Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Duger denna som kb pump?  (läst 857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clo

  • Gäst
Clo
Duger denna som kb pump?
« skrivet: 14 januari 2013, 17:45:46 »
Har kommit över en wilo stratos 30/1 12 billigt. Tänkte nu bytta ut den kb pumpen jag har i min ivt greenline e11 med 2 borrhål på ca 95m st
Är detta en dålig idé? Kan jag få problem med flöden osv?

Enda anledning är att sänka förbrukningen på kb pumpen.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Duger denna som kb pump?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2013, 09:45:09 »
Jag monterade in en i min IVT 17 HT+.  Har fungerat bra. Jag köpte den billigt pÃ¥ Ebay.de.  Tyvärr var den lÃ¥st sÃ¥ jag fick ta hem en firma med fjärrkontroll för att lÃ¥sa upp den. Nu kör jag utan fjärrkontroll. Den är bra för du kan själv välja pumphastighet enkelt och den är kraftig.
Ja hade lite problem med inkopplingen av el till den. Som självpulare som jag är sÃ¥ hade jag först funderingar hur sladdarna skulle kopplas till de befintliga. Ordnade sig . Det har fungerat perfekt i 2 Ã¥r.Dessutom strömsnÃ¥l mot min tidigare. Jag tror jag sparar 333- 250 =83W. Jag kommer ej ihÃ¥g exakt. Om Du vill ha info om effekt besparing sÃ¥ kan jag kolla.Du kommer naturligtvis ligga mycket lägre.  Du behöver inte samma höga flöde. Jag hade sÃ¥dan tur att rörkopplingarna var samma.Om du har rätt flöde nu sÃ¥ borde det inte vara problem. Energibesparingen intressant.
Jag tycker Du skall byta men kolla först hur du skall koppla elanslutningen. Du kanske måste göra om röranslutn. Kolla först.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!