Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Cirkulationspumpsteori  (läst 3657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
    • Jeppe
Cirkulationspumpsteori
« skrivet: 21 juli 2004, 08:46:59 »
Jag funderar lite över hastigheter på vattnet i KB och VB slingan. Om jag skall öka eller minska farten i någon, låt oss säga att pumparna står i läge 2 av 3 och följande värden får jag från min Nibe 1215-7:

TempVB framVB returVB börKB framKB returEL tillskottVarmvattenAnm
-3443845-1-3NN
-3453944-1-3JN
-10494151-1-3JN
-20544559-1-3JN
-25544563-1-3JNÖkade TS från 6 till 9 kw
0414043-1-3NN
-105447510-2JN
-20584960-1-3JN
1029293145NN
1528282567NN

Som ni ser så blev KB varmare efter jag ökade TS, detta för att TS orkade. Det blev mao kallt i huset innan.

Detta är en underdimensionerad pump som kommer att bytas (se tidigare trådar) men mina funderingar kvarstår:

Hur skulle siffrorna se ut om:

- Jag sänkte KB pump ett snäpp, skule jag få ut mer energi ur backen då genom att marken "hinner" värma vätskan mer.
- Jag ökade KB pump ett snäpp, vad skulle hända?
- Jag sänkte VB pump ett snäpp, Skulle returen bli ännu kallare med mer tillskott som följd?
- Jag ökade KB pump ett snäpp, skulle cirkulationen gå fortare och inte "lämna av" så mycket värme att TS startar.

Det är ett energislukande hus, från 11/11 (installation) - 19/7 har jag "bränt" 13542,6 kwh med min VP och fått ut ca 32853 kwh till huset.

Detta skall vägas mot offerten som sa att jag skulle ha en årsförbrukning på 11500 kwh och säljaren dömde ut pannan som förbrukade 6,5 m3 olja/år. Men som sagt, innan vintern skall det borras 100m till i berget samt förhandlas till en 10:a...
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • No more oil!
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2004, 10:26:07 »
Hur skulle siffrorna se ut om:

- Jag sänkte KB pump ett snäpp, skule jag få ut mer energi ur backen då genom att marken "hinner" värma vätskan mer.

Sänker du hastigheten på KB-pumpen får du en lägre temp ut. Förångaren kommer alltid att ta upp den mängd energi som åtgår för att "koka" köldmediat. Men lägre sk förångningstemperatur gör att verkningsgraden sjunker så det är sällan någon vits att sänka pumpens hastighet. Bergets temperatur ändras inte eftersom den är beroende av energiuttaget och inte KB-ut:s temperatur. Försök att hitta läget som ger ca 3 graders diff på KB-in/KB-ut.

Citera
- Jag ökade KB pump ett snäpp, vad skulle hända?

Temperaturdiffen minskar och förångningstemperaturen ökar. Den ökning du får av verkningsgraden kan dock ätas upp av cirkulationspumpens ökade energiförbrukning.

Citera
- Jag sänkte VB pump ett snäpp, Skulle returen bli ännu kallare med mer tillskott som följd?
- Jag ökade KB pump ett snäpp, skulle cirkulationen gå fortare och inte "lämna av" så mycket värme att TS startar.

Om du ändrar farten på VB pumpen kan du också behöva ändra värmekurvans höjd (inte lutning) eftersom temperaturen på VB ändras. Det som bestämmer om tillskottet går in är om pumpen klarar att få upp den temperatur som behövs eller inte. Så om du ändrar pumphastigheten utan att justera kurvan så kommer innetemperaturen förmodligen att ändras. I slutändan är det ändå husets aktuella effektbehov som bestämmer om tillskottet behövs, inte farten på cirkulationspumpen.

Undantaget då förstås om cirkulationspumpen går så långsamt att värmepumpens effekt inte kan avges. Men då brukar HT pressostaten gå eller styrsystemet larmar.

 
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
    • Jeppe
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2004, 10:55:01 »
Citera
Försök att hitta läget som ger ca 3 graders diff på KB-in/KB-ut

Jag tror att det är en meny någonstans som styr ett delta 3 graden men jag funderar på om jag kan justera upp KB temp mha cirkpumphast så den ligger på plus i stället för minus (om det spelar någon roll) med tanke på verkningsgrad hos VP.

Citera
I slutändan är det ändå husets aktuella effektbehov som bestämmer om tillskottet behövs, inte farten på cirkulationspumpen

I min loggbok kan jag läsa att om diff mellan VB f/r är mer än 5 grader så går TS så jag funderade om jag ökar flödet så att diffen blir mindre pga att man inte "hinner" lämna av värmen så kanske jag kan klara mig på VP utan TS.
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2004, 12:00:27 »
VP jobbar med låg farmledningstemp, därför är det viktigt med rejäl cirkulation.
har man ett 80-60 system (högtemp) och en oljepanna, kan man  köra ut 95 gradigt vatten kallaste dagen. (jag har kört så i många fastigheter vid svinkyla) då spelar det mindre roll om man har ett delta t på hela 20 grader!! men har man vp och därmed låga temperaturer då är det viktigt att man har rejäl cirkulation, 20 graders delta t vore en ren katastrof då skulle aldrig hela radiatorn värma huset. Ju varmare hela radiatorn är ju mer värme avges, då kan man sänka kurvan något och det ger (lite) bättre COP.
Det som skrivs hos tex IVT anser jag va rent nys (att delta t ska va ca 6 grader) det är alldeles för högt.
Thermia skrev tidigare att hade man högre tempdiff på varma sidan än 6 grader då skulle man kolla (öka) cirkulationen.  Allt för att kunna köra mede en så låg kurva som möjligt.
Det är inte bara för att man får bättre COP (lägre arbetstemp) utan även för att  man inte ska riskera pumpstopp pga hög returtemp vid svinkyla....
I 25 kw anläggning som jag kör stoppa vp helt vid utetemp under -20 grader som inst ställt in.
Jag har öppmat alla termostatventiler på max tagit bort alla strypninga (utom på fåtal ställen där det blev övertemp). Numer klarar vi normal vp drift ner mot -40 grader då med 25 kw vp och 25 kw elpanna ( oljepanna som förr gick som spets vid stark kyla behövs ej nu!!!

Stora vinster även i villor med rejäl cirkulation, ren katastrof anser jag om vp inte kan gå 24 timmar vid riktig svinkyla!! pga av hög returtemp.

Sikta på 3 graders tempdiff på kalla sidan som Perf nämner, på varma sidan ska du öppna alla strypningar (stryp i tex källaren)  kör cirkulationspumpen så du har max 6 graders tempskilland på varma sidan (delta t).
Sen ställer du in kurvan så du får en jämn temp inne, när det är klart startar du rumsgivaren.

Fördröj även start av tillskott rejält (öka gradminuterna)
Vid fabriksinställning startar tillskottet för snabbt, dagtid kommer vp att "halka2 eftar pga av vv produktion som stör värmeproduktion men då har man mycket "egna" aktiviteter som värmer i huset så ingen tempssänkning märks, på natten kan vp köra ikapp underskottet när den får gå på enbart värme!!!  det ger markant mindre tillskot faktiskt!! utan försämrat rumsklimat.

När det är klart då har du en anläggning med mycket bra årsmedelverkningsgrad.


Jag kör -100 gradminuter för vp start och -1600 för start av tillskott!! det funkar helt topp.

Lycka till nu i höst med en rejäl vp!
Kul att höra hur det funkar sen vid svinkyla!!
Lycka till.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2004, 17:13:45 »
Om du vill att din VP skall ta så mycket energi som möjligt ur berget skall du köra cirkpumpen för kalla sidan på full effekt, detta är helt klart det bästa.

Men precis som Per och Bertil skriver så är den besparing du gör tack vara detta väldigt liten med den relativt låga tempdiff som du idag har på din KB_vätska.

Tveksamt om det lönar sig att öka cirkpumpen i ditt fall eftersom du bara har 2 grader i tempdiff idag. Att sänka till läge ett tror jag dock kostar mer i verkningsgad än vad du spar på minskad effektförbrukning på cirkulationspumpen.

På varma sidan kan du värma huset ned till en lägre utomhustemperatur om du ökar cirkpumpen till max, detta kan dock resultera i ett brusande och susande radiatorsystem, och det vill man ju inte ha. Dessutom är skillnaderna i värmeavgivning inte speciellt stora, i bästa fall kan du öka uteffekten med 1-3%, vilket du kanske förlorar i ökad energiförbrukning på cirkpumpen.

Anledningen till att du kan värma huset ned till en lägre utomhustemp om du ökar varvtalet på cirpumpen (gäller både kalla och varma sidan) är att VP:ns verkningrad ökar med större flöden. Skillnaderna är dock små och det är därför klart tveksamt om det "bär sig" i ditt fall.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #5 skrivet: 21 juli 2004, 17:46:08 »
Behöver man oroa sig för elförbrukning hos VB-pumpen. Denna energi må väl tillföras radiatorerna?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #6 skrivet: 21 juli 2004, 20:26:00 »
Jo det gör den, gäller bara att komma ihåg det under de 6-8 månader/år som huset inte har värmebehov...

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #7 skrivet: 23 juli 2004, 08:53:30 »
.
Det som skrivs hos tex IVT anser jag va rent nys (att delta t ska va ca 6 grader) det är alldeles för högt.
Thermia skrev tidigare att hade man högre tempdiff på varma sidan än 6 grader då skulle man kolla (öka) cirkulationen.  Allt för att kunna köra mede en så låg kurva som möjligt.
Det är inte bara för att man får bättre COP (lägre arbetstemp) utan även för att  man inte ska riskera pumpstopp pga hög returtemp vid svinkyla....
I 25 kw anläggning som jag kör stoppa vp helt vid utetemp under -20 grader som inst ställt in.
Jag har öppmat alla termostatventiler på max tagit bort alla strypninga (utom på fåtal ställen där det blev övertemp). Numer klarar vi normal vp drift ner mot -40 grader då med 25 kw vp och 25 kw elpanna ( oljepanna som förr gick som spets vid stark kyla behövs ej nu!!!

Stora vinster även i villor med rejäl cirkulation, ren katastrof anser jag om vp inte kan gå 24 timmar vid riktig svinkyla!! pga av hög returtemp.

Sikta på 3 graders tempdiff på kalla sidan som Perf nämner, på varma sidan ska du öppna alla strypningar (stryp i tex källaren)  kör cirkulationspumpen så du har max 6 graders tempskilland på varma sidan (delta t).
Sen ställer du in kurvan så du får en jämn temp inne, när det är klart startar du rumsgivaren.

När det gäller IVT så styr de inte på framledning utan på retur vilket spökar lite grand. Tack vare lösningen med styrning på returen så får de en form av självreglering.
Av erfarenhet så funkar det alldeles utmärkt med ca: 6 graders tempskillnad på varma sidan.

Dinna egna problem var väl till en stor del de klassiska. Termostatventiler som stängde när de inte skulle. Det finns väl ingen tillverkare som inte säger (skriver) att de inte får sitta ventiler som kan stänga helt.
Lik förbaskat så sitter ofta termostater kvar och stökar till livet. Typexempel finns i områden med tjusiga radiatorskydd med dålig värme i rummet och 90 grader i framledning när det är kallt ute. Termostaten har dock varmt och skönt bakom skyddet och stänger. Praktiskt så är det ju bara att ta bort känselkroppen på ventilen och kasta den i papperskorgen. Det här gäller ju i ännu högre grad vid rumsgivarstyrning. Det räcker inte med att bara öpna ventilen fullt då alla termostater är maxbegränsade vilket kan innebära att de börjar stänga fullt redan vid 20-21 grader oavsett hur mycket man vrider upp den. Framförallt om det finns gardiner, radiatorskydd, soffor etc. framför radiatorn. ( Jag vet att det finns termostaventiler med kappilärgivare men det är enklare att ta bort termostaten på ventilen)
« Senast ändrad: 23 juli 2004, 09:05:19 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #8 skrivet: 23 juli 2004, 14:54:44 »
Fixaren

ooops ursäkta felskrivningen  :-[ :-[
 IVT´s rek är 10 grader (eller hur) på delta t inte 6 grader som jag skrev.
Jag anser att 10 grader är för mycket (för dålig cirk).
6 grader och starx därunder är helt ok!!!

Ang. temostatventiler.  Håller helt med dig om problemet med termostatventiler, dom är av stor óndo för oss med VP.
Det första jag gjorde i "stora huset" var att ta bort maxbegränsningarna, ofta precis som du säger maxbegränsas ventilerna så det går öppna till läge 3. Då börjar dom strypa nånstans kring 20-21 grader beroende på pumptryck.
Lossar man känselkroppen kan man flytta stiften som begränsar öppningen.
Tex danfoss öppnar jag långt förbi läge 5 då stryper dom inte vid normal drift.

 Danfoss hemsida är bra där ser man funktion mm.
 Den  "fasta" strypringen som jag anser att man ska använda om man får övertemp nånstans beskrivs där och man kan se flödet vid olika strypvärden.
För er som köper nya ventiler skippa känselkroppen (termostatdelen) och gör som fixaren antyder använd "ställdonet" som finns för manuell reglering och ha det fult öppet.

Problemen med IVT som jag berättade om berodde på att det går inte reglera på returen om vattenvolymen är nog stor, vp och tillskottet hinner skicka ut så mycket värme så när returtempen stigit till stopptemp för elpannan fortsätter returtempen stiga så att även vp stannar!!!  :o :o även vid svinkyla då vp ska gå 24 timmar.
Både installatören och tillverkaren konsulterades ett antal gånger, till slut flyttades givaren till stigen (på min inrådan).
Lite skamset har dom nu konstaterat "va kul nu fungerar det ju"  
Troligen måste man styra på returen pga av att deras vp styrs av start o stopptemp.
En av inst anställda talade glatt om att han hade byggt om sin så den styrde med gradminuter i stället.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Jocke

  • Gäst
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #9 skrivet: 24 juli 2004, 00:54:14 »
IVT rekommenderar 7-10 graders deltaT över pumpen.
Det är främst för att få ut så hög temp som möjligt till tappvarmvattenladdningen.
I och med bypassen så kan man ha högre flöde över husets radiatorer än över värmepumpen, så där kan man ha ett lägre deltaT om man vill.
Såvitt jag vet så finns ingen rekommendation från IVT på vilket deltaT som ska vara över huset.

Sen är det ju beroende på vilken utomhustemperatur som råder när man justerar deltaT på husets värmestammar.
Jag har för mig att det finns en generell regel att vid 0gr. ute och en fast framledningstemperatur på 40gr. (svårt med en värmepump) så ska deltaT ligga på 6-8gr.på stammarna  och ca. 3gr på radiatorerna.
Det gäller nog hus från -85 och framåt som ska vara dimensionerade för 55gr. framledning enligt byggnorm.

Jag undrar vad det är för IVT folk Bertil har haft att göra med, men dom kan inte haft så mycket med fastighetsinstallationer att göra.

Nästan samtliga av IVT  fastighetsinstallationer styrs på framledning även med rego 600:an.
Rego 4001 i dom större anläggningarna är helt och hållet tänkt för framledningsstyrning.


Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2004, 11:55:17 »
Jag har en IVT C5 i 3,5 år och har själv stött på de problem som nämnts ovan. Först blev det för kallt i vardagsrummet och halva elementet var kallt. Jag hade Danfossventiler och det var lätt att öppna upp strypningen vilket jag gjorde på alla element. Nästa problem var att när eltillskottet gick in så blev det övertemp snabbt och pumpen stängde av sig fast det var 20 grader kallt ute. Då fick jag börja labba med tidskurvorna för hur snabbt tillskottet ska gå till och från. Det sista jag gjorde var att höja tillåten returtemp med 1 grad och sedan har det fungerat bra. I vinteras gick pumpen kontinuerligt i tre veckor. Jämför det med kurvan i början på http://www.abc.se/~m5938/

Lennart
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #11 skrivet: 24 juli 2004, 12:27:38 »
Jocke
Ang installatören.
Ja du, dom är stor här i länet men tydligen på större anläggningar var han ganska "borta".  Men jag pratade själv med en tekniker hos IVT oxå , även han framhärdade att nog ska det gå justera så det funkar.

Precis som du säger styra på returen på stora anläggningar tror jag inte går även om man vill!!

Har du erfarenhet av flera anläggningar!? med ivt maskiner!?

Vi har delta t från vp  på cirka 3 grader det funkar utmärkt, även vid vv laddning!!
Delta t ut till fastigheten ligger ungefär lika!!

Svårt med stort delta t om man styr med start o stopptemp och reglerer på framledningstempen tycker jag.

jag har ställt start o stopptemp på 5-6 graders skillnad, annars tycker jag regleringen blir dålig vid halvkall väderlek.
Inst rek. 10 graders skillnad på start o stopptemp, när man styr på stigen. Men vad händer då om börvärdet är 25 grader, man når väl aldrig starttemp (20 grader).

 Efter att vi monterade rumsgivare funkar det bättre den höjer ju kurvan när det blir undertemp inne!!    
Jag tycker det är struligere med start o stopptemp, mera variabler som skall justeras.
Enklare med gradminuter o mera exakt som jag ser det.

Ex börvärdet kan va 40 grader vid viss temp, stopptemp är då tex 43 grader, men vp orkar bara upp till 42 grader. Då har man konstant 2 graders övertemp utan att pumpen orkar stanna. på 30 minuter har man nått 60 gradminuter.
 Thermia´s o NIBE´s fabriksinställning är på just 60 gradminuter då får man pumpstopp, ivt´s maskin kan gå så hur länge som helst (vid konstant utetemp).
Många är skraja att öka på gradminueterna i sån styr men det är ingen fara om amn tänker på ovanstående!?

Större vp-anläggningar har jag inte jobbat med men stora fastighetsbestånd däremot (som förvaltare).

Precis som du nämner kände jag direkt, styra på returen i en större fastighet hur ska det gå till.
Men jag mötte mycket motvilja innan dom ändrade.
Jag loggade noga och varje driftcykel med elpannan i drift slutade med VP stopp oavsett hur kallt det var!!!

Mycket dåligt gjort att lämna en anläggning i det skicket.
När jag pratade med dom och sa att systemtempen kom i svängning framhärdade dom att det gick att justera men både dom o jag misslyckades med det. Så efter nån månad flyttades givaren då funkade det direkt!!

Det som var svårt sen var att få elpannan att stega in i sån (maklig) takt så inte den börjar att pendla!! men den har alltid hunnit gå ur innan man når temepen för vp stopp iallafall!!
Inst hade oxå så hög kurva så vi skulle haft vp stopp pga hög retur vid -20 grader  >:( det går ju inte här uppe).
Nu när jag ökat allt flöde max  och sänkt kurvan rejält klarar vi -35 grader utan för hög retur  ;D.  Då går 25 kw vp o 25 kw elpanna kontinuerligt.
Blir det kallare då kommer rumstemepen att sakta sjunka!!!
 Stor vinst för oss eftersom inst hade oljepannan som spets och varmhållen vid kyla, bara det kostar ju tusenlappar. Vad vp stoppen pga hög returtemp skulle kostat oss vill jag inte ens tänka på!!!
Nu har vi kallställt oljepannan, men som reserv är den ju bra att ha!!
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Jocke

  • Gäst
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #12 skrivet: 25 juli 2004, 14:19:26 »
Jag har varit med och installerat i ett 10tal fastigheter och ett otal villor (har tappat räkningen).
Så lite erfarenhet har jag skaffat mig inom årens lopp ;)

Visst, i vissa fastigheter kan man styra på returen men går inte det så får man tänka om.

Svårast blir det om man har oljepanna som tillskott som oftast har dubbelt så mycket effekt som värmepumpen.
Där går det inte att styra på returen, då skulle shunten behöva öppna såpass långsamt att man skulle få kallt i huset.

Anledningen att dom rekommenderar 10 graders differans på styrningen är väl att ha lite marginaler när tillskottet slår till och vid pumpstart att regleringen ska slå ifrån direkt pga "värmeknuffen" som blir just då.
Men har man stort flöde över systemet och mycket vatten så hinner den förmodligen inte reagera.
Där kan man prova sig fram m.a.o.
Annnars kan man "knäcka upp" värmekurvan vid 20 grader om problem uppstår.

Jag tror inte att man kan få pumpen att gå i evigheter pga att den inte når upp i stopptemp.
Förr eller senare så blir det varmvatten behov.
Och är det både varmvatten och värmebehov så alternerar den med en halvtimmes intervall trots att inte stopptemp nås.

Tex. Vid värmedrift och det blir varmvattenbehov så växlar den över direkt till varmvattnet (varmvattenprioretering) oavsett om värmen nådde stopptemp.
Sjunker tempen på värmen så växlar den över och fortsätter när den är klar med varmvattnet (dock längst en halvtimma).
Och då finns det ju värmebehov.
Stod värmetempen still under varmvattenladdningen eller kom inte ned i starttemp så stänger pumpen av.

Däremot om pumpen uppnår stopptemp på värmen så växlar den över till varmvattendrift och laddar den till stopptemp oavsett om startemp uppnåddes på varmvattnet.

Oftast är värmekurvorna för högt ställda det är riktigt.
Det kan vara psykologist svårt att förstå för folk att man ibland får sänka kurvan för att få varmare i huset.

Oftast har husen en råpunkt vid 0 grader ute vilket gör att det krävs lika mycket effekt att värma som vid -10 grader ute då det är torrare luft.
Där kommer knäckningen av värmekurvan till pass vilket jag tycker är en bra funktion.

Ibland så går det bara inte att sänka kurvan.
då brukar knäcka ned kurvan efter ca -5-10 grader så att man inte går över 48 på returen.
Då kommer tillskottet stiga ur eller shunta ner ifall den skulle orka komma upp i temp vid temperaturena.
Hellre nån grad kallare i huset än massa pumpstopp på hög retur.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #13 skrivet: 27 juli 2004, 16:15:39 »
Jocke

Håller med dig IVT har bra mölighet att "knäcka" värmekurvan. På min 4 år gamla Thermia går det inte alls.  >:( :o

Men med rumsgivare installerad funkar det ok ändå.

"Topup" funktionen för vv är oxå bra. På min Thermia skulle jag vilja justera toppningsfunktionen. Den toppar  "bara" om verkligt temp är 2 grader över eller närmare starttempen.
Vet du om det går justera på en Thermia?

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
Re:Cirkulationspumpsteori
« Svar #14 skrivet: 27 juli 2004, 21:19:54 »
Måste vara en tankegroda både hos Nibe och Thermia, att man inte kan ställa topup-temperaturen, vintertid skulle det innebära att värmepumpen aldrig behövde starta enbart för varmvattentillverkningens skull.

Rätta mig om jag har fel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal