad Lexus

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 3569
Det tar dock 8min för värmen att nå elementen från att pumpen startar så med en jävla massa gradminuter senare så får den gå längre när den väl går. Då slipper vi betala 8 värdelösa minuter och få 12 effektiva. Ja ni fattar.

De 8 minuterarna ska du vara rädd om, för de är dem som går med bästa verkningsgraden.

magnetens

• Gäst
Jag lägger på runt 9000 kWh / år i hushållsel...
Så inte omöjligt ;)

Hushållsel är VÄLDIGT beroende av vanor/beteende. Förbrukar runt 4000Kwh i husshållsel/år 2 vuxna 1 barn i ett gammalt hus på 120m2, elvvb på 100 liter som vintertid får förvärmt vatten från VP. Torktumlar inte mer än nödvändigt, och stänger av all medieutr. såsom tv, hemmabio, dator, skrivare, routrar o dyl med fjärrströmbrytare när de inte används. Byter successivt ut belysning mot LED samt energisnål utomhusbelysning med skymmningsrelä (dock utan nattsparfunktion då det är trevligt med lite ljus ute i vintermörkret)

Utloggad bopakoster

• Antal inlägg: 3264
  • Navigare necesse est.. och värmepumpning!
I stort sett all hushållsel blir värme. Om du drar ner på den elen så ersätts den värmen med värme från värmepumpen (Om du har inomhusgivare). Vilket ju är 70-80%billigare.

Att t.ex helt stänga av hushållselen innebär inte att man sparar hela summan kWh. Huset behöver den energin för att hålla värmen. Värmepumpen går in och tillför den felande värmen. Om du har inomhusgivare. Annars blir det kallt i huset (såvida du inte justerar värmekurvan).
2 vuxna, bor på västkusten i villa från 1939 på 2vån, ÖV 80kvm, BV 90kvm med kallkällare. BV tillbyggd med 30kvm med krypgrund 2015,.
Bytte från kombipanna CTC till värmepump Nibe 1225-8 och 140m borrhål julen 2008. Isolerade om vind och väggar 2008-2010. Alla fönster kompletterade med energiglas 2012-2013. Golvvärme i 14kvm badrum + 30kvm tillbygge, resten radiatorer.

2008 39,0 MWh   2009 17,7 MWh   2010 19,1 MWh   2011 12,9 MWh   2012 11,1 MWh   2013 10,8 MWh   2014 9,05 MWh   2015 9,15 MWh   2016 prognos 10,5MWh pga tillbyggnaden, prognos nu 9,7kWh

Utloggad Conquest

• Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: Linderödsåsen. Skåne
  • Antal inlägg: 75
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
Stort grattis. Men de där 8 minuter- varför finns det ingen buffert, dvs. ackumulatortank? Då har man jämn framledningstemperatur alltid.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Smurfen.

• Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 15233
Det är inte så ofta man använder tank och shunt till vp fast det finns vissa som gör det bla Ctc men det ger sämre cop och ofta märks det inte att framlednings tempen varierar 10 grader eller så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sötnos

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
Stort grattis. Men de där 8 minuter- varför finns det ingen buffert, dvs. ackumulatortank? Då har man jämn framledningstemperatur alltid.

Ja, jag har funderat på att skaffa en acc tank men det känns inte som man kan tjäna in så många investeringer när huset redan går så billigt. Det skulle vara på komfortkontot eller att pumpen fick ett lättare liv i så fall.

Utloggad Conquest

• Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: Linderödsåsen. Skåne
  • Antal inlägg: 75
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
Nu startade jag med att sätta in acktank för drygt 30 år sedan då jag eldade med ved. Huset en gammal skola var oljeuppvärmt då jag köpte det. 7 m3 om året, i de 2 år det hade varit i privat ägo innan jag köpte det. Säkert mycket mera i skoltiden. VP-n satte jag dit för 11 år sedan och då på tanken bara. Det är då en relativ enkel grej att byte pump när det blir aktuellt. Innerdelarna med VVb och reglering ni har, är komplicerade grejor att pilla med när de börjar bli utslitna. Min VVB är dels en slinga i tanken (som sitter i en manlucka, och går att byta ut. -12 bultar) och dels en 50 liters efterberedare på el. Shunten till uppvärmningen är en urstark Billman med vanlig regleringscentral. Jag använder mellan 15- till 18.000 kWh om året till all el plus lite briketter. Allt ifrån ingenting till en halv pall som mest.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal