Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Fullt öppna termostater eller ej på elementen  (läst 6825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« skrivet: 20 januari 2013, 11:53:26 »
Har en 105 o en Ecoel 1550 till mitt hus på totalt 130m2.
Har provat att köra med full öppna termostater o även justerat termostaterna per rum på elementen i o lika lägen. Min slutsats är att pumpen får gå mindre om jag ej har fullt öppna termostater än om de är justerade per rum.
Varför ska jag ha dom fullt öppna, vad har ni för erfarenheter?
Upplever även att nu när min pump gått i ca. 5år, så har den tappat lite värme effekt mot ny. Kan det stämma med er andra?



Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2068
  • Lär mig vartefter...
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2013, 12:04:12 »
Om du bara trixar med termostaterna och inte ändrar inställningarna på pumpen så är det väl självklart att VPn går mindre om du stryper radiatorerna. Men det borde å andra sidan bli lite kallare inne då.
Eller har du höjt huskurvan när du strypt radiatorerna? Hur många dagar testade du med de olika varianterna?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2013, 12:13:44 »
Om du bara trixar med termostaterna och inte ändrar inställningarna på pumpen så är det väl självklart att VPn går mindre om du stryper radiatorerna. Men det borde å andra sidan bli lite kallare inne då.
Eller har du höjt huskurvan när du strypt radiatorerna? Hur många dagar testade du med de olika varianterna?
Citat från: lunk Umeå
link=topic=50647.msg514034#msg514034 date=1358679852
Om du bara trixar med termostaterna och inte ändrar inställningarna på pumpen så är det väl självklart att VPn går mindre om du stryper radiatorerna. Men det borde å andra sidan bli lite kallare inne då.
Eller har du höjt huskurvan när du strypt radiatorerna? Hur många dagar testade du med de olika varianterna?

Har kört i 12 månader med fullt öppna o 12 månader justerade termostater.
O gällande värmekurvan så har jag justerat den 50-52 o temp +2 o rumsgivare inkopplad. Så min slutsats är att jag sparar ca. 800-1000kw/år på detta sätt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2068
  • Lär mig vartefter...
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2013, 12:33:56 »
Svårigeheten att jämföra så är att du då måste ha precis samma utetemperatur och vindförhållanden två år i rad, och det har man aldrig.

Ett sätt att kolla är att försöka hitta ett antal dagar med liknande väder och sen logga VPn:s gångtider, antal starter, tillskott av elpatron, osv.

Dina 800-1000 kWh utgör väl bara typ 10% av din totala förbrukning, eller mindre?

Om du hittar en inställning som gör att VPn går mer och elpatronerna mindre så kommer det gå mindre ström, men allra effektivast är ju att få VPn att gå mindre, utan att elpatronerna kopplas in.

Öppna termostater borde göra att du har en lägre framledning och därmed bättre förhållanden för VPn. Så om du tycker dig tjäna kWh på att ha högre framledning och strypta radiatorer så borde det vara nåt i dina grundinställningar som inte är optimalt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3163
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2013, 12:44:39 »
Om pumpen tappat något i effekt under åren, borde du kunna se, om du kollar VPin/VPut vid något så när lika temperaturförhållande med vad du hade för några år sedan.
Min pump (en 170:a) brukar ligga på 45/50 vid 3-5 minusgrader och runt 50 i nedre pannan, och det stäämer bra med tabellen i manualen.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11048
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2013, 08:25:33 »
Varför ska jag ha dom fullt öppna, vad har ni för erfarenheter?

Av två anledningar:

1: VP'n är känslig för flödet genom den. Om man har termostater som aktivt reglerar temperaturen inne så kommer också flödet att variera väldigt mycket. Men, CTC EcoEl har, till skillnad från de flesta konkurrenter, en inbyggd arbetstank, så den är inte speciellt känslig för det.

2: Termostater som aktivt deltar i temperaturregleringen döljer en dåligt injusterad värmekurva så att VP'n tillverkar varmare vatten med sämre COP än vad som egentligen behövs.

Med andra ord: Har du ställt in värmekurva o dyl rätt så att majoriteten av termostaterna bara aktiveras vid tillfällig övertemperatur så är det OK att ha dom och du kan använda dom för att reglera temperaturen i några enstaka rum om du vill.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2013, 09:50:20 »
När det gäller CTC så finns det ytterligare en aspekt, och det är skiktningen i tanken.
Ju bättre skiktning, ju lägre temp i botten av tanken och ju mer ekonomiskt går värmepumpen.
Jag kan tänka mig att man kan få lite bättre skiktning om man kör med termostaterna aktiva, tempdiffen i värmesystemet blir högre och det blir lite svalare i botten på tanken.
Men man uppnår samma effekt om man ser över grundflödesregleringen på alla radiatorer samt ställer in cirkpumpen för radiatorerna rätt. Termostatreglering är ett lite latare sätt att göra samma sak på och det funkar ju bra med en CTC.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2013, 10:07:56 »
Givet att värmepumpen har en tank är ju risken med termostater låg. Under förutsättning att man vet att man har en kurva och flöden som är justerade helt utan termostater, gärna under en hel säsong.

En variant är att man Justerar kurva, och så vidare, för att ge huset en perfekt temp även om man inte är hemma. När du sedan applicerar termostaterna kommer ju dessa att strypa ner lite så fort du blir aktiv i något av rummen. Eller kanske inte direkt men efter ett tag i alla fall. Skulle det börja blåsa ute så finns det lite extra att ge. Givet att termostaterna stryper bort övertemperaturen blir den negativa effekten ytterst liten men komforten hög. 

Personligen menar ju jag att det går att använda termostater för att få en mer ekonomisk drift även med en värmepump. Men det är ingen populär tes att driva på detta forum.

I just ditt fall kan det ju vara så att systemet har gått med något för högt flöde, som Carl N är inne på, och att termostaterna plockar ner detta på en rimligare nivå.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2068
  • Lär mig vartefter...
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2013, 10:19:41 »
Men det är ju fortfarande så att aktiva termostater förutsätter att framledningen är varmare än vad man behöver och att VPn alltså måste producera varmare vatten än man behöver, vilket knappast kan vara effektivt i längden.

En helt annan aspekt är ju om radiatorernas storlek och placering är optimala för huset så att man alltid får "rätt" temperatur i alla rum med alla termostater vidöppna. Om dom inte är det, som det är i mitt hus, så måste man ju ha en kombination av vidöppna och halvstängda radiatorer för att få rätt temp i de olika rummen, beroende på vad de för tillfället används till. Vi har exv ett relativt litet rum som används omväxlande som arbetsrum och gästrum, och när två personer ska sova i rummet med stängd dörr så krävs  naturligtvis betydligt mindre uppvärmning, jämfört med om en person ska sitta och arbeta med öppen dörr.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11048
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2013, 13:07:40 »
Att alla radiatorer skulle vara exakt rätt för varje rum är ganska osannolikt. Därför måste varje radiatorer strypas in med en fast instrypning så att man får balans i systemet. Många verkar missuppfatta 'helt öppet, utan termostater' som att systemet skall vara helt ostrypt...

Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6927
  • Teknikintresserad
    • Home
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2013, 13:14:49 »
ja självklart ska man justera in systemet genom att strypa in det med hjälp av fast instrypning.
Därefter är det normalt sett inga problem att ha termostater, speciellt inte om man har en tank.

Grundtanken med en termostat och en värmepump är att termostaten inte reglerar annat än vid övertemperatur, eller tillfälliga önskemål. Typ ett rum som inte alltid används etc.

Att välja att köra förskjuta kurvan med säg 1 inomhusgrad och därefter låta termostaterna reglera mer aktivt är inte alls säkert att det blir en dålig affär.

Detta skall ställas mot det faktum att vi då aldrig släpper i väg energi som vi inte behöver för stunden.

Den ena sanningen är inte svårare eller enklare än den andra att bevisa. Det vi däremot vet är att i ett system utan en tank kan vi enkelt skapa dåliga driftförutsättningar för värmepumpen genom att låta termostaterna vara en varaktig och aktiv del av temperaturregleringen i fastigheten. Det är således inte tillrådligt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
http://haubitser.rinnan.com/ demo:demo

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 595
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #11 skrivet: 15 april 2014, 15:25:53 »
Funderar lite på TS frågeställning "öppna termostater eller inte" och har stött på detta flera gång, senast idag när jag läste på en VP leverantörs hemsida. Är inte helt på det klara med orsaken till detta och skulle därför vilja bredda frågeställningen något till Vilka skäl finns till att man inte bör kombinera termostater med ett återkopplat reglersystem för uppvärmning?

Tar vi fallet med en VP, vad är det som kan hända?
Säg att vi har en innegivare som känner av internvärme och då sänker framledningstempen. Samtidigt känner termostaterna av internvärmen och stryper åt. Då blir det väldigt lite värme som kommer in i radiatorn och temperaturen sänks snabbt i rummet och även, på sikt, i huset. Givaren och termostater känner av detta och reglerar. Men...
Eftersom flödet minskar, då termostaterna stänger igen, gissar jag att det är här som det kan bli problem då VP (vad jag läst) behöver en viss volym för att bli av med energin från varje uppstart av kompressorn. Den får alltså tillbaks för lite vatten(?) Men borde inte kompressorn (om man har frekvensstyrning) även känna av att värmebehovet är lågt och således inte producera mer vatten? Samt i fallen med en volymtank borde det väl knappast bli problem?

Om vi tar fallet med ex. en fastbränslepanna, vad kan då hända?
Sker regleringen på samma sätt så att framledningstemperaturen minskas? eller är det flödet till radiatorerna som minskar, dvs. från acktanken och ut till rad-kretsten? (förutsatt att man har en inomhusgivare som styr shunten).
« Senast ändrad: 15 april 2014, 15:30:53 av villvetamer »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2068
  • Lär mig vartefter...
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #12 skrivet: 15 april 2014, 16:28:54 »
Jag uppfattar det mer som att om man har både aktiva termostater och ett aktivt styrsystem för framledning så blir det, som du beskriver, lite tårta på tårta, de stör varandra. Men det förutsätter ju att båda systemen är blixtsnabba i reaktionen, och det är de knappast. Man skulle väl möjligen kunna tänka sig en konflikt i ett läge där termostaterna aktivt lägger innetempen någon grad lägre än vad värmesystemet vill ha. Då höjer värmesystemet framledningen, termostaterna stryper lite till, framledningen höjs, termostaterna stryper ännu mer, osv. Men det förutsätter väl att man har väldigt sofistikerade termostater som läser av innetempen i absoluta grader.

Min erfarenhet av vårt hus är att i realiteten, när VP går mot en tank, så hjälps systemen åt.

Vi har innetempgivaren i ett rum som ligger mitt i huset och vetter åt norr (termostaten stryper en liten aning för att få samma temp i det rummet som i andra rum på nedervåningen vid normalväder). Det gör att systemet känner av "normaltempen" i huset och anpassar framledningen efter det. I ett rum där solen ligger på kommer termostaten sänka flödet i radiatorerna, och samma sak i rum där vi av någon anledning vill ha det lite svalare.

Men att det funkar kanske beror på att CTCs styrsystem i huvudsak följer huskurvan och bara delvis justerar mot verklig innetemp.  :-)

Man ska inte ha alltför smarta system...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11048
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Fullt öppna termostater eller ej på elementen
« Svar #13 skrivet: 16 april 2014, 08:20:15 »
Om prylarna är väl injusterade så är det inga större problem med termostater och ett styrsystem som reglerar framledningstempen automatiskt. Största problemet med termostater är att dom döljer en kasst inställd värmekurva på VP'n så att den går med onödigt hög temperatur och många start/stopp.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal