Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälpfläkt under elementen  (läst 15988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #30 skrivet: 25 januari 2013, 14:40:06 »
Mina fläktar drar knappt 2W styck (8 stycken) på full fart, vilket dom sällan körs på. Uteffekten från radiatorn ökar med 3-400W, kurvan kan sänkas 1 á 2 grader och det går några hundra kWh mindre tillskott per år.
Fläktarna används kanske 10 dygn per vinter när det är som kallast, så med en insats på 4kWh sparar jag säkert 500kWh.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #31 skrivet: 25 januari 2013, 14:43:11 »
Hur stor är egentligen effekten av att fläkta sina element i förhållande till driftskostnaden? DVS hur många watt får fläktarna vara på max för att komma under break even?

Eller är det för att radiatorerna inte riktigt räcker till annars som ni gör detta?
En bra fråga. Kan det vara ett alternativ att tända en 60w värmebulb (glödlampa mod äldre) istället? Det är frågan det.

Jaha, purjo svarade innan jag upprepat frågan, det är snabbt det. tummenupp
« Senast ändrad: 25 januari 2013, 14:45:27 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #32 skrivet: 25 januari 2013, 14:51:40 »
Upplever du fläktarna som störande Purjo, eller varför får de inte gå hela säsongen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #33 skrivet: 25 januari 2013, 14:57:36 »
Dom fyller ingen större funktion när det är varmare än 5-10 minusgrader. Blir det kallare så slår jag på dom på halvfart och eventuellt drar jag på lite mer nån gång om det har varit riktigt kallt under natten. Den största fördelen jag upplever med mina fläktar är att golvet blir varmare. Eftersom jag har självdrag och golvdrag så accelererar problemet när det blir riktigt kallt...

Om syftet med fläktarna bara är att avge mer av effekten från VP'n så skall dom gå på så hög fart som möjligt under i stort sett hela värmesäsongen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #34 skrivet: 25 januari 2013, 15:02:03 »
2 tvärströms för 300 kr eller 6 st 70x70 för 300 kr - då skulle nog jag köpt 70x70! Går att montera helt osynligt på ett Purmo c22!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #35 skrivet: 25 januari 2013, 15:34:32 »

Jag köpte en elementfläkt från A-energi för ca två år sedan. En lång sak, med nio datorfläktar, till vardagsrummet, mitt minst varma rum. På näst högsta hastighet hörs den men stör mig inte, på högsta stör den. Jag kan inte säga att jag upplever någon temperaturskillnad med fläkt och utan, men jag har inte heller gjort några temperaturmätningar. Den får gå bara för att den sitter där. Elförbrukningen är ju försumbar. Att sänka FLT tack vare elementfläkten är det inte tal om. Det kan ha betydelse att radiatorn bara är 30 cm hög (fyrpanels). En av mina sämre investeringar - i samma liga som BVPn.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #36 skrivet: 25 januari 2013, 15:57:14 »
Jag köpte en elementfläkt från A-energi för ca två år sedan. En lång sak, med nio datorfläktar, till vardagsrummet, mitt minst varma rum. På näst högsta hastighet hörs den men stör mig inte, på högsta stör den. Jag kan inte säga att jag upplever någon temperaturskillnad med fläkt och utan, men jag har inte heller gjort några temperaturmätningar. Den får gå bara för att den sitter där. Elförbrukningen är ju försumbar. Att sänka FLT tack vare elementfläkten är det inte tal om. Det kan ha betydelse att radiatorn bara är 30 cm hög (fyrpanels). En av mina sämre investeringar - i samma liga som BVPn.

Är bervärmepumpen en dålig investering?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #37 skrivet: 25 januari 2013, 19:46:03 »
Är bervärmepumpen en dålig investering?

Knappast.
Radiatorerna lär inte ge ett skit utan den.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #38 skrivet: 25 januari 2013, 19:48:47 »
Upplever du fläktarna som störande Purjo, eller varför får de inte gå hela säsongen?

Jag svarade på denna fråga i en annan tråd om fläktkonvektorer.

Fläktljud är subtilt.
I början så hör du dom hela tiden men efter en tid så vänjer du dig med ljudet och hör dom inte.

Då reagerar du istället på att dom står still och det blir tyst.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #39 skrivet: 25 januari 2013, 20:30:35 »
Det susar så mycket i mina radiatorer, så fläktarna tillför inte så mycket...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #40 skrivet: 25 januari 2013, 21:39:57 »
Jag svarade på denna fråga i en annan tråd om fläktkonvektorer.

Fläktljud är subtilt.
I början så hör du dom hela tiden men efter en tid så vänjer du dig med ljudet och hör dom inte.

Då reagerar du istället på att dom står still och det blir tyst.

Haha, så har det varit några ggr med min VP. Jag har vaknat när jag hört att den stannat. Och då är det ändå knappt att man hör att den går när den gör det. :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #41 skrivet: 26 januari 2013, 00:09:20 »
Elementfläktar har jag på båda radiatorerna i köket, det rum i huset som har absolut sämts radiatorkapacitet. Det gör att jag kan ha huskurvan ca 2 grader lägre och ändå hålla 20 grader som bastemp på hela nedre planet. Fläktarna går ca september-april, och man hör dom inte.

Men det finns förhoppningar om att slippa dom när vi så småningom byter radiatorerna i köket.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #42 skrivet: 26 januari 2013, 06:43:38 »
Är bervärmepumpen en dålig investering?

Ja, det har den visat sig vara. Jag förespeglades en BVP som skulle gå ner till DUT (-20 grader) utan tillskott. Den storknar vid -6. Hade jag i stället satsat på en LVVP hade jag fått liknande prestanda och sparat 52 000.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #43 skrivet: 26 januari 2013, 08:27:55 »
Hur kunde det räknas så galet? Du kanske skulle behöva fläktar på ALLA radiatorer? ;-)
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: hjälpfläkt under elementen
« Svar #44 skrivet: 26 januari 2013, 08:42:41 »
Ja, det har den visat sig vara. Jag förespeglades en BVP som skulle gå ner till DUT (-20 grader) utan tillskott. Den storknar vid -6. Hade jag i stället satsat på en LVVP hade jag fått liknande prestanda och sparat 52 000.

Du har låg elförbrukning....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!